Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 247
Offentligt
1765462_0001.png
Delanalyse 1 og 2
Kvantitativ analyse: Delanalyse 1
og 2
Evaluering af empowermentprojektet
Marts 2017
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
Delanalyse 1 og 2
Indhold
1
1.1
1.2
Introduktion
Formålet med de kvantitative analyser
Datagrundlag
4
4
4
2
Delanalyse 1. Deskriptiv analyse
5
6
8
9
11
14
2.1
Borgerne i empowermentprojektet
2.2
Borgernes varighed i projektet
2.3
Afgangsmønstre blandt borgerne
2.4
Aktiviteter og indsatser i projektet
2.5
Borgere, der har forladt projektet til beskæftigelse, uddannelse
og fleksjob
3
3.2
3.3
Delanalyse 2. Analyse af borgernes
selvvurdering
Resultaterne om sammenhænge mellem de 20 parametre
Resultaterne fra klyngeanalysen
16
18
19
4
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
Bilag
Sagsbehandlernes projektforløb
Tiltag i de kommunale projekter
Resultater fra korrelationsanalysen
Metode og resultater fra faktoranalysen
Resultater fra klyngeanalysen
24
24
26
27
30
32
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0003.png
Delanalyse 1
1 og 2
Delanalyse
og 2
Deskriptiv analyse og
statistik analyse af
borgernes selvvurde-
ringer i empowerment-
projektet
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
Delanalyse 1 og 2
1 Introduktion
Dette dokument indeholder resultatet af delana-
lyse 1 og 2 fra evalueringen af empowerment-
projektet. Delanalyse 1 er en deskriptiv analyse
af målgruppe, aktiviteter og afgangsmønstre i
projektet baseret på data på individniveau. Del-
analyse 2 er en statistisk analyse af borgernes
selvvurderinger på baggrund af data fra progres-
sions-værktøjet minvurdering.dk.
1.1
Formålet med de kvantitative analyser
Formålet med delanalyse 1 er
ud fra kvantitative data
at give en beskri-
velse af de borgere, der har deltaget i empowermentprojektet, og den ind-
sats de har været i i projektperioden. Der ses også på afgangsmønstre for
borgerne i projektet.
Formålet med delanalyse 2 er at belyse empowermentborgerne igennem
deres egen vurderinger af deres situation og evner. Der ses også på sam-
menhængen mellem empowermentborgernes selvvurderinger og deres til-
knytning til arbejdsmarkedet.
1.2
Datagrundlag
Datagrundlaget for de to delanalyser udgøres af følgende:
Data fra DREAM-registreret
Data fra projektregistreringsværktøjet. Her har sagsbehandlerne i
projektet løbende foretaget registreringer om borgerprofiler, de an-
vendte indsatser og aktiviteter samt afgangsårsager. Registrerin-
gerne er foretaget på borgerniveau.
Data fra progressionsværktøjet minvurdering.dk. Minvurdering.dk
er et webbaseret dialog og progressionsværktøj, som er udviklet til
og har været afprøvet i empowermentprojektet. I dette værktøj har
borgerne foretaget registreringer om, hvordan de vurderer deres
egen situation.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0005.png
Delanalyse 1 og 2
2 Delanalyse 1.
Deskriptiv analyse
Dette kapitel indeholder resultaterne fra den de-
skriptive analyse.
Afsnittet indeholder beskrivelse af
borgerne i empowermentprojektet
aktiviteterne i de 30 kommuner
samt afgangsmønstre for borgerne i projektet.
Hovedresultaterne fra den deskriptive analyse
Borgerne i projektet omfatter både unge på uddannelseshjælp (20
procent), kontanthjælpsmodtagere (35 procent) og ressourcefor-
løbsmodtagere (45 procent).
Borgerne er kendetegnet ved at have en langvarig forbindelse til det
offentlige forsørgelsessystem og den kommunale indsats (offentlig
forsørgelse i cirka 80-90 procent af tiden i de seneste fem år op
mod start i projektet).
Størstedelen af borgerne har én eller flere væsentlige psykiske, fysi-
ske og/eller sociale udfordringer.
Borgerne har i gennemsnit været i projektet i cirka 13 måneder,
men dette dækker over en væsentlig spredning på tværs af de kom-
munale projekter (38-70 uger).
12 procent af borgerne har forladt projektet til fordel for enten ud-
dannelse, ordinær beskæftigelse eller fleksjob. Samlet dækker dette
over, at:
o
21 procent af uddannelsesmodtagerne har forladt projektet til
enten uddannelse, ordinær beskæftigelse eller fleksjob (største-
delen til uddannelse).
o
14 procent af kontanthjælpsmodtagerne har forladt projektet til
enten uddannelse, ordinær beskæftigelse eller fleksjob (største-
delen til beskæftigelse).
o
7 procent af ressourceforløbsmodtagerne har forladt projektet til
enten uddannelse, ordinær beskæftigelse eller fleksjob (største-
delen til fleksjob).
I gennemsnit har borgerne været i beskæftigelsesrettede indsatser i
omkring 45 procent af tiden og har været i kontakt med koordine-
rende sagsbehandlere cirka hver sjette uge. Disse gennemsnitstal
dækker over en meget stor spredning på tværs af de kommunale
projekter.
I gennemsnit er gruppen af borgere, der er udgået af projektet til
henholdsvis beskæftigelse, uddannelse eller fleksjob, cirka to år
yngre end den øvrige målgruppe, og der er flere mænd i gruppen.
Foruden dette har gruppen deltaget i projektet i betydelig kortere
tid (cirka 11 uger kortere), ligesom færre har psykiske udfordringer.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0006.png
Delanalyse 1 og 2
I den gruppe, der er kommet i beskæftigelse, uddannelse eller
fleksjob, er indsatsintensiteten betydelig højere end i den reste-
rende målgruppe. Konkret har borgerne i gruppen haft mere end
dobbelt så meget kontakt med deres sagsbehandler, ligesom de i
gennemsnit har modtaget lidt mere indsats i forhold til den tid de
har været i projektet.
Opgjort på indsatstype har de borgere, der er afgået til beskæfti-
gelse, fået mere virksomhedsrettet indsats og øvrig beskæftigelses-
indsats, mens de har fået mindre
mentor-, social- og sundhedsrettet indsats end den øvrige gruppe.
Den deskriptive analyse bygger på data fra det registreringsværktøj, der er
blevet benyttet i projektet, og på data fra DREAM.
2.1
Borgerne i empowermentprojektet
I alt har 3.748 borgere været en del af empowermentprojektet. Heraf var
750 uddannelseshjælpsmodtagere (20 procent), 1.326 kontanthjælpsmod-
tagere (35 procent) og 1.672 ressourceforløbsmodtagere (45 procent).
Generelt har der været flere kvinder end mænd i projektet, og det gælder
også, når man ser enkeltvis på kontanthjælpsmodtagerne, uddannelses-
hjælpsmodtagerne og borgerne i ressourceforløb, jf. figur 2. Overordnet set
fordeler det sig på 45,5 procent mænd og 54,5 procent kvinder.
Figur 1. Målgruppekarakteristika for alle borgere i projektet
45,5 pct. mænd
Antal mænd: 1.707
Gennemsnitsalder: 38,7 år
Andel med anden etnisk baggrund: 14 pct.
(236 pers.)
Gennemsnitlig forsørgelsesgrad 5 år før start i
Empowerment: 82,4 pct.
54,5 pct. kvinder
Antal kvinder: 2.041
Alle borgere i projektet
Gennemsnitsalder: 39,4 år
Andel med anden etnisk baggrund: 14 pct.
(283 pers.)
Gennemsnitlig forsørgelsesgrad 5 år før start i
Empowerment : 82,3 pct.
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet kombineret med DREAM-data.
Note: Forsørgelsesgrad er opgjort som det antal uger, hvor borgeren har modtaget henholdsvis
kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse, uddannelseshjælp, ledighedsydelse, forre-
validering, revalidering eller ressourceforløbsydelse.
Ser man på aldersfordelingen, er der tale om henholdsvis unge midt i
20’erne
(uddannelseshjælp) og voksne, der i gennemsnit er i starten af
40’erne (kontanthjælp og ressourceforløb). De unge i projektet adskiller sig
fra uddannelseshjælpsmodtagere generelt ved at være cirka et år ældre,
mens kontanthjælpsmodtagere i projektet er et par år yngre end kontant-
hjælpsmodtagere generelt.
1
Ressourceforløbsmodtagerne er aldersmæssigt
repræsentative for deres målgruppe.
1
Personer, der ved nytår 2015/2016 havde modtaget kontanthjælp konstant i mini-
mum to år, var i gennemsnit 46,0 år, mens uddannelseshjælpsmodtagerne i gen-
nemsnit var 25,2 år.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0007.png
Delanalyse 1 og 2
Figur 2. Målgruppekarakteristika for borgere fordelt på modtagere af uddannel-
seshjælp, kontanthjælp og ressourceforløb
Uddannelseshjælp
Kontanthjælp
Ressourceforløb
Andel mænd
og kvinder
Gennemsnitsalder
Andel med indvandrer-
baggrund
Gennemsnitlig offentlig
forsørgelsesgrad fem
år før projektstart
47,1 %
(353 pers.)
26,2 år
12,7 %
(45 pers.)
78,7 %
52,9 %
(397 pers.)
26,0 år
7,6 %
(30 pers.)
78,7 %
49,5 %
(657 pers.)
43,5 år
15,1 %
(99 pers.)
87,7 %
50,5 %
(669 pers.)
43,2 år
19,7 %
(132 pers.)
90,4 %
41,7 %
(697 pers)
40,5 år
13,2 %
(92 pers.)
79,3 %
58,3 %
(975 pers.)
42,2 år
12,4 %
(121 pers.)
78,3 %
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet kombineret med DREAM-data.
Note: Forsørgelsesgrad er opgjort som det antal uger, hvor borgeren har modtaget henholdsvis
kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse, uddannelseshjælp, ledighedsydelse, forre-
validering, revalidering eller ressourceforløbsydelse.
Et af inklusionskriterierne for borgerne i projektet var, at borgerne skulle
have modtaget uddannelses- eller kontanthjælp i minimum to år for at blive
optaget i projektet. Mange af borgerne har dog en betydelig længere forsør-
gelseshistorik bag sig.
2
I gennemsnit har borgerne i projektet modtaget of-
fentlig forsørgelse i lidt over 82 procent af tiden i de seneste fem år op til
projektstart. Ser man alene på de unge under 30 år, er tallet 78,7 procent,
mens det blandt kvindelige kontanthjælpsmodtagere er 90,4 procent.
Samtidig er der en række andre karakteristika af psykisk, fysisk og/eller so-
cial karakter, der kendetegner borgerne i projektet, og typisk vil der være
tale om, at der knytter sig en kombination af to eller flere karakteristika til
den enkelte borger, jf. figur 3. Den mest udbredte af disse karakteristika er
sindslidelse, der knytter sig til 52 procent af alle borgere i projektet.
Andelen af borgere, der har en forsørgelsesgrad på 100 procent i fem år op til bor-
gerens projektstart, udgør 36 procent blandt kontanthjælpsmodtagerne (1.326 bor-
gere), 19,9 procent blandt uddannelseshjælpsmodtagerne (149 borgere) og 27 pro-
cent blandt borgerne i ressourceforløb (451 borgere).
2
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0008.png
Delanalyse 1 og 2
Figur 3. Målgruppekarakteristika blandt borgere i projektet fordelt på uddannel-
seshjælp, kontanthjælp og ressourceforløb
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet. Sagsbehandlerne i projektet har løbende foretaget
registreringer om borgerprofiler, de anvendte indsatser og aktiviteter samt afgangsårsager. Regi-
streringerne er foretaget på borgerniveau af sagsbehandlerne.
Der er således i vid udstrækning tale om, at borgerne i projektet har en
særdeles langvarig forbindelse til det offentlige forsørgelsessystem og den
kommunale indsats, og en stor del har psykiske, fysiske og/eller sociale ud-
fordringer.
2.2
Borgernes varighed i projektet
Samlet set har der været en stabil visitation af de 3.748 borgere ind i pro-
jektet i perioden fra oktober 2014 til april 2016, hvor visitationen blev af-
sluttet, jf. figur 4. Ligeledes har der været en stabil afgang fra projektet ef-
ter de første 30 uger af projektperioden. Ved projektets afslutning havde
cirka 1.250 borgere forladt projektet.
Figur 4. Antal borgere, der indtræder i og forlader projektet, og det samlede an-
tal aktive borgere i projektet
Antal borgere
4000
3500
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
2015, Uge 3
2015, Uge 8
2016, Uge 5
2014, Uge 40
2014, Uge 45
2014, Uge 50
2015, Uge 13
2015, Uge 18
2015, Uge 23
2015, Uge 28
2015, Uge 33
2015, Uge 38
2015, Uge 43
2015, Uge 48
2015, Uge 53
2016, Uge 10
2016, Uge 15
2016, Uge 20
2016, Uge 25
2016, Uge 30
2016, Uge 35
Agg. antal borgere der tilgår projektet
Agg. antal borgere der forlader projektet
Antal borgere i projektet
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet kombineret med DREAM-data.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0009.png
Delanalyse 1 og 2
Den stabile til- og afgang på det aggregerede niveau dækker over en bety-
delig variation på tværs af projekterne. Det betyder også, at der er stor for-
skel på, hvor længe borgerne har været omfattet af de enkelte projekter. I
gennemsnit har borgerne været omfattet af projektet i cirka 13 måneder
(57 uger), men dette gennemsnit dækker over en variation i varigheden på
38-70 uger, svarende til en forskel på 79 procent på tværs af projekterne,
jf. Figur 5.
Figur 5. Gennemsnitlig varighed (antal uger) i projekterne
Uger
70
65
60
55
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
38
44
45
46
48
51
51
52
53
54
55
55
56
56
57
57
59
59
60
61
62
64
64
+85%
67
67
67
67
70
64
65
Gns. 57
Faaborg-Midtfyn
Frederikshavn
Jammerbugt
København
Svendborg
Gentofte
Bornholm
Lolland
Vallensbæk/Ishøj
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet.
Forskellen i den gennemsnitlige varighed afspejler både variation i visitati-
onstidspunktet, store forskelle i målgruppernes tyngde og forskelle i af-
gangsmønstre på tværs af projekterne.
2.3
Afgangsmønstre blandt borgerne
Cirka 1.250 borgere har forladt projektet i løbet af projektperioden. Største-
delen er afgået fra projektet, fordi sagsbehandlerne har vurderet, at bor-
gerne ikke længere bør medvirke, jf. figur 6. Dette dækker over en række
forskellige forhold, herunder at sagsbehandlerne har vurderet, at fritagelsen
fra sanktioner har haft en negativ indflydelse på borgernes situation, eller
at borgerne af forskellige årsager ikke er motiverede til at indgå i projektet.
9
Lyngby-Taarbæk
Skive
Horsens
Sønderborg
Silkeborg
Odder
Brønderslev
Hedensted
Kalundborg
Middelfart
Ballerup
Greve
Slagelse
Randers
Stevns
Esbjerg
Norddjurs
Kolding
Haderslev
Aalborg
Vordingborg
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0010.png
Delanalyse 1 og 2
Figur 6. Exitårsag for de borgere, der har forladt projektet i projektperioden
Efterløn/folkepension
Sygdom
Fængsel
Død
Revalidering
Graviditet
Borgeren har valgt at forlade projektet
Ordinær uddannelse
Indstilling til førtidspension
Ordinært job
Flytning til anden kommune
Fleksjob
Vurderet af sagsbehandleren
0
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet.
Uddannelseshjælp
Kontanthjælp
Ressourceforløb
Antal
borgere
50
100
150
200
250
300
Ser man isoleret på ordinært job og uddannelse har knap 275 borgere til-
sammen forladt projektet til disse, mens næsten 190 borgere er blevet visi-
teret til fleksjob. Dem, der har forladt projektet på grund af positive om-
stændigheder, udgør dermed cirka 461 borgere. Foruden dette har omkring
100 borgere valgt selv at forlade projektet, mens knap 150 borgere er ud-
gået af projektet, fordi de er blevet indstillet til førtidspension.
Størstedelen af de borgere, der er overgået til uddannelse, er uddannelses-
hjælpsmodtagere (78 procent), mens størstedelen af de borgere, der har
forladt projektet til fordel for ordinær beskæftigelse, er kontanthjælpsmod-
tagere (70 procent). De resterende 30 procent, der har forladt projektet til
ordinær beskæftigelse, er uddannelseshjælpsmodtagere. De borgere, der er
visiteret til fleksjob, er fortrinsvis borgere i ressourceforløb (57 procent),
men omkring en tredjedel kommer fra kontanthjælp.
I løbet af projektets 2-årige periode er således samlet set 12 procent, sva-
rende til 461 borgerne, afgået til job eller uddannelse eller blevet visiteret
til fleksjob, jf. figur 7. Andelen er betydelig højere, hvis man ser isoleret på
de unge på uddannelseshjælp (21 procent, svarende til 151 unge), mens
tallet er henholdsvis 14 procent (187 borgere) blandt kontanthjælpsmodta-
gere og 7 procent (123 borgere) blandt borgere i ressourceforløb.
Figur 7. Andelen af borgere i hver gruppe, der har forladt projektet til henholds-
vis ordinær beskæftigelse, ordinær uddannelse eller fleksjob
25%
20%
15%
10%
5%
0%
21% (151)
14% (187)
7% (123)
12% (461)
Uddannelseshjælp
Kontanthjælp
Ressourceforløb
I alt (alle borgere)
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet.
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0011.png
Delanalyse 1 og 2
2.4
Aktiviteter og indsatser i projektet
Borgerne i projektet har gennemsnitligt modtaget beskæftigelsesrettede
indsatser i lidt over 25 uger i den periode, de har deltaget i projektet. Det
svarer til, at de har modtaget en indsats i knap 44 procent af tiden, jf. figur
10. Indsatsintensiteten er lidt højere for kvinderne samt gruppen af borgere
i ressourceforløb.
Figur 8. Indsatser og kontakt med borgerne i projektet
Mænd (1.707)
Gennemsnitlig indsatsintensitet (antal uger i
indsats ift. antal uger i projektet): 41,4 pct.
Indsatsomfang (gns. antal uger): 23,36 uger
Gennemsnitligt antal kontakter pr. måned i
projektet: 0,70
Kvinder (2.041)
Gennemsnitlig indsatsintensitet (antal uger i
Alle borgere i projektet
indsats ift. antal uger i projektet): 45,54 pct.
Indsatsomfang (gns. antal uger): 26,79 uger
Gennemsnitligt antal kontakter pr. måned i
projektet: 0,74
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet kombineret med DREAM-data.
Antallet af kontakter mellem den koordinerende sagsbehandler og borgerne
er omkring 0,7 per måned, og der er en tendens til, at kontaktniveauet har
været lavest for kontanthjælpsmodtagere og højst for de unge på uddan-
nelseshjælp.
Figur 9. Indsatsintensitet og kontaktniveau i projektet fordelt på borgere på ud-
dannelseshjælp og kontanthjælp og i ressourceforløb
Uddannelseshjælp
Kontanthjælp
Gennemsnitlig indsatsintensitet (antal
uger med modtaget indsats i forhold
til antal uger i projektet)
Indsatsomfang (gennemsnitligt antal
aktive uger)
Gennemsnitligt antal kontakter per
måned i projektet
41,47 %
40,99 %
Ressourceforløb
46,56 %
21,55 uger
0,85 kontakter
24,16 uger
0,65 kontakter
27,73 uger
0,74 kontakter
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet kombineret med DREAM-data.
Der er betydelig forskel på både kontaktniveauet og indsatsintensiteten på
tværs af projekterne. Det projekt, der har haft det højeste kontaktniveau,
har haft dobbelt så meget kontakt med borgerne som gennemsnittet og
mere end fem gange så meget kontakt med borgerne som det projekt, der
har haft mindst kontakt med borgerne.
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0012.png
Delanalyse 1 og 2
Figur 10. Gennemsnitligt kontaktniveau mellem den koordinerende sagsbehand-
ler og borgerne (antal kontakter per måned) i projekterne
Gns. antal
kontakter
pr. md.
1,8
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
Sønderborg
Lyngby-Taarbæk
Faaborg-Midtfyn
København
Hedensted
Haderslev
Bornholm
Frederikshavn
Stevns
Vordingborg
Jammerbugt
Vallensbæk/Ishøj
Brønderslev
93,8
81,0
70,5
65,9
+464%
+109%
1,7
1,5
1,2
1,0 1,0 1,0 1,0
0,8 0,8 0,8 0,8 0,8
0,7 0,7 0,7
0,7
0,6 0,6 0,6
0,6 0,6
0,5 0,5
0,5
0,4 0,4 0,5
0,9
1,3
Gns. 0,8
0,3
Slagelse
Aalborg
Middelfart
Svendborg
Kalundborg
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet kombineret med DREAM-data.
På samme måde er der stor forskel på indsatsintensiteten på tværs af pro-
jekterne. I det projekt, hvor borgerne har fået den mest intensive indsats,
er intensiteten dobbelt så høj som gennemsnittet. Intensiteten i dette pro-
jekt er desuden 3,5 gange så høj som i det projekt, hvor borgerne har haft
den mindst intensive indsats i projektet.
Figur 11. Gennemsnitlig indsatsintensitet i projekterne
Gns.
Indsats-
intensitet
100
90
80
70
60
50
40
30 26,0
20
10
0
30,7
31,1
29,7
27,7
52,1 52,7
45,7 46,0 47,6
39,6
38,4
40,9 42,3
34,7
38,7 38,9 39,0
36,3 36,4 37,8
33,0 33,6
55,2
59,1
57,4
+261%
+104%
Norddjurs
Horsens
Greve
Randers
Lolland
Odder
Skive
Silkeborg
Gentofte
Kolding
Ballerup
Esbjerg
Gns. 45,4
Jammerbugt
Lyngby-Taarbæk
Faaborg-Midtfyn
København
Frederikshavn
Bornholm
Gentofte
Lolland
Horsens
Middelfart
Silkeborg
Slagelse
Ballerup
Greve
Sønderborg
Brønderslev
Vallensbæk/Ishøj
Kalundborg
Svendborg
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet kombineret med DREAM-data.
Note: Indsatsintensiteten dækker alene de beskæftigelsesrettede indsatser.
Blandt de borger, der har modtaget beskæftigelsesrettede indsatser, har 41
procent modtaget mentorstøtte, mens 36,5 procent har været i en virksom-
hedsrettet indsats som virksomhedspraktik eller løntilskud, og 68 procent
12
Vordingborg
Hedensted
Haderslev
Norddjurs
Randers
Kolding
Aalborg
Esbjerg
Stevns
Odder
Skive
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0013.png
Delanalyse 1 og 2
har modtaget en anden beskæftigelsesrettet indsats.
3
Derudover har 31
procent modtaget sundhedsindsatser og knap 16 procent sociale indsatser.
Figur 12. Andelen af borgere, der har modtaget henholdsvis en social-, sund-
heds- eller virksomhedsrettet indsats, mentorstøtte eller en øvrig beskæftigel-
sesindsats (alle borgere i projektet)
Social indsats
Sundhedsindsats
Virksomhedsrettet indsats
Mentorindsats
Øvrig beskæftigelsesindsats
0%
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet.
16%
31%
37%
41%
68%
Pct.
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
Særlig mange af de unge har modtaget mentorstøtte, mens der er flest
blandt de voksne på kontanthjælp, der har deltaget i virksomhedsrettede
indsatser og øvrige beskæftigelsesindsatser (omfatter primært tilbud efter
kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB)). Ressourceforløbs-
modtagerne er den gruppe, hvor flest har modtaget sundhedsindsatser og
sociale indsatser, jf. figur 13.
Figur 13. Andel borgere, der har modtaget forskellige indsatstyper fordelt på ud-
dannelseshjælp, kontanthjælp og ressourceforløb
Uddannelseshjælp
Kontanthjælp
Andel borgere, der har modtaget virk-
somhedsrettet indsats
Andel borgere, der har modtaget men-
torstøtte
Andel borgere, der har modtaget øvrig
beskæftigelsesindsats
Andel borgere, der har modtaget so-
cial indsats
Andel borgere, der har modtaget
sundhedsindsats
33,9 %
54,8 %
66,0 %
20,4 %
25,2 %
43,7 %
35,1 %
75,3 %
6,0 %
19,8 %
Ressourceforløb
32,1 %
39,6 %
63,9 %
21,2 %
41,9 %
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet kombineret med DREAM-data.
Gennemsnitligt har borgerne modtaget to af ovenstående indsatstyper hver
i perioden. I nogle kommuner har borgerne dog modtaget op til tre indsats-
typer i perioden, mens borgere i andre kommuner typisk har modtaget om-
kring én indsatstype, jf. figur 14.
3
Øvrige beskæftigelsesrettede indsatser er alle andre indsatser efter LAB end virk-
somhedsrettede indsatser og mentorstøtte.
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0014.png
Delanalyse 1 og 2
Figur 14. Spredning i det gennemsnitlige antal indsatstyper på tværs af projek-
terne
Gns. antal
+166%
+36%
indsatstyper
3,2
3,1
3,0
3,0
2,8
2,8
2,8
2,6 2,6
2,6
2,4
2,4
2,3 2,3 2,3 2,3
2,1
2,2
2,1 2,1 2,1 2,1 2,1 2,1
2,0 2,0 2,0
2,0
1,9
1,8
1,8
1,7 1,7 1,7
1,6
1,4
1,3 1,4
1,4
1,2
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
Jammerbugt
Faaborg-Midtfyn
Frederikshavn
Gns. 2,09
København
Hedensted
Gentofte
Lyngby-Taarbæk
Middelfart
Vallensbæk/Ishøj
Brønderslev
Sønderborg
Norddjurs
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet.
Samlet set viser opgørelsen over de anvendte indsatser og kontakten med
borgerne, at der er stor forskel på tværs af de 30 projekter på, hvor meget
kontakt der har været mellem borgerne og de koordinerende sagsbehand-
lere, ligesom indsatsomfanget og brug af forskellige indsatstyper er kraftigt
varierende. Denne kraftige variation på tværs af projekterne tilskrives den
lige så store indholdsmæssige forskel, der gør sig gældende på tværs af
projekterne.
4
2.5
Borgere, der har forladt projektet til beskæftigelse, uddan-
nelse og fleksjob
Når gruppen af borgere, der har forladt projektet til henholdsvis beskæfti-
gelse, uddannelse og fleksjob, sammenlignes med resten af borgerne i pro-
jektet, viser der sig en række forskelle mellem grupperne, jf. tabel 1 neden-
for.
I gennemsnit er gruppen af borgere, der er udgået af projektet til henholds-
vis beskæftigelse, uddannelse eller fleksjob, cirka to år yngre end resten af
målgruppen, ligesom der er flere mænd i gruppen. Foruden dette har grup-
pen deltaget i projektet i betydelig kortere tid (cirka 11 uger kortere), lige-
som færre har en sindslidelse end den øvrige gruppe.
Når gruppernes indsatser sammenlignes, adskiller den gruppe, der er kom-
met i beskæftigelse, uddannelse eller fleksjob, sig ved at have modtaget
betydelig mere indsats end resten. Dette gælder både, når der ses på det
omfang af kontakt, borgerne har haft med sagsbehandlerne, og omfanget
af indsats opgjort på uger og på indsatsintensiteten. Konkret har borgerne i
denne gruppe haft mere end dobbelt så meget kontakt med deres sagsbe-
handler som resten, og har i gennemsnit modtaget mere indsats i forhold til
den tid, de har været i projektet.
4
I bilagets afsnit 4.1 findes en redegørelse for projekttiltag for sagsbehandlere, her-
under kompetenceudvikling i projektet.
14
Vordingborg
Kalundborg
Haderslev
Svendborg
Bornholm
Horsens
Silkeborg
Aalborg
Lolland
Greve
Slagelse
Randers
Ballerup
Kolding
Esbjerg
Stevns
Odder
Skive
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0015.png
Delanalyse 1 og 2
Opgjort på indsatstype har borgerne fået mere virksomhedsrettet indsats
og øvrig beskæftigelsesindsats, end resten, mens de har fået mindre men-
torstøtte og social- og sundhedsrettet indsats end den øvrige målgruppe.
Tabel 1. Resultater for borgere, der er kommet i beskæftigelse, uddannelse eller
fleksjob
Afgang til beskæftigelse,
uddannelse og fleksjob
Baggrundsvariable
Antal borgere
Alder (gennemsnit)
Andel mænd
Varighed i projektet
Andel med sindslidelse
Indsatser og kontakter
Antal kontakter per måned
(gennemsnit)
Indsatsomfang (antal uger)
Indsatsintensitet
Virksomhedsrettet indsats
Mentorstøtte
Øvrig beskæftigelsesindsats
Social indsats
Sundhedsindsats
Kilde: Data fra projektregistreringsværktøjet.
Ikke afgang til beskæftigelse,
uddannelse og fleksjob
461
37,4 år
49,5 %
40,7 uger
43,8 %
3.287
39,3 år
45,0 %
51,5 uger
52,9 %
1,7
25,4 uger
51,1 %
56
34
77
8
18
%
%
%
%
%
0,7
24,2 uger
42,6 %
34
42
67
17
32
%
%
%
%
%
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0016.png
Delanalyse 1 og 2
3 Delanalyse 2. Ana-
lyse af borgernes
selvvurdering
Dette kapitel indeholder resultaterne fra en
række kvantitative analyser af borgernes selv-
vurderinger.
I forbindelse med empowermentprojektet blev der udviklet et profil- og pro-
gressionsværktøj, hvor borgerne selv vurderer deres situation indenfor en
række områder. Værktøjet hedder minvurdering.dk.
5
Borgerne foretager vurderingen af deres egen situation på en fempunkts-
skala for 20 parametre fordelt på tre overordnede emner (evner, sundhed
og øvrige områder), jf. figur 15. Ved gentagen brug af minvurdering.dk bli-
ver det muligt at følge borgernes progression (udvikling) ud fra, hvordan
deres egne vurderinger rykker sig.
Figur 15. Variable og brugerflade på minvurdering.dk (eksempel)
EVNER
SUNDHED
ØVRIGE OMRÅDER
1
2
3
Med henblik på at få en bedre forståelse af den målgruppe, der har anvendt
værktøjet, og sammenhængen mellem den enkelte borgers vurdering af
vedkommendes situation og borgerens tilknytning til arbejdsmarkedet er
der gennemført forskellige analyser af data.
Analyserne handler om følgende:
1. Der er for det første gennemført en analyse af, om der er sammenhæng
mellem de 20 parametre i værktøjet og borgernes sandsynlighed for at
opnå beskæftigelse eller andre succesudfald (fx komme i virksomheds-
rettet indsats, hvis man ikke tidligere har været det). Der ses også, om
5
Se delanalyse 4 om minvurdering.dk for mere om værktøjet og dets anvendelse i
projektet.
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0017.png
Delanalyse 1 og 2
der er sammenhænge imellem de 20 parametre hver især, og om nogle
af de 20 parametre så at sige udtrykker det samme.
2. Der er for det andet gennemført en statistisk analyse for at se, hvordan
data analytisk grupperer borgerne på baggrund af deres selvvurderede
situation. Formålet er at afdække, om der med afsæt i data fra minvur-
dering.dk danner sig grupper af borgere, der ligner hinanden, og som
dermed kunne have et fælles udgangspunkt for progression og indsats.
3.1.1
Dataindsamling og datakvalitet
Minvurdering.dk blev taget i brug i slutningen af juni 2015, og data fra
værktøjet består alene af borgernes egne registreringer. Siden juni 2015
har 2.350 borgere brugt værktøjet, og 1.054 borgere har foretaget mindst
én fuld udfyldelse af værktøjets 20 parametre, så data herfra har tilstræk-
kelig høj kvalitet til at kunne indgå i analysen. Derudover kendetegner det i
øvrigt data, at der:
På tværs af projekterne har været stor variation i forhold til, hvor mange
borgere der er oprettet og har anvendt værktøjet, jf. figur 16. I nogle
kommuner findes der kun ganske få brugbare registreringer, mens andre
har brugbare registreringer på en stor andel borgere i projektet.
Ikke har været ensartede retningslinjer for, hvornår i projektet borgerne
har foretaget registreringerne. Dette bevirker, at der i det endelige data-
sæt er data for såvel borgere, der lige er tilgået projektet, og borgere,
der har været i projektet længe og dermed har gennemført indsatser.
Er forskel på, om der i projekterne har været stillet krav til hyppighed i
brugen. Dette bevirker, at antallet af registreringer per borger varierer
meget. Samlet set har 55 procent (583 borgere) kun én brugbar regi-
strering, mens 45 procent (471 borgere) har mere end én brugbar regi-
strering.
Figur 16. Antal borgere med mindst én brugbar registrering på minvurdering.dk
Antal brugbare
observationer
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
3,0
5,0 6,0 7,0
10,0 12,0
15,0 18,0
14,0
31,0 31,0
24,0 27,0
21,0 22,0
35,0
39,0
42,0
40,0
37,0
54,0
53,0
50,0 52,0
45,0
56,0
66,0
70,0
73,0
96,0
Gns. 35,1
Jammerbugt
Faaborg-Midtfyn
København
Gentofte
Lyngby-Taarbæk
Vallensbæk-Ishøj
Kilde: Data fra minvurdering.dk.
Det relativt lave antal borgere, der har registreret deres vurderinger mere
end én gang, kombineret med de tidsmæssigt forskudte førstemålinger be-
tyder, at analyserne er tilrettelagt ud fra alle førstemålinger for borgerne,
det vil sige, at der ikke analyseres på progressionen i data.
17
Frederikshavn
Bornholm
Horsens
Middelfart
Silkeborg
Randers
Slagelse
Ballerup
Brønderslev
Sønderborg
Kolding
Esbjerg
Hedensted
Norddjurs
Aalborg
Vordingborg
Kalundborg
Haderslev
Svendborg
Lolland
Stevns
Greve
Skive
Odder
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0018.png
Delanalyse 1 og 2
3.2
Resultaterne om sammenhænge mellem de 20 parametre
Der er gennemført en simpel
korrelationsanalyse
mellem de 20 para-
metre i værktøjet for at se, om der er sammenhænge både internt imellem
de 20 parametre og imellem de 20 parametre og borgernes sandsynlighed
for at opnå beskæftigelse eller andre succesudfald (fx komme i virksom-
hedsrettet indsats, hvis man ikke tidligere har været det).
Hovedresultaterne fremgår af nedenstående boks.
Hovedresultaterne fra korrelationsanalysen
Korrelationerne mellem de 20 parametre på minvurdering.dk er ge-
nerelt svage. Dette afspejler blandt andet, at der anvendes en 5-
punktsskala, der per definition tillader begrænset variation.
De stærkeste korrelationer findes blandt variable, der på forhånd
kunne forventes at korrelere. Dette gælder for eksempel
læse/stave
og
dansk
samt
evnen til at fastholde et job
og
arbejdserfaring.
Der er reelt set ingen korrelation mellem progressionsparametre og
hvorvidt borgerne har gennemført 13 ugers praktik eller er afgået til
uddannelse eller beskæftigelse i projektperioden. Ses der alene på
de borgere, der har forladt projektet til beskæftigelse, uddannelse
eller fleksjob, er der ligeledes svage korrelationer mellem de 20 pa-
rametre.
3.2.1
Introduktion til korrelationsanalysen
Som nævnt er der i alt 20 parametre på minvurdering.dk fordelt under de
tre overordnede kategorier
evner, sundhed
og
øvrige områder.
I alt 1.054
borgere har svaret på en 5-punktsskala fra 1 til 5.
I gennemsnit har borgerne vurderet sig selv relativt højt på de 20 para-
metre, jf. tabel 2 nedenfor. På tværs af de tre grupper vurderer borgerne
deres sundhed svagest (3,24 i gennemsnit for alle sundhedsparametrene),
mens de vurderer både deres evner og de såkaldte øvrige områder højere
(henholdsvis 3,72 i gennemsnit for evne-parametrene og 3,73 i gennemsnit
for øvrige-parametrene).
På tværs af alle variablene vurderer borgerne især deres evne til henholds-
vis dansk, læse/stave, at overholde aftaler, deres boligsituation og deres fa-
miliære situation højt, mens borgerne især vurderer deres evne til at gen-
nemføre en uddannelse lavere end på de andre parametre.
Langt størstedelen af borgerne har vurderet sig selv til 3 og 4 på skalaen.
Der, for der er største forskel på borgernes vurderinger, er ift. evnen til at
gennemføre en uddannelse (standardafvigelse=1,29), hvilket formentlig af-
spejler, at borgerne er todelt i grupper af henholdsvis unge og voksne,
hvorfor uddannelse har forskellig relevans for grupperne.
18
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0019.png
Delanalyse 1 og 2
Tabel 2. Karakteristika for progressionsvariablene på minvurdering.dk, borger-
nes første måling
Gennem-
snit
3,44
4,62
3,30
2,83
4,05
4,06
3,54
3,94
3,14
3,65
3,18
3,02
3,00
3,42
4,22
4,01
3,43
3,71
3,64
3,35
Standard-
afvigelse
1,15
0,71
1,15
1,29
1,02
0,99
1,11
1,01
1,12
0,92
1,05
1,06
1,08
0,94
0,94
1,01
1,01
0,92
1,02
1,05
De 20 parametre
Arbejdserfaringer
Dansk
Fastholde job
Evner
Sundhed
Øvrige områder
Gennemføre uddannelse
Læse/stave
Overholde aftaler
Regne
Samarbejde
Fysisk helbred
Kost
Motion
Psykisk helbred
Søvn
Øvrig sundhed
Bolig
Familie
Fritidsinteresser
Hverdagsrytme
Venner/netværk
Økonomi
Kilde: Data fra minvurdering.dk.
Note: N=1.054.
3.2.2
Analyse af sammenhængen mellem de 20 parametre
En beregning af sammenkorrelationen mellem de 20 progressionsparametre
fra minvurdering.dk viser, at der er en relativt svag korrelation mellem de
20 parametre, jf. figur 20. Den svage korrelation vurderes at afspejle den
relativt begrænsede variation på tværs af besvarelserne.
På tværs af variablene skiller enkelte korrelationer sig ud ved at være hø-
jere end andre. De stærkeste korrelationer findes mellem følgende para-
metre:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Læse/stave og dansk
Evnen til at fastholde et job og arbejdserfaring
Hverdagsrytme og kost
Fritidsinteresser og venner/netværk
Hverdagsrytme og overholde aftaler
Psykisk helbred og fastholde job
Søvn og psykisk helbred
De stærkeste korrelationer (punkt 1-4) er mellem parametre indenfor
samme område (evner og øvrige områder) og mellem parametre, der be-
grebsmæssigt ligger tæt, se bilag.
3.3
Resultaterne fra klyngeanalysen
Der er gennemført en såkaldt klyngeanalyse for at undersøge, om der er
grupper af borgere, der vurderer sig selv ens, men forskelligt fra andre
19
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0020.png
Delanalyse 1 og 2
grupper af borgere. Ideen er at afdække, om der med afsæt i data fra
minvurdering.dk danner sig grupper af borgere, der ligner hinanden, og
som dermed har et fælles udgangspunkt for progression og indsats. Grup-
perne kaldes i det følgende ”klynger”.
Hovedresultaterne fremgår af nedenstående tekstboks.
Hovedresultaterne fra klyngeanalysen
Analysen giver anledning til, at der dannes to næsten lige store
grupper
altså klynger. De to klynger adskiller sig fra hinanden
ved, at borgerne i den ene gruppe (klynge 2) vurderer sig selv
bedre på
alle
20 parametre i forhold til borgerne i den anden gruppe
(klynge 1).
Klyngerne adskiller sig ikke kun i forhold til de 20 parametre, de to
klynger adskiller sig også signifikant fra hinanden på en række bag-
grundsparametre.
Således kan klyngerne beskrives ved følgende:
o
I
klynge 1,
hvor borgerne vurderer sig selv lavere end gennem-
snittet (gennemsnit = 3,25), er der flere mænd, flere ressource-
forløbsmodtagere, flere med sindslidelser og flere, der ikke har
modtaget virksomhedsrettet indsats i to år op mod projektstart.
I gruppen er der desuden flere, der har modtaget mentorstøtte,
sundhedsrettede indsatser og sociale indsatser i projektperioden.
o
I
klynge 2,
hvor borgerne vurderer sig selv højere end gennem-
snittet (gennemsnit = 4,00), er der flere kvinder, flere kontant-
hjælpsmodtagere og flere, der har forladt projektet til fordel for
beskæftigelse, fleksjob eller uddannelse. Blandt borgerne i
klynge 2 er der flere, der har modtaget virksomhedsrettede og
andre beskæftigelsesrettede indsatser, og borgerne i klynge 2
har desuden modtaget mere indsats end klynge 1 målt på hen-
holdsvis indsatsintensitet og indsatsomfang (antal ugers indsats)
i projektperioden.
3.3.1
Klyngeanalysen og de to klynger
Med klyngeanalysen grupperes borgerne i projektet på baggrund af bag-
grundskarakteristika og selvvurderinger på de 20 progressionsvariable.
Analysen resulterer i en gruppering af borgerne, så borgerne i samme
gruppe er så ens som muligt, samtidig med at grupperne er så forskellige
som muligt
Analysen viser at borgerne i projektet kan inddeles i to grupper.
I dette afsnit beskrives de to grupper - klyngerne
ud fra de 20 parametre
og en række andre baggrundsvariable, der kendetegner borgerne i projek-
tet.
Analysen deler borgerne i projektet i to næsten lige store grupper, hvoraf
56,4 procent af borgerne er i klynge 1, mens 43,6 procent af borgerne er i
klynge 2, jf. tabel 2.
20
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0021.png
Delanalyse 1 og 2
Tabel 3. Antal og andel borgere i klyngerne
Antal borgere
Klynge 1
Klynge 2
Kilde: Data fra minvurdering.dk.
Andel borgere
56,4%
43,6%
594
460
Den helt klare forskel på de to klynger er, at borgerne i den ene gruppe
(klynge 2) vurderer sig selv bedre på alle parametre i forhold til borgerne i
den anden gruppe (klynge 1).
Der er således ikke tale om, at klyngerne grupperer sig i eksempelvis en
gruppe af borgere, der klarer sig dårligt rent sundhedsmæssigt, versus en
gruppe, der klarer sig dårligt på de øvrige områder. Resultatet viser der-
imod, at klyngerne har delt sig efter borgernes selvvurderede niveau på
tværs af
alle
variable, og gennemsnittet for alle progressionsvariable er hø-
jere for klynge 2 end for klynge 1, jf. Tabel 4.
Tabel 4. Resultater fra klyngeanalysen
Klynge 1
Klynge 2
(gruppen med lavere (gruppen med højere
selvvurdering)
selvvurdering)
Gen-
Gen-
nem-
nem-
snit
Median
snit
Median
3,17
4,53
2,95
2,49
3,88
3,68
3,35
3,57
2,85
3,28
2,80
2,55
2,63
3,07
3,98
3,68
3,02
3,32
3,23
2,98
3,00
5,00
3,00
2,00
4,00
4,00
3,00
4,00
3,00
3,00
3,00
3,00
3,00
3,00
4,00
4,00
3,00
3,00
3,00
3,00
3,78
4,74
3,77
3,27
4,27
4,55
3,79
4,41
3,51
4,13
3,66
3,63
3,48
3,89
4,53
4,45
3,95
4,20
4,16
3,82
4,00
5,00
4,00
3,00
5,00
5,00
4,00
5,00
4,00
4,00
4,00
4,00
3,00
4,00
5,00
5,00
4,00
4,00
4,00
4,00
Variabel
Arbejdserfaringer
Dansk
Fastholde job
Evner
Sundhed
Øvrige områder
21
Gennemføre uddannelse
Læse/stave
Overholde aftaler
Regne
Samarbejde
Fysisk helbred
Kost
Motion
Psykisk helbred
Søvn
Øvrig sundhed
Bolig
Familie
Fritidsinteresser
Hverdagsrytme
Venner/netværk
Økonomi
Kilde: Data fra progressionsværktøjet minvurdering.dk.
Note: Klynge 1 (N = 594), Klynge 2 (N = 460)
Klyngeanalysen placerer hver borger i enten klynge 1 eller klynge 2, og det
er således muligt at sammenligne de to grupper ved at se på forskellen
mellem de to grupper i beskrivende baggrundsvariable om borgerne.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0022.png
Delanalyse 1 og 2
De samlede resultater fra denne analyse ses i vedlagte bilag i kapitel 4 (ta-
bel 14). Analysen viser, at de to klynger adskiller sig signifikant fra hinan-
den på en række parametre, der er vist i oversigten nedenfor.
Signifikante kendetegn ved klynge 1 (lav selvvurdering) og 2
(høj selvvurdering)
Køn
o
Der er flere kvinder i klynge 2.
o
Der er flere mænd i klynge 1.
Forsørgelsesgrundlag
o
Der er flere kontanthjælpsmodtagere i klynge 2.
o
Der er flere ressourceforløbsmodtagere i klynge 1.
o
Uddannelsesstøttemodtagerne knytter sig ikke til hverken
klynge 1 eller 2.
Regional tilknytning
o
Der er flere midtjyske borgere i klynge 1.
o
Der er flere nordjyske borgere i klynge 2.
o
Borgere fra de øvrige regioner knytter sig ikke til hverken
klynge 1 eller 2.
Målgruppeprofil
o
Der er flere borgere med en sindslidelse i klynge 1.
o
De øvrige målgruppekarakteristika falder ikke ud til hverken
klynge 1 eller 2.
Herkomst og alder
o
Borgerne knyttes ikke til hverken klynge 1 eller 2 efter deres
alder eller herkomst.
Forsørgelses- og indsatshistorik
o
Der er flere borgere, der ikke har været i en virksomhedsrettet
indsats to år før projektstart, i klynge 1.
o
Borgerne knyttes ikke til hverken klynge 1 eller 2 efter deres
forsørgelseshistorik.
Succesfuld afgang fra projektet
o
Der er flere borgere, der har forladt projektet til fordel for be-
skæftigelse, uddannelse eller fleksjob, i klynge 2.
Indsatsintensitet, omfang og indsatstyper
o
Der er udslag på alle indsatsparametre mellem klynge 1 og 2.
o
Indsatsintensiteten og omfanget af indsatsen (målt på antal
ugers indsats) i projektperioden har været højere for borgerne
i klynge 2, og der er flere borgere i klynge 2, der har modtaget
virksomhedsrettede eller andre beskæftigelsesrettede indsat-
ser.
o
Der er flere borgere, der har modtaget mentorstøtte, sund-
hedsindsatser eller sociale indsatser, i klynge 1.
Kontakter
o
Borgerne knyttes ikke til hverken klynge 1 eller 2 efter omfan-
get af kontakter, de har modtaget i projektperioden.
3.3.2
Overvejelser om resultaterne fra klyngeanalysen
Analysen viser, at der på baggrund af borgernes selvvurderinger dan-
nes to klynger, der ikke alene adskiller sig fra hinanden ved, at bor-
gerne i den ene klynge vurderer sig selv bedre i forhold til borgerne i
22
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
Delanalyse 1 og 2
den anden klynge, men også signifikant adskiller sig fra hinanden på
en række andre parametre.
Der er især tre resultater fra klyngeanalysen, der giver anledning til
overvejelser:
1. Borgernes selvvurderinger passer godt med udslagene på bag-
grundskarakteristika. Det er for eksempel forventeligt, at ressour-
ceydelsesmodtagerne generelt ville vurdere sig selv lavere end kon-
tanthjælpsmodtagerne. Det indikerer, at målingerne på minvurde-
ring.dk er anvendelige i forhold til måling af progression i forhold til
arbejdsmarkedet, og at det således betyder, at man har rykket sig
positivt i forhold til job og uddannelse, hvis man generelt har rykket
sig fra 3 til 4 på 5-punktsskalaen på minvurdering.dk.
2. Klyngeanalysen viser også, at der er en klar sammenhæng mellem,
hvor godt borgerne vurderer sig selv, og de indsatstyper, borgerne
har modtaget i projektet. Klyngeanalysen kan dog ikke sige noget
om kausalitet, men analysen viser, at de borgere, der vurderer sig
selv højest, i projektperioden har fået de mest beskæftigelsesret-
tede indsatser
og de har også fået mest indsats. Dette hænger
godt sammen med resultaterne fra den deskriptive analyse, der vi-
ste, at de borgere, der er afgået til beskæftigelse, generelt har fået
mere indsats og i højere grad end den øvrige gruppe har modtaget
beskæftigelsesrettede indsatser. Klyngeanalysen viser samtidig, at
for de borgere, der vurderer sig selv lavt, er de virksomhedsrettede
indsatser i mindre grad bragt i spil. Det ses som udtryk for, at der
eksisterer barrierer for anvendelse af virksomhedsrettede indsatser
for denne gruppe.
3. Alder, herkomst, forsørgelseshistorik og omfanget af kontakter med
den koordinerende sagsbehandler i projektperioden er ikke udslags-
givende. Borgernes selvvurderinger går således på tværs af alder,
herkomst, forsørgelseshistorik og kontakter.
23
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0024.png
Delanalyse 1 og 2
4 Bilag
4.1
Sagsbehandlernes projektforløb
Arbejdet med empowerment af borgere har varieret betydeligt på tværs af
de kommunale empowermentprojekter for både de deltagende borgere og
for sagsbehandlerne i projektet.
Cirka 25 procent af sagsbehandlerne har haft færre sager end normalt i de-
res sagsstamme i projektperioden, mens knap 60 procent ikke har oplevet
en forskel. 17 procent af sagsbehandlerne har haft flere sager i projektperi-
oden end normalt, jf. figur 17.
Figur 17. Sagsbehandlernes vurdering af antallet af sager i deres sagsstamme i
projektperioden i forhold til normalt
Andel
sagsbehandlere
70%
60%
59%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
4%
Mange flere
N=6
Flere
N=21
Det samme
N=96
Færre
N=26
Meget færre
N=14
13%
16%
9%
N = 163
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt sagsbehandlere.
Langt den overvejende del af sagsbehandlerne har været fuldt dedikeret til
empowermentprojektet, og kun 13 procent har haft sager i deres sags-
stamme, der ikke har været omfattet af projektet, jf. figur 18.
24
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0025.png
Delanalyse 1 og 2
Figur 18. Sagsbehandlernes vurdering af, om de i projektperioden haft borgere i
sagsstammen, der ikke har været omfattet af projektet
N=22
13%
N=144
87%
Ja
Nej
N = 166
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt sagsbehandlere.
Mere end 70 procent af sagsbehandlerne har modtaget kompetenceudvik-
ling i forbindelse med projektet. Af de cirka 70 procent, der har modtaget
kompetenceudvikling, har 72 procent fået undervisning i empowerment i
forbindelse med projektets start, knap 60 procent har fået undervisning i
den empowermentorienterede tilgang, mens knap 53 procent har fået un-
dervisning i empowermentorienterede teknikker og redskaber, jf. figur 19.
Foruden dette har 30 procent modtaget ekstern supervision, mens 25 pro-
cent har deltaget i interne læringsgrupper.
Figur 19. Typen af kompetenceudvikling, som de sagsbehandlere, der har mod-
taget kompetenceudvikling i projektet, har modtaget
Andel af
sagsbehandlere
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
N=81
72%
N=66
58%
N=60
53%
N=35
31%
N=12
11%
Ekstern supervision
Undervisning i empowerment
ifm. projektopstart
Ekstern coaching
Undervisning i den empowerment-
orienterede tilgang
Undervisning i konkrete
empowerment-orienterede teknikker
og redskaber
N=29
N=15
13%
Intern supervision
N=15
13%
Intern coaching
26%
N=15
13%
N=13
12%
Andet
0%
Deltagelse i interne læringsgrupper
N = 113
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt sagsbehandlere.
25
Min leder har modtaget undervisning
og/eller supervision
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0026.png
Delanalyse 1 og 2
4.2
Tiltag i de kommunale projekter
Tabel 5. Oversigt over tiltag og bredden i de kommunale projekter
26
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0027.png
Delanalyse 1 og 2
4.3
Resultater fra korrelationsanalysen
Figur 20. Korrelationen mellem progressionsvariablene på minvurdering.dk for
alle førstemålinger
N=1054
Arbejdserfaringer
Dansk
Fastholde job
Gennemføre uddannelse
Læse/stave
Overholde aftaler
Regne
Samarbejde
Fysisk Helbred
Kost
Motion
Psykisk helbred
Søvn
Øvrig sundhed
Bolig
Familie
Fritidsinteresser
Hverdagsrytme
Venner/Netværk
Økonomi
Arbejds-
erfaringer Dansk
1,00
0,14
0,44
0,30
0,12
0,22
0,28
0,34
0,08
0,26
0,21
0,26
0,13
0,13
0,06
0,13
0,18
0,24
0,25
0,08
1,00
0,07
0,09
0,47
0,09
0,18
0,13
0,06
0,10
0,13
0,04
0,08
0,07
0,17
0,03
0,13
0,14
0,13
0,08
Fastholde Gennem- Læse/
job
føre udd. stave
Overholde
Regne
aftaler
Sam-
arbejde
Fysisk
Helbred
Kost
Motion
Psykisk
helbred
Søvn
Øvrig
sundhed Bolig
Familie
Fritids-
Hverdags- Venner/
interesser rytme
Netværk
Økonomi
1,00
0,36
0,08
0,34
0,24
0,34
0,22
0,25
0,28
0,41
0,26
0,20
0,09
0,12
0,25
0,32
0,22
0,14
1,00
0,15
0,15
0,27
0,24
0,21
0,18
0,23
0,27
0,25
0,16
0,05
0,07
0,21
0,19
0,15
0,10
1,00
0,10
0,31
0,13
0,11
0,13
0,14
0,09
0,14
0,12
0,09
0,04
0,15
0,12
0,09
0,03
1,00
0,15
0,35
0,11
0,32
0,23
0,27
0,22
0,26
0,17
0,16
0,21
0,41
0,19
0,24
1,00
0,21
0,11
0,16
0,16
0,18
0,09
0,11
0,06
0,11
0,17
0,13
0,17
0,09
1,00
0,12
0,28
0,24
0,39
0,23
0,20
0,18
0,24
0,28
0,31
0,31
0,13
1,00
0,11
0,33
0,26
0,33
0,36
0,08
0,06
0,22
0,19
0,12
0,18
1,00
0,36
0,36
0,24
0,30
0,24
0,25
0,29
0,44
0,28
0,30
1,00
0,35
0,30
0,34
0,12
0,12
0,39
0,36
0,26
0,26
1,00
0,40
0,31
0,18
0,24
0,36
0,36
0,35
0,22
1,00
0,36
0,12
0,15
0,27
0,35
0,19
0,18
1,00
0,20
0,19
0,27
0,32
0,25
0,31
1,00
0,24
0,19
0,26
0,23
0,32
1,00
0,23
0,22
0,36
0,24
1,00
0,33
0,42
0,26
1,00
0,32
0,29
1,00
0,21
1,00
Kilde: Data fra registreringsværktøjet minvurdering.dk.
I tillæg til ovenstående korrelationsanalyse er der foretaget en række andre
korrelationsberegninger. Resultaterne er beskrevet nedenfor og findes ud-
dybet i bilaget i kapitel 4.
Konkret er korrelationen blevet undersøgt mellem de 20 progressionsvari-
able for de borgere, der har haft en positiv udvikling i projektet. Den posi-
tive udvikling er her forstået ved, at borgeren:
1. Enten er afgået til beskæftigelse, uddannelse eller fleksjob (79 borgere).
2. I projektet har fået en virksomhedsrettet indsats (422 borgere).
3. Er overgået fra at have været passiv før projektet til at være aktiv i pro-
jektet (238 borgere).
Også for disse undergrupper findes der relativt lave korrelationer. Kun i den
første gruppe er der en lidt stærkere korrelation end for den samlede bor-
gergruppe. De tre stærkeste korrelationer for denne delmålgruppe er:
Fritidsinteresser og øvrig sundhed (0,55)
Øvrig sundhed og motion (0,51)
Hverdagsrytme og samarbejde (0,51).
Foruden dette er der beregnet korrelationer mellem de 20 progressionsvari-
able og variablene for, om borgerne har opnået succes (målt ved ovenstå-
ende tre succesmål). Der ses dog ingen signifikante sammenhænge mellem
borgernes selvvurdering og succesparametrene.
27
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0028.png
Delanalyse 1 og 2
Tabel 6. Korrelation mellem progressionsvariablene fra minvurdering.dk for alle
borgere, der er afgået til beskæftigelse, uddannelse eller fleksjob
Arbejds-
erfaringer Dansk
Arbejdserfaringer
Dansk
Fastholde job
Gennemføre uddannelse
Læse/stave
Overholde aftaler
Regne
Samarbejde
Fysisk Helbred
Kost
Motion
Psykisk helbred
Søvn
Øvrig sundhed
Bolig
Familie
Fritidsinteresser
Hverdagsrytme
Venner/Netværk
Økonomi
1,00
0,01
0,32
0,10
-0,05
0,25
0,33
0,23
-0,05
0,29
0,09
0,02
-0,10
0,18
0,18
0,14
0,09
0,32
0,20
0,09
1,00
-0,01
0,06
0,39
0,17
0,22
0,16
-0,11
0,28
0,06
-0,12
0,04
0,16
0,09
-0,04
0,09
0,08
-0,04
-0,03
1,00
0,08
-0,09
0,46
0,04
0,23
-0,02
0,11
0,25
0,26
-0,01
0,22
0,13
-0,01
0,24
0,18
0,18
0,16
1,00
0,25
0,10
0,32
0,11
0,17
0,10
0,31
0,08
0,28
0,07
0,16
0,01
0,18
0,04
0,03
0,00
1,00
0,15
0,23
0,36
0,03
0,14
0,25
0,26
0,17
0,31
-0,08
0,03
0,09
0,22
0,07
0,07
1,00
0,08
0,36
0,11
0,27
0,29
0,21
0,14
0,25
0,12
0,17
0,23
0,24
0,11
0,27
1,00
0,14
0,03
0,21
0,14
0,02
-0,07
0,10
0,34
0,11
0,02
0,16
0,20
0,07
1,00
0,10
0,27
0,43
0,31
0,13
0,37
0,20
0,24
0,29
0,51
0,39
0,31
1,00
-0,04
0,26
0,45
0,25
0,24
0,06
0,15
0,20
0,18
0,11
0,29
1,00
0,44
0,15
0,25
0,33
0,25
0,28
0,34
0,42
0,42
0,15
1,00
0,45
0,34
0,51
0,14
0,22
0,51
0,44
0,42
0,29
1,00
0,28
0,39
-0,03
0,13
0,32
0,39
0,19
0,33
1,00
0,41
0,10
0,22
0,23
0,35
0,11
0,00
1,00
0,16
0,24
0,55
0,47
0,33
0,23
1,00
0,36
0,19
0,40
0,41
0,42
1,00
0,20
0,36
0,46
0,42
1,00
0,43
0,46
0,16
1,00
0,44
0,38
1,00
0,44
1,00
Fastholde Gennem- Læse/
job
føre udd. stave
Overholde
aftaler
Regne
Sam-
arbejde
Fysisk
Helbred
Kost
Motion
Psykisk
helbred
Søvn
Øvrig
sundhed Bolig
Familie
Fritids-
Hverdags- Venner/
interesser rytme
Netværk
Økonomi
N = 79
Kilde: Data fra registreringsværktøjet kombineret med data fra minvurdering.dk.
Tabel 7. Korrelation mellem progressionsvariablene fra minvurdering.dk for alle
borgere med minimum fire ugers virksomhedsrettet indsats i projektet og ingen
virksomhedsrettet indsats i mindst to år op til projektet (N = 422)
Arbejds-
erfaringer Dansk
Arbejdserfaringer
Dansk
Fastholde job
Gennemføre uddannelse
Læse/stave
Overholde aftaler
Regne
Samarbejde
Fysisk Helbred
Kost
Motion
Psykisk helbred
Søvn
Øvrig sundhed
Bolig
Familie
Fritidsinteresser
Hverdagsrytme
Venner/Netværk
Økonomi
1,00
0,14
0,44
0,23
0,16
0,22
0,32
0,26
0,00
0,29
0,17
0,22
0,12
0,11
0,12
0,11
0,20
0,23
0,24
0,03
1,00
0,07
0,07
0,48
0,03
0,11
0,10
0,07
0,06
0,16
0,03
0,15
0,08
0,14
0,02
0,12
0,08
0,09
0,03
1,00
0,29
0,13
0,32
0,27
0,24
0,26
0,27
0,30
0,39
0,23
0,23
0,12
0,07
0,29
0,27
0,24
0,09
1,00
0,15
0,16
0,24
0,21
0,19
0,17
0,18
0,22
0,23
0,12
0,04
0,02
0,21
0,20
0,14
0,07
1,00
0,13
0,32
0,12
0,13
0,15
0,26
0,16
0,20
0,16
0,03
0,04
0,19
0,12
0,11
-0,02
1,00
0,24
0,39
0,15
0,33
0,24
0,28
0,27
0,32
0,15
0,22
0,23
0,35
0,23
0,22
1,00
0,22
0,12
0,20
0,19
0,24
0,15
0,15
0,07
0,16
0,28
0,16
0,21
0,08
1,00
0,08
0,24
0,14
0,31
0,25
0,18
0,17
0,22
0,29
0,26
0,27
0,13
1,00
0,13
0,33
0,23
0,37
0,33
0,09
0,03
0,23
0,13
0,08
0,21
1,00
0,33
0,38
0,16
0,34
0,21
0,31
0,33
0,43
0,33
0,25
1,00
0,31
0,24
0,33
0,11
0,08
0,38
0,30
0,20
0,23
1,00
0,38
0,36
0,19
0,26
0,38
0,34
0,40
0,15
1,00
0,39
0,11
0,15
0,27
0,29
0,23
0,20
1,00
0,23
0,26
0,33
0,35
0,31
0,30
1,00
0,22
0,21
0,21
0,19
0,28
1,00
0,27
0,23
0,41
0,27
1,00
0,32
0,48
0,32
1,00
0,30
0,29
1,00
0,22
1,00
Fastholde Gennem- Læse/
job
føre udd. stave
Overholde
Regne
aftaler
Sam-
arbejde
Fysisk
Helbred
Kost
Motion
Psykisk
helbred
Søvn
Øvrig
sundhed
Bolig
Familie
Fritids-
Hverdags- Venner/
interesser rytme
Netværk
Økonomi
N = 422
Kilde: Data fra minvurdering.dk kombineret med DREAM-data.
Tabel 8. Korrelation mellem progressionsvariablene fra minvurdering.dk for alle
borgere, der har været passive i minimum seks måneder op til projektstart og
aktive mindst en uge i projektet
Arbejds-
erfaringer Dansk
Arbejdserfaringer
Dansk
Fastholde job
Gennemføre uddannelse
Læse/stave
Overholde aftaler
Regne
Samarbejde
Fysisk Helbred
Kost
Motion
Psykisk helbred
Søvn
Øvrig sundhed
Bolig
Familie
Fritidsinteresser
Hverdagsrytme
Venner/Netværk
Økonomi
1,00
0,08
0,53
0,32
0,14
0,31
0,30
0,39
0,12
0,28
0,23
0,35
0,18
0,16
0,02
0,15
0,24
0,23
0,32
-0,02
1,00
0,07
0,12
0,47
0,11
0,10
0,06
0,08
0,13
0,12
0,05
0,10
0,08
0,11
0,02
0,13
0,12
0,11
0,03
1,00
0,35
0,12
0,34
0,23
0,31
0,16
0,29
0,28
0,35
0,24
0,17
0,04
0,12
0,21
0,23
0,13
0,16
1,00
0,18
0,18
0,25
0,25
0,20
0,11
0,22
0,31
0,24
0,12
0,11
0,18
0,23
0,16
0,11
0,08
1,00
0,20
0,35
0,09
0,14
0,13
0,16
0,17
0,08
0,17
0,07
0,12
0,14
0,16
0,12
0,01
1,00
0,23
0,46
0,10
0,42
0,23
0,32
0,21
0,23
0,28
0,26
0,28
0,40
0,30
0,27
1,00
0,11
0,10
0,19
0,13
0,17
0,07
0,08
0,06
0,14
0,22
0,19
0,22
0,10
1,00
0,07
0,37
0,31
0,46
0,19
0,16
0,22
0,27
0,33
0,33
0,31
0,15
1,00
0,13
0,35
0,22
0,28
0,31
0,17
0,06
0,17
0,11
0,09
0,16
1,00
0,40
0,46
0,10
0,26
0,28
0,29
0,34
0,54
0,36
0,35
1,00
0,46
0,27
0,31
0,23
0,22
0,39
0,37
0,31
0,32
1,00
0,32
0,25
0,28
0,38
0,39
0,43
0,37
0,22
1,00
0,35
0,21
0,25
0,21
0,22
0,24
0,19
1,00
0,26
0,31
0,27
0,31
0,30
0,30
1,00
0,36
0,30
0,39
0,32
0,39
1,00
0,39
0,34
0,42
0,28
1,00
0,46
0,48
0,28
1,00
0,42
0,31
1,00
0,18
1,00
Fastholde Gennem- Læse/
job
føre udd. stave
Overholde
aftaler
Regne
Sam-
arbejde
Fysisk
Helbred
Kost
Motion
Psykisk
helbred
Søvn
Øvrig
sundhed Bolig
Familie
Fritids-
Hverdags- Venner/
interesser rytme
Netværk
Økonomi
28
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0029.png
Delanalyse 1 og 2
N = 238
Kilde: Data fra minvurdering.dk kombineret med DREAM-data.
Tabel 9. Korrelation mellem progressionsvariablene fra minvurdering.dk og vari-
ablen for, om borgeren er overgået til beskæftigelse, uddannelse og fleksjob
N = 1.054
Arbejdserfaringer
Dansk
Fastholde job
Gennemføre uddannelse
Læse/stave
Overholde aftaler
Regne
Samarbejde
Fysisk helbred
Kost
Motion
Psykisk helbred
Søvn
Øvrig sundhed
Bolig
Familie
Fritidsinteresser
Hverdagsrytme
Venner/netværk
Økonomi
Beskæftigelse, uddan-
nelse og fleksjob
0,08
0,04
0,16
0,14
0,05
0,04
0,06
0,08
0,10
0,10
0,06
0,11
0,11
0,10
0,00
0,03
0,08
0,07
0,06
0,02
Kilde: Data fra registreringsværktøjet kombineret med data fra minvurdering.dk.
Tabel 10. Korrelation mellem progressionsvariablene fra minvurdering.dk og va-
riablen for, om borgere har fået mindst fire ugers virksomhedsrettet indsats i
projektet og ingen virksomhedsrettet indsats i mindst to år op til projektet
N = 982
Arbejdserfaringer
Dansk
Fastholde job
Gennemføre uddannelse
Læse/stave
Overholde aftaler
Regne
Samarbejde
Fysisk helbred
Kost
Motion
Psykisk helbred
Minimum fire ugers virksom-
hedsrettet indsats i projektet
og ingen virksomhedsrettet
indsats i mindst to år op til
projektet
0,01
0,03
0,02
0,05
-0,04
-0,04
0,07
-0,01
-0,07
0,04
0,05
0,03
29
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0030.png
Delanalyse 1 og 2
Søvn
Øvrig sundhed
Bolig
Familie
Fritidsinteresser
Hverdagsrytme
Venner/netværk
Økonomi
Kilde: Data fra minvurdering.dk kombineret med DREAM-data.
-0,03
0,01
0,01
-0,07
-0,03
-0,05
0,00
0,03
Tabel 11. Korrelation mellem progressionsvariablene fra minvurdering.dk og va-
riablen for, om borgeren har været passiv i minimum seks måneder op til pro-
jektstart og aktiv mindst en uge i projektet
N = 982
Arbejdserfaringer
Dansk
Fastholde job
Gennemføre uddannelse
Læse/stave
Overholde aftaler
Regne
Samarbejde
Fysisk helbred
Kost
Motion
Psykisk helbred
Søvn
Øvrig sundhed
Bolig
Familie
Fritidsinteresser
Hverdagsrytme
Venner/netværk
Økonomi
Passiv seks måneder op til projekt-
start og mindst en uge i aktivitet i
projektet
0,00
0,04
0,00
-0,01
0,00
-0,01
0,01
0,02
-0,08
-0,03
-0,01
0,00
-0,04
-0,09
-0,01
-0,04
-0,03
-0,04
0,02
-0,02
Kilde: Data fra minvurdering.dk kombineret med DREAM-data.
4.4
Metode og resultater fra faktoranalysen
Der er gennemført en eksplorativ faktoranalyse på baggrund af data fra
minvurdering.dk. Faktoranalysen har til formål at vurdere, om der for pro-
jektdeltagerne er systematiske sammenhænge mellem de 20 progressions-
variable fra minvurdering.dk.
Formålet med den eksplorative faktoranalyse er at præsentere
p-korrele-
rede variable ved
q < p-variable,
hvor
q
indeholder mest mulig information
fra de oprindeligt observerede variable. Det overordnede formål er således
at bibeholde så få dimensioner som muligt til at beskrive data, samtidig
30
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0031.png
Delanalyse 1 og 2
med at så meget information som muligt indeholdes i data. Der er således
på sin vis tale om en reduktion af data, der muliggør en mere ligetil forstå-
else og fortolkning af data. Samtidig har en faktoranalyse også et mere
substantielt bidrag, nemlig at analysere samvariationen mellem de observe-
rede variable, for at vurdere hvad de systematisk har til fælles.
En afgørende udfordring forbundet med faktoranalyser er i første omgang
at vurdere, hvor mange dimensioner det er tilladeligt at arbejde videre
med. En grundlæggende tommelfingerregel er dog, at kun faktorer med
egenværdier større end 1 bibeholdes.
Resultaterne fra den eksplorative faktoranalyse findes nedenfor i tabel 12.
Kun én faktor har en egenværdi, der er større end 1, hvilket overordnet set
bevirker, at brugbarheden af faktoranalysen er meget begrænset, idet stort
set alle variable indgår i denne faktor, jf. tabel 13, der viser cross-loadings
for de fire første faktorer. Flere forskellige sammensætninger af faktorana-
lysen er afprøvet, hvoraf ingen reelt set giver meningsfulde faktorer.
Tabel 12. Resultater af faktoranalysen
Faktor
Faktor 1
Faktor 2
Faktor 3
Faktor 4
Faktor 5
Faktor 6
Faktor 7
Faktor 8
Faktor 9
Faktor 10
Faktor 11
Faktor 12
Faktor 13
Faktor 14
Faktor 15
Faktor 16
Faktor 17
Faktor 18
Faktor 19
Faktor 20
Antal observatio-
ner
Chi2(190)
Prob>chi2
Egenværdi
4,528
0,869
0,690
0,613
0,320
0,151
0,141
0,034
0,017
-0,009
-0,026
-0,077
-0,122
-0,134
-0,150
-0,168
-0,191
-0,208
-0,238
-0,265
Forskel
3,659
0,179
0,077
0,293
0,170
0,009
0,107
0,017
0,026
0,017
0,051
0,045
0,011
0,016
0,018
0,023
0,017
0,029
0,028
Proportion
0,784
0,151
0,120
0,106
0,055
0,026
0,024
0,006
0,003
-0,002
-0,005
-0,013
-0,021
-0,023
-0,026
-0,029
-0,033
-0,036
-0,041
-0,046
Akku-
muleret
0,784
0,934
1,054
1,160
1,215
1,242
1,266
1,272
1,275
1,273
1,269
1,256
1,234
1,211
1,185
1,156
1,123
1,087
1,046
1,000
1.054
4.781,12
0,000
Kilde: Data fra minvurdering.dk.
31
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0032.png
Delanalyse 1 og 2
Tabel 13. Cross-loadings, eksplorativ faktoranalyse
Faktor 1
Arbejdserfaringer
Dansk
Fastholde job
Gennemføre uddan-
nelse
Læse/stave
Overholde aftaler
Regne
Samarbejde
Fysisk helbred
Kost
Motion
Psykisk helbred
Søvn
Øvrig sundhed
Bolig
Familie
Fritidsinteresser
Hverdagsrytme
Venner/netværk
Økonomi
Kilde: Data fra minvurdering.dk.
Faktor 2
0,302
0,356
Faktor 3
0,410
-0,334
Faktor 4
0,448
0,546
0,412
0,424
0,492
0,344
0,536
0,377
0,565
0,562
0,627
0,503
0,517
0,342
0,369
0,556
0,619
0,522
0,420
0,362
0,376
0,411
4.5
Resultater fra klyngeanalysen
Tabel 14. Klassificering af klyngerne ud fra baggrundsvariable
Cluster 1
Mean
SD
0,61
0,39
-0,04
0,49
0,49
0,93
Cluster 2
Mean
SD
0,66
0,34
0,06
0,47
0,47
1,00
T-test
T-test
P-værdi
-1,85
1,85
-1,62
0,065
0,065
0,105
*
*
Variabel
Køn
Kvinder
Mænd
Alder
Etnisk baggrund
Dansk
Anden etnisk
Landsdel
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
Målgruppe
Kontanthjælp
N
594
594
551
N
460
460
431
594
594
0,90
0,10
0,30
0,30
460
460
0,92
0,08
0,27
0,27
-0,97
0,97
0,334
0,334
594
594
594
594
594
0,25
0,17
0,21
0,22
0,15
0,43
0,37
0,41
0,42
0,36
460
460
460
460
460
0,24
0,16
0,23
0,17
0,20
0,43
0,37
0,42
0,37
0,40
0,39
0,32
-0,71
2,22
-2,32
0,693
0,746
0,477
0,027
0,021
**
**
594
0,39
0,49
460
0,50
0,50
-3,50
0,001
***
32
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0033.png
Delanalyse 1 og 2
Variabel
Ressourceforløb
Uddannelseshjælp
Målgruppe
underkategorier
Ukendt
Anden fysisk funktionsnedsættelse
Anden intellektuel/kognitiv forstyrrelse
Anden sindslidelse
Anden udviklingsforstyrrelse
Andet socialt problem
Hjemløshed
Hjerneskade
Hørenedsættelse
Indadreagerende adfærd
Misbrug
Mobilitetsnedsættelse
Multipel funktionsnedsættelse
Omsorgssvigt
Sindslidelse
Sjældent forekommende funktionsnedsættelse
Synsnedsættelse
Udadreagerende adfærd
Udviklingsforstyrrelse
Udviklingshæmning
Forsørgelseshistorik
Forsørgelsesgrad fem år før projektstart
Ingen virksomhedsrettet indsats to år før projekt-
start
Mindst fire ugers virksomhedsrettet indsats i pro-
jektet
Mindst fire ugers virksomhedsrettet indsats i pro-
jektet og ingen virksomhedsrettet indsats i mindst
to år op til projektet
Succesfuld afgang
Afgang til beskæftigelse, uddannelse eller fleksjob
Afgang til beskæftigelse eller uddannelse
Passiv seks måneder før projektstart og mindst en
uges aktivitet i projektet
Indsatser
Øvrig beskæftigelsesindsats
Mentorstøtte
Virksomhedsrettet indsats
Social indsats
Sundhedsindsats
Gennemsnitlig indsatsintensitet (antal uger i ind-
sats i forhold til antal uger i projektet)
Indsatsomfang (antal aktive uger)
Kontakter
N
594
594
Cluster 1
Mean
SD
0,42
0,19
0,49
0,40
N
460
460
Cluster 2
Mean
SD
0,33
0,17
0,47
0,37
T-test
T-test
P-værdi
2,69
1,09
0,007
0,275
**
594
594
594
594
594
594
594
594
594
594
594
594
594
594
594
594
594
594
594
594
0,14
0,07
0,03
0,04
0,01
0,01
0,00
0,01
0,00
0,00
0,02
0,05
0,01
0,00
0,51
0,00
0,01
0,00
0,07
0,01
0,35
0,26
0,17
0,20
0,10
0,11
0,04
0,09
0,00
0,00
0,15
0,22
0,09
0,06
0,50
0,04
0,07
0,06
0,25
0,10
460
460
460
460
460
460
460
460
460
460
460
460
460
460
460
460
460
460
460
460
0,17
0,12
0,05
0,04
0,01
0,02
0,00
0,02
0,00
0,00
0,01
0,08
0,01
0,00
0,40
0,00
0,00
0,00
0,05
0,00
0,38
0,33
0,22
0,19
0,08
0,15
0,00
0,14
0,05
0,05
0,09
0,28
0,09
0,00
0,49
0,00
0,05
0,05
0,22
0,07
-1,29
-2,84
-1,80
0,10
0,63
-1,27
0,88
-1,57
-1,14
-1,14
1,69
-2,11
-0,05
1,25
3,65
0,88
0,75
0,36
0,92
1,07
0,198
0,005
0,072
0,917
0,532
0,204
0,379
0,117
0,256
0,256
0,092
0,351
0,961
0,213
0,000
0,379
0,452
0,719
0,360
0,286
***
551
551
551
551
0,07
0,60
0,78
0,43
1,00
0,49
0,41
0,50
431
431
431
431
0,01
0,52
0,82
0,43
0,95
0,50
0,38
0,49
1,03
2,30
-1,59
0,30
0,302
0,022
0,113
0,774
**
594
594
551
0,05
0,03
0,25
0,22
0,18
0,43
460
460
431
0,11
0,08
0,23
0,31
0,27
0,41
-3,68
-3,21
0,74
0,000
0,001
0,379
***
***
551
551
551
551
551
551
551
0,79
0,51
0,41
0,20
0,43
46,01
30,46
0,41
0,50
0,49
0,40
0,50
35,20
23,57
431
431
431
431
431
431
431
0,85
0,42
0,55
0,16
0,34
52,76
35,52
0,36
0,49
0,50
0,37
0,47
35,07
24,24
-2,47
2,61
-4,41
1,73
2,85
-2,99
-3,30
0,014
0,009
0,000
0,084
0,005
0,004
0,002
**
***
***
*
***
***
***
33
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0034.png
Delanalyse 1 og 2
Variabel
Gennemsnitligt antal kontakter per måned i pro-
jektet
N
551
Cluster 1
Mean
SD
0,89
0,99
N
431
Cluster 2
Mean
SD
0,90
0,94
T-test
T-test
P-værdi
-0,16
0,861
Kilde: Data fra registreringsværktøjet kombineret med data fra minvurdering.dk og DREAM-data.
34
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765462_0035.png
Delanalyse 1 og 2
Om Deloitte
Deloitte leverer ydelser indenfor revision, consulting, financial advisory, risikostyring, skat og dertil knyttede ydelser til både
offentlige og private kunder i en lang række brancher. Deloitte betjener fire ud af fem virksomheder på listen over verdens stør-
ste selskaber, Fortune Global 500®, gennem et globalt forbundet netværk af medlemsfirmaer i over 150 lande, der leverer kom-
petencer og viden i verdensklasse og service af høj kvalitet til at håndtere kundernes mest komplekse forretningsmæssige udfor-
dringer. Vil du vide mere om, hvordan Deloittes omkring 245.000 medarbejdere gør en forskel, der betyder noget, så besøg os
på Facebook, LinkedIn eller Twitter.
Deloitte er en betegnelse for Deloitte Touche Tohmatsu Limited, der er et britisk selskab med begrænset ansvar (DTTL), dets
netværk af medlemsfirmaer og deres tilknyttede virksomheder. DTTL og alle dets medlemsfirmaer udgør separate og uaf-
hængige juridiske enheder. DTTL (der også betegnes Deloitte Global) leverer ikke selv ydelser til kunderne. Vi henviser til
www.deloitte.com/about for en udførlig beskrivelse af DTTL og dets medlemsfirmaer.
© 2017 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited.
35