AMBITIONSPAPIR
Forenkling af lov om aktiv beskæftigelsesindsats
En kommende regelforenkling bør bygge på følgende principper:
1. Resultatfokus - Fra detaillovgivning til rammestyring
•
•
Lovgivningen skal udstikke rammer for indsats, pligter, rettigheder og redskaber.
Men den skal ikke fastlægge den konkrete indsats for den enkelte borger.
Der skal opnås reelle forenklinger -
Ikke blot en ”gennemskrivning” af loven.
6-byerne
Esbjerg Kommune
København Kommune
Odense Kommune
Randers Kommune
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune
2. Fasthold politiske mål - Der bygges på intentioner i store reformer
•
Lovbestemmelser skal skrives ud fra formålet og de politiske intentioner i de 4 stør-
ste forlig inden for de seneste år: Fleksjob- og førtidspensionsreformen, sygedagpen-
gereformen, kontanthjælpsreformen, beskæftigelsesreformen.
3. Borgerne i fokus for indsatsen - Tydelig tillidsdagsordnen
•
Der skal være større tillid til medarbejdernes faglige vurderinger, deres indsigt ar-
bejdsmarkeds behov og i borgerens konkrete vilkår. Det er sådan den bedste be-
skæftigelseseffekt opnås.
•
Der bliver begået fejl i sagsbehandlingen
–
uanset om der er stram styring eller en
rammelovgivning. Når der begås fejl, så skal der rettes op
–
Men enkeltsager i pres-
sen bør ikke medfører nye specifikke lovbestemmelser.
4. Forenkling i hverdagen - Reel forenkling, når lov omsættes til drift
•
Der skal være så få konkrete og afgrænsede bemyndigelsesbestemmelser som mu-
ligt. En reel og mærkbar forenkling i praksis forudsætter, at antal og indhold af be-
myndigelsesbestemmelser bliver kraftigt reduceret.
•
Gennembearbejdede lovbemærkninger
–
ikke bebyrdende bekendtgørelser - skal
sikre, at det daglige arbejde i jobcentret og retspraksis afspejler de politiske intentio-
ner.
5. Måling af faktiske resultater - Monitorering af indsatsen
•
Forudsætningen for en effektiv beskæftigelsespolitik er, at der kan følges op på
kommunernes resultater. Monitorering er derfor vigtig.
Der bør dog igangsættes en analyse af hvilke oplysninger der rent faktisk er behov
for, at medarbejdere i kommunerne oversender fra fagsystemer til STAR. Det bør
indgå i analysen, hvordan digitale løsninger kan optimeres for at reducere ressource-
forbruget til at indsamle og videregive data.
•
I dag stiller databekendtgørelsen krav om indberetning af mange unødvendige oplys-
ninger, der ikke understøtter en god indsats for virksomheder eller borgere. Det be-
tyder færre ressourcer og hænder til de indsatser, som reelt virker.
Sagsnummer:
17-000938-43