Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 289
Offentligt
1776510_0001.png
NOTAT
s
y’
Juni 2017
Gennemgang af arbejdsmiljøreglerne på ergonomiom-
rådet med en beskrivelse af, om reglerne har baggrund i
EU-forpligtigelser eller nationale regler
J.nr. 20165200147
EPNGItteMØIIerFscher
Baggrund
I notatet foretages en gennemgang afarbejdsmiljøreglerne om ergonomi, og det
angives, om disse har baggrund i EU-forpligtelser eller er nationale.
Gennemgangen er foranlediget af Implementeringsrådets (IR) forslag om et nabo
tjek afhåndhævelsen afarbejdsmiljøreglerne på ergonomiområdet. Forslaget blev
den 8.juni 2016 drøftet i EU-Implementeringsudvalget (TU), som valgte ikke at
igangsætte et nabotjek af de pågældende regler. Det skyldes, at det vil være meto
disk meget vanskeligt og omkostningsfyldt at gennemføre det foreslåede nabotjek.
På den baggrund besluttede IU, at der i stedet skulle foretages en gennemgang af
arbejdsmiljøreglerne på ergonomiområdet for at undersøge, om reglerne på områ
det har baggrund i EU-direktiver eller er rent nationale.
Nedenstående gennemgang viser, at
der med få undtagelser allerede var nationale regler på ergonomiområdet stort
set svarende til direktiverne, da disse trådte i kraft
arbejdsmiljøreglerne for gravide og ammende kvinder har oprindelse i et direk
tiv og blev indført i de nationale regler efter direktivets ikrafttrædelse
det samme gør sig gældende for reglerne om midlertidige ansættelser og skrift
lighedskravet i en virksomheds arbejdspladsvurdering.
Metode
I notatet gennemgås ergonomireglerne med henblik på at konstatere, om reglerne
stammer fra et EU-direktiv, eller om de var gældende forud for vedtagelsen af EU
reglerne.
Følgende fire bekendtgørelser er gennemgået:
I.
2.
3.
4.
Bekendtgørelse
Bekendtgørelse
Bekendtgørelse
Bekendtgørelse
om
om
om
om
arbejde ved skærmterminaler
faste arbej dssteders indretning
manuel håndtering
arbejdets udførelse
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 289: Orientering om IU-sag om ergonomiområdet
1776510_0002.png
Ovenstående er udvalgt, da stort set alle påbud på ergonomiområdet gives med
hjemmel i disse bekendtgørelser.
De fire bekendtgørelser implementerer nedenstående direktiver. Da der er tale om
minimumsdirektiver, må en medlemsstat ikke fastsætte et lavere beskyttelsesniveau
end direktivet i forbindelse med implementeringen. En medlemsstat må heller ikke
sænke niveauet svarende til direktivet, hvis niveauet i allerede eksisterende natio
nale regler var højere før implementeringen afdirektivet. Herudover skal medlems
staterne altid bestræbe sig på at forbedre de eksisterende vilkår.
Direktiverne er følgende:
Rådets direktiv 92/85/EØF af 19. oktober 1992 om iværksættelse afforanstalt
ninger til forbedring af sikkerheden og sundheden under arbejdet for arbejdsta
gere som er gravide, som lige har født, eller som ammer
Rådets direktiv 91/383/EØF af25.juni 1991 om supplering af foranstaltninger
ne til forbedring af sikkerheden og sundheden på arbejdsstedet for arbejdstage
re, der har et tidsbegrænset ansættelsesforhold eller et vikaransættelsesforhold
Rådets direktiv 90/268/EOF af 29. maj 1990
om
minimumsforskrifter for sik
kerhed og sundhed i forbindelse med manuel håndtering afbyrder, som kan
medføre risiko for især ryg- og lændeskader hos arbejdstagere
Rådets direktiv 90/270/EOF af 29. maj 1990 om minimumsforskrifter for sik
kerhed og sundhed i forbindelse med arbejde ved skærmterminaler
Rådets direktiv 89/654/EØF af 30. november 1989 om minimumsforskrifter for
sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdsstedet
Rådets direktiv 89/391/EØF af 12.juni 1989 om iværksættelse afforanstaitnin
ger til forbedring afarbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet
(“rammedirektivet”)
Rammedirektivet fra 1989 (direktiv nr. 89/39 1) er en slags “overligger” for samtli
ge direktiver og er derfor inddraget i undersøgelsen, hvor det er relevant.
Der er foretaget en gennemgang af, hvilke nationale regler der var gældende på
tidspunktet for implementeringen af de relevante direktiver på ergonomiområdet,
som alle er minimumsdirektiver. Gennemgangen er foretaget med vægt på de mate
rielle krav og ikke på definitioner og områdebestemmelser.
Overord net konklusion
Den overordnede konklusion er, at alle regler, med få undtagelser, er nationale
regler, der allerede fandtes på tidspunktet for direktivernes implementering. Det
betyder, at Danmark allerede havde regler på niveau med direktiverne på det tids
punkt, hvor direktiverne trådte i
kraft.
I øvrigt kan en medlemsstat ikke sænke ni
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 289: Orientering om IU-sag om ergonomiområdet
1776510_0003.png
veauet, hvis staten allerede havde nationale regler, der var på et højere niveau, end
det direktivet fastsætter.
Gennemgang af de fire relevante bekendtgørelser
1. Bekendtgørelse om skærmterminaler
Bekendtgørelse nr. 1108 af 15. december 1992 om arbejde ved skærmterminaler
trådte i kraft den 1.januar 1993. Det fremgår af bekendtgørelsen, at den implemen
terer Rådets direktiv nr. 90/270/ om skærmterminaler. Bekendtgørelsen er den før
ste bekendtgørelse om arbejde med skærmterminaler. Før bekendtgørelsen trådte i
kraft, blev området reguleret i flere forskellige bekendtgørelser, som var sammen-
skrevet i “Vejledning om arbejde med skærmterminaler” fra 1985. Vejledningen
indeholdt regler fra følgende fire bekendtgørelser:
Bekendtgørelse nr. 392 af 8. august 1983 om regler efter den tidligere arbejder
beskyttelseslovgivning, der med mindre ændringer forbliver i
kraft
efter ar
bejdsmilj olovens ikrafttræden (ikraftholdelsesbekendtgørelsen)
Bekendtgørelse nr.32 af29.januar 1979 om arbejdstøj og personlige værne-
midler
Bekendtgørelse nr.43 af22.januar 1981 om tekniske hjælpemidlers indretning
og anvendelse
Bekendtgørelse nr. 323 af 7. juli 1983 om arbejdets udførelse m.v.
Det er Arbejdstilsynets konklusion, at reglerne om arbejde ved skærmterminaler
allerede fandtes, da direktivet skulle implementeres, og var på samme niveau som
direktivet, Med bekendtgørelsen om arbejde ved skærmterminaler er de gældende
nationale regler samlet i én bekendtgørelse, som samtidig implementerer direktivet.
2. Bekendtgørelse om faste arbejdssteders indretning
Bekendtgørelse nr. 1163 af 16. december 1992 om faste arbejdssteders indretning
trådte i
kraft
den 1.januar 1993. Det fremgår af bekendtgørelsen, at den implemen
terer Rådets direktiv 89/654/EØF om foranstaltninger til forbedring afarbejdsta
gernes sikkerhed under arbejdet. Bekendtgørelsen fra 1992 viderefører reglerne om
kravene til arbejdsstedets indretning, som indtil da var midlertidigt reguleret i den
såkaldte ikraftholdelsesbekendtgørelse’, indtil der blev udstedt bekendtgørelser
med hjemmel i arbejdsmiljøloven. Reglerne om kravene til faste arbejdssteders
indretning fandtes således med samme beskyttelsesniveau før direktivet. Der var
Bekendtgørelse nr. 611 af 18. december 1985 om regler efter den tidligere arbejderbeskyt
telseslovgivning, der med mindre ændringer forbliver i kraft efter arbejdsmiljolovens ikraft
træden.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 289: Orientering om IU-sag om ergonomiområdet
1776510_0004.png
for eksempel allerede danske regler om kravene til loftshojde, gulve, belysning.
temperatur m.v.
Ved implementeringen afdirektivet viderefortes de allerede gældende regler i
1992-bekendtgørelsen, men med mere detaljerede krav fra direktivet om de samme
emner, der allerede var gældende i dansk ret. Dette ses blandt andet omkring regu
lering af temperaturer i arbejdsrum og belysning (der er relevant for det ergonomi-
ske arbejdsmiljø).
Ordlyden af de enkelte bestemmelser i bekendtgørelsen var ikke fuldstændigt iden
tisk med ordlyden fra direktivet. Det skyldes blandt andet, at direktivet også ind-
drager krav til belysning i forbindelse med kravene til temperaturforhold. I ikraft
holdelsesbekendtgørelsen var kravene til temperatur og belysning behandlet hver
for sig. Formuleringen i direktivet og ikraftholdelsesbekendtgorelsen er som følger:
I direktivet fremgår følgende af bilag I under overskriften “Temperatur i loka
lerne”: “I arbejdstiden skal temperaturen i arbejdslokalerne være tilpasset den
menneskelige organisme under hensyn til de anvendte arbejdsmetoder og den
fysiske belastning, som de ansatte udsættes for. Temperaturen i opholdsrurn,
lokaler til personale med vagttjeneste, sanitære forhold, kantiner og lokaler be
regnet til førstehjælp skal svare til lokalernes specifikke formål. Vinduer, oven-
lys og skillevægge af glas skal være udformet på en sådan måde, at sollyset ik
ke får en stor indvirkning på arbejdsstedet under hensyn til arbejdets art og ar
bejdsstedets beskaffenhed.”
Følgende fremgår af ikraftholdelsesbekendtgorelsen:
Temperatur. Arbejds
rum skal i arbejdstiden have en under hensyn til arbejderne og arbejdets art
passende varmegrad. I den kolde årstid skal spiserum være opvarmet.”
“...
Ifølge ikraftholdelsesbekendtgorelsen var en del af kravene til belysning for
muleret således: “Belysningsforholdene skal være således ordnet, at arbejdet
kan udføres, uden arbejdernes syn påvirkes uheldigt deraf...”
Kravene til arbejdsstedets indretning var således opstillet lidt forskelligt i den da
gældende bekendtgørelse og direktivet. Beskyttelsesniveauet er dog fortolket ens,
trods den lidt anderledes ordlyd.
Det er Arbejdstilsynets konklusion, at reglerne om faste arbejdssteders indretning
således allerede fandtes i de danske arbejdsmiljoregler og med samme beskyttel
sesniveau, som blev implementeret i overensstemmelse med direktivet.
3. Bekendtgørelse om manuel håndtering
Bekendtgørelse nr. 1164 af 16. december 1992 om manuel håndtering implemente
rer direktiv nr. 90/268/EOF af 29. maj 1990 om minimumsforskrifter for sikkerhed
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 289: Orientering om IU-sag om ergonomiområdet
1776510_0005.png
og sundhed i forbindelse med manuel håndtering afbyrder. som kan medføre risiko
for især ryg- og lændeskader hos arbejdstagerne.
Bekendtgørelsen erstatter bekendtgørelse nr. 465 af 3. august 1982 om manuel
transport. Denne bekendtgørelse regulerede området forud for implementeringen af
direktivet.
Det er Arbejdstilsynets konklusion, at reglerne for manuel håndtering stammer fra
nationale regler, som var gældende forud for implementeringen af direktivet. Der
ses kun at være få sproglige formuleringer og præciseringer, som stammer fra di
rektivet.
Et eksempel herpå er reglen om byrdens beskaffenhed. “Byrden” har været omtalt i
de dagældende nationale regler, men de mere specifikke krav til byrden fremgår
først afdirektivet. Af de daværende nationale regler fremgik fx alene, at
“Når byrder, der transporteres manuelt, skal stables. skal stablingen kunne
foretages i en sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlig arbejdsstilling
og uden fare for, at byrder skrider”,
•‘Byrden skal emballeres, når det er nødvendigt, for at transporten kan udføres
uden risiko. Emballagen skal udføres fuldt forsvarligt.”, og at
“Arbejdsgiveren skal sørge for, at den ansatte instrueres om og oplæres i at
udføre manuel transport sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt”,
Afdirektivet fremgår det, at en “arbejdsgiver skal sørge for, at arbejdstagere mod
tager generelle anvisninger samt i tilfælde, hvor det er muligt, nøjagtige oplysnin
ger om en byrdes vægt, tyngdepunktet eller den tungeste side, når indholdet af
pakken er forskudt i forhold til midten”.
I forbindelse med implementeringen afdirektivet i bekendtgørelse om manuel
håndtering er kravene til arbejdsstedets indretning fastholdt på samme niveau, som
var gældende før direktivet, selvom ordlyden i bekendtgørelsen ikke er fuldstændig
identisk med ordlyden i direktivet.
Det er Arbejdstilsynets opfattelse, at fortolkningen af bestemmelsen ikke er ændret,
ligesom beskyttelsesniveauet er det samme.
4. Bekendtgørelse om arbejdets udførelse
Bekendtgørelse nr. 867 af 13. oktober 1994 om arbejdets udførelse trådte i kraft
den 21. oktober 1994. Denne bekendtgørelse adskiller sig fra de øvrige tre ovenstå
ende bekendtgørelser, idet den ikke kun implementerer ét direktiv, men derimod
flere direktiver:
Direktiv nr. 91/383/EØF om supplering afforanstaitningerne til forbedring af
sikkerheden og sundheden på arbejdsstedet for arbejdstagere, der har et tidsbe
grænset ansættelsesforhold eller et vikaransættelsesforhold
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 289: Orientering om IU-sag om ergonomiområdet
1776510_0006.png
Direktiv nr. 92/85/EØF om iværksættelse
af
foranstaltninger til forbedring af
sikkerheden og sundheden under arbejdet for arbejdstagere som er gravide,
som lige har født, eller som ammer
Rammedirektivet, direktiv nr. 89/391/EØF om iværksættelse afforanstaltnin
ger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet.
Ved implementeringen af de tre direktiver i bekendtgørelse om arbejdets udførelse
i 1994, fandtes der allerede tilsvarende nationale regler om arbejdets udførelse.
Med bekendtgørelsen videreførtes således de gældende nationale regler, dog med
følgende tilføjelser som følge afdirektiverne:
Reglerne om arbejdstagere, som er gravide, som lige har født, eller som am
mer, er indført på baggrund afdirektiv nr. 9l/85/EØF
Reglerne om arbejdstagere, der har et tidsbegrænset ansættelsesforhold eller et
vikaransættelsesforhold, er indført på baggrund afdirektiv nr. 91/383/EØF
Reglerne om, at der skal udarbejdes en skriftlig APV (arbejdspladsvurdering),
og at medarbejdere skal have instruktion er indført i bekendtgørelsen som følge
af Rammedirektivet.
Tilsvarende blev reglerne om gravide eller ammende arbejdstagere først en del af
dansk ret i forbindelse med implementeringen afdirektiv nr. 91/85/EØF,
cia
der
ikke tidligere i dansk ret havde været særregler for gravide og ammende arbejdsta
gere. En arbejdsgiver er som følge afdirektivet forpligtet til at sørge for, at iværk
satte foranstaltninger, hvis der er risiko for, at den ansatte er udsat for påvirkninger,
at foranstalte der kan indebære en fare for graviditeten eller amningen.
Arbejdsforholdene for gravide og ammende kvinder giver sjældent anledning til, at
Arbejdstilsynet giver påbud til virksomheder.
Reglerne om arbejdstagere, der har et tidsbegrænset ansættelsesforhold eller er i et
vikaransættelsesforhold, er først blevet en del af dansk ret i forbindelse med im
plementeringen afdirektiv nr.
9113831E0F.
For implementeringen fandtes der ikke
regler for denne gruppe arbejdstagere. Det er ikke muligt at se ud afArbejdstilsy
nets påbud, om de personer, der er omfattet af et påbud, er ansat som vikar eller har
en ansættelse af begrænset varighed.
Det er derfor ikke muligt at vurdere, om der i praksis gives påbud inden for dette
område.
Arbejdstilsynet giver ofte påbud til virksomheder, som ikke har udarbejdet en
skriftlig arbejdspladsvurdering. Da påbuddene alene gives på grund af manglende
skriftlighed, indgår ergonomi (eller andre arbejdsmiljoproblemer) ikke i påbuddet.
Det er Arbejdstilsynets konklusion, at reglerne om bekendtgørelse om arbejdets
udførelse stammer fra nationale regler, som var gældende forud for implementerin
gen afdirektiverne bortset fra ovennævnte tre undtagelser.
6