Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 296
Offentligt
1780289_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Erhvervsministeriet
Skatteministeriet
Juni 2017
Sikring af små hvilende pensioner - baggrundsnotat
1. Indledning
Mange pensionskunder får ikke taget stilling til deres hvilende pensionsopsparing,
der
typisk efter et jobskifte
henstår uden indbetalinger. Kunden betaler imidler-
tid som regel fortsat administrationsomkostninger til den hvilende ordning, og de
indbetalte midler reduceres løbende, hvis de samlede administrationsomkostninger
overstiger ordningens forrentning.
Med henblik på at undersøge mulighederne for sikring af disse små hvilende pensi-
onsordninger, blev der i 2012 af den daværende regering nedsat en arbejdsgruppe,
der skulle analysere problemet og overveje løsningsmuligheder.
Arbejdsgruppen fik til opgave at fremlægge et eller flere forslag, der sikrer, at små
hvilende pensioner går til forsørgelse i alderdommen. Heri ligger blandt andet, at
det skal søges undgået, at omkostninger opbruger opsparingen, og at opsparingen i
øvrigt går til andre formål end pension, fx ved at opsparingen tvangsudbetales til
forbrug. Derudover skal det søges sikret, at forbrugeren betaler administrationsom-
kostninger så få steder som muligt på samme tid
I det følgende gives en kort beskrivelse af en række faktiske forhold - herunder
vedrørende udviklingen i antallet og omfanget af hvilende pensioner - og regler
m.v. på området, som er tilvejebragt som led i arbejdsgruppens arbejde.
2. Arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
Baggrunden for arbejdsgruppens nedsættelse
Socialdemokratiet fremsatte i 2011 et forslag til folketingsbeslutning (B 90) om
frivillig samling af mindre, inaktive pensionsopsparinger hos ATP. Beslutningsfor-
slaget blev ikke vedtaget, men det fremgår af beretningen fra Folketingets Er-
hvervsudvalg om beslutningsforslaget, at den daværende beskæftigelsesminister
gav tilsagn om, at
foranstalte en analyse af de eksisterende små og inaktive pensionsdepoters om-
fang og indvirkning på opsparerens fremtidige pensionsvilkår, og at
nedsætte en arbejdsgruppe bestående af arbejdsmarkedets parter, ATP/LD, For-
sikring & Pension, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Beskæftigelsesministe-
riet med henblik på at undersøge problemstillingen nærmere.
Erhvervsudvalget opfordrede i den forbindelse beskæftigelsesministeren til at
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
1780289_0002.png
fremkomme med løsningsforslag, der sikrer den enkelte pensionsindskyder
maksimalt udbytte af sin opsparing gennem en pensionsordning, uanset at denne
af forskellige årsager måtte være blevet inaktiv,
fremme ubureaukratiske og prisbillige forslag i pensionsindskyderens interesse,
og
at sikre bred opbakning i Folketinget til en sådan løsning af ovennævnte pro-
blematikker.
Arbejdsgruppens opgaver og sammensætning
Efter regeringsskiftet i 2011 nedsatte den daværende beskæftigelsesminister i marts
2012 en arbejdsgruppe, der fik til opgave at udrede de nuværende rammer for hvi-
lende pensionsordninger og overveje løsningsforslag vedrørende mulighederne for
at samle og overføre hvilende pensioner til alternative ordninger, således at indbe-
talingerne fortsat ville kunne bidrage til opsparerens forsørgelse i alderdommen.
Videre skulle arbejdet fremme ubureaukratiske og prisbillige forslag.
Der henvises til bilag for yderligere om arbejdsgruppens kommissorium.
Arbejdsgruppen blev sammensat af medlemmer fra arbejdsmarkedets parter, bran-
cheorganisationen Forsikring & Pension, ATP, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, det
daværende Erhvervs- og Vækstministeriet, Skatteministeriet, samt det daværende
Social-, Børne- og Integrationsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.
Arbejdsgruppen har på sine møder drøftet forskellige løsningsmuligheder. Derud-
over har der løbende været bilaterale kontakter mellem forskellige arbejdsgruppe-
deltagere, navnlig med henblik på at tilvejebringe faktuelle oplysninger m.v. for at
sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for arbejdsgruppen.
3. Hvilende pensioner
begreb
Efter udløbet af en eventuel bidragsfri dækningsperiode
1
overgår en pensionsord-
ning til at være en såkaldt hvilende pensionsordning. Ofte bruges også betegnelsen
fripolice. I dette notat anvendes betegnelsen hvilende pension.
Der kan være flere årsager til, at en hvilende pension opstår. Det kan fx være i for-
bindelse med skift til et arbejde uden en pensionsordning, uddannelsesstart eller
længerevarende ledighed. Et jobskifte
og skift af overenskomst
kan også med-
føre, at man skifter arbejdsmarkedspensionsordning, og at indbetalingen til den
gamle pensionsordning ophører.
Nogle hvilende pensionsordninger har tilknyttet én eller flere rettigheder til sig. En
hvilende pensionsordning kan fx indeholde forsikringsdækninger og andre ret-
1
Hvis indbetalingerne til en pensionsordning stopper, begynder en såkaldt bidragsfri dækningsperio-
de. Denne periode, der typisk udgør mellem seks og tolv måneder afhængig af den enkelte ordnings
indretning, er kendetegnet ved, at der ikke bliver indbetalt bidrag. De forskellige forsikringsordnin-
ger, der følger med ordningen, bliver dog opretholdt, hvorfor forløbet kan have stor betydning for den
enkelte pensionskunde. Betalingen for disse ydelser sker ved træk på pensionsdepotet i en periode,
eller indtil der ikke er flere midler tilbage i den enkelte opsparing/pensionsdepot. Der påhviler pensi-
onsinstituttet en oplysnings- og rådgivningsforpligtelse i forbindelse med overgangen til den bidrags-
frie dækningsperiode. I nogle pensionsinstitutter kan den bidragsfrie dækningsperiode forlænges i op
til 5 år, hvis kunden ønsker det.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
1780289_0003.png
tigheder - herunder har visse ordninger garantier tilknyttet, der sikrer en vis udbeta-
ling under alle omstændigheder. Det kan fx også være muligt at opretholde en de-
potsikring, der betyder, at en dødsfaldssum svarende til depotets størrelse udbetales
til de begunstigede ved medlemmets død. På samme måde kan den hvilende pensi-
onsopsparing ved dødsfald give ret til en mindre sum til de efterladte eller begun-
stigede. Nogle hvilende opsparinger giver også ret til leje af lejligheder og feriebo-
liger m.v.
Typisk skal lønmodtageren betale omkostninger for at have ordningen, da pensi-
onsinstitutter sædvanligvis opkræver et administrationsbidrag for alle ordninger
2
.
Hvis de samlede administrative udgifter overstiger ordningens forrentning, vil de
indbetalte midler over tid formindskes
en risiko som er særlig mærkbar for så
vidt angår små hvilende pensioner. Risikoen for udhuling af opsparingen er umid-
delbart størst for små depoter.
En overførsel til et andet selskab, fx det selskab man aktuelt indbetaler pensions-
midler til, fordrer imidlertid, at pensionsopspareren aktivt tager stilling til, om han
eller hun ønsker at overføre sin ordning. En af udfordringerne med pensionsord-
ninger er generelt, at mange finder pensionsforhold vanskelige og uvedkommende.
Denne generelle opfattelse er formentlig en betydelig del af forklaringen på, at
nogle lønmodtagere ikke tager stilling til deres hvilende pensionsordninger. Hvis
pensionsopspareren ikke aktivt accepterer, at pensionsordningen overføres, vil
pensionsordningen imidlertid forblive i det hidtidige institut, og ordningen vil efter
en periode normalt blive til en hvilende pensionsordning.
4. Hvilende pensioner
rammer og regulering
Arbejdsmarkedspensioner
Det samlede danske pensionssystem er opdelt i tre søjler (de lovbaserede pensions-
ordninger, arbejdsmarkedspensioner/tjenestemandspensioner og private pensions-
ordninger), hvoraf arbejdsmarkedspensionerne udgør en central del
særligt i rela-
tion til hvilende pensioner.
Arbejdsmarkedspensioner er aftalt som led i et ansættelsesforhold eller ved kollek-
tiv overenskomst mellem arbejdsmarkedets parter. Indholdet og udformningen af
arbejdsmarkedspensionsordninger er ikke specifikt lovreguleret, men bestemmes af
de parter, der står bag den enkelte pensionsordning.
En arbejdsmarkedspension kan således enten være en overenskomstbaseret pensi-
onsordning eller en firmaordning.
Overenskomstbaserede ordninger er karakteriseret ved, at overenskomstparterne
som led i overenskomsten har aftalt, at der skal være en pensionsordning for perso-
ner, der er ansat under overenskomsten, og herunder fastlagt hvordan pensionsord-
ningen skal være udformet og i hvilket pensionsinstitut ordningen er placeret.
2
De enkelte pensionsordninger kan indeholde regler om maksimums-administrationsbidrag for hvilende ordnin-
ger.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
Det er således overenskomstparterne, der fastsætter vilkårene for pensionsordnin-
gen og indgår aftale med et pensionsinstitut om levering af denne ordning. Hvor
staten er arbejdsgiver, er det lønmodtagersiden alene, der vælger pensionsinstitut.
En anden form for arbejdsmarkedspension er firmaordninger, hvor pensionsord-
ningen er en del af ansættelsesvilkårene i en bestemt virksomhed. Her er det virk-
somheden, der fastlægger pensionsordningens vilkår og beslutter, i hvilket pensi-
onsinstitut ordningen skal være placeret.
Arbejdsmarkedspensioner indeholder typisk også en række forsikringsprodukter, fx
i form af erstatning for tab af erhvervsevne, dækning ved dødsfald, ved visse kriti-
ske sygdomme og sundhedsforsikring.
Udbetalingsformen varierer afhængigt af den enkeltes pensionsordning og kan
deles op i aldersforsikringer/aldersopsparinger/kapitalpensioner, ratepensioner og
ordninger med løbende, livsvarige ydelser (livrente).
Lov om finansiel virksomhed m.v.
Lov om finansiel virksomhed pålægger finansielle virksomheder, herunder pensi-
onsinstitutter, at handle
i
overensstemmelse med god skik på forretningsområdet,
det vil sige handle redeligt og loyalt over for sine kunder, hvilket i relation til ar-
bejdsmarkedspensioner vil sige den enkelte pensionstager.
Lov om finansiel virksomhed fastsætter endvidere nærmere regler for det tekniske
grundlag for pensionsinstitutter (livsforsikringsselskaber).
Efter § 20, stk. 1, nr. 7, i lov om finansiel virksomhed, skal det tekniske grundlag
for pensionsinstitutter (livforsikringsselskaber) således indeholde ”
regler, hvorefter
pensionsordninger med løbende udbetalinger tegnet eller aftalt som obligatoriske
ordninger i et forsikringsselskab eller en pensionskasse kan overføres fra eller til
selskabet i forbindelse med overgang til anden ansættelse eller i forbindelse med
virksomhedsoverdragelse eller virksomhedsomdannelse
”.
§ 21, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed fastslår det såkaldte
kontributionsprin-
cip,
hvorefter et instituts anmeldte regler i det tekniske grundlag m.v. for beregning
og fordeling af det realiserede resultat skal være præcise og klare, og føre til en
rimelig fordeling. Dette princip gælder for ordninger, hvor forsikringstagerne er
berettiget til bonus, og det ikke er aftalt, at det realiserede resultat fordeles efter en
anden nærmere angiven metode.
Kontributionsprincippet indebærer, at det resultat, der opnås, skal fordeles blandt
de berettigede parter i forhold til, hvordan de har bidraget til resultatet.
Princippet gælder blandt andet i relation til de omkostninger, et institut opkræver,
og har til hensigt at sikre, at der ikke sker strukturel økonomisk omfordeling mel-
lem kunderne. Dette indebærer i udgangspunktet, at en ordning skal belastes af de
omkostninger, som er forbundet med administrationen af den givne ordning.
Kontributionsprincippet medfører således, at institutterne i udgangspunktet ikke
kan tage særlige hensyn til de hvilende pensioner, idet såvel indtægter som om-
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
kostninger som udgangspunkt skal fordeles i forhold til hvad de enkelte grupper
inden for pensionsordningen har bidraget til.
Information og god skik
Informationsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1132 af 17. november 2006) re-
gulerer, hvilke oplysninger livsforsikringsselskaber og tværgående pensionskasser
skal give forsikringstagerne henholdsvis ved aftalens indgåelse, under aftalens
løbetid og ved ændringer.
Ved siden af reglerne i informationsbekendtgørelsen gælder reglerne om god skik.
§ 43 i lov om finansiel virksomhed pålægger finansielle virksomheder, herunder
pensionsinstitutter, at handle i overensstemmelse med redelig forretningspraksis og
god skik på forretningsområdet, og efter § 3 i bekendtgørelse om god skik for fi-
nansielle virksomheder (bekendtgørelse nr. 729 af 12. maj 2015) at handle redeligt
og loyalt overfor deres kunder, hvilket i relation til arbejdsmarkedspensioner vil
sige den enkelte pensionstager.
Finanstilsynet påser som led i tilsynet med overholdelse af god skik, at pensionsre-
gulativer og pensionstilsagn ikke indeholder urimelige aftalevilkår eller på anden
måde indebærer, at pensionstageren ikke behandles i overensstemmelse med god
skik.
Det følger af reglerne om god skik, at en finansiel virksomhed skal yde rådgivning,
hvis en kunde anmoder herom. Derudover kan der opstå et behov for at give kun-
den oplysninger, som ikke følger direkte af reglerne i informationsbekendtgørelsen.
God skik-reglerne har endvidere dannet grundlag for Finanstilsynets krav til infor-
mationsmateriale, herunder krav om, at materialet skal være afbalanceret og give
kunden et dækkende billede af både fordele og ulemper, i forbindelse med fx om-
valg og overgang til markedsrenteprodukter.
Pensionsselskaber vil som udgangspunkt være forpligtet til at rette henvendelse til
en pensionskunde, hvis dennes ordning overgår til at være bidragsfri. Derudover
medfører informationsbekendtgørelsen, at alle pensionskunder som minimum årligt
modtager en oversigt over den pågældende ordning.
Pensionskunden vil således kunne se, at en ordning udvikler sig negativt, men kun-
den har aktuelt ikke et direkte krav på at få særligt oplyst eller på anden måde blive
gjort særligt opmærksom på, at opsparingen udvikler sig negativt.
Særligt vedrørende rådgivning ved overførsel
De gældende regler om information i pensionsforhold stiller krav til, hvilke infor-
mationer, der skal gives til kunderne i forbindelse med indgåelse af en aftale om
pension, i det løbende forhold samt ved ændringer i aftalen. Ved siden af disse
informationsforpligtelser fastsætter reglerne om god skik visse rådgivningsforplig-
telser. Det følger af reglerne, at en finansiel virksomhed skal yde rådgivning, hvis
en kunde anmoder herom, eller af egen drift, hvis omstændighederne tilsiger, at der
er behov herfor.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
1780289_0006.png
Reglerne indeholder ikke specifikke krav til hvilken information/rådgivning pensi-
onsinstitutterne skal bidrage med ved overførsel af en pensionsopsparing til en
anden. Omfanget af rådgivningsforpligtelsen afhænger af den konkrete situation og
indholdet af de konkrete ordninger. I nogle situationer vil en overførsel ikke stille
de store krav til rådgivning, hvorimod andre situationer tilsiger en høj grad af råd-
givning, hvis overførslen fx vil medføre ændringer i eller bortfald af dækninger,
bortfald af garantier, indeholder valgmuligheder m.m.
Udgangspunktet er, at informations- og rådgivningsforpligtelsen påhviler det mod-
tagende selskab i forbindelse med en overførsel.
Jobskifteaftalen
Jobskifteaftalen er en frivillig aftale i pensionsbranchen, som omfatter samtlige
arbejdsmarkedspensionsinstitutter. Jobskifteaftalen er institutternes praktiske ud-
møntning af lovkravet i § 20, stk. 1, nr. 7, i lov om finansiel virksomhed, jf. oven-
for.
Jobskifteaftalen medfører, at pensionskunder kan vælge at få overført deres obliga-
toriske pensionsopsparinger fra tidligere ansættelsesforhold til en obligatorisk pen-
sionsopsparing i tilknytning til det nye job. Det er dog under visse betingelser også
muligt at overføre fra frivillige ordninger til andre frivillige ordninger og på tværs
af obligatoriske og frivillige ordninger i forbindelse med et jobskifte.
For at være omfattet af Jobskifteaftalen skal overførslen som udgangspunkt ske
inden for en periode på 36 måneder efter fratrædelse af det job, hvortil pensions-
ordningen i det afgivende institut var knyttet. Såfremt opsparingen har en værdi på
maksimalt 46.000 kr. (2012 tal) gælder der dog ingen tidsfrister. Ved overførsel
efter reglerne i Jobskifteaftalen er det fastsat i aftalens § 13, hvorledes beløbet, der
skal overføres, opgøres. Kun det afgivende selskab er berettiget til at opkræve et
ekspeditionsgebyr i forbindelse med en jobskifteoverførsel.
5. Arbejdsmarkedspensionernes skattemæssige behandling
Arbejdsmarkedspensioner udbetales på forskellig måde
afhængig af den enkeltes
pensionsordning. Pensionsordningerne kan i forhold til udbetalingsformen deles op
i aldersforsikringer/-opsparinger/kapitalpensioner, ratepensioner og ordninger med
løbende, livsvarige ydelser (livrenter). I hovedparten af arbejdsmarkedspensions-
ordningerne bliver der lagt størst vægt på løbende livsvarig pension
3
, men samtidig
indeholder de fleste pensionsordninger forskellige kombinationer af de tre pensi-
onsprodukter.
Pensionsordninger, der er etableret som led i et ansættelsesforhold, er altovervejen-
de etableret som fradragsberettigende pensionsordninger. Hovedparten af arbejds-
markedspensionsordningerne er bygget op om livsvarig pension. Samtidigt inde-
holder de fleste ordninger forskellige kombinationer af de forskellige pensionsty-
per.
3
ATP og folkepensionen er ligeledes opbygget som livsvarige pensionsydelser.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
Der er bortseelsesret ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for indbetalin-
ger til ratepension og ordninger med løbende, livsvarige ydelser
det vil sige, at
indbetalingerne ikke medregnes i den skattepligtige indkomst. For de bortseelses-
berettigede er der to udbetalingsformer:
1.
2.
Alderspension (livrente), der udbetales løbende fra pensionering og så længe
man er i live.
Ratepension, der udbetales løbende fra pensionering over en periode på
mindst 10 år og højst 25 år.
Indtil 2012 var der desuden mulighed for at foretage bortseelsesberettigede indbe-
talinger til kapitalpension, der udbetales som et engangsbeløb eller løbende ved
pensionering. Fra og med 2013 ophørte denne mulighed, idet det i stedet blev gjort
muligt at indbetale til aldersforsikringer, aldersopsparinger og supplerende en-
gangssummer, hvor der ikke er fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne.
Udbetalingerne fra de fradrags- og bortseelsesberettigede ordninger er typisk skat-
te- eller afgiftspligtige, mens udbetalingerne fra aldersforsikringer, aldersopsparin-
ger og supplerende engangssummer typisk er skatte- og afgiftsfri.
Som nævnt er omfanget af bortseelsesretten og den skattemæssige behandling af
udbetalingerne forskellige for de forskellige pensionstyper. Det samme gælder
mulighederne for skatte- og afgiftsfri overførsel mellem de forskellige typer. For
alle de nævnte pensionsordninger gælder, at det løbende afkast af ordningen be-
skattes med 15,3 pct.
Pensionsordninger med løbende (livsbetingede) udbetalinger
Ved en livsvarig pensionsordning sikres pensionsopspareren en løbende indtægt, så
længe denne er i live. Når pensionsopspareren dør, stopper udbetalingerne. Det kan
dog i den enkelte arbejdsmarkedspensionsordning aftales, at udbetalingen fortsæt-
ter, så længe en evt. ægtefælle/samlever lever.
Den livsvarige pensionsordning tager særligt højde for, at pensionsopspareren ikke
pludseligt står i den situation, hvor pensionsopsparingen ikke er tilstrækkelig til at
opretholde en given levestandard gennem hele livet.
Alle forsikringsprodukter medfører normalt en eller anden form for solidarisk om-
fordeling mellem dem, der udsættes for den forsikrede hændelse, og dem, der ikke
udsættes for hændelsen. Med livrenteprodukter sker det ved, at midler fra dem, der
dør tidligt, kan fordeles blandt dem, der lever længe. Livrenteprodukter giver en
forsikring i forhold til den fundamentale usikkerhed knyttet til livslængde.
Foruden en livsvarig alderspension omfatter hovedparten af arbejdsmarkedspensi-
onsordningerne tillige en forsikring mod tab af erhvervsevne, der sikrer pensions-
opspareren en løbende pensionsydelse, hvis den pågældende mister en væsentlig
del af sin erhvervsevne. Denne pension udbetales som hovedregel fra det tidspunkt
lønmodtageren har mistet sin erhvervsevne, og indtil den pågældende kan få udbe-
talt alderspension, eller eventuelt folkepension.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
En livsvarig pensionsordning kan oprettes uanset lønmodtagerens alder, og den
oprettes enten i et forsikringsselskab eller en pensionskasse. I tilknytning til en
pensionskasseordning kan der være oprettet en supplerende engangsydelse. I ho-
vedtræk behandles den supplerende engangsydelse skattemæssigt som en kapital-
pension. Om kapitalpension se nedenfor.
Der er ingen grænser for, hvor meget der kan indbetales til en livsvarig pensions-
ordning. Der er bortseelsesret ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for
indbetalinger, dvs. at indbetalingerne ikke medregnes i lønmodtagerens personlige
indkomst.
En livsvarig pension udbetales efter gældende regler tidligst fra 5 år før lønmodta-
gerens folkepensionsalder. Med pensionsaftalen (aftale om flere år på arbejdsmar-
kedet) fra juni 2017 ændres dette til 3 år før folkepensionsalderen for nye pensi-
onsaftaler. For personer født i perioden 1954 til 1958 er pensionsudbetalingsalde-
ren dog 60 år, og for personer født i perioden 1. januar 1959 - 30. juni 1960 er pen-
sionsudbetalingsalderen mellem 60 �½ og 61�½ år.
Pensionsordninger, der er oprettet før 1. maj 2007 kan i øvrigt altid udbetales fra
det tidspunkt, hvor pensionsopspareren fylder 60 år. Løbende ydelser fra ordnin-
gerne både ved erhvervsudygtighed og fra pensionsudbetalingsalderen er ind-
komstskattepligtig, personlig indkomst. Der skal ikke betales skat af den del af
udbetalingen, der krone-for-krone svarer til indbetalinger, som pensionsopspareren
kan godtgøre, at der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst ikke har været
hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret for her i landet eller i udlandet.
Foretages der udbetalinger, der ikke har karakter af løbende ydelser i henhold til
pensionsaftalen, eller disponeres der på anden måde over ordningen i strid med
pensionsaftalen, svares der afgift med 60 pct.
Ved konvertering til en engangsudbetaling af en pensionsordning med løbende
udbetalinger, der er oprettet i ansættelsesforhold, skal der betales en afgift på 40
pct. af det udbetalte beløb. Det er en betingelse, at de løbende ydelser, der efter
pensionsaftalen på udbetalingstidspunktet tilkommer pensionsopspareren, ikke kan
overstige et grundbeløb på 10.400 kr. (2017-niveau) årligt.
Rateforsikringer og rateopsparinger
Ratepensionen benyttes som en samlet betegnelse for rateforsikringer (udbydes af
pensionsselskaber) og rateopsparing i pensionsøjemed (udbydes af pengeinstitut-
ter). Ratepensionen udbetales over et bestemt antal år. En ratepension skal efter
gældende regler udbetales over mindst 10 år og maksimalt over 25 år fra pensions-
begivenhedens indtræden. Med pensionsaftalen (aftale om flere år på arbejdsmar-
kedet) fra juni 2017 forhøjes de 25 år til 30 år. Raterne udbetales uanset den umid-
delbart berettigedes død. Udbetalingen kan starte, hvis lønmodtageren tilkendes
førtidspension.
Personer, der er under 75 år, kan oprette en ratepension. Ordningerne oprettes en-
ten i et livsforsikringsselskab, et pensionsforsikringsselskab (rateforsikringer) eller
et pengeinstitut (rateopsparinger).
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
Det årlige beløb, en lønmodtager i 2017 maksimalt kan få indbetalt til en ratepensi-
on som del af en arbejdsmarkedspensionsordning, er 53.500 kr. (58.152 kr. før
arbejdsmarkedsbidrag). Indbetalingen til en ratepension trækkes fra i den skatte-
pligtige personlige indkomst. Beløbsgrænsen omfatter summen af både arbejdsgi-
vernes indbetalinger til ratepensioner, og indbetalinger på ratepensioner, som pen-
sionsopspareren har oprettet uden for arbejdsgiverforhold. Rateudbetalinger, der
sker efter opnåelsen af pensionsudbetalingsalderen, beskattes som personlig ind-
komst. Pensionsudbetalingsalderen er efter gældende regler folkepensionsalderen
minus 5 år. Med pensionsaftalen (aftale om flere år på arbejdsmarkedet) fra juni
2017 ændres dette til folkepensionsalderen minus 3 år for nye pensionsaftaler. For
personer født i perioden 1954 til 1958 er pensionsudbetalingsalderen dog 60 år, og
for personer født i perioden 1. januar 1959 - 30. juni 1960 er pensionsudbetalings-
alderen mellem 60 �½ og 61�½ år.
Pensionsordninger, der er oprettet før 1. maj 2007 kan i øvrigt altid udbetales fra
det tidspunkt, hvor pensionsopspareren fylder 60 år. En ratepension udbetales ved
lønmodtagerens død til de begunstigede.
Er ratepensionen under udbetaling, kan udbetalingsperioden forlænges, og der kan
foretages visse ændringer i rateudbetalingerne og udbetalingsforløbet.
Der skal ikke betales skat af den del af udbetalingen, der krone-for-krone svarer til
indbetalinger, som pensionsopspareren kan godtgøre, at der ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst ikke har været hel eller delvis fradrags- eller bortseelsesret
for her i landet eller i udlandet.
Foretages der udbetalinger, der ikke har karakter af løbende ydelser i henhold til
pensionsaftalen, eller disponeres der på anden måde over ordningen i strid med
pensionsaftalen, svares der afgift med 60 pct.
Kapitalforsikringer, kapitalpension og supplerende engangsydelser
Kapitalpension benyttes som en samlebetegnelse for kapitalforsikring (udbydes af
pensionsselskaber ofte under betegnelsen supplerende engangsydelse) og opsparing
i pensionsøjemed (udbydes af pengeinstitutter). Betegnelsen benyttes om de pen-
sionsprodukter, der frem til 2012 kunne indbetales til med fradrags- eller bortseel-
sesret.
En kapitalpensionsordning kommer til udbetaling som en sum ved pensionsbegi-
venhedens indtræden, eller i deludbetalinger efter opsparerens valg efter pensions-
begivenhedens indtræden. Udbetalingen kan tidligst ske fra pensionsudbetalingsal-
deren, dvs. 5 år (faldende til 3 år) før lønmodtagerens folkepensionsalder, og senest
10 efter folkepensionsalderens indtræden. For personer født i perioden 1954 til
1958 er pensionsudbetalingsalderen dog 60 år, og for personer født i perioden 1.
januar 1959 - 30. juni 1960 er pensionsudbetalingsalderen mellem 60 �½ og 61�½ år.
Man kan oprette en kapitalpension indtil man fylder 75 år. En kapitalpensionsord-
ning kan oprettes i et forsikringsselskab som en kapitalforsikring eller i et pengein-
stitut som en opsparing i pensionsøjemed.
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
I tilknytning til en pensionsordning med løbende udbetalinger kan der være oprettet
en supplerende engangsydelse. Den supplerende engangsydelse behandles i hoved-
træk efter reglerne for kapitalpension.
Fra og med indkomståret 2013 blev fradrags- og bortseelsesretten for indbetalinger
til kapitalpension og supplerende engangsydelse ophævet. Eksisterende kapitalpen-
sioner kan opretholdes som fripolicer eller konverteres til aldersforsikringer og
aldersopsparinger, der er kapitalpensionsordninger uden fradragsret.
Til og med indkomståret 2012 kunne der årligt indbetales 46.000 kr. (2012-niveau)
med fradrags- og bortseelsesret.
Der betales en afgift på 40 pct. af udbetalinger ved pensionsbegivenhedens indtræ-
den, dvs. typisk ved opnåelse af pensionsudbetalingsalderen eller ved dødsfald.
Kapitalpensionen skal udbetales til de begunstigede/boet ved lønmodtagernes død.
Pensionen udbetales endvidere til lønmodtageren, hvis vedkommende tilkendes
førtidspension eller ved livstruende sygdom.
Ved ophævelse i utide eller disposition over ordningen svares der afgift med 52
pct. Der skal ikke betales afgift af den del af udbetalingen, der krone-for-krone
svarer til indbetalinger, som pensionsopspareren kan godtgøre, at der ved opgørel-
sen af den skattepligtige indkomst ikke har været hel eller delvis fradrags- eller
bortseelsesret for her i landet eller i udlandet.
Aldersforsikringer, aldersopsparinger og supplerende engangssum
Der kan oprettes en aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangs-
sum, som kommer til udbetaling som en sum ved pensionsbegivenhedens indtræ-
den.
En aldersforsikring kan oprettes i et livsforsikringsselskab, og en aldersopsparing
kan oprettes i et pengeinstitut. En supplerende engangssum oprettes i en pensions-
kasse. Aldersopsparing bruges som en fælles betegnelse for disse produkter.
Indbetalinger til aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum er
ikke omfattet af bortseelsesretten. Den ansatte skal derfor betale både arbejdsmar-
kedsbidrag og indkomstskat af arbejdsgiverens indbetalinger til ordningen. Der kan
efter gældende regler årligt indbetales maksimalt 29.600 kr. (2017-niveau). Med
pensionsaftalen (aftale om flere år på arbejdsmarkedet) fra juni 2017 nedsættes
dette beløb til 5.000 kr. efter skat pr. år. Ligeledes betyder aftalen, at personer, der
har 5 år eller mindre til folkepensionsalderen, kan indbetale op til 45.000 kr. efter
skat i 2018. Grænsen stiger med 1.000 kr. årligt frem til 2023, hvorefter der kan
indbetales 50.000 kr. efter skat pr. år til aldersopsparing.
Reglerne for oprettelse og udbetaling er de samme som for kapitalpensioner. Udbe-
taling kan ske ved udbetalingsalderen, dødsfald eller livstruende sygdom.
Udbetaling ved pensionsbegivenhedens indtræden er skatte- og afgiftsfri. Ved op-
hævelse i utide eller disposition over ordningen betales der en afgift på 20 pct.
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
1780289_0011.png
Tvangsudbetaling
Nogle pensionsinstitutter har i deres aftaler fastsat, at en opsparing tvangsudbeta-
les, hvis den bliver lavere end et bestemt minimumsbeløb. Dette minimumsbeløb er
således en del af aftalegrundlaget for den enkelte ordning.
En fastsat minimumsgrænse medfører, at instituttet automatisk udbetaler pengene
til lønmodtageren efter at der er trukket 60 pct. i afgift
4
.
Grænsen for tvangsudbetaling ligger ofte omkring 10.000 kr., men varierer i øvrigt
mellem 5-15.000 kr.
Overførsel af pensionsordninger
Som hovedregel kan en pensionsordning med løbende udbetalinger, herunder en
eventuelt tilknyttet supplerende engangsydelse, uden skattemæssige konsekvenser
overføres til en anden pensionsordning med løbende udbetalinger. En overførsel
forudsætter, at en sådan kan ske efter pensionsaftalen mellem pensionsinstituttet og
kunden, ligesom der kan stilles krav om afgivelse af tilfredsstillende helbredsop-
lysninger.
Som hovedregel kan en
ratepension
uden skattemæssige konsekvenser overføres til
en anden ratepension eller til en pensionsordning med løbende udbetalinger. En
overførsel forudsætter, at en sådan kan ske efter pensionsaftalen mellem pensions-
instituttet og kunden.
Som hovedregel kan en
kapitalpension
uden skattemæssige konsekvenser overføres
til en anden kapitalpension, til en ratepension eller til en pensionsordning med lø-
bende udbetalinger. En overførsel forudsætter også her, at en sådan kan ske efter
pensionsaftalen mellem pensionsinstituttet og kunden.
En
supplerende engangsydelse
kan som en del af en pensionsordning med løbende
udbetalinger overføres til en anden pensionsordning med løbende udbetalinger med
supplerende engangsydelse tilknyttet. I særlige tilfælde kan en supplerende en-
gangsydelse overføres til en kapitalpension.
En kapitalpension kan desuden overføres eller konverteres til en
aldersforsikring
eller aldersopsparing
mod en fremrykket betaling af den afgift, der ville påhvile
kapitalpensionen ved udbetalingen efter opnåelse af pensionsudbetalingsalderen.
Tilsvarende kan en supplerende engangsydelse overføres eller konverteres til en
supplerende engangssum
mod betaling af en fremrykket afgift. Den fremrykkede
afgift udgør 40 pct.
En overførsel eller konvertering forudsætter, at en sådan kan ske efter pensionsafta-
len mellem pensionsinstituttet og kunden.
Aldersforsikringer, aldersopsparinger og supplerende engangssum kan overføres til
en anden aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum. En over-
førsel forudsætter, at en sådan kan ske efter pensionsaftalen mellem pensionsinsti-
tuttet og kunden.
4
For kapitalpensioner er afgiften 52 pct. og for aldersopsparinger/aldersforsikringer 20 pct.
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
1780289_0012.png
Overføres en aldersopsparing, aldersforsikring eller en supplerende engangssum til
en ratepension eller en pensionsordning med løbende udbetalinger, anses det som
en udbetaling af ordningen, som afgiftsbelægges med 20 pct., hvis pensionsopspa-
reren i øvrigt ikke opfylder betingelserne for udbetaling. Overførslen vil samtidig
blive anset som en fradragsberettiget indbetaling til ratepensionen eller pensions-
ordningen med løbende udbetalinger.
En pensionskundes pensionsdepot vil ofte bestå af flere forskellige pensionstyper,
dvs. af en pensionsordning med løbende udbetalinger, ratepension, kapitalpension
og aldersopsparing i forskellige kombinationer. Ved overførsel af hele depotet vil
hver enkelt pensionstype kunne overføres efter de beskrevne retningslinjer. Flyttes
et depot, der eksempelvis indeholder en ratepension og en aldersopsparing, vil
ratepensionsdelen uden skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser kunne flyttes til en
anden ratepension eller en pensionsordning med løbende udbetalinger, mens al-
dersopsparingsdelen alene vil kunne flyttes til en anden aldersopsparing m.v.
6. Skattemæssige, juridiske og administrative forhold i forbindelse med over-
førsel af en hvilende pension
En overførsel af en hvilende pensionsordning består i princippet af en udbetaling
og en korresponderende indbetaling. Pensionsbeskatningslovens regler sætter som
nævnt ovenfor visse rammer for, i hvilket omfang pensionsordninger kan flyttes og
under hvilke vilkår. Disse regler har betydning i forhold til rammerne for og hen-
sigtsmæssigheden af at regulere og flytte små hvilende pensioner.
Samling på tværs af skattelovgivningens pensionstyper
Som det fremgår ovenfor så er der visse rammer i skattereglerne for, hvilke typer
pensioner, der kan sammenlægges. Skattereglerne sætter derfor rammer for, hvor-
når en hvilende pension overføres til en aktiv ordning, hvis den hvilende ordning er
en livsvarig alderspension og den aktive ordning er en ratepension, idet overførslen
vil være afgiftspligtig.
Overvejelser om mulighed for automatiseret overførsel, herunder til ATP
Arbejdsgruppen har set på, om det vil være muligt og hensigtsmæssigt at etablere
en mere automatiseret ordning, hvorefter en pensionsordning, der identificeres som
hvilende, efter en periode automatisk overføres til en aktiv ordning eller til ATP.
Afdækningen heraf har vist, at der vil være forskellige skattemæssige og juridiske
udfordringer knyttet hertil.
Skattemæssige forhold
I forhold til oprettelse af en eventuel adgang til at overføre små hvilende pensions-
ordninger under et vist beløb til ATP, udgør de ikke fradragsberettigede aldersop-
sparinger en udfordring. Ved overførsel af en aldersopsparing til ATP vil overførs-
len blive afgiftsbelagt med 20 pct. Samtidig vil der være fradrag for den tilsvarende
indbetaling, der til gengæld til sin tid vil blive indkomstbeskattet ved udbetaling.
Afgiften ville formentlig i sig selv udgøre en hindring for en sådan overførselsad-
gangs succes.
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
1780289_0013.png
Ved overførsel af depoter, der består af flere pensionstyper, herunder en aldersop-
sparing, kunne man overveje at udbetale aldersopsparingen afgiftsfrit til kunden.
Spekulationsmulighederne for derved at få en aldersopsparing udbetalt afgiftsfrit
ville være forholdsvist begrænsede, henset til, at muligheden først ville opstå efter
en vis periode og for et mindre, afgrænset beløb. Tilstedeværelsen af aldersopspa-
ringen i et givet depot ville med muligheden for udbetaling uden den afgiftsmæssi-
ge sanktion, der ellers er knyttet til førtidige ophævelser, dermed ikke forhindre, at
andre pensionstyper i depotet blev overført til ATP.
Der er dog væsentlige betænkeligheder knyttet hertil. Det taler således imod en
afgiftsfri løsning, at pensionsformålet med den oprindelige indbetaling på aldersop-
sparingen i et vist omfang ville fortabes, idet skattereglerne ikke længere i alle
situationer modvirker, at aldersopsparing udbetales førtidigt. Desuden ville alders-
opsparinger få lempeligere vilkår for førtidig udbetaling uden skattemæssige sank-
tioner, end tilfældet er for ratepensioner og livrenter. Og hvis depotet alene består
af en aldersopsparing, vil det særlige hensyn til muligheden for overførsel af rate-
pension og livrente til ATP ikke være tilstede.
Hvis man ville lade ATP forvalte aldersopsparingen som en ikke fradragsberettiget
del af ATP-formuen
det vil sige som en ATP-aldersopsparing
ville det kunne
fastsættes, at aldersopsparingen overføres til ATP afgiftsfrit, idet pensionsformålet
derved opretholdes. Man skal dog være opmærksom på, at en sådan løsning ville
kræve væsentlige systemmæssige ændringer.
Man kunne også overveje at lade ATP indberette indbetalingen hidrørende fra al-
dersopsparingen til SKAT, således at pensionskundens fradragsret for indbetalin-
gen sikres. I denne situation ville det kunne fastsættes, at aldersopsparingen overfø-
res afgiftsfrit til ATP. Også her vil man dog skulle være opmærksom på, at en så-
dan løsning vil kræve systemændringer hos ATP og samtidig medføre øget admini-
stration.
Juridiske forhold
Et centralt tema i forbindelse med overvejelserne om eventuel etablering af en ord-
ning med automatiseret overførsel af hvilende pensioner til aktive ordninger, har
været, om - og i givet fald under hvilke nærmere omstændigheder - en sådan over-
førsel vil kunne ske ved passiv accept fra pensionsopspareren, eller om der kræves
aktiv accept fra den, hvis hvilende pension overføres til et andet pensionsinstitut.
Den juridiske vurdering har, med et vist forbehold, været, at der ved eksisterende
ordninger med en begrænset depotværdi - eventuelt i en størrelsesorden op til
10.000 kr. - uden garantier eller forsikringsprodukter m.v. ville kunne ske overfør-
sel ved passiv accept, det vil sige hvor pensionsopspareren alene orienteres om, at
overførsel vil ske under de givne omstændigheder, medmindre opspareren gør ind-
sigelse herimod. For nye ordninger - uanset garantier og forsikringsprodukter m.v.
- ville tærsklen for overførsel ved passiv accept kunne fastsættes på et højere ni-
veau som led i de aftalte vilkår for pensionsordningen. Ordninger med tilknyttede
garantier eller andre former for rettigheder ville ikke på samme vis kunne overføres
med passiv accept.
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
1780289_0014.png
Samlet set
har overvejelserne i arbejdsgruppen afdækket, at det vil være forbundet
med juridiske og skattemæssige udfordringer at etablere et system, hvor pensions-
opspareren ikke aktivt selv vælger at flytte sin hvilende pensionsopsparing. Samti-
dig vil en sådan ordning være forbundet med betydelig administrativ merbelastning
hos pensionsinstitutterne - og eventuelt ATP - samt krav om væsentlige system-
mæssige tilpasninger.
Disse implikationer skal vurderes på baggrund af en i øvrigt positiv udvikling, hvor
pensionsbranchen har taget en række initiativer til nedbringelse af antallet af små
hvilende pensioner, og hvor samtidig den seneste undersøgelse fra Forsikring &
Pension peger på et væsentligt fald i omfanget af de hvilende pensionsordninger,
som er rene opsparingsordninger, jf. nærmere nedenfor under punkt 7.
7. Udvikling i antal og omfang af hvilende pensioner (2011-2014)
Forsikring & Pension har via spørgeskemaer til pensionsselskaberne gennemført
flere dataindsamlinger med henblik på at belyse omfanget af hvilende pensioner,
omfanget af tvangsudbetalinger m.v. De mest grundige dataindsamlinger fandt sted
i 2012 og i 2015 af data for henholdsvis 2011 og 2014. Der blev ikke indhentet
nøjagtig de samme data i 2015 som i 2012. Der er derfor ikke fuld sammenligne-
lighed mellem data fra de to år.
Da ikke alle selskaber har kunnet levere data på alle de spørgsmål, der er blevet
stillet, skal man være lidt varsom med konklusioner på baggrund af de indsamlede
data.
Forsikring & Pension har opsummeret de tendenser, data viser, således:
Samlede omfang af hvilende policer
Antallet af hvilende pensioner med en depotværdi under 100.000 kr. er ca. 1,2 mio.
i begge de to undersøgte år. Værdien af hvilende pensioner med en depotværdi
under 100.000 kr. er faldet fra ca. 38 mia. kr. til ca. 36 mia. kr. i de to undersøgte
år. Det er under 1,5 pct. af den samlede pensionsformue i livsforsikringsselskaber-
ne og de tværgående pensionskasser.
Færre af de små hvilende policer?
I begge år er fordelingen af de hvilende pensioner i forhold til depotstørrelse blevet
undersøgt. Der er imidlertid ikke anvendt samme beløbsgrænser, hvorfor en nøjag-
tig sammenligning ikke kan lade sig gøre. Om der er færre af de små hvilende pen-
sioner med en depotværdi under 20-25.000 kr. er svært at afgøre, da forskydnin-
gerne kan skyldes forskellige beløbsintervaller i de to år. Omfanget af policer mel-
lem 50-100.000 kr. er konstant.
Antal
Under 25.000 kr. i 2011
Under 20.000 kr. i 2014
Fra 25-50.000 kr. i 2011
Fra 20-50.000 kr. i 2014
50-100.000 kr.
2011
52 pct.
24 pct.
24 pct.
100 pct.
2014
46 pct.
30 pct.
24 pct.
100 pct.
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
1780289_0015.png
Færre penge placeret på de små hvilende policer
En større del af pengene på de hvilende pensioner er i de større ordninger. Det er
positivt, da de større depoter ikke har samme risiko for, at depotet udhules af om-
kostninger.
Værdi
Under 25.000 kr. i 2011
Under 20.000 kr. i 2014
Fra 25-50.000 kr. i 2011
Fra 20-50.000 kr. i 2014
50-100.000 kr.
2011
18 pct.
27 pct.
55 pct.
100 pct.
2014
11 pct.
32 pct.
57 pct.
100 pct.
Pensionsordninger kan ikke altid sammenlignes med en opsparingskonto i en bank.
En tilknyttet garanti kan eksempelvis betyde, at kunden har ret til en pensionsydel-
se af en bestemt størrelse, og værdien af denne pensionsydelse udhules ikke af
omkostninger. Værdien af forsikringsdækninger kan ikke aflæses i størrelsen af
depotet på den hvilende ordning. Har en hvilende police en garanti eller en forsik-
ringsdækning tilknyttet, er det ikke sikkert, at det er en god ide at flytte den hvilen-
de ordning over i en alternativ ordning.
Færre hvilende policer er ren opsparing
Fra 2011 til 2014 er der sket et markant fald i andelen af hvilende policer, som er
ren opsparing og som det derfor som hovedregel vil være en fordel at flytte over i
en anden ordning. Andelen af hvilende policer med en forsikring tilknyttet er sam-
tidig steget.
Antal
2011
2014
24 pct.
6 pct.
Ren opsparing
20 pct.
39 pct.
Tilknyttet forsikring
17 pct.
17 pct.
Tilknyttet garanti
39 pct.
37 pct.
Både tilknyttet forsik-
ring og garanti
100 pct.
99 pct.
Den samme udvikling - om end lidt mindre udtalt - kan ses, når man i stedet for
antallet af hvilende policer ser på værdierne af de hvilende ordninger.
Værdi
Ren opsparing
Tilknyttet forsikring
Tilknyttet garanti
Både tilknyttet forsik-
ring og garanti
2011
27 pct.
24 pct.
12 pct.
37 pct.
100
2014
10 pct.
37 pct.
17 pct.
37 pct.
101
En mulig forklaring, der dog ikke dokumenteres i tallene, kunne være, at den op-
rydningsindsats, pensionsselskaberne har gennemført i den mellemliggende perio-
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
de, har været fokuseret på de ordninger, der er nemme at flytte, fordi de er rene
opsparingsordninger.
Årlig tilvækst i omfanget af små hvilende pensioner
I både 2012 og 2015 er det forsøgt undersøgt, hvad den årlige tilvækst i omfanget
af små hvilende ordninger er.
I 2012-undersøgelsen nåede man på baggrund af et ikke så omfattende datagrund-
lag frem til en årlig tilvækst på 6,3 pct. Imidlertid har der fra 2011 til 2014 været en
0-vækst i antal og negativ vækst i den samlede værdi af hvilende pensioner under
100.000 kr.
Tvangsudbetalinger
Den eneste klare konklusion, der på baggrund af datamaterialet kan drages om
omfanget af tvangsudbetalinger, er, at det svinger en del fra år til år. Det skyldes, at
nogle selskaber nok tvangsudbetaler, men ikke har en løbende praksis herfor. I
stedet kører disse selskaber med nogle års mellemrum ”oprydningskampagner”
blandt de små hvilende pensioner.
Af 2015-undersøgelsen kan det med en betydelig usikkerhed udledes, at de 10 sel-
skaber, der oplyste, at de tvangsudbetalte i 2014, i gennemsnit tvangsudbetalte
1.800 policer. Det gennemsnitlige beløb, der blev tvangsudbetalt, var godt og vel
4.000 kr.
Omkostninger og nettotilskrivningen til de hvilende ordninger
Både i 2012 og i 2015 blev selskaberne spurgt om nettotilskrivningen på hvilende
pensionsordninger. Nettotilskrivningen viser, hvor meget depotet er vokset efter
der er fratrukket administrationsomkostninger.
I begge år har selskaberne givet oplysninger baseret på eksempelberegninger for de
mest udbredte typer pensionsordninger og depotværdier.
I 2012 viste undersøgelsen, at en stor del af de hvilende ordninger under 100.000
kr. var blevet udhulet i perioden 2006 til 2010. Det skal bemærkes, at perioden bl.a.
dækker de år, hvor finanskrisen udspillede sig og hvor afkastene i pensionsordnin-
gerne derfor var usædvanligt lave.
I 2015 viste undersøgelsen, at der i perioden fra 2008 til 2014 er få eksempler på
udhuling af de helt små hvilende pensioner, mens praktisk talt alle selskaber for
hvilende ordninger med depoter på 20.000 kr. og derover har en positiv nettotil-
vækst i periode 2008 til 2014. Perioden dækker bl.a. nogle år med usædvanligt høje
afkast.
I perioden har der generelt været stort fokus i pensionsselskaberne på sænke om-
kostningerne, da omkostningsniveauet er en helt central konkurrenceparameter.
Konklusioner om udvikling i antal og omfang af hvilende pensioner
I modsætning til den forventning, der var i 2012, er omfanget af fripolicer ikke
vokset støt. Antallet af hvilende policer med et depot under 100.000 kr. er således
stabilt på trods af en række faktorer, der isoleret betragtet trækker i retning af en
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 296: Orientering om afslutning af arbejdet i arbejdsgruppen om sikring af små hvilende pensioner
stigning i omfanget af hvilende policer. Eksempelvis afskaffelsen af kapitalpensio-
ner.
2015-undersøgelsen viser, at risikoen for, at en hvilende pensionsordnings depot-
værdi udhules af omkostninger, alene er til stede for de små depoter. Det er derfor
positivt, at de små hvilende pensionsordninger udgør en faldende andel af de hvi-
lende pensionsordninger.
Det kan desuden konstateres, at langt hovedparten af de hvilende pensionsordnin-
ger i 2015 har garantier eller forsikringsdækninger tilknyttet. Det taler for, at for-
sikringstagerens nytte af de pågældende policer er større, end hvad den rene depot-
værdi er udtryk for.
I såvel 2012-undersøgelsen som i 2015-undersøgelse er konklusionen, at de depo-
ter, der tvangsudbetales, er ganske små. Tvangsudbetalingerne er derfor stort set
uden betydning for den pensionsmæssige forsørgelse.
17