Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 252
Offentligt
1766275_0001.png
BEK nr
af
/
/
Gældende
Udskritsdato: . juni
Senere ændringer il forskriten
Ingen
Ministerium:
Beskætigelsesministeriet
Journalnummer: Beskætigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutering, j.nr.
/
4
Bekendtgørelse om frikommuneforsøg II på beskæftigelses- og
sygedagpengeområdet
I medfør af § 116 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 21. novem-
ber 2016, § 55 i lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelses-
indsatsen m.v., § 110 i lov om en aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 269 af 21. marts 2017, og §
80 i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1032 af 23. juni 2016, fastsættes efter bemyndigelse:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at der gennemføres forsøg på beskæftigelses- og
sygedagpengeområdet for følgende frikommunenetværk:
1) En mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats, herunder nytænkning af integrationsområdet.
Netværket omfatter følgende kommuner: Aalborg, Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammer-
bugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted og Vesthimmerlands Kommuner.
2) En plan for en sammenhængende indsats sammen med borgeren. Netværket omfatter følgende fri-
kommuner: Allerød, Ballerup, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør og
Hillerød Kommuner.
Stk. 2.
En frikommune kan alene igangsætte forsøg efter denne bekendtgørelse, som frikommunen har
søgt om og fået godkendt. Forsøg efter bekendtgørelsen administreres og finansieres fuldt ud af frikom-
munen.
Stk. 3.
Frikommunen skal fortsat indberette data om den aktive indsats i henhold til bekendtgørelse om
det fælles datagrundlag og statistiske datavarehus for beskæftigelsesindsatsen.
Stk. 4.
Forsøg efter denne bekendtgørelse skal være iværksat senest den 1. oktober 2018.
Kapitel 2
Forsøg i frikommunenetværket En mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats
§ 2.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at der i frikommunenetværket En mere fleksibel og
effektiv beskæftigelsesindsats, jf. § 1, stk. 1, nr. 1, gennemføres forsøg som nævnt i §§ 3-10.
Mikrolån
§ 3.
Personer, der deltager i forsøget om mikrolån, jf. § 9 i lov om frikommunenetværk, er undtaget fra
reglerne om varighedsbegrænsningen for tilbud om vejledning og opkvalificering til personer omfattet af
§ 2, nr. 10, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og reglerne om uddannelsespålæg til personer omfat-
tet af § 2, nr. 12, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, f.eks. når jobcenteret giver tilbud om vejledning
og opkvalificering i form af forløbet ”fra ledig til virksomhedsejer”.
Stk. 2.
Forsøget indebærer en fravigelse af
1) § 21 b, stk. 3-8 og 10, om uddannelsespålæg i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Orientering om bekendtgørelse frikommuneforsøg I og II, fra beskæftigelsesministeren
2) § 75 a, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om, at tilbud om vejledning og opkvalificering
højst kan have en varighed på 6 uger for personer omfattet af lovens § 2, nr. 10, og
3) § 36 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Formkrav ved lovpligtige samtaler
§ 4.
Frikommunerne fastlægger selv tilrettelæggelsen af det individuelle kontaktforløb, som skal gen-
nemføres efter kapitel 7 og § 73 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 1-4, 6, § 2, nr. 7, som modtager ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, § 2, nr. 11 og
12-14, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at frikommunerne selv fastlægger rammerne for indholdet af kontaktforlø-
bet, kontaktform og hyppighed af kontakten. Frikommunen skal i forhold til det konkrete forsøg tage stil-
ling til, om forsøget berører samarbejdet med arbejdsløshedskassen. Er det tilfældet, skal kommunen for-
holde sig til samarbejdet med arbejdsløshedskassen og give arbejdsløshedskassen skriftlig besked herom.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for forsøget, at opfølgning og indsats både kvalitets- og antalsmæssigt for
hver af de målgrupper, der er nævnt i stk. 1, omtrent svarer til det hidtidige niveau pr. målgruppe eller
mere.
Stk. 4.
Hver frikommune skal orientere beskæftigelsesministeren om, hvilke af de målgrupper, der er
nævnt i stk. 1, der indgår i frikommunens forsøg.
Stk. 5.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
1) § 16, stk. 1, og stk. 3-6 og 8, § 16 a, stk. 1-6, § 16 b, §§ 17-18, §§ 19-20 b, 26 a, stk. 3, og 73 a, stk.
2-5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der er fastlagt krav til det individuelle kontakt-
forløb, og
2) §§ 35-39, i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der fastlægges krav til den
individuelle jobsamtales indhold og selvbooking.
§ 5.
Frikommunerne fastlægger selv kontaktformen for den opfølgningssamtale, der skal gennemføres
efter § 70 d, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og
som er ansat i fleksjob.
Stk. 2.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 70 d, stk. 1, 3. pkt., i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats, hvorefter opfølgningssamtalen skal ske ved en personlig samtale med den ansatte i fleksjobbet.
§ 6.
Frikommunerne fastlægger selv tilrettelæggelsen af sygedagpengeopfølgningen efter kapitel 6 i lov
om sygedagpenge.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at frikommunerne selv fastlægger rammerne for indholdet af opfølgningsfor-
løbet, herunder form, hyppighed og indsats.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for forsøget, at opfølgningen både kvalitets- og antalsmæssigt for den
målgruppe, der er nævnt i stk. 1, omtrent svarer til det hidtidige niveau eller mere.
Stk. 4.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af §§ 13 a, 13 b og 13 c, stk. 2-4, i lov om sygedag-
penge, hvorefter der er fastlagt krav til kommunens opfølgning, herunder opfølgningens form og hyppig-
hed samt aftale med sygemeldte om beskæftigelsesmål og indsats.
Fremme af iværksætteri
§ 7.
Frikommunerne kan give personer omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
der modtager dagpenge på dimittendvilkår, jf. § 54 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., længerevaren-
de tilbud om vejledning og opkvalificering i form af iværksætterforløb tidligt i ledighedsperioden. Under
deltagelse i et iværksætterforløb afholdes jobsamtaler med fokus på progression i arbejdet med personens
forretningsplan, og der udarbejdes en »Min Iværksætterplan« i stedet for en »Min Plan«. Frikommunen
skal forholde sig til det af arbejdsløshedskassen udarbejdede udkast til »Min Plan«.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Orientering om bekendtgørelse frikommuneforsøg I og II, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2.
Det er en forudsætning for forsøget, at frikommunerne screener de personer, der skal indgå i for-
søget, så det forud for forsøget vurderes realistisk, at etableringen af en selvstændig virksomhed vil løse
pågældendes forsørgelsesmæssige situation.
Stk. 3.
Jobcenteret kan fritage personer, som deltager i et iværksætterforløb, jf. stk. 1, fra kravet i § 47,
stk. 1 og 2, i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om, at de skal være aktivt arbejdssøgende
samt stå til rådighed for henvist arbejde, og om at de skal søge om fritagelse fra rådighedskravet. En frita-
gelse skal meddeles skriftligt til personen.
Stk. 4.
Deltagerne må ikke starte selvstændig virksomhed under forløbet.
Stk. 5.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
1) §§ 16, stk. 1, og 27 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der er fastlagt krav til det indi-
viduelle kontaktforløb og krav om udarbejdelse af en »Min Plan« for personer omfattet af lovens § 2,
nr. 1,
2) § 34 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter vejledning og opkvalificering højst kan have
en varighed på 6 uger inden for de første 6 måneders sammenlagt ledighed for personer omfattet af
lovens § 2, nr. 1, der er fyldt 30 år eller er under 30 år og har en erhvervskompetencegivende uddan-
nelse, og
3) §§ 35, stk. 1, 47, stk. 1 og 2, og 52-53 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter
der fastlægges krav til de individuelle jobsamtalers indhold, krav til rådighed, samt krav til udarbej-
delse af »Min Plan«.
Fleksibilitet i forhold til rimelighedskravet
§ 8.
Frikommunerne kan uanset forholdet mellem antallet af ansatte uden løntilskud og antallet af ansat-
te med løntilskud samt personer i virksomhedspraktik give tilbud om virksomhedspraktik efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats til personer, der er omfattet af § 2, nr. 3, § 2, nr. 7, som har en ledighedsperio-
de på mere end 18 måneder, § 2, nr. 11 og 13.
Stk. 2.
Det er en betingelse for forsøget, at der er tale om virksomhedspraktik i små miljøer med et sær-
ligt fokus på trygge rammer omkring personen, og at jobcenteret vurderer, at personen bedst udvikler sig i
sådanne miljøer.
Stk. 3.
Såfremt der under en virksomhedspraktik sker ændringer i en persons evner og forudsætninger
for at deltage i praktikken, foretages der en ny vurdering af, om personen fortsat opfylder betingelsen i
stk. 2.
Stk. 4.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 48, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
og § 73 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om, at der i såvel private som offentlige virk-
somheder skal være et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte uden tilskud og antallet af personer i
virksomhedspraktik samt ansatte med løntilskud.
Fleksible rammer for uddannelse
§ 9.
Frikommunerne kan give tilbud om vejledning og opkvalificering efter lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats til personer omfattet af § 2, nr. 1, i samme lov, i mere end 6 uger inden for de første 6 måne-
ders sammenlagt ledighed. Det er en betingelse, at personen
1) ikke har en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og
varighed kan sidestilles med eller overstiger en erhvervsuddannelse, medmindre personen ikke har
anvendt uddannelsen i de sidste 5 år, eller
2) vanskeligt kan varetage arbejde inden for det område, som personen er uddannet til.
Stk. 2.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 34 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor-
efter vejledning og opkvalificering højst kan have en varighed på 6 uger inden for de første 6 måneders
sammenlagt ledighed, hvis personen er under 30 år og har en erhvervskompetencegivende uddannelse,
eller hvis personen er fyldt 30 år.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Orientering om bekendtgørelse frikommuneforsøg I og II, fra beskæftigelsesministeren
§ 10.
Frikommunerne kan give tilbud om studie- og erhvervskompetencegivende uddannelse til perso-
ner omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som er under 30 år. Det er en betingelse,
at personen
1) ikke har en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og
varighed kan sidestilles med eller overstiger en erhvervsuddannelse, medmindre personen ikke har
anvendt uddannelsen i de sidste 5 år, eller
2) vanskeligt kan varetage arbejde inden for det område, som personen er uddannet til.
Stk. 2.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 37, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, hvorefter tilbud om vejledning og opkvalificering i form af studie- og erhvervskompetencegivende
uddannelse ikke kan gives til personer, som er under 30 år.
Kapitel 3
Forsøg i frikommunenetværket En plan for en sammenhængende indsats sammen med borgeren
§ 11.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at der i frikommunenetværket
En plan for en
sammenhængende indsats sammen med borgeren,
jf. § 1, stk. 1, nr. 2, gennemføres forsøg, som nævnt i
§§ 12-17.
En handleplan
§ 12.
Frikommunerne er undtaget fra reglerne om indhold og formkrav om udarbejdelse af »Min Plan«
og særskilte planer for uddannelsespålæg, aftale om sygedagpengeopfølgning for personer, der er omfattet
af § 2 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som har komplekse og sammensatte problemer. Forsø-
get indebærer, at frikommunerne kan samle oplysninger i en fælles plan på tværs af sektorer og beslutte
hvilke oplysninger, der skal indgå i planen. Det er en forudsætning for forsøget, at der stadig udarbejdes
en plan, hvor det fremgår, hvordan mulighederne for at få varig beskæftigelse på det ordinære arbejdsmar-
ked kan forbedres. Frikommunen skal i forhold til personer, der er omfattet af lovens § 2, nr. 1, forholde
sig til det af arbejdsløshedskassen udarbejdede udkast til »Min Plan«.
Stk. 2.
Tilbud efter kapitel 9 b-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal som minimum afgives
skriftligt, og det skal fremgå af sagen, om personen har accepteret tilbuddet.
Stk. 3.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
1) §§ 27-30 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
2) § 50 i lov om aktiv socialpolitik, hvorefter kommunen skal udarbejde en særskilt jobplan for revalid-
ender,
3) § 13 c, stk. 2 i lov om sygedagpenge, hvorefter kommunen skal indgå en aftale med den sygemeldte
om beskæftigelsesmål og indsats, og
4) § 52 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om udarbejdelse af »Min Plan«.
§ 13.
Frikommunerne er undtaget fra reglerne om særskilt at udarbejde rehabiliteringsplanens indsatsdel
for
1) personer omfattet af § 2, nr. 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som er visiteret til kategori
3 efter § 12, stk. 1, nr. 3 i lov om sygedagpenge, og
2) personer omfattet af § 2, nr. 11 og 14, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at kommunen kan beskrive de indsatser, der indgår i et jobafklaringsforløb
eller et ressourceforløb, jf. kapitel 12 a og 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller et sygedag-
pengeforløb, jf. § 13 d i lov om sygedagpenge i en samlet handleplan på tværs af sektorer. Det er en for-
udsætning, at det fremgår af den samlede handleplan, hvilke indsatser, der indgår i jobafklaringsforløbet,
ressourceforløbet eller sygedagpengeforløbet.
Stk. 3.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Orientering om bekendtgørelse frikommuneforsøg I og II, fra beskæftigelsesministeren
1) § 30 a, stk. 1, 4 og 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter rehabiliteringsplanens ind-
satsdel skal udarbejdes for personer, der skal have et jobafklaringsforløb, et ressourceforløb eller et
sygedagpengeforløb, og
2) § 13 d, stk. 5, i lov om sygedagpenge, hvorefter rehabiliteringsplanens indsatsdel skal udarbejdes for
personer, der skal have et sygedagpengeforløb.
Stk. 4.
§§ 69, 69 b og 69 d-e i lov om aktiv socialpolitik finder fortsat anvendelse for personer i ressour-
ceforløb, hvor forløbet fremgår af en samlet plan.
Stk. 5.
§§ 69 k, 69 m og 69 o-p i lov om aktiv socialpolitik finder fortsat anvendelse for personer i job-
afklaringsforløb, hvor forløbet fremgår af en samlet plan.
Ny organisering fra sektoropdelt til helhedsorienteret
§ 14.
Frikommunerne er undtaget fra reglerne i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelses-
indsatsen m.v. om, at den kommunale beskæftigelsesindsats skal varetages i et jobcenter. Forsøget inde-
bærer, at frikommunerne kan beslutte, at en anden enhed i kommunen end jobcenteret kan udføre opgaver
og træffe afgørelser om beskæftigelsesindsatsen for personer omfattet af § 2, i lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats, som har komplekse og sammensatte problemer.
Stk. 2.
Frikommunen skal udarbejde beskæftigelsesplan og resultatrevision efter § 4 i lov om organise-
ring og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., uanset om frikommunen har besluttet, at det er en
anden enhed i kommunen end jobcenteret, der skal varetage beskæftigelsesindsatsen.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for forsøget, at der fortsat er et beskæftigelsesrettet perspektiv i indsatsen
for personerne.
Stk. 4.
Såfremt en frikommune beslutter, at en anden enhed i kommunen end jobcenteret skal udføre
opgaver og træffe afgørelser om hele eller dele af beskæftigelsesindsatsen efter lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats, kan kommunens afgørelser indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg efter reg-
lerne i § 128 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 5.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
1) § 1 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, i det omfang en frikommune beslutter, at beskæftigel-
sesindsatsen efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats helt eller delvist skal varetages af en anden
enhed i kommunen end jobcenteret,
2) § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, 1. pkt., og stk. 4, 2. pkt., i lov om organisering og understøttelse af beskæfti-
gelsesindsatsen m.v., hvorefter beskæftigelsesindsatsen skal udføres i jobcenteret, og
3) kapitel 1 i bekendtgørelse om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., i det
omfang en frikommune beslutter, at beskæftigelsesindsatsen delvist skal varetages af en anden enhed
i kommunen end jobcenteret.
Processuel fleksibilitet til at tilrettelægge indsatsen
§ 15.
Frikommunerne fastlægger selv tilrettelæggelsen af det individuelle kontaktforløb, som skal gen-
nemføres efter kapitel 7 og § 73 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 1-4, 6, § 2, nr. 7, som modtager ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, § 2, nr. 11 og
12-14, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som har komplekse og sammensatte problemer.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at frikommunerne selv fastlægger rammerne for indholdet af kontaktforlø-
bet, kontaktform og hyppighed af kontakten. Frikommunen skal i forhold til det konkrete forsøg tage stil-
ling til, om forsøget berører samarbejdet med arbejdsløshedskassen. Er det tilfældet, skal kommunen for-
holde sig til samarbejdet med arbejdsløshedskassen og give arbejdsløshedskassen skriftlig besked herom.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for forsøget, at opfølgning og indsats både kvalitets- og antalsmæssigt for
hver af de målgrupper, der er nævnt i stk. 1, omtrent svarer til det hidtidige niveau pr. målgruppe eller
mere.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 252: Orientering om bekendtgørelse frikommuneforsøg I og II, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 4.
Hver frikommune skal orientere beskæftigelsesministeren om, hvilke af de målgrupper, der er
nævnt i stk. 1, der indgår i frikommunens forsøg.
Stk. 5.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af
1) § 16, stk. 1 og stk. 3-6 og 8, §§ 17-20 b, og 73 a, stk. 2-5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
hvorefter der er fastlagt krav til det individuelle kontaktforløb, og
2) §§ 35, 36 og 38, i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter der fastlægges krav til
den individuelle jobsamtales indhold.
§ 16.
Frikommunerne fastlægger selv rammerne for opfølgningsforløbet, herunder opfølgningsform og
hyppighed af opfølgningen for sygedagpengemodtagere visiteret til kategori 2 efter § 12, stk. 1, nr. 2, i
lov om sygedagpenge.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at frikommunerne selv fastlægger rammerne for indholdet af opfølgningsfor-
løbet, kontaktform og hyppighed af kontakten i forhold til den sygemeldte.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for forsøget, at opfølgning og indsats både kvalitets- og antalsmæssigt
omtrent svarer til det hidtidige niveau pr. målgruppe eller mere.
Stk. 4.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 13 b, stk. 1, 2 og 4, i lov om sygedagpenge, hvor-
efter kommunen skal fastlægge opfølgning, herunder opfølgningsform og hyppighed.
Kapitel 4
Ikrafttræden m.v.
§ 17.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2017.
§ 18.
Forsøgsperioden løber fra den 1. juli 2017 til den 1. januar 2022.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, den 1. juni 2017
M
ORTEN
B
INDER
/ Josina Moltesen
6