Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 247
Offentligt
1765461_0001.png
Introduktion
Introduktion til projekt og evalu-
ering
Evaluering af empowermentprojektet
Marts 2017
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
Introduktion
Indhold
1
1.1
1.2
1.3
1.4
Introduktion til empowermentprojektet
Afsættet for empowermentprojektet
De 30 forskellige empowermentprojekter
Evalueringsdesignet
Evalueringens resultater
4
4
5
5
6
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765461_0003.png
Introduktion
Empowerment på be-
skæftigelsesområdet:
Introduktion til projekt
og evaluering
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
Introduktion
1 Introduktion til
empowermentprojektet
3.748 borgere har i løbet af de seneste to år del-
taget i empowermentprojektet. Empowerment-
projektet er et inspirations- og udviklingsprojekt,
hvor der har været vide rammer for lokalt fokus
og udmøntning. De 30 kommunale projekter,
der har deltaget, er i høj grad kendetegnet ved
forskellighed i deres tilrettelæggelse og arbejde
med den empowermentorienterede indsats.
I de følgende afsnit beskrives først afsættet for projektet (afsnit 1.1), og
dernæst gives en kort introduktion til de 30 kommunale projekter (afsnit
1.2), mens evalueringsdesignet beskrives til slut (afsnit 1.3).
1.1
Afsættet for empowermentprojektet
I 2014 igangsatte Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) et
2-årigt projekt med henblik på at udvikle og afprøve den empowermentori-
enterede indsats for langvarige kontanthjælps- og ressourceydelsesmodta-
gere. Formålet med projektet har været, at den enkelte borger får indfly-
delse på egen indsats og tager medejerskab for vejen mod job eller uddan-
nelse.
Projektet dækker følgende målgrupper:
1) Unge uddannelseshjælpsmodtagere under 30 år, der har modtaget kon-
tanthjælp uafbrudt i minimum to år, og unge, der er tilkendt ressource-
forløb, og som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse.
2) Kontanthjælpsmodtagere, der har modtaget kontanthjælp uafbrudt i mi-
nimum to år, og borgere, der er tilkendt et ressourceforløb og enten er
fyldt 30 år eller har en kompetencegivende uddannelse.
I alt har 3.748 borgere fordelt på 30 kommuner deltaget i projektet, hvoraf
otte har været ungeprojekter og 22 voksenprojekter. Projekterne har haft
forskellige størrelser, og omfanget af borgere har varieret fra 59 til 248. An-
tallet af involverede sagsbehandlere i de enkelte projekter har varieret fra
to til 17.
De 30 empowermentprojekter har arbejdet med empowerment på forskel-
lige måder. Det har dog været et krav, at alle projekter skulle:
Sikre borgeren indflydelse på mål og indsats
Udarbejde en tværfaglig indsatsvifte
Anvende én tværfaglig plan
Sikre, at alle borgere har en koordinerende sagsbehandler
Tilbyde en mentor til alle.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765461_0005.png
Introduktion
Borgerne har desuden været fritaget for sanktioner, så længe de har været
en del af projektet. Derudover har projekterne afprøvet profil- og progressi-
onsværktøjet minvurdering.dk, der blev udviklet i løbet af projektperioden.
Styregruppen har desuden bedt projekterne have særligt fokus på tæt og
hyppig kontakt med borgerne, anvendelse af virksomhedsrettede indsatser
og mentorer såvel som sikring af forankring af positiv viden og praksis.
De 30 projektkommuner er Ballerup, Bornholm, Brønderslev, Esbjerg, Fre-
derikshavn, Faaborg-Midtfyn, Gentofte, Greve, Haderslev, Hedensted, Hor-
sens, Jammerbugt, Kalundborg, Kolding, Københavns, Lolland, Lyngby-
Taarbæk, Middelfart, Norddjurs, Odder, Randers, Silkeborg, Skive, Slagelse,
Stevns, Svendborg, Sønderborg, Vallensbæk/Ishøj, Vordingborg og Aalborg
Kommuner.
1.2
De 30 forskellige empowermentprojekter
Det er kendetegnende for de 30 empowermentprojekter, at projekterne er
tilrettelagt og har udviklet sig meget forskelligt. I alle projekterne er der ar-
bejdet med borgerinddragelse og understøttelse af, at borgerne tager mere
ejerskab for egen situation for derigennem at bringe borgerne tættere på
job og uddannelse. Tilgangen har dog været meget forskellig på tværs af
projekterne.
1
Den grundlæggende forskellighed på tværs af projekterne afspejler empo-
wermentprojektets karakter som inspirationsprojekt. Der har således ikke
på forhånd været en model for empowerment, som projekterne har skullet
implementere. I stedet har projekterne haft stor frihed til selv at afsøge og
tilrettelægge projektets indhold.
1.3
Evalueringsdesignet
I evalueringsdesignet er der taget højde for, at projektet er et inspirations-
projekt bestående af 30 meget forskellige projekter. STAR og Deloitte har
på den baggrund vurderet, at projektet ikke egner sig til statistisk effekt-
evaluering, idet der ikke er implementeret en fast defineret indsats eller
model.
Evalueringen omfatter:
1. Deskriptiv analyse af målgruppe, aktiviteter og afgangsmønstre i projek-
tet baseret på data på individniveau.
2. Statistisk analyse af borgernes selvvurderinger på baggrund af data fra
progressionsværktøjet minvurdering.dk
3. Kvalitativ analyse, hvor der med afsæt i 30 borgerforløb fra fem projek-
ter fokuseres på udvalgte temaer vedrørende det empowermentoriente-
rede arbejde med borgerne. Denne analyse understøttes af en survey
blandt sagsbehandlere og borgere.
4. Evaluering af minvurdering.dk som redskab til dialog med udsatte bor-
gere i jobcentrene.
Evalueringsdesignet fremgår af nedenstående figur.
I bilaget til denne delanalyse er der vedlagt en oversigt, der illustrerer bredden i,
hvad der er arbejdet med i de kommunale projekter.
1
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765461_0006.png
Introduktion
Figur 1. Elementer i evalueringsdesignet for projektet
1.4
Evalueringens resultater
Evalueringens resultater af de fire delanalyser er afrapporteret i selvstæn-
dige rapporter. Hovedresultaterne er beskrevet i et opsamlingsnotat. Evalu-
eringen består således af følgende:
1.
En opsamlingsrapport
hvor evalueringens hovedresultater er beskre-
vet.
2. En rapport der omhandler resultaterne af
de kvantitative analyser
(delanalyse
1 og 2)
3. En rapport, der omhandler resultaterne af
den kvalitative analyse
(de-
lanalyse 3)
4. En rapport som omhandler
evalueringen af redskabet minvurde-
ring.dk
(delanalyse 4).
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765461_0007.png
Introduktion
Om Deloitte
Deloitte leverer ydelser indenfor revision, consulting, financial advisory, risikostyring, skat og dertil knyttede ydelser til både offent-
lige og private kunder i en lang række brancher. Deloitte betjener fire ud af fem virksomheder på listen over verdens største sel-
skaber, Fortune Global 500®, gennem et globalt forbundet netværk af medlemsfirmaer i over 150 lande, der leverer kompetencer
og viden i verdensklasse og service af høj kvalitet til at håndtere kundernes mest komplekse forretningsmæssige udfordringer. Vil
du vide mere om, hvordan Deloittes omkring 245.000 medarbejdere gør en forskel, der betyder noget, så besøg os på Facebook,
LinkedIn eller Twitter.
Deloitte er en betegnelse for Deloitte Touche Tohmatsu Limited, der er et britisk selskab med begrænset ansvar (DTTL), dets net-
værk af medlemsfirmaer og deres tilknyttede virksomheder. DTTL og alle dets medlemsfirmaer udgør separate og uafhængige juri-
diske enheder. DTTL (der også betegnes Deloitte Global) leverer ikke selv ydelser til kunderne. Vi henviser til www.delo-
itte.com/about for en udførlig beskrivelse af DTTL og dets medlemsfirmaer.
© 2017 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited.
7