Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 256
Offentligt
Bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings digitale
kommunikation og udstedelse af dokumenter uden underskrift eller
med maskinelt gengivet underskrift
I medfør af § 11 i lov nr. 394 af 2. maj 2016 om den selvejende institution Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring fastsættes:
Anvendelsesområde
§ 1.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan anvende digital kommunikation, jf. §§ 2-7 i denne
bekendtgørelse, med fysiske og juridiske personer samt offentlige myndigheder ved
behandlingen af sager, jf. §§ 2-3 i lov om den selvejende institution Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan udstede dokumenter uden underskrift eller med
maskinelt gengivet underskrift, jf. § 8 i denne bekendtgørelse, ved behandlingen af sager efter §
2 i lov om den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Stk. 3.
Bekendtgørelsens §§ 2-7 gælder ikke for:
1) Digital anmeldelse af arbejdsskader, jf. §§ 34 og 35 i arbejdsskadesikringsloven og
kommunikation i forbindelse med anmeldelse af arbejdsskader.
2) Digital kommunikation til og fra Finanstilsynet efter § 76 c i arbejdsskadesikringsloven.
3) Udenlandske arbejdsgivere og myndigheder m.fl., der ikke har et CVR-nummer.
4) Udenlandske statsborgere m.fl., der ikke har et CPR-nummer.
§ 2.
Digital kommunikation anvendes, medmindre der er opnået fritagelse efter § 3, mellem
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og
1) offentlige myndigheder, herunder kommuner og regioner,
2) hospitaler m.v., læger, speciallæger og andre sundhedspersoner,
3) fysiske personer, herunder tilskadekomne og efterladte, der er 15 år eller derover, og
4) juridiske enheder med CVR-nummer, herunder forsikringsselskaber.
Stk. 2.
Digital kommunikation, jf. stk. 1, anvendes også i forhold til partsrepræsentanter, jf.
kapitel 2 i forvaltningsloven.
Stk. 3.
Med juridiske enheder med CVR-nummer, jf. stk. 1, nr. 4, forstås alle juridiske enheder,
der er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister, herunder følgende:
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 256: Orientering om høring over ny bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings digitale kommunikation og udstedelse af dokumenter uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift, fra beskæftigelsesministeren
1) En juridisk person (erhvervsvirksomhed, forening, organisation, dødsbo m.v.) eller en
filial af en udenlandsk juridisk person, som er registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister.
2) En fysisk person i dennes egenskab af arbejdsgiver eller selvstændig erhvervsdrivende,
som er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister.
3) En statslig administrativ enhed, en region, en kommune eller et kommunalt fællesskab,
som er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister.
§ 3.
Fysiske personer, herunder tilskadekomne og efterladte, kan fritages for kravet om digital
kommunikation efter denne bekendtgørelse, når pågældende er fritaget for obligatorisk
tilslutning til Digital Post efter § 5 i lov om Digital Post fra offentlige afsendere.
Stk. 2.
Juridiske enheder, herunder arbejdsgivere, kan fritages for kravet om digital
kommunikation, når pågældende er fritaget for tilslutning til Offentlig Digital Post.
Anvendelse af digital kommunikation
§ 4.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring anvender digitale selvbetjeningsløsninger, det
fællesoffentlige postsystem, jf. lov om Digital Post fra offentlige afsendere, eller en kombination
heraf. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring sikrer sagens parter og Ankestyrelsen uændret digital
adgang til sagens dokumenter.
Stk. 2.
Dokumenter, der sendes digitalt til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, skal sendes
således, at dokumentets fortrolighed, integritet og autenticitet er sikret.
Stk. 3.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan afvise at behandle et dokument, der ikke opfylder
kravene i stk. 2, medmindre dokumentet har betydning for udfaldet af Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings afgørelse i en konkret sag.
Stk. 4.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal opbevare autentiske kopier af kommunikationen,
herunder sikre autenciteten, således at indholdet af afsendte meddelelser ikke kan ændres.
§ 5.
Dokumenter sendt via digital kommunikation sidestilles i retlig henseende med dokumenter
sendt som fysisk post.
Stk. 2.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for
adressaten for meddelelsen.
§ 6.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan afvise at behandle dokumenter, der ikke indsendes
digitalt eller modtages via en digital selvbetjeningsløsning, jf. dog § 3.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 256: Orientering om høring over ny bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings digitale kommunikation og udstedelse af dokumenter uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings afvisning af at behandle et dokument, jf. stk. 1, må
ikke påvirke udfaldet af Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings afgørelse i en konkret sag.
It-nedbrud
§ 7.
Hvis et generelt it-nedbrud forhindrer digital kommunikation med Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, har Arbejdsmarkedets Erhvervssikring pligt til hurtigst muligt at informere om
forhindringen og etablere en løsning, der kan afhjælpe problemet.
Stk. 2.
Hvis digital kommunikation er forhindret på grund af et generelt it-nedbrud, indtræder
retsvirkninger af afgørelser m.v. først fra det tidspunkt, hvor forhindringen ikke længere er til
stede.
Dokumenter uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift
§ 8.
Ved behandlingen af sager efter § 2 i lov om den selvejende institution Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring kan Arbejdsmarkedets Erhvervssikring udstede følgende dokumenter uden
underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift eller på tilsvarende måde:
1) Kvitteringsbreve.
2) Rykkerbreve.
3) Spørgebreve og spørgeskemaer til brug for sagsoplysningen.
4) Oplysningsbreve til brug for sagsoplysningen.
5) Breve med rent orienterende indhold, for eksempel om frister.
Stk. 2.
Dokumenter efter stk. 1 sidestilles i retlig henseende med dokumenter med personlig
underskrift.
Ikrafttræden
§ 9.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 367 af 13. maj 2009 og bekendtgørelse nr. 899 af 24. juni 2016 om
dokumenter uden underskrift eller med maskinelt gengivet underskrift, ophæves.
Stk. 3.
§ 8 har virkning for dokumenter, der sendes på ikrafttrædelsesdagen eller senere.