Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 259
Offentligt
1769597_0001.png
15. juni 2017
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter
(Konsekvensændringer som følge af EU-forordninger om tovbaneanlæg og personlige værnemidler m.v.)
§1
I lov nr. 155 af 20. februar 2013 om indretning m.v. af visse produkter, som ændret ved lov nr. 238 af 18.
marts 2014, foretages følgende ændringer:
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
”Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF, EU-Tidende 2006,
nr. L 157, side 24, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af 26. februar
2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til
elevatorer, EU-Tidende, nr. L 96, side 251, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/34/EU af
26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om materiel og sikringssystemer til
anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 309, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer, EU-Tidende 2014, nr.
L 96, side 251, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/68/EU af 15. maj 2014 om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om tilgængeliggørelse på markedet af trykbærende
udstyr, EU-Tidende, nr. L 189, side 164), Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/35/EU af 16.
juni 2010 om transportabelt trykbærende udstyr og om ophævelse af Rådets direktiv 76/767/EØF,
84/525/EØF, 84/526/EØF, 84/527/EØF og 1999/36/EF, EU-Tidende 2010, nr. L 165, side 1, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/29/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på markedet, EU-Tidende
2014, nr. L 96, side 45, og Rådets direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om aerosoler, EU-Tidende 1975, nr. L 147, side 40, som senest ændret
ved Kommissionens direktiv 2013/10/EU af 19. marts 2013 om ændring af Rådets direktiv
75/324/EØF om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om aerosoler med henblik på at tilpasse
dets bestemmelser om etikettering til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008
om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, EU-Tidende 2013, nr. L 77,
side 20. I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2016/424 af 9. marts 2016 om tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv 2000/9/EF, EU-Tidende
2016, nr. L 81, side 1, og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/425 af 9. marts 2016
om personlige værnemidler og om ophævelse af Rådets direktiv 89/686/EØF, EU-Tidende 2016, nr.
L 81, side 51. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver
medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.”
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0002.png
2.
§ 2
affattes således:
Ȥ
2.
Loven finder anvendelse på følgende produkter, der er omfattet af direktiver og forordninger
om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning udstedt efter Traktaten om Den Europæiske
Union:
1) Maskiner, herunder dertil hørende udskifteligt udstyr, sikkerhedskomponenter, hejse- og
løftetilbehør, kæder, tove, stropper, aftagelige kraftoverføringsaksler samt delmaskiner.
2) Materiel og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære, herunder dertil
hørende sikkerheds-, kontrol- og reguleringsanordninger samt komponenter.
3) Elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer.
4) Trykbærende udstyr, herunder beholdere, rørsystemer, sikkerhedstilbehør og trykbærende
tilbehør, herunder eventuelle elementer, der er fastgjort til trykbærende dele, såsom flanger, studse
og dyser, koblinger, understøtninger og løftekroge.
5) Transportabelt trykbærende udstyr, herunder alle trykbeholdere, tanke, batterikøretøjer,
multielement gascontainere (MEGC’s) samt dertil hørende ventiler
og eventuelt andet tilbehør, når
udstyret anvendes til transport af visse gasser og farlige stoffer.
6) Simple trykbeholdere, der er seriefremstillet.
7) Aerosolbeholdere.
8) Tovbaneanlæg til personbefordring, herunder dertil hørende delsystemer og
sikkerhedskomponenter.
9) Personlige værnemidler, herunder dertil hørende udskiftelige dele, der er nødvendige for udstyrets
beskyttende funktion samt forbindelsessystemer til udstyret.«
3.
Efter
§ 3
indsættes i
kapitel 1:
Ȥ
3 a.
Lovens bestemmelser i §§ 4-11 om forpligtelser for fabrikanter, importører og distributører
m.fl. finder ikke anvendelse i det omfang, der i en EU-forordning er fastsat bestemmelser om disse
aspekter.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte regler om indretning m.v. på de nærmere
bestemte områder, hvor det i forordningerne, jf. stk. 1, er overladt til medlemsstaterne at fastsætte
regler.«
4.
§ 12, stk.1,
affattes således:
Ȥ
12.
Kontrolmyndigheden fører kontrol med, at produkter er indrettet m.v. i overensstemmelse
med de krav, der er fastsat i denne lov, i regler udstedt i medfør af denne lov, i EU-forordninger om
produkter omfattet af denne lov, jf. § 2, eller i EU-forordninger om markedsovervågning af
produkter.«
5.
I
§ 12, stk. 2,
indsættes efter »de i §§ 6-11 nævnte personer«: » eller over for de personer, der er
nævnt i EU-forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, jf. § 2, eller de personer, der er
nævnt i EU-forordninger om markedsovervågning af produkter«
6.
I
§ 13
ændres »§§ 6-11« til »§12, stk. 2«
7.
§ 14, stk. 1,
affattes således:
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0003.png
Ȥ
14.
Enhver, der er pålagt pligter efter denne lov, efter regler udstedt i medfør af denne lov, efter
EU-forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, eller efter EU-forordninger om
markedsovervågning, samt private ejere og brugere af produkter, der er omfattet af denne lov, skal
efter anmodning give kontrolmyndigheden alle oplysninger, der er nødvendige for udøvelsen af
kontrollen. De i §§ 6-11 nævnte personer, andre forpligtede efter regler udstedt i medfør af denne lov
samt de i EU-forordningerne nævnte personer kan ikke undlade at give kontrolmyndigheden
oplysninger under henvisning til, at oplysningerne har karakter af forretningshemmeligheder.«
8.
§ 14, stk. 4,
affattes således:
»Stk.4. Kontrolmyndighedens medarbejdere kan som led i kontrollen uden retskendelse kræve
tilgængelig dokumentation udleveret herunder foretage fotografiske optagelser o.l., og medtage
prøver til nærmere analyse eller undersøgelse. Kravet kan stilles over for de personer, som er pålagt
pligter efter denne lov, efter regler udstedt i medfør af denne lov, efter EU-forordninger om
produkter omfattet af denne lov, efter EU-forordninger om markedsovervågning samt over for
private ejere og brugere af produkter omfattet af denne lov. Den pågældende forpligtede skal
underrettes herom.«
9.
§ 17, stk. 1, 1. pkt.
affattes således:
Ȥ
17.
Kontrolmyndigheden kan træffe afgørelse om forhold, der er i strid med denne lov, med
regler udstedt i medfør af denne lov, med EU-forordninger om produkter omfattet af denne lov eller
med EU-forordninger om markedsovervågning af produkter, herunder påbyde, at forholdene bringes
i orden straks eller inden en frist.«
10.
I
§ 17
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Når et produkt omfattet af denne lov indebærer en risiko for menneskers sundhed eller
sikkerhed eller en risiko for husdyr eller formuegoder, selv om det opfylder kravene i denne lov,
regler udstedt i medfør af denne lov, EU-forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov
eller EU-forordninger om markedsovervågning kan kontrolmyndigheden træffe afgørelse om eller
påbyde at forholdene bringes i orden straks eller inden en frist. Kontrolmyndigheden kan påbyde,
1) at der træffes alle de fornødne foranstaltninger til at sikre, at det pågældende produkt, når det er
bragt i omsætning, ikke længere udgør denne risiko,
2) at produktet trækkes tilbage fra markedet, eller
3) at produktet tilbagekaldes fra markedet.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
11.
I
§ 17, stk. 2,
der bliver stk. 3, indsættes efter »har fået et påbud«: »eller en afgørelse efter stk. 1 eller
12.
I
§ 17, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1-3«
13.
I
§ 20, stk. 1,ændres
»i § 2« til: »og EU-forordningerne om produkter omfattet af denne lov, jf. § 2«
14.
I
§ 21
indsættes efter stk. 2, som nyt stykke:
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0004.png
»Stk. 3. Inden beskæftigelsesministeren fastsætter regler efter stk. 1 skal der indhentes en udtalelse
fra Offshoresikkerhedsrådet. «
Stk. 3 bliver herefter til stk. 4.
15.
§ 27, stk. 1,
affattes således:
Ȥ
27.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, som
1) overtræder § 4, stk. 1 eller 2, § 6, stk. 1 eller 2, § 8, stk. 1 eller 2, § 9, stk. 1 eller 2, eller § 14,
stk. 1, overtræder EU-forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, jf. § 2, eller
overtræder EU-forordninger om markedsovervågning,
2) ikke efterkommer påbud eller forbud efter denne lov eller ikke efterkommer afgørelser, herunder
påbud eller forbud efter EU-forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, jf. § 2, eller
efter EU-forordninger om markedsovervågning.«
16.
§ 27, stk. 2, nr. 2,
affattes således:
»2) at der tidligere er truffet afgørelse eller afgivet påbud eller forbud om samme eller tilsvarende
forhold efter denne lov, efter EU-forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, jf. § 2,
eller efter EU-forordninger om markedsovervågning.«
§2
Loven træder i kraft den 21. april 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 15 og 16, træder i kraft den 21. marts 2018.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0005.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Indledning
Lovforslagets indhold
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at opdatere, tilpasse og fremtidssikre den danske gennemførelse af en række
EU-regler med krav om produktsikkerhed for de produkter, der er omfattet af loven, samt håndhævelsen
af kravene i Danmark.
Baggrunden for lovforslaget er, at to direktiver, der er omfattet af lovens område
direktiv om
tovbaneanlæg til personbefordring samt direktiv om personlige værnemidler
erstattes af EU-
forordninger, der skal anvendes fra 21. april 2018. EU-forordninger gælder direkte i medlemslandene og
må ikke implementeres i den nationale lovgivning, men der stilles fortsat krav om, at medlemslandene
har nationale regler, der kan håndhæve kravene i forordningerne, samt at medlemslandene fastsætter
sanktioner, herunder eventuelt straf, for overtrædelse af reglerne.
Derudover er flere af de direktiver, der er implementeret via loven, erstattet af nye direktiver. Endvidere
er der udsigt til, at der inden for en overskuelig fremtid vil blive udstedt flere nye forordninger, der skal
erstatte de direktiver, der er omfattet af lovens område. Herunder skal der ske en opsplitning af
direktivernes områder på flere forordninger.
Det foreslås derfor, at lovens område tilpasses til den fremtidige regelstruktur fra EU, således at både
regler om håndhævelse og sanktionering af EU-forordningerne samt implementering af direktiver vedr.
produkterne kan indeholdes i loven. Ændringen vil medføre, at det ikke længere er nødvendigt at ændre
loven hver gang et direktiv, der er omfattet er loven, erstattes af en forordning. Derudover vil det
tydeligere fremgå af lovens anvendelsesområde, hvilke produkter der er omfattet af loven.
Derudover indeholder lovforslaget mindre tilpasninger til forordningerne om tovbaner og personlige
værnemidler samt de senest ændrede direktiver. De to nye forordninger samt de seneste ændringer af
direktiver, som loven gennemfører i dansk ret, indeholder bl.a. en ny bestemmelse om, at myndighederne
i medlemsstaterne skal have hjemmel til at gennemføre foranstaltninger i forhold til produkter, der
uanset at produkterne lever op til de gældende regler
udgør en risiko for menneskers sikkerhed eller
sundhed eller en risiko for formuegoders sikkerhed. Lovforslaget indeholder på den baggrund en
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0006.png
bestemmelse om, at kontrolmyndigheden kan træffe afgørelse i forhold til produkter, der udgør en risiko
uanset at produkterne lever op til de gældende bestemmelser.
EU-Kommissionen har varslet, at der vil komme et forslag til en ny forordning om markedsovervågning
i 2017. Det foreslås derfor, at den meget specifikke henvisning til forordning 765/2008 om akkreditering
og markedsovervågning i loven erstattes af en mere generel henvisning til forordninger om
markedsovervågning af produkter.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
I lov nr. 155 af 20. februar 2013 om indretning m.v. af visse produkter er EU's harmoniseringslovgivning
for produktsikkerhed på de områder, som Arbejdstilsynet har ansvaret for at gennemføre i dansk ret,
samlet i én lov.
Loven sætter rammen for implementeringen af en række EU-direktiver, der skal sikre, at visse produkter
opfylder en række væsentlige indretningskrav for at kunne blive bragt i omsætning og blive gjort
tilgængelige i EU. Selve implementeringen sker ved, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at
fastsætte den nærmere regulering for disse produkter, der udmøntes i en række bekendtgørelser, som
implementerer EU-direktivernes fulde tekst. Endvidere sikrer loven, at Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i
forbindelse med markedsføring af produkter kan håndhæves i Danmark inden for lovens område.
Loven vedrører produkter, der er omfattet af de i § 2, stk. 1, nævnte direktiver med senere ændringer, jf.
§ 2, stk. 2. Der er tale om følgende direktiver:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om
ændring af direktiv 95/16/EF,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/34/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om materiel og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv
atmosfære,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/68/EU af 15. maj 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om tilgængeliggørelse på markedet af trykbærende udstyr,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om transportabelt
trykbærende udstyr og om ophævelse af Rådets direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF, 84/526/EØF,
84/527/EØF og 1999/36/EF,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/29/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på markedet,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/9/EF af 20. marts 2000 om tovbaneanlæg til
personbefordring,
Rådets direktiv 89/686/EØF af 21. december 1989 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivninger om personlige værnemidler, og
Rådets direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
aerosoler.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0007.png
Loven regulerer, hvem der er forpligtede i forhold til indretning m.v. af produkterne, og hvad pligterne i
hovedtræk består i. Loven indeholder alene krav til indretningen m.v. af de omhandlede produkter og
således ikke krav til selve anvendelsen af produkterne. Krav til selve anvendelsen af produkterne er
reguleret i arbejdsmiljølovgivningen.
Da der er tale om EU-direktiver, der tilsigter harmonisering af reglerne i medlemsstaterne, kan Danmark
ikke indføre nationale regler, som afviger fra EU-reglerne.
2.2. Overvejelser og den foreslåede ordning
Med gennemførelsen af forordninger på områderne for personlige værnemidler og tovbaneanlæg
gennemføres en regulering, som har direkte virkning i medlemsstaterne, og som derfor ikke må
implementeres i danske retsregler. Som følge heraf nødvendiggør vedtagelsen af forordning nr. 2016/425
om personlige værnemidler og om ophævelse af Rådets direktiv 89/686/EØF samt forordning nr.
2016/424 om tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv 2000/9/EF, at lov om indretning m.v. af visse
produkter ikke længere finder anvendelse på de områder, som er reguleret i forordningerne, og at loven
alene giver adgang til håndhævelse af forordningerne og fastsættelse af sanktioner som fx straf for
overtrædelse af forordningerne.
Det forventes endvidere, at ændringer på områderne i de gældende EU-direktiver, som i dag er
implementeret via lov om indretning m.v. af visse produkter, fremover i langt højere grad vil ske i form
af gennemførelse af forordninger. Dette skyldes, at der er tale om områder, der er omfattet af indre
markedsregulering, der totalharmoniserer reglerne på området inden for EU. Medlemsstaterne må
hverken stille færre eller flere krav på disse områder, end de der fremgår af EU-reglerne. Derfor anser
EU-Kommissionen forordninger som det mest hensigtsmæssige retlige instrument til at indføre klare og
detaljerede bestemmelser, som ikke giver medlemsstaterne mulighed for uens gennemførelse.
For at loven kan rumme, at der sker ændringer i reguleringsformen
fra direktivregulering til EU-
forordning
foreslås det, at formuleringen af lovens anvendelsesområde ændres, således at der henvises
til produkttypen (fx maskiner, elevatorer osv.) i stedet for at henvise til definitionen af et produkt i et
nærmere navngivet direktiv. Samtidig foreslås det, at bestemmelserne om fabrikanters, importørers og
distributørers m.fl. forpligtelser i lovens kapitel 2 ikke skal gælde, hvis disse aspekter er reguleret i EU-
forordninger, der regulerer produkter, der er omfattet af lovens anvendelsesområde.
De to nye forordninger samt de seneste ændringer af direktiver, som med lovforslaget foreslås
gennemført i dansk ret, indeholder en ny bestemmelse om, at myndighederne i medlemsstaterne skal
have hjemmel til at gennemføre foranstaltninger i forhold til produkter, der
uanset at produkterne lever
op til de gældende regler
udgør en risiko for menneskers sikkerhed eller sundhed eller en risiko for
husdyrs eller formuegoders sikkerhed.
Det foreslås på den baggrund, at der indføres en bestemmelse om, at kontrolmyndigheden kan træffe
afgørelse i forhold til produkter, der udgør en risiko uanset at produkterne lever op til de gældende
bestemmelser.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen om refusion af kontrolmyndighedens udgifter til indhentelse af
sagkyndige erklæringer, fx i form af en test, præciseres, så bestemmelsen både gælder i situationer, hvor
der gives påbud og i situationer, hvor der træffes afgørelse om, at et produkt er i strid med de gældende
regler, jf. § 17, stk. 1, eller at produktet indebærer en risiko for menneskers sikkerhed eller sundhed eller
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0008.png
formuegoders, jf. § 17, stk. 2. Baggrunden for forslaget er, at påbud alene gives i de tilfælde, hvor
fabrikanten, importøren eller distributøren afviser at træffe foranstaltninger efter at have modtaget en
afgørelse om at et produkt er i strid med reglerne eller udgør en risiko. Det var hensigten med det
oprindelige lovforslag i 2012, at muligheden for refusion skulle gælde både afgørelser og påbud og de
økonomiske konsekvenser af dette var indregnet i lovforslaget i 2012. Ved en fejl fremgik det ikke
tydeligt af lovforslaget. Der er derfor alene tale om en præcisering af bestemmelsen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Den foreslåede hjemmel i lovforslagets § 1, nr. 10, til at træffe foranstaltninger i forhold til
produkter, der udgør en risiko, uanset at produkterne lever op til de gældende bestemmelser, kan få
mindre erhvervsøkonomiske konsekvenser. Da hjemlen hertil forventes anvendt meget sjældent,
vurderes disse dog at blive af meget begrænset omfang.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ændringer, der skaber hjemmel til at kunne håndhæve Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2016/424 af 9. marts 2016 om tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv
2000/9/EF og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/425 af 9. marts 2016 om personlige
værnemidler og om ophævelse af Rådets direktiv 89/686/EØF. Lovforslaget skaber endvidere grundlag
for at kunne håndhæve andre forordninger, der måtte blive gennemført af EU vedrørende indretning m.v.
af produkter, der er omfattet af loven. Derudover indeholder lovforslaget hjemmel til at kunne
gennemføre følgende direktiver med senere ændringer: Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/34/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om materiel
og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og
sikkerhedskomponenter til elevatorer, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/68/EU af 15. maj
2014 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om tilgængeliggørelse på markedet af
trykbærende udstyr, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om
transportabelt trykbærende udstyr og om ophævelse af Rådets direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF,
84/526/EØF, 84/527/EØF og 1999/36/EF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/29/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere
på markedet og Rådets direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om aerosoler samt andre direktiver, der måtte blive gennemført af EU vedrørende indretning
m.v. af produkter, der er omfattet af lovens § 2, jf. § 3.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0009.png
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter har i perioden fra
den xx.xx til den yy. yy 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Arbejdsmiljørådet, Arbejdsmiljøklagenævnet, Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske
Advokater, Det Faglige Hus, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere og Landbrugsrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forhandlingsfællesskabet, Lederne, KL, Danske Regioner,
Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Den
Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, Frie Funktionærer, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Producentforeningen, Offshoresikkerhedsrådet, Certificerede Organers Forum, DANAK
Den Danske
Akkrediteringsfond, Energi og Olieforum, Aerosol Industriens Brancheforening.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Negative konsekvenser/
merudgifter
Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Administrative konsekvenser for
det offentlige
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ikke væsentlige konsekvenser.
Den foreslåede hjemmel i
lovforslagets § 1, nr. 10, til at
træffe foranstaltninger i forhold
til produkter, der udgør en risiko,
uanset at produkterne lever op til
de gældende bestemmelser, kan
få mindre erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Da hjemlen hertil
forventes anvendt meget
sjældent, vurderes disse dog at
blive af meget begrænset
omfang.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0010.png
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ændringer, der skaber hjemmel til at
håndhæve Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/424 af 9. marts 2016 om tovbaneanlæg og om ophævelse
af direktiv 2000/9/EF og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/425 af 9. marts 2016 om personlige
værnemidler og om ophævelse af Rådets direktiv 89/686/EØF.
Lovforslaget skaber endvidere grundlag for at håndhæve andre
forordninger, der måtte blive gennemført af EU vedrørende
indretning m.v. af produkter, der er omfattet af loven. Derudover
indeholder lovforslaget hjemmel til at gennemføre følgende
direktiver med senere ændringer: Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om
ændring af direktiv 95/16/EF, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/34/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om materiel og sikringssystemer til
anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014
om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og
sikkerhedskomponenter til elevatorer, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/68/EU af 15. maj 2014 om harmonisering
af medlemsstaternes lovgivning om tilgængeliggørelse på
markedet af trykbærende udstyr, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om transportabelt
trykbærende udstyr og om ophævelse af Rådets direktiv
76/767/EØF, 84/525/EØF, 84/526/EØF, 84/527/EØF og
1999/36/EF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/29/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af simple
trykbeholdere på markedet og Rådets direktiv 75/324/EØF af
20. maj 1975 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om aerosoler, samt andre direktiver, der måtte blive gennemført
af EU vedrørende indretning m.v. af produkter, der er omfattet
af lovens § 2, jf. § 3.
Ja
Nej
X
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at fodnoten til lovens titel affattes således, at det fremgår af noten, at der i loven er medtaget
visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2016/424 af 9. marts 2016 om
tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv 2000/9/EF og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/425 af 9. marts 2016 om personlige værnemidler og om ophævelse af Rådets direktiv 89/686/EØF.
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0011.png
Endvidere foreslås, at det fremgår af noten, at ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning
umiddelbart i hver medlemsstat, samt at gengivelsen af disse bestemmelser i loven udelukkende er begrundet
i praktiske hensyn og ikke berører forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
Derudover foreslås, at noten affattes således, at
udover de direktiver, der fortsat er gældende
nævnes de
direktiver, der har erstattet tidligere direktiver på lovens område. Der er tale om følgende direktiver: Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/34/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love
om materiel og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer
og sikkerhedskomponenter til elevatorer, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/68/EU af 15. maj
2014 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om tilgængeliggørelse på markedet af trykbærende
udstyr, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/29/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på markedet.
Til nr. 2
Anvendelsesområdet for lov om indretning m.v. af visse produkter er afgrænset i § 2 via en henvisning til de
9 forskellige EU-direktiver, hvor de omhandlede produkter er reguleret. Det foreslås, at bestemmelsen
ændres, således at der foretages en opregning af de produkttyper, der er omfattet af loven. Det foreslås
samtidig at loven begrænses til kun at gælde, hvis der er udstedt EU-direktiver eller EU-forordninger om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning for produkterne. Derved vil en ændring af formen af EU-
reguleringen
fx at der i forbindelse med en ændring af indholdet i et EU-direktiv i stedet udstedes en
forordning på området - ikke længere nødvendiggøre en lovændring, hvis forordningens indhold ligger inden
for rammerne af loven. Samtidig bliver lovens anvendelsesområde mere gennemsigtigt og læsevenligt for
borgeren. Ved den foreslåede ændring af formuleringen af § 2 tilsigtes der ikke en ændring af, hvilke
produkter, der skal være omfattet af lovens område. Det vil således fortsat være de samme typer af
produkter, der er omfattet af loven efter ændringen:
Til nr. 3
EU-reguleringen af de produkttyper, der er omfattet af loven, har indtil nu været i form af direktiver, der
harmoniserede reglerne på de pågældende områder i hele EU. EU har nu vedtaget to nye forordninger om
hhv. tovbaner og personlige værnemidler, ligesom det forventes at der vil blive vedtaget forordninger vedr.
flere af de øvrige produkttyper, der er omfattet af loven.
Maskiner og tilhørende udskifteligt udstyr, sikkerhedskomponenter m.v. samt delmaskiner.
Materiel og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære og tilhørende
sikkerheds-, kontrol- og reguleringsanordninger samt komponenter.
Elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer.
Trykbærende udstyr, herunder beholdere, rørsystemer, sikkerhedstilbehør og trykbærende tilbehør
m.v.
Transportabelt trykbærende udstyr.
Simple trykbeholdere, der er seriefremstillet.
Aerosolbeholdere
Tovbaneanlæg til personbefordring, herunder dertil hørende delsystemer og sikkerhedskomponenter.
Personlige værnemidler og dertil hørende udskiftelige dele og forbindelsessystemer til udstyret.
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0012.png
Det foreslås derfor, at der i en ny § 3 a, stk. 1, fastsættes, at når en produkttype, der er omfattet af loven, jf. §
2, er reguleret i en EU-forordning, så gælder bestemmelserne om fabrikanters, importørers og distributørers
pligter i kapitel 2 ikke, hvis der er regler om disse aspekter i den pågældende EU-forordning. Baggrunden for
bestemmelsen er, at det er i strid med EU-retten at have national regulering, der regulerer de samme forhold,
som er reguleret i EU-forordninger.
Det foreslås endvidere, at der i en ny § 3 a, stk. 2, gives bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at
fastsætte de nærmere regler på områder omfattet af loven, hvor det i en forordning er overladt til
medlemsstaterne at udstede de nærmere regler. Bestemmelsen tager højde for, at der i EU-forordninger om
produkter, der er omfattet af loven, kan være overladt til medlemsstaterne at fastsætte nærmere regler på
visse områder, fx sprogkrav til brugsanvisninger, sprogkrav til overensstemmelseserklæringer, fastsættelse af
procedurer for tilladelse til opførelse og ibrugtagning af tovbaneanlæg m.m. Bemyndigelsen tilsigter ingen
ændringer i forhold til de øvrige bemyndigelser i loven, men vil indholdsmæssigt svare til de
bemyndigelsesbestemmelser, der er indeholdt i §§ 4-11 i loven.
Til nr. 4
Efter § 12, stk. 1, i loven fører kontrolmyndigheden (Arbejdstilsynet) kontrol med, at produkter er indrettet
m.v. i overensstemmelse med kravene i loven, bekendtgørelser med hjemmel i loven eller i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/ EF af 9. juli 2008 om
kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter.
Det foreslås, at bestemmelsen konsekvensrettes i overensstemmelse med, at der både udstedes EU-direktiver
og -forordninger om produkter omfattet af loven. Samtidig foreslås det, at henvisningen til EU-forordningen
om markedsovervågning ændres fra en specifik henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
765/2008/ EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter til en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af
produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning
af produkter er, at EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag til en ny forordning
om markedsovervågning af produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.
Til nr. 5
Efter § 12, stk. 2, i loven kan kontrolmyndigheden (Arbejdstilsynet) træffe foranstaltninger over for de
personer, der er nævnt i lovens §§ 6-11, hvis kontrolmyndigheden konstaterer, at et produkt ikke lever op til
reglerne. Som det fremgår af forslaget til § 3 a, stk. 1, vil §§ 6-11 ikke gælde, når der er udstedt en
forordning om indretning af en produkttype, der er omfattet af lovens anvendelsesområde. Se hertil
bemærkningerne til nr. 4.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen konsekvensrettes, så kontrolmyndigheden også kan træffe
foranstaltninger over for de personer, der er nævnt i EU-forordninger om produkter, der er omfattet af loven.
Samtidig foreslås det, at den specifikke henvisning i § 12, stk. 2, til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 765/2008/ EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i
forbindelse med markedsføring af produkter ændres til en generel henvisning til EU-forordninger om
markedsovervågning af produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til EU-forordninger
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0013.png
om markedsovervågning af produkter er, at EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et
forslag til en ny forordning om markedsovervågning af produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.
Til nr. 6
Efter § 13 kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, at kontrolmyndigheden skal underrette EU-
Kommissionen og de øvrige medlemslande om de foranstaltninger, kontrolmyndigheden har pålagt de i §§ 6-
11 nævnte personer at træffe, hvis kontrolmyndigheden finder, at et produkt ikke lever op til de gældende
krav.
Det foreslås, at bestemmelsen konsekvensrettes, så bemyndigelsen også gælder underretning af EU-
Kommissionen og de øvrige medlemslande om de foranstaltninger, kontrolmyndigheden har pålagt de
personer, der er nævnt i EU-forordninger om produkter, der er omfattet af loven. Endvidere foreslås, at
bemyndigelsen også skal gælde underretning af EU-Kommissionen og de øvrige medlemslande om
foranstaltninger, der er truffet, når det konstateres, at et produkt, der opfylder reglerne, er farligt, jf. ny § 17,
stk. 2
se her til bemærkningerne til nr. 10.
Baggrunden for forslaget er, at efter de to nye forordninger om hhv. tovbaner og personlige værnemidler,
samt de seneste ændringer af direktiverne om elevatorer, om trykbærende udstyr, om simple trykbeholdere
og om materiel og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære skal medlemslandene
underrette EU-Kommissionen og de øvrige medlemsstater om foranstaltninger, der er truffet i forhold til
produkter, der opfylder reglerne, men alligevel er farlige.
Samtidig foreslås det, at den specifikke henvisning i § 12, stk. 2, til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 765/2008/ EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i
forbindelse med markedsføring af produkter ændres til en generel henvisning til EU-forordninger om
markedsovervågning af produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til EU-forordninger
om markedsovervågning af produkter er, at EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et
forslag til en ny forordning om markedsovervågning af produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.
Til nr. 7
Efter § 14, stk. 1, i loven skal de, der er pålagt pligter efter loven, efter regler udstedt med hjemmel i loven
eller efter EU-forordning 765/2008 om bl.a. markedsovervågning af produkter samt ejere og brugere af
produkter, der er omfattet af loven, efter anmodning give kontrolmyndigheden (Arbejdstilsynet) alle de
oplysninger, der er nødvendige for at kunne udføre kontrollen. De forpligtede kan ikke undlade at give
kontrolmyndigheden oplysninger med henvisning til, at oplysningerne har karakter af
forretningshemmeligheder.
Det foreslås, at bestemmelserne konsekvensrettes, så pligten til at give kontrolmyndigheden de nødvendige
oplysninger også gælder for de, der er pålagt pligter efter forordninger om produkter, der er omfattet af
loven. Derudover foreslås, at henvisningen til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/ EF af
9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter ændres til en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter.
Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0014.png
produkter er, at EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag til en ny forordning
om markedsovervågning af produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.
Til nr. 8
Efter § 14, stk. 4, i loven kan kontrolmyndighedens (Arbejdstilsynets) medarbejdere som led i kontrollen
kræve tilgængelig dokumentation udleveret, foretage fotografiske optagelser o.l. og medtage prøver til
nærmere analyse eller undersøgelse. Kravet kan stilles over for de personer, som er pålagt pligter efter loven,
regler der har hjemmel i loven og EU-forordning nr. 765/2008 om bl.a. markedsovervågning af produkter,
samt ejere og brugere af produkter, der er omfattet af loven.
Det foreslås, at bestemmelserne konsekvensrettes, så kravet om udlevering af tilgængelig dokumentation
m.m. også gælder for de, der er pålagt pligter efter forordninger om produkter, der er omfattet af loven.
Derudover foreslås, at henvisningen til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/ EF af 9. juli
2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter
ændres til en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter. Baggrunden for
forslaget om en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at EU-
Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag til en ny forordning om
markedsovervågning af produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.
Til nr. 9
Efter § 17, stk. 1, 1. pkt. kan kontrolmyndigheden træffe afgørelse om forhold, der er i strid med loven, med
regler der har hjemmel i loven, og med EU-forordning 765/2008 om bl.a. markedsovervågning af produkter.
Herunder kan kontrolmyndigheden påbyde, at forholdene bringes i orden straks eller inden en frist.
Det foreslås, at bestemmelsen konsekvensrettes, så Arbejdstilsynet også kan træffe afgørelser, herunder
udstede påbud, om forhold, der er i strid med EU-forordninger om produkter, der er omfattet af loven.
Derudover foreslås, at henvisningen til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/ EF af 9. juli
2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter
ændres til en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter. Baggrunden for
forslaget om en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at EU-
Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag til en ny forordning om
markedsovervågning af produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.
Til nr. 10
Det foreslås, at der efter stk. 1 i § 17 indføres et nyt stykke med en ny bestemmelse om, at
kontrolmyndigheden kan træffe foranstaltninger i forhold til produkter, der
uanset at produkterne lever op
til de gældende regler
udgør en risiko for menneskers sikkerhed eller sundhed eller en risiko for husdyrs
eller formuegoders sikkerhed.
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0015.png
Et produkt kan godt vise sig at være farligt, uanset produktet opfylder bestemmelserne i reglerne og
harmoniserede standarder på området. Den foreslåede bestemmelse gør det muligt for kontrolmyndigheden
at gribe ind over for sådanne farlige produkter, der lever op til regler og standarder på området.
Kontrolmyndigheden skal kunne reagere, hvis et produkt frembyder fare for mennesker, husdyr eller
formuegoder. Kontrolmyndigheden skal i forbindelse med valg af reaktion i forhold til den konkrete risiko
vælge den mindst indgribende reaktion under hensyntagen til proportionalitetsprincippet og gældende praksis
på området.
Foranstaltningerne kan træffes i forhold til fabrikanter, importører og distributører m.fl. En
markedsovervågningsforanstaltning kan fx være påbud om, at det skal tilbydes slutbrugeren, at faren ved
produktet afhjælpes, men det kan også være påbud om, at produktet skal tilbagetrækkes eller tilbagekaldes
fra markedet. Påbud om tilbagekaldelse anvendes kun, når andre forholdsregler ikke er tilstrækkelige til at
forebygge faren. Ved tilbagekaldelse forstås, at fabrikanten m.fl. skal opfordre slutbrugeren til at returnere
produktet. Dette er relevant, når et produkt viser sig at frembyde fare, og faren ikke kan forebygges på anden
vis.
Baggrunden for den foreslåede ny bestemmelse er, at de to nye forordninger samt de seneste ændringer af
direktiver, som loven gennemfører i dansk ret, indeholder en ny bestemmelse om, at myndighederne i
medlemsstaterne skal have hjemmel til at træffe foranstaltninger i sådanne tilfælde.
Til nr. 11
Efter den gældende § 17, stk. 2, 2. pkt., kan kontrolmyndigheden kræve udgifter til indhentelse af
sagkyndige erklæringer refunderet af den, der har fået et påbud. Bestemmelsen
er ved ordvalget ”påbud”
utilsigtet blevet begrænset til at kontrolmyndigheden kun kan forlange refusion for udgifter til sagkyndige
erklæringer, når fabrikanten, importøren eller distributøren har fået et egentligt påbud om at træffe
foranstaltninger. I praksis gives påbud på markedsovervågningsområdet først på et sent tidspunkt i et
sagsforløb
først når fabrikanten m.v. har afvist at træffe de fornødne foranstaltninger, uanset at
kontrolmyndigheden allerede har truffet afgørelse om, at produktet er i strid med reglerne.
Det foreslås, at bestemmelsen om refusion af kontrolmyndighedens udgifter til indhentelse af sagkyndige
erklæringer, fx i form af en test, præciseres, så bestemmelsen gælder, hvor der træffes afgørelse om, at et
produkt er i strid med de gældende regler, jf. § 17, stk. 1
Da loven oprindeligt blev fremsat i november 2012 var intentionen, at bestemmelsen i § 17, stk. 2, skulle
gælde de tilfælde, hvor kontrolmyndigheden har indhentet sagkyndige erklæringer fx en test af produktet, og
der bliver truffet afgørelse om, at produktet ikke lever op til de gældende regler. De økonomiske beregninger
i forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget i 2012 indeholdt en vurdering af de økonomiske
konsekvenser af at alle tilfælde, hvor kontrolmyndigheden har indhentet sagkyndige erklæringer fx en test af
produktet, og der bliver truffet afgørelse om, at produktet ikke lever op til de gældende regler. Der er således
ikke yderligere økonomiske konsekvenser af forslaget, da disse var medregnet i det oprindelige lovforslag i
2012, og der alene er tale om en præcisering af bestemmelsen.
Som en konsekvens af at der indsættes et nyt stykke efter § 17, stk. 1, jf. nr. 10 oven for, bliver § 17, stk. 2,
herefter § 17,stk. 3.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0016.png
Til nr. 12
Som en konsekvens af at der foreslås et nyt stykke efter § 17, stk. 1, jf. nr. 10 oven for, bliver § 17, stk. 4,
herefter § 17, stk. 5. Det foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at kunne udstede regler om
kontrolmyndighedens adgang til at træffe foranstaltninger efter det foreslåede nye stk. 2 i § 17, jf. nr. 10
oven for. Som konsekvens heraf foreslås henvisningen i bestemmelsen ændret
fra ”stk. 1-2” til ”stk. 1-3”.
Til nr. 13
Som en konsekvens af at to af de hidtil gældende EU-direktiver erstattes af EU-forordninger, foreslås
henvisningen til direktiver i § 20 ændret til en henvisning til direktiver og forordninger om produkter, der er
omfattet af loven.
Til nr. 14
Efter § 21, stk. 1, kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler, der er nødvendige for at gennemføre og
håndhæve retsakter vedtaget af EU-institutioner vedrørende produkter omfattet af denne lov. Efter § 21, stk.
2, medvirker Arbejdsmiljørådet ved udarbejdelse af regler i henhold til bemyndigelse til
beskæftigelsesministeren efter denne lov.
Da flere af de EU-retsakter, der er omfattet af loven, også gælder off shore foreslås indsat et nyt stykke efter
stk. 2, hvorefter beskæftigelsesministeren skal indhente en udtalelse fra Offshoresikkerhedsrådet, forinden
han fastsætter regler efter stk. 1. Som konsekvens af dette bliver stk. 3 til stk. 4.
Til nr. 15
Efter § 27, stk. 1, kan den, der overtræder visse bestemmelser i loven straffes med bøde. Endvidere kan den,
der overtræder Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/ EF af 9. juli 2008 om kravene til
akkreditering og markedsovervågning straffes med bøde.
Bestemmelsen i § 27, stk. 1, foreslås konsekvensrettet som følge af, at der skal kunne straffes for
overtrædelse af to nye forordninger om hhv. tovbaner og personlige værnemidler, som erstatter de tidligere
direktiver på området.
Samtidig foreslås det, at henvisningen i straffebestemmelsen til EU-forordningen om markedsovervågning
ændres fra en specifik henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/ EF af 9. juli
2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter til
en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter. Baggrunden for forslaget
om en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at EU-
Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag til en ny forordning om
markedsovervågning af produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.
Til nr. 16
Efter § 27, stk. 2, nr. 2, er det, ved udmåling af straf efter stk. 1, en skærpende omstændighed, at der tidligere
er afgivet påbud eller forbud efter denne lov eller efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0017.png
765/2008/ EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter.
Det foreslås at det i § 27, stk. 2, nr. 2, tilføjes at der tidligere er truffet en afgørelse om samme forhold som
en skærpende omstændighed ved udmåling af straf. Som bestemmelsen er formuleret p.t. er der alene tale om
skærpende omstændigheder, hvis der tidligere er udstedt et påbud eller et forbud på samme område. I praksis
gives påbud og forbud på markedsovervågningsområdet først på et sent tidspunkt i et sagsforløb
først når
fabrikanten m.v. har afvist at træffe de fornødne foranstaltninger, uanset at kontrolmyndigheden allerede har
truffet afgørelse om, at produktet er i strid med reglerne.
Endvidere foreslås bestemmelsen konsekvensrettet som følge af, at to nye forordninger om hhv. tovbaner og
personlige værnemidler erstatter de tidligere direktiver på området. Herefter vil det være en skærpende
omstændighed, hvis der tidligere er truffet afgørelse om overtrædelse af en forordning om produkter, der er
omfattet af loven, jf. den foreslåede § 2.
Samtidig foreslås det, at henvisningen i straffebestemmelsen til EU-forordningen om markedsovervågning
ændres fra en specifik henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/ EF af 9. juli
2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter til
en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter. Baggrunden for forslaget
om en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at EU-
Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag til en ny forordning om
markedsovervågning af produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.
Til § 2
Baggrunden for lovforslaget er, at to direktiver, der er omfattet af lovens område
direktiv om tovbaneanlæg
til personbefordring samt direktiv om personlige værnemidler
erstattes af to EU-forordninger, der ifølge
forordningerne skal anvendes fra 21. april 2018. Det foreslås derfor, at loven træder i kraft den 21. april
2018.
Efter forordningerne skal straffebestemmelserne, som medlemsstaterne ifølge forordningerne skal fastsætte,
dog træde i kraft den 21. marts 2018. Det foreslås derfor, at § 1, nr. 15 og 16 træder i kraft den 21. marts
2018.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.
17
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0018.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 155 af 20. februar 2013 om indretning m.v.
af visse produkter, som ændret ved lov nr. 238 af 18.
marts 2014, foretages følgende ændringer:
1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF
af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af
direktiv 95/16/EF, EU-Tidende 2006, nr. L 157, side
24, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv af 26. februar 2014 om
harmonisering af medlemsstaternes love om
elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer,
EU-Tidende, nr. L 96, side 251, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/34/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
love om materiel og sikringssystemer til anvendelse
i en potentielt eksplosiv atmosfære, EU-Tidende
2014, nr. L 96, side 309, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om
harmonisering af medlemsstaternes love om
elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer,
EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 251, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/68/EU af 15.
maj 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
lovgivning om tilgængeliggørelse på markedet af
trykbærende udstyr, EU-Tidende, nr. L 189, side
164), Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/35/EU af 16. juni 2010 om transportabelt
trykbærende udstyr og om ophævelse af Rådets
direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF, 84/526/EØF,
84/527/EØF og 1999/36/EF, EU-Tidende 2010, nr.
L 165, side 1, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/29/EU af 26. februar 2014 om
harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på
markedet, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 45, og
Rådets direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
aerosoler, EU-Tidende 1975, nr. L 147, side 40, som
senest ændret ved Kommissionens direktiv
2013/10/EU af 19. marts 2013 om ændring af Rådets
direktiv 75/324/EØF om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om aerosoler med
henblik på at tilpasse dets bestemmelser om
etikettering til Europa-Parlamentets og Rådets
18
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0019.png
forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering,
mærkning og emballering af stoffer og blandinger,
EU-Tidende 2013, nr. L 77, side 20. I loven er der
medtaget visse bestemmelser fra Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 2016/424 af 9.
marts 2016 om tovbaneanlæg og om ophævelse af
direktiv 2000/9/EF, EU-Tidende 2016, nr. L 81, side
1, og Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2016/425 af 9. marts 2016 om personlige
værnemidler og om ophævelse af Rådets direktiv
89/686/EØF, EU-Tidende 2016, nr. L 81, side 51.
Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat.
Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således
udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i
Danmark.
Anvendelsesområde
§ 2.
Loven finder anvendelse på de produkter, der er
omfattet af følgende direktiver udstedt efter
Traktaten om Den Europæiske Union:
1) Direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om
maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF
(omarbejdning).
2) Direktiv 94/9/EF af 23. marts 1994 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
materiel og sikringssystemer til anvendelse i
eksplosionsfarlig atmosfære.
3) Direktiv 95/16/EF af 29. juni 1995 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
elevatorer.
4) Direktiv 2000/9/EF af 20. marts 2000 om
tovbaneanlæg til personbefordring.
5) Direktiv 97/23/EF af 29. maj 1997 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
trykbærende udstyr.
6) Direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om
transportabelt trykbærende udstyr og om ophævelse
af Rådets direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF,
84/526/EØF, 84/527/ EØF og 1999/36/EF.
7) Direktiv 2009/105/EF af 16. september 2009 om
simple trykbeholdere.
8) Direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
aerosoler.
9) Direktiv 89/686/EØF af 21. december 1989 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivninger om personlige værnemidler.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter de
nærmere regler, hvis der sker ændringer af de i stk. 1
nævnte direktiver.
2.
§ 2
affattes således:
Ȥ
2.
Loven finder anvendelse på følgende
produkter, der er omfattet af direktiver og
forordninger om harmonisering af medlemsstaternes
lovgivning udstedt efter Traktaten om Den
Europæiske Union:
1) Maskiner, herunder dertil hørende udskifteligt
udstyr, sikkerhedskomponenter, hejse- og
løftetilbehør, kæder, tove, stropper, aftagelige
kraftoverføringsaksler samt delmaskiner.
2) Materiel og sikringssystemer til anvendelse i en
potentielt eksplosiv atmosfære, herunder dertil
hørende sikkerheds-, kontrol- og
reguleringsanordninger samt komponenter.
3) Elevatorer og sikkerhedskomponenter til
elevatorer.
4) Trykbærende udstyr, herunder beholdere,
rørsystemer, sikkerhedstilbehør og trykbærende
tilbehør, herunder eventuelle elementer, der er
fastgjort til trykbærende dele, såsom flanger, studse
og dyser, koblinger, understøtninger og løftekroge.
5) Transportabelt trykbærende udstyr, herunder alle
trykbeholdere, tanke, batterikøretøjer, multielement
gascontainere (MEGC’s) samt dertil hørende
ventiler og eventuelt andet tilbehør, når udstyret
anvendes til transport af visse gasser og farlige
stoffer.
6) Simple trykbeholdere, der er seriefremstillet.
7) Aerosolbeholdere.
8) Tovbaneanlæg til personbefordring, herunder
dertil hørende delsystemer og
sikkerhedskomponenter.
9) Personlige værnemidler, herunder dertil hørende
udskiftelige dele, der er nødvendige for udstyrets
19
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0020.png
beskyttende funktion samt forbindelsessystemer til
udstyret.«
Efter § 3 indsættes i
kapitel 1:
Ȥ
3 a.
Lovens bestemmelser i §§ 4-11 om
forpligtelser for fabrikanter, importører og
distributører m.fl. finder ikke anvendelse i det
omfang, der i en EU-forordning er fastsat
bestemmelser om disse aspekter.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om indretning m.v. på de nærmere
bestemte områder, hvor det i forordningerne, jf. stk.
1, er overladt til medlemsstaterne at fastsætte
regler.«
§ 12.
Kontrolmyndigheden fører kontrol med, at
produkter er indrettet m.v. i overensstemmelse med
de krav, der er fastsat i denne lov, i regler udstedt i
medfør af denne lov eller i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008
om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter og om ophævelse af
Rådets forordning (EØF) nr. 339/93.
Stk. 2.
Hvis kontrolmyndigheden konstaterer, at et
produkt ikke er i overensstemmelse med de krav og
regler, der er nævnt i stk. 1, kan
kontrolmyndigheden iværksætte
markedsovervågningsforanstaltninger, jf. § 17, over
for de i §§ 6-11 nævnte personer.
§ 13.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at kontrolmyndigheden skal underrette Europa-
Kommissionen og de øvrige medlemsstater om
resultaterne af kontrollen, jf. § 12, og om de
foranstaltninger, jf. § 17, som kontrolmyndigheden
har pålagt de i §§ 6-11 nævnte personer at træffe,
hvis kontrolmyndigheden finder, at et produkt ikke
er i overensstemmelse med gældende krav.
§ 14.
Enhver, der er pålagt pligter efter denne lov,
efter regler udstedt i medfør af denne lov eller efter
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til
akkreditering og markedsovervågning i forbindelse
med markedsføring af produkter og om ophævelse
af Rådets forordning (EØF) nr. 339/93, og private
ejere og brugere af produkter, der er omfattet af
denne lov, skal efter anmodning give
kontrolmyndigheden alle oplysninger, der er
nødvendige for udøvelsen af kontrollen. De i §§ 6-
11 nævnte personer samt forpligtede efter regler
udstedt i medfør af denne lov kan ikke undlade at
4.
§ 12, stk.
1, affattes således:
Ȥ
12.
Kontrolmyndigheden fører kontrol med, at
produkter er indrettet m.v. i overensstemmelse med
de krav, der er fastsat i denne lov, i regler udstedt i
medfør af denne lov, i EU-forordninger om
produkter omfattet af denne lov, jf. § 2, eller i EU-
forordninger om markedsovervågning af produkter.«
5.
I
§ 12, stk. 2,
indsættes efter »de i §§ 6-11 nævnte
personer«: » eller over for de personer, der er nævnt
i EU-forordninger om produkter, der er omfattet af
denne lov, jf. § 2, eller de personer, der er nævnt i
EU-forordninger om markedsovervågning af
produkter.«
6.
I
§ 13
ændres »§§ 6-11« til »§12, stk. 2«.
7.
§ 14, stk. 1,
affattes således:
Ȥ
14.
Enhver, der er pålagt pligter efter denne lov,
efter regler udstedt i medfør af denne lov, efter EU-
forordninger om produkter, der er omfattet af denne
lov, eller efter EU-forordninger om
markedsovervågning, samt private ejere og brugere
af produkter, der er omfattet af denne lov, skal efter
anmodning give kontrolmyndigheden alle
oplysninger, der er nødvendige for udøvelsen af
kontrollen. De i §§ 6-11 nævnte personer, andre
forpligtede efter regler udstedt i medfør af denne lov
samt de i EU-forordningerne nævnte personer kan
ikke undlade at give kontrolmyndigheden
20
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0021.png
give kontrolmyndigheden oplysninger under
henvisning til, at oplysningerne har karakter af
forretningshemmeligheder.
Stk. 2-3
---
Stk. 4.
Kontrolmyndighedens medarbejdere kan som
led i kontrollen uden retskendelse kræve tilgængelig
dokumentation udleveret af dem, som er pålagt
pligter efter denne lov og efter regler udstedt i
medfør af denne lov, samt af private ejere og
brugere af produkter omfattet af denne lov, herunder
foretage fotografiske optagelser og lign. , og
medtage prøver til nærmere analyse eller
undersøgelse. Den pågældende forpligtede skal
underrettes herom.
Stk. 5.
---
oplysninger under henvisning til, at oplysningerne
har karakter af forretningshemmeligheder.«
8.
§ 14, stk. 4,
affattes således:
»Stk.4. Kontrolmyndighedens medarbejdere kan som
led i kontrollen uden retskendelse kræve tilgængelig
dokumentation udleveret herunder foretage
fotografiske optagelser o.l., og medtage prøver til
nærmere analyse eller undersøgelse. Kravet kan
stilles over for de personer, som er pålagt pligter
efter denne lov, efter regler udstedt i medfør af
denne lov, efter EU-forordninger om produkter
omfattet af denne lov, efter EU-forordninger om
markedsovervågning samt over for private ejere og
brugere af produkter omfattet af denne lov. Den
pågældende forpligtede skal underrettes herom.«
9.
§ 17, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
Ȥ
17.
Kontrolmyndigheden kan træffe afgørelse om
forhold, der er i strid med denne lov, med regler
udstedt i medfør af denne lov, med EU-forordninger
om produkter omfattet af denne lov eller med EU-
forordninger om markedsovervågning af produkter,
herunder påbyde, at forholdene bringes i orden
straks eller inden en frist.«
§ 17.
Kontrolmyndigheden kan træffe afgørelse om
forhold, der er i strid med denne lov, med regler
udstedt i medfør af denne lov eller med Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF
af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter og om ophævelse af
Rådets forordning (EØF) nr. 339/93, herunder
påbyde, at forholdene bringes i orden straks eller
inden en frist.[…]
10.
I
§ 17
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Når et produkt omfattet af denne lov
indebærer en risiko for menneskers sundhed eller
sikkerhed eller en risiko for husdyr eller
formuegoder, selv om det opfylder kravene i denne
lov, regler udstedt i medfør af denne lov, EU-
forordninger om produkter, der er omfattet af denne
lov eller EU-forordninger om markedsovervågning
kan kontrolmyndigheden træffe afgørelse om eller
påbyde at forholdene bringes i orden straks eller
inden en frist. Kontrolmyndigheden kan påbyde,
1.
at der træffes alle de fornødne foranstaltninger
til at sikre, at det pågældende produkt, når det er
bragt i omsætning, ikke længere udgør denne
risiko,
2.
at produktet trækkes tilbage fra markedet eller
3.
at produktet tilbagekaldes fra markedet.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden afholder udgifterne til
indhentelse af sagkyndige erklæringer, som
myndigheden skønner nødvendige til afgørelse af,
11.
I
§ 17, stk. 2,
der bliver stk. 3, indsættes efter
»har fået et påbud«: »eller en afgørelse efter stk. 1
eller 2«.
21
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0022.png
om et påbud skal gives. Udgifterne hertil kan
myndigheden kræve refunderet af den, som har fået
et påbud.
Stk. 3.
---
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om de i stk. 1 og 2 nævnte forhold.
§ 20.
Beskæftigelsesministeren kan efter ansøgning
udpege private og offentlige virksomheder samt
offentlige myndigheder til som bemyndiget organ
m.v. at gennemføre godkendelses- og
kontrolopgaver i henhold til direktiverne i § 2.
Stk. 2-5. ---
§ 21.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler,
der er nødvendige for at gennemføre og håndhæve
retsakter vedtaget af Den Europæiske Unions
institutioner vedrørende produkter omfattet af denne
lov.
Stk. 2.
Arbejdsmiljørådet udtaler sig om og giver
forslag til lovændringer og nye regler på områder
efter denne lov, der henhører under
beskæftigelsesministeren. Ved udarbejdelse af regler
i henhold til bemyndigelse til
beskæftigelsesministeren i denne lov skal
Arbejdsmiljørådet medvirke gennem repræsentanter
udpeget af rådet inden for eller uden for dettes
medlemskreds. Endvidere skal rådets udtalelse
indhentes, forinden reglerne fastsættes.
Stk. 3. ---
12.
I
§ 17, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 1 og
2« til: »stk. 1-3«
13.
I
§ 20, stk. 1,
ændres »i § 2« til: »og EU-
forordningerne om produkter omfattet af denne lov,
jf. § 2.«
14.
I
§ 21
indsættes efter stk. 2, som nyt stykke:
»Stk. 3. Inden beskæftigelsesministeren fastsætter
regler efter stk. 1 skal der indhentes en udtalelse fra
Offshoresikkerhedsrådet. «
Stk. 3 bliver herefter til stk. 4.
§ 27.
Medmindre højere straf er forskyldt efter
anden lovgivning, straffes med bøde den, som
1) overtræder § 4, stk. 1 og 2, § 6, stk. 1 og 2, § 8,
stk. 1 og 2, § 9, stk. 1 og 2, eller § 14, stk. 1, eller
overtræder Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om
kravene til akkreditering og markedsovervågning i
forbindelse med markedsføring af produkter og om
ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 339/93
eller
2) ikke efterkommer påbud eller forbud efter denne
lov eller ikke efterkommer afgørelser, herunder
påbud eller forbud efter Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008
om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med
15.
§ 27, stk. 1,
affattes således:
Ȥ
27.
Medmindre højere straf er forskyldt efter
anden lovgivning, straffes med bøde den, som
1) overtræder § 4, stk. 1 eller 2, § 6, stk. 1 eller 2, §
8, stk. 1 eller 2, § 9, stk. 1 eller 2, eller § 14, stk. 1,
overtræder EU-forordninger om produkter, der er
omfattet af denne lov, jf. § 2, eller overtræder EU-
forordninger om markedsovervågning,
2) ikke efterkommer påbud eller forbud efter denne
lov eller ikke efterkommer afgørelser, herunder
påbud eller forbud efter EU-forordninger om
produkter, der er omfattet af denne lov, jf. § 2, eller
efter EU-forordninger om markedsovervågning.«
22
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 259: Udkast til lovforslag om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter, til beskæftigelsesministeren
1769597_0023.png
markedsføring af produkter og om ophævelse af
Rådets forordning (EØF) nr. 339/93.
Stk. 2.
---
1) ---
2) at der tidligere er afgivet påbud eller forbud efter
denne lov eller efter Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om
kravene til akkreditering og markedsovervågning i
forbindelse med markedsføring af produkter og om
ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 339/93
om overtrædelse af denne lov eller forordningen om
samme eller tilsvarende forhold,
3) ---
4) ---
Stk. 3-7. ---
16.
§ 27, stk. 2, nr. 2,
affattes således:
»2) at der tidligere er truffet afgørelse eller afgivet
påbud eller forbud om samme eller tilsvarende
forhold,efter denne lov, efter EU-forordninger om
produkter, der er omfattet af denne lov, jf. § 2, eller
efter EU-forordninger om markedsovervågning.«
§2
Loven træder i kraft den 21. april 2018, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 15 og 16, træder i kraft den 21. marts
2018.
23