Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 247
Offentligt
1765460_0001.png
Opsamling
Opsamling
Evaluering af empowermentprojektet
Marts 2017
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
Opsamling
Indhold
Forord
Evalueringen af empowerment
4
5
1
1.1
1.2
1.3
1.4
Empowerment i beskæftigelsesindsatsen
Målgruppen
Aktivitet og indsats
Afgangsmønstre
Afprøvning af flere veje til empowerment
6
6
7
8
8
2
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
Fem hypoteser om progression
Tillid: Et styrket informationsflow
Progression baserer sig på borgerens mål
Borgerne kender selv deres vigtigste barrierer for beskæftigelse
Fra aktivitet til ansvar i praktik
Fra selvvurderet til selverfaret helbred
De fem hypoteser i overblik
10
11
13
15
17
18
21
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0003.png
Opsamling
”Man føler sig
respekteret som
menneske på det her
projekt.”
Kvinde, 29 år, borger i empowermentprojektet
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0004.png
Opsamling
Forord
30 kommuner har i to år deltaget i et projekt om
empowerment, hvor de har arbejdet målrettet
på at give borgerne større indflydelse på deres
egen indsats for at komme tættere på
arbejdsmarkedet. Deloitte har gennemført en
evaluering af projektet, og dette dokument
indeholder en opsamling på
evalueringsresultaterne.
Empowermentprojektet er et inspirationsprojekt, hvor de deltagende
kommuner har skullet udvikle og afprøve nye empowermentorienterede
tilgange til det borgerrettede arbejde. Kommunerne har ikke skullet arbejde
med en fast model eller fælles værktøjer, men har gennem et
udviklingsarbejde søgt at skabe inspiration til, hvordan der fremadrettet
gennem en mere empowermentorienteret tilgang kan skabes progression i
retning af arbejdsmarkedet for borgere på langvarig kontanthjælp
(minimum 2 år) eller i ressourceforløb. Formålet med evalueringen er derfor
med afsæt i kvantitative og kvalitative analyser af projektets resultater, at
undersøge og opstille hypoteser for, hvordan den empowermentorienterede
tilgang kan medvirke til at skabe progression for borgeren. Yderligere
indeholder evalueringen en deskriptiv analyse af projektets målgruppe og
indsats.
Hvad er empowerment?
I dette projekt har empowerment på forhånd været defineret som en
proces, hvor borgeren får
indflydelse
på indsatsen og derigennem tager
ejerskab
til sin vej mod job eller uddannelse.
Med
indflydelse
mener vi, at indsatsen tilrettelægges på borgerens
præmisser og med borgeren som aktiv medspiller. Borgeren skal
inddrages hele vejen igennem og have indflydelse på alle vigtige
beslutninger vedr. indsatsen mål, indhold og tempo.
Medejerskab
indebærer, at borgeren er engageret i indsatsen og tager
ansvar for sin egen situation. En forudsætning herfor er, at borgeren får
hjælp til at tage ansvar.
Hvis borgeren i højere grad skal være en aktiv
medspiller, kræver det, at sagsbehandleren samtidig går fra at arbejde
for
borgeren til at arbejde
sammen med
borgeren. Det indebærer at
sagsbehandlere indtager en mere coachende, motiverende og
anerkendende rolle i forhold til borgeren. Der skal skabes en tillidsfuld
relation mellem sagsbehandleren og borgeren, hvor borgeren får hjælp
til at få overblik over sine muligheder og hjælp til at benytte
mulighederne.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0005.png
Opsamling
Evalueringen af empowerment
Evalueringen af empowermentprojektet
består af tre analyser.
Den første er en deskriptiv analyse af
målgruppe, aktiviteter og afgangsmønstre
i projektet baseret på data på
individniveau.
Den anden er en statistisk analyse af data
om målgruppen fra progressionsværktøjet
minvurdering.dk, der har været anvendt i
projektet (korrelationsanalyse,
faktoranalyse og klyngeanalyse).
Den tredje analyse er en kvalitativ
analyse af 30 succesfulde borgerforløb
med progression fra fem udvalgte
kommuner og en
spørgeskemaundersøgelse blandt
sagsbehandlere og borgere i projektet.
Den kvalitative analyse er baseret på interview med borgerne selv og de
fagpersoner, der har haft med sagerne at gøre, og på den baggrund er
borgernes forløb blevet kortlagt fra start til slut i projektet. I kortlægningen
er forholdet mellem information, beslutninger, handlinger og udvikling i
hver enkelt sag blevet undersøgt, og tendenserne på tværs af de
undersøgte sager er blevet afdækket.
Alle tre analyser er dokumenteret og beskrevet i selvstændige delrapporter.
Denne opsamling formidler hovedresultaterne fra de tre analyser, mens der
henvises til de tre delrapporter for uddybende dokumentation af analyser
og resultater. I kapitel 1 præsenteres de væsentligste resultater fra de to
første analyser, som giver et billede af målgruppen og projektets indsatser
og aktiviteter. I kapitel 2 præsenteres resultaterne fra den kvalitative
analyse af succesfulde borgerforløb (øget deltagelse i virksomhedsindsats
og eller ordinær beskæftigelse) udvalgt på baggrund af den kvantitative
analyse af projekternes resultater. Denne analyse er er evalueringens
kerneanalyse og har givet anledning til at udlede fem hypoteser om faktorer
med afgørende betydning for borgernes progression mod arbejdsmarkedet.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0006.png
Opsamling
1 Empowerment i
beskæftigelsesindsatsen
De 30 kommuner, der har deltaget i projektet,
har haft mulighed for selv at udvikle og afprøve
metoder til det empowermentorienterede
arbejde. Der har således været anvendt
forskellige tilgange og metoder i de 30 projekter,
som alle har været møntet på at give borgeren
større indflydelse og medejerskab.
I 2014 igangsatte Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) et
toårigt inspirationsprojekt med henblik på at udvikle og afprøve en
empowermentorienteret indsats for langvarige modtagere af kontanthjælp
og ressourceydelse. Projektet blev afsluttet 1. oktober 2016.
Formålet med projektet har været at give den enkelte borger større
indflydelse på egen indsats og dermed fremme borgerens medejerskab for
vejen mod job eller uddannelse.
1.1
Målgruppen
I alt har 3.748 borgere været en del af empowermentprojektet, hvilket
omfatter både unge på uddannelseshjælp (20 procent),
kontanthjælpsmodtagere (35 procent) og ressourceforløbsmodtagere (45
procent).
Målgruppen er kendetegnet ved at have en langvarig forbindelse til det
offentlige forsørgelsessystem. Det var et krav for deltagelse i projektet, at
borgerne havde mindst to års sammenhængende varighed i offentlig
forsørgelse op til deres opstart i projektet. Ser man længere tilbage har
målgruppen i gennemsnit modtaget offentlig forsørgelse i lidt over 82
procent af tiden i fem år op til projektets start. Størstedelen af borgerne har
én eller flere væsentlige psykiske, fysiske eller sociale udfordringer. Hver
anden borger har psykiske udfordringer.
Evalueringen viser desuden, at borgerne analytisk kan inddeles i to
særskilte grupper:
en gruppe af borgere, der vurderer sig selv højt på tværs af alle
parametre i progressionsværktøjet minvurdering.dk, som borgerne i
projektet har anvendt til at angive deres selvvurdering på en række
punkter
1
en gruppe af borgere, der vurderer sig selv lavere på samtlige
progressionsmål.
Resultatet stammer fra klyngeanalysen i delanalyse 2. Flere resultater baseret på
data fra minvurdering.dk kan se også delanalyse 2.
1
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0007.png
Opsamling
I den gruppe, der vurderer sig selv højest, er der flere kvinder, flere
kontanthjælpsmodtagere og flere, der har forladt projektet til fordel for
beskæftigelse, fleksjob eller uddannelse. Der er også flere, der har
modtaget virksomhedsrettede og andre beskæftigelsesrettede
indsatser, og borgerne i denne gruppe har modtaget mere indsats i
projektperioden i forhold til den anden gruppe.
Blandt de borgere, der vurderer sig selv lavere, er der flere mænd,
flere ressourceforløbsmodtagere og flere med psykisk udfordringer end
blandt de øvrige borgere. I denne gruppe er der også flere, der ikke
har været i virksomhedsrettet indsats i to år op mod projektstart, og
der er flere, der har modtaget mentorstøtte, sundhedsrettede og
sociale indsatser i projektperioden.
Kendetegn ved gruppen af borgere, der vurderer sig selv
højere
progressionsmål (gruppe 1) og gruppen af borgere, der vurderer sig
selv
lavere
på progressionsmål (gruppe 2).
I gruppe 1 er der…
Flest kvinder
Flere
kontanthjælpsmodtagere
Flere der er overgået til
beskæftigelse, fleksjob og
uddannelse
Flere der har modtaget
virksomhedsrettede og andre
beskæftigelsesrettede
indsatser i projektperioden
I gruppe 2 er der…
Flest mænd
Flere i ressourceforløb
Flere med psykiske
udfordringer
Flere, der ikke har været i
virksomhedsrettet indsats før
projektstart
Flere der har modtaget
mentor, sundhedsindsatser
og sociale indsatser i
projektperioden
Der er med andre ord en klar sammenhæng mellem på den ene side,
hvor godt borgerne vurderer sig selv, og på den anden
indsatsmængden og de indsatstyper, de har modtaget i projektet.
1.2
Aktivitet og indsats
I gennemsnit har borgerne været i projektet i cirka 56 uger, hvilket dækker
over en væsentlig spredning på tværs af kommunerne, hvor gennemsnittet
ligger mellem 38 og 70 uger.
Ser man på indsatsintensitet har borgerne været i beskæftigelsesrettede
indsatser i omkring 45 procent af tiden, og de har været i kontakt med den
koordinerende sagsbehandlere ca. hver sjette uge. Disse gennemsnitstal
dækker også over en meget stor spredning på tværs af de kommunale
projekter. Således har det projekt, der har haft det højeste kontaktniveau,
haft dobbelt så meget kontakt med borgerne som gennemsnittet og mere
end fem gange så meget kontakt med borgerne som det projekt, der har
haft mindst kontakt med borgerne.
På samme måde er der stor forskel på indsatsintensiteten på tværs af
projekterne. I det projekt, hvor borgerne har fået den mest intensive
indsats, er intensiteten dobbelt så høj i forhold til gennemsnittet.
Intensiteten i dette projekt er desuden 3,5 gange så høj sammenlignet med
det projekt, hvor borgerne har haft den mindst intensive indsats i projektet.
Ser man på de forskellige indsatstyper, har 41 procent modtaget
mentorstøtte, mens 36,5 procent har modtaget en virksomhedsrettet
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0008.png
Opsamling
indsats som virksomhedspraktik eller løntilskud. 68 procent har modtaget
en anden beskæftigelsesrettet indsats.
2
Derudover har 31 procent modtaget
sundhedsindsatser og knap 16 procent sociale indsatser.
1.3
Afgangsmønstre
12 procent af borgerne har forladt projektet til fordel for enten uddannelse,
ordinær beskæftigelse eller fleksjob. Ser man isoleret på de unge er tallet
21 procent, mens det ligger på 14 procent for kontanthjælpsmodtagere og
7 procent for ressourceforløbsmodtagere. De unge er primært afgået til
uddannelse, mens kontanthjælpsmodtagerne fortrinsvis er afgået til job og
ressourceforløbsmodtagerne især til fleksjob.
I den gruppe, der er afgået til ordinær beskæftigelse, uddannelse eller
fleksjob er indsatsintensiteten betydelig højere end i den resterende
målgruppe. Konkret har borgerne, der er afgået til ordinær beskæftigelse,
uddannelse eller fleksjob, haft mere end dobbelt så meget kontakt med
deres sagsbehandler, ligesom indsatsen i gennemsnit har fyldt mere af
deres aktive projektperiode end resten. Opgjort på indsatstype har disse
borgere også modtaget mere virksomhedsrettet indsats og øvrig
beskæftigelsesindsats, mens de har modtaget mindre
mentor-, social- og sundhedsrettet indsats end den resterende målgruppen.
1.4
Afprøvning af flere veje til empowerment
De 30 kommuner har sammen med 3.750 borgere afprøvet en bred vifte af
meget forskelligartede tiltag, alt fra samtaleteknikker til undervisning og
feedback-metoder. Tiltagene har alle haft til formål at afprøve forskellige
veje til at fremme sagsbehandlernes arbejde med at give borgerne
indflydelse. Tiltagene knytter sig overordnet til fem hovedområder: Rammer
og redskaber, kompetenceudvikling, kontakt med borgeren, indsatser i
forløbet og tværfaglighed i indsats og samarbejde.
2
Øvrige beskæftigelsesrettede indsatser er alle andre indsatser efter LAB end
virksomhedsrettede indsatser og mentorstøtte.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0009.png
Opsamling
Figur 1. Overblik over typer af tiltag implementeret i kommunerne.
Kompetenceudvikling er det mest gennemgående tiltag på tværs af
projekterne. Lidt over 70 procent af de deltagende sagsbehandlere har
modtaget kompetence udvikling, især undervisning i
empowermentorienterede tilgange i sagsbehandling. Knap en tredjedel har
modtaget ekstern supervision.
Yderligere beskrivelser af projektet og dets målgruppe, aktiviteten,
afgangsmønstre og resultatet af analyserne baseret på data, hvor borgeren
vurderer sin egen situation, findes i rapporten om delanalyse 1 og 2.
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
Opsamling
2 Fem hypoteser om
progression
Evalueringen af empowermentprojektet har
fokus på dynamikken mellem en borgers
indflydelse på sin situation og borgerens
progression mod job eller uddannelse. Dette
fokus er interessant, fordi det giver konkret
indsigt i, hvordan beskæftigelsessystemet bedre
kan hjælpe borgere, der ellers har lang vej
tilbage mod job eller uddannelse. Resultatet af
evalueringen er fem hypoteser om, hvordan der
sættes virksomme mekanismer i gang, når en
borger får større indflydelse på sit eget forløb.
Samtidig giver hypoteserne et konkret svar på,
hvad det vil sige for en borger at få indflydelse.
Skulle man formulere en samlet indsigt på baggrund af de fem hypoteser,
er det: At give en borger indflydelse er en
arbejdsmetode til at løse opgaver
i sagen
det er ikke en passiv overdragelse af opgaverne til borgeren.
Metoden består i at lade de
informationer, borgeren selv kommer med
om
sine mål, ønsker og barrierer,
styre beslutninger om indsatsen.
Denne
fremgangsmåde vil føre til, at borgeren
selv tager en del af opgaverne på
sig
og løser dem på egen hånd.
Denne mekanisme er selvforstærkende i den forstand, at jo mere aktivt
sagsbehandleren modtager og reagerer på borgerens information, jo mere
relevant information kommer borgeren med. En sådan relationel udvikling i
sagsbehandlingen kan også kaldes
tillid.
Sættes dette samspil mellem tillid og indflydelse i værk, aktiverer borgerne
og sagsbehandlerne deres ressourcer, og det vil øge chancerne for
progression
det vil sige kommer i job, uddannelse eller i det hele taget
rykker sig tættere på arbejdsmarkedet. Dette er kernen i de fem hypoteser,
der præsenteres under følgende overskrifter og er gennemgået i det
følgende:
Hypotese
Hypotese
Hypotese
Hypotese
Hypotese
1:
2:
3:
4:
5:
Tillid: Et styrket informationsflow
Progression baserer sig på borgerens egne mål
Borgeren kender selv deres vigtigste barrierer
Fra aktivitet til ansvar i praktik
Fra selvvurderet helbred til selverfaret helbred
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0011.png
Opsamling
2.1
Tillid: Et styrket informationsflow
Når borgeren har en tillidsfuld relation til sagsbehandleren, øges
chancerne for, at borgeren opnår progression. Men hvordan opleves
den tillidsfulde relation af borgerne? Og hvorfor er den vigtig for
progression?
Evalueringen viser, at informationsflowet fra borgeren til sagsbehandleren
styrkes, når borgeren har en tillidsfuld relation til sagsbehandleren. Det
betyder, at borgeren oftere afgiver relevant information på relevante
tidspunkter. Det kan både være oplysninger, som borgeren slet ikke ville
have afgivet, eller oplysninger, som borgeren afgiver på et tidligere og
mere aktuelt tidspunkt i forløbet.
Et styrket informationsflow fra borgeren til sagsbehandleren betyder et
styrket informationsgrundlag for sagen og indsatsen. Det giver med andre
ord sagsbehandleren mulighed for at tilrettelægge en bedre indsats og yde
støtte på det rette tidspunkt. Dette er årsagen til, at øget tillid skaber
progression.
Figur 2. Sammenhængen mellem tillid og progression
Eksempler på relevant information
fra borgerne:
1) Information om akutte
ændringer i borgerens
situation, for eksempel sygdom.
2) Information om afbrydelse af
forløb.
3) Information om relevante
kontakter i netværk.
4) Information om tidligere
erfaring.
5) Information om ønsker, ideer
og evner.
Borgerne beskriver i vid udstrækning den tillidsfulde relation som
oplevelsen af
at ”blive lyttet til”,
og at det at blive lyttet til konkret handler
om, at sagsbehandleren
modtager og aktivt reagerer på de informationer,
borgeren afgiver.
Borgerne beskriver således den tillidsfulde relation som en
selvforstærkende mekanisme. Når borgeren oplever, at sagsbehandleren
modtager og aktivt reagerer på de informationer, borgeren kommer med,
styrkes informationsflowet til sagsbehandleren. Det styrkede
informationsflow giver et forbedret informationsgrundlag i sagen, som
sagsbehandleren kan bruge til at tilrettelægge den rette indsats.
Evalueringen viser også, at borgerne ser fire forhold som helt centrale for
oplevelsen af, at sagsbehandleren modtager og aktivt reagerer på
information, jf. figuren og beskrivelsen nedenfor:
Figur 3. De fire forhold, som borgerne lægger vægt på i forhold til tillid
Borger har samme sagsbehandler over længere tid.
Borgeren oplever, at sagsbehandleren er
tilgængelig til at modtage information.
Borgeren oplever, at sagsbehandleren reagerer
inden for en passende tid på afgiven info
Borger oplever, at sagsbehandleren reagerer
koordinerende og inddragende.
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0012.png
Opsamling
1. Sagsbehandlerkontinuitet
Borgerne peger på sagsbehandlerkontinuitet som et vigtigt element i den
tillidsfulde relation, fordi sagsbehandlerskift fører til alvorlig forstyrrelse af
informationsflowet. Konkret henviser borgerne til de informationsproblemer,
det skaber, på to måder:
Et tab af konkret information i sagen, fordi en ny sagsbehandler hverken
kender borgeren eller borgerens hidtidige forløb.
Et tab af informationsflowet i sagen, fordi borgerens erfaring i forhold til,
om sagsbehandleren modtager og reagerer på information, går tabt. En
ny sagsbehandler betyder, at informationsflowet skal bygges op på ny.
Konkrete situationer, hvor
tilgængelighed er afgørende for
progression:
1)
2)
Når borgeren oplever uven-
tede barrierer i en praktik.
Når borgeren oplever at en
eksisterende barrierer uventet
bliver en hindring under
praktikken.
2. Tilgængelighed
Borgerne beskriver muligheden for at kunne komme i kontakt med
sagsbehandleren som en vigtig komponent i den tillidsfulde relation.
Konkret beskriver borgerne, at tilgængelighed er afgørende for oplevelsen
af, at sagsbehandleren kan
modtage
den information, borgerne ønsker at
give videre. Mangler der tilgængelighed, vil borgerne i mindre grad søge at
afgive relevant og aktuel information, hvilket svækker informationsflowet.
3. Tilpasset responstid
Tilpasset responstid handler om borgerens oplevelse af, at sagsbehandleren
reagerer indenfor en passende tidsramme på den information, borgeren af-
giver. Her er der tale om borgerens oplevelse af, om sagsbehandleren
ak-
tivt reagerer
på den information, borgeren har afgivet. En uforholdsmæssig
lang responstid svækker informationsflowet, fordi borgeren får en opfattelse
af, at der ikke reageres på den information, vedkommende afgiver.
4. Koordinering og inddragelse
Evalueringen viser også, at borgerne opfatter det som opbygning af tillid,
når sagsbehandleren agerer koordinerende og inddragende mellem
indsatser, behandling, faggrupper og borgerens netværk. I borgerens
perspektiv er det en måde, hvorpå sagsbehandleren viser, at
sagsbehandleren har
modtaget og reagere på
relevant information fra
andre instanser vedrørende borgerens situation. Informationen kan både
komme fra andre fagpersoner, fra borgeren selv eller fra netværket, og
sagsbehandlerens reaktion kan for eksempel omfatte inddragelse af
behandlere og netværk i problemløsning eller det at bringe relevante
informationer videre til andre fagpersoner.
Den beskrevne case i boksen er hentet fra evalueringens datamateriale, og
den illustrerer, hvad er en tillidsfuld relation kan betyde for progression.
I det første citat forklarer borgeren, hvordan sagsbehandlerens
tilgængelighed (”jeg kan skrive når jeg har brug for det”)
og responstid
(”hun skal nok svare”) er med til at give ham en oplevelse af, at der er ”tid
og plads” til ham,
det vil sige, at han har tillid til hende.
I det efterfølgende citat
bruger han vendingen ”at blive hørt” i sin
beskrivelse af, hvad det betyder, at sagsbehandleren aktivt reagerer på
hans input og ideer, idet hun undersøger muligheden for en praktikplads
med ham.
Konkrete situationer, hvor
tilpasset responstid er afgørende
for progression:
Når borgeren:
1)
2)
3)
4)
5)
Har udtrykt et konkret mål
for sit forløb,
Har givet en konkret ide til
en praktik,
Har fundet en specifik
praktikplads
Er i risiko for at forlade sin
praktik
Har afbrudt sin praktik
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0013.png
Opsamling
Særligt casens afsluttende forløb viser, hvordan tilliden mellem
sagsbehandler og borger er en selvforstærkende mekanisme. Fordi
borgeren tidligere har oplevet, at sagsbehandleren aktivt modtager og
reagerer på de informationer, han afgiver, kommer han i en akut situation,
hvor han endda er ude af kommunens system, til sagsbehandleren med den
information, der netop skal til for at fastholde hans progression.
Case 1: Hun skal nok svare
Morten er en ung mand, der efter en 9. klasses eksamen er endt i ledighed i en
længere periode på flere år. Morten kommer fra svær familiebaggrund og går i
behandling i psykiatrien. Da han kommer ind i projektet, arbejder ham og
sagsbehandleren sammen om at få gang i aktiviteter, der passer til Mortens ønske
om at arbejde med børn. De to udvikler en god tillidsfuld relation.
Morten:
”Jeg vidste, at hvis jeg havde brug for det, kunne jeg sms’e Lone, og så
skulle hun nok svare, når hun havde tid. Jeg vidste, at jeg kunne gå til hende, når
jeg havde brug for det, og at det ikke ville være det der med, at jeg ringer i dag,
og så får jeg besked om tre dage. Jeg følte, der var tid og plads til mig.”
Sagsbehandleren hjælper Morten med at få gang i en praktik i en forretning, der
sælger legetøj. Morten har selv foreslået legetøjsforretningen som praktiksted.
Morten:
”Min sagsbehandler vidste ikke, om det kunne lade sig gøre med
legetøjsforretningen, men hun ville undersøge det. Bare det, at man er blevet hørt,
og at det er blevet undersøgt, har været guld værd.”
I praktikken oplever Morten et vendepunkt, idet han får helt nye ansvarsopgaver,
som får hans tro på egne evner til at vokse. Praktikken giver ham mod på at
fortsætte sin uddannelsesvej og sagsbehandleren hjælper ham med at begynde i
10. klasse.
Efter 8 måneder på uddannelsen, kommer Morten i problemer pga. fravær og han
ryger ud af uddannelsen. Samme dag som han får besked om, at han er blevet
smidt ud, ringer han til sagsbehandleren. Sagsbehandleren hjælper ham med at
komme ind på basisfag på VUC. Morten når kun at have en uges pause. Sidenhen
fortsætter han sine manglende fag på VUC.
2.2
Progression baserer sig på borgerens mål
Når borgeren har en plan baseret på egne mål, styrkes
medejerskabet. Men hvorfor er medejerskab vigtigt for
progression? Og hvad hvis borgeren ikke har konkrete mål?
At borgere viser mere medejerskab til en plan, der er baseret på deres egne
mål, er næppe en overraskelse. Analysen af de 30 borgerforløb siger
imidlertid noget om, hvorfor medejerskab er vigtigt for progression.
Resultaterne af analysen peger på, at borgere, der har en plan baseret på
deres egne mål, typisk selv vil pege på, hvordan de kan bruge deres
ressourcer for at opnå målene i planen.
Øget medejerskab vil altså konkret betyde, at borgeren selv tager initiativ
til at aktivere sine ressourcer. Det gælder med hensyn til både at i gang-
sætte aktiviteter i planen og overvinde barrierer. Analysen viser især to
måder, dette sker på:
a.
Borgere finder selv praktikplads.
Borgere, der har en plan baseret på egne mål, vil oftere selv finde
en praktikplads, skabe kontakt til praktikpladsen og sikre at den
etableres.
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0014.png
Opsamling
b.
Borgere inddrager selv deres netværk.
Borgere, der har en plan baseret på egne mål, vil oftere selv pege
på, hvordan de kan inddrage deres netværk til at igangsætte
aktiviteter, overkomme barrierer eller opnå bestemte mål, for
eksempel at finde en praktikplads.
Medejerskabet skaber altså progression, fordi borgerne får blik for, hvordan
de kan aktivere deres egne ressourcer.
Figur 4. Sammenhængen mellem en plan med egne mål og progression
For at kunne basere planen på borgerens egne mål er det nødvendigt, at
borgeren
har
konkrete mål. Det er imidlertid ikke alle borgere, der har et
klart billede af, hvad deres mål er. Analysen af de 30 borgerforløb peger
imidlertid på to veje, der ofte anvendes med succes til at konkretisere
borgerens mål.
1. Den ene vej til konkretisering er, at der tages afsæt i borgerens tidligere
arbejdserfaring, også selvom erfaringen ligger langt tilbage i tid.
2. Den anden vej til konkretisering er, at der tages afsæt i brede ønsker og
mål uden direkte relation til beskæftigelse. Med afsæt heri konkretiseres
ideer til beskæftigelsesrettede mål. Dette sker typisk i situationer, hvor
borgeren ikke har et fremtidsbillede (på grund af for eksempel
manglende tro på fremtiden).
Figur 5. To veje til konkretisering af mål
Konkretisering er afgørende for
progression når:
1)
2)
3)
Borgeren har besvær med
at formulere ønsker og mål
Borgerens mål er abstrakte
eller fjerntliggende
Borgeren er pga. tidligere
erfaringer i livet holdt op
med at gøre sig
forestillinger om fremtiden
Tidligere arbejdserfaring kan ligge mange år tilbage.
Afsættet i brede ønsker kan i starten være ikke-
beskæftigelsesrettet, for eksempel
være noget for sine børn.
Den beskrevne case i boksen nedenfor er hentet fra evalueringens
datamateriale. Den er et eksempel på, hvordan det at sætte borgerens mål
i centrum kan skabe progression i en sag, der ellers er gået i stå, også
selvom målene ikke umiddelbart passer ind i kommunens sædvanlige
praksis.
Citatet fra borgeren anskueliggør, at borgeren oplever det som en ændring
fra tidligere praksis, at der bliver lyttet til de mål og ønsker, han selv
kommer med.
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0015.png
Opsamling
Case: Et job som bartender
Carsten på 29 har mange års ledighed bag sig og ingen 9. klasses eksamen.
Carsten, der har været i systemet i mange år, har en ide om, at han gerne vil i
praktik som bartender på en bodega. Hidtil har det ikke kunne lade sig gøre, fordi
kommunen ikke vil understøtte praktikker i beværtninger. Desuden er Carsten
under 30 og kommunen har derfor fokus på uddannelse, selvom Carsten selv ikke
kan se det for sig.
Sagsbehandleren, der har friere rammet i projektet, beslutter at lade borgerens
mål styre planen. De aftaler, at de skal finde en bartenderpraktik.
Carsten:
”Før
projektet følte jeg ikke, at de tog de ideer, jeg kom med, alvorligt.
De har fejet dem væk og sagt ”det kan vi ikke hjælpe dig med” eller ”det har vi
ikke kompetencer til at hjælpe dig med”. Jeg er kommet med mange ideer til
praktiksteder, hvor de har sagt, at det er uden for deres register.”
Da sagsbehandleren går ind på planen, fortæller Carsten, at han har en ven, der
ejer en beværtning. Vennen inddrages og vil gerne give ham en praktikplads.
I løbet af praktikken kommer Carsten op i fuld tid, hvilket ikke er sket før. Han er
glad for praktikken, bl.a. fordi han sammen med arbejdsgiver kan indrette sig, så
der tages hensyn til de behov, der følger af hans psykiske lidelse. Da praktikken
slutter, føler han sig klar til en ny praktik i en forretning.
Under den nye praktik kommer Carsten ud for et uheld på praktikstedet. Ingen
kommer til skade, men hændelsen er en forskrækkelse. Carsten kontakter straks
sagsbehandleren, som støtter ham i at undgå en sygemelding til gengæld for at
starte roligt op igen. Kort tid efter får Carsten job i en beværtning.
2.3
Borgerne kender selv deres vigtigste barrierer for
beskæftigelse
Når der arbejdes med de barrierer, borgerne selv peger på, øges
chancerne for progression. Men hvilken type barrierer peger
borgerne på?
Evalueringen viser, at borgeren kender selv deres vigtigste barrierer for
beskæftigelse, og derfor selv ved hvilke barrierer der er brug for at
nedbryde. Sagsbehandler og mentor spiller en vigtig rolle i at støtte
borgeren i at overkomme de barrierer, borgeren selv anser som vigtige.
Evalueringen viser også, at borgerens vurdering af, hvilke barrierer der skal
arbejdes med, ikke altid stemmer overens med sagsbehandlerens.
Figur 6. Sammenhængen mellem arbejde med barrierer og progression
Ser man nærmere på, hvilken type barrierer, borgerne peger på som de
afgørende, viser der sig et interessant mønster. På tværs af de 30
analyserede sager kan man generelt inddele fagpersonernes og borgernes
beskrivelse af barrierer i to: grundlæggende og afledte barrierer.
De grundlæggende barrierer er udfordringer, som fagpersonerne beskriver
som kernen i eller roden til borgerens ledighed. De dækker over fysiske
eller psykiske diagnoser eller svære sociale problemer, som anbringelse af
børn, familiebehandling eller misrøgt i barndommen. I alle de analyserede
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0016.png
Opsamling
cases fremhæver fagpersonerne, at der er er grundlæggende barrierer til
stede.
Udover de grundlæggende barrierer er der afledte barrierer. Det er
barrierer, der beskrives som konsekvenser af de grundlæggende barrierer.
Det dækker for eksempel over mobilitet og transport, bolig, økonomi, tro på
egne evner, personlig hygiejne eller selvvurderet helbred. Således kan en
psykisk sygdom føre til problemer med transport eller svære sociale
familieproblemer kan føre til gæld.
Evalueringen viser, at borgerne primært peger på afledte barrierer, som
dem, de mener, der skal arbejdes med for at komme tættere på
beskæftigelse.
Figur 7. Borgernes syn på barrierer
Afledte barrierer er for eksempel:
- Økonomi
- Transport
- Tænder
- Familierelationer
- Bolig
Den beskrevne case i boksen nedenfor er hentet fra evalueringens
datamateriale. Den er et eksempel på både, hvordan borgerens fokus ligger
på de afledte forhindringer, som borgerens mere grundlæggende barriere
skaber, og hvordan borgeren selv peger på en barriere, hvis håndtering
åbner op for en betydelig progression.
Case: Hjælp til transport
Peter er midt i 20erne. Peter har en autismespektrumforstyrrelse og har været
ledig, siden han fyldte 18. Da Peter starter i projektet fortæller han, at han
gerne vil starte på HF. For at imødekomme Peters ønske og samtidig tage højde
for hans autisme tager sagsbehandleren Peter med til en samtale på en skole,
der tilbyder en HF-klasse netop for folk med Peters form for autisme.
Peter søger ind på specialklassen, men bliver ikke optaget pga. et højt
ansøgertal. Der skal altså lægges en ny plan. Sagsbehandleren taler med Peter
om, hvad han selv ser som de vigtigste barrierer i forhold til at starte på et
normalt VUC-forløb. Det viser sig, at Peter især har det svært med offentlig
transport og mindre med de forhold, der knytter sig til at gå i skole og være i en
klasse. For ham er transporten den vigtigste barriere.
På baggrund af Peters oplysninger foreslår sagsbehandleren, at Peter starter på
et normalt VUC-forløb med få timer til at starte med, og at han får en mentor,
der kan hjælpe ham med transporten. Peter siger ja.
I perioden op til skolestart og i en periode efter start på uddannelsen
gennemfører mentoren transporttræning med Peter og følger ham til og fra
stationen. Efter en tid føler han sig klar til selv at fortage transporten og går kort
efter op i timer på VUC til det SU-berettigende niveau.
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0017.png
Opsamling
2.4
Fra aktivitet til ansvar i praktik
Vendepunktet i en sag opstår ofte i en virksomhedspraktik. Men det
er ikke aktiviteten selve i praktikken, der skaber forandring, det er
det ansvar, der følger med den.
Evalueringen viser, at borgerne ofte oplever, at vendepunktet i deres forløb
opstår i en virksomhedspraktik.
Specifikt opfatter borgerne en virksomhedspraktik som meningsfuld, hvis de
har fået tildelt et ansvar i kraft af de arbejdsopgaver eller den rolle, de har
fået i praktikken. Det kan for eksempel være at stå ved kassen i en butik
eller at være med gennem alle trin i forplejningen af et stort selskab på et
hotel. Oplevelsen af et øget ansvar påvirker borgernes tro på egne evner.
Derfor medfører et øget ansvar i praktikken også forøgede chancer for
progression.
Figur 8. Sammenhængen mellem praktik og progression
Ingen af de borgere, der har oplevet et vendepunkt i deres praktik,
beskriver selve det at komme ud i en aktivitet som afgørende. Det er ikke
praktikken alene, der gør en forskel, men derimod oplevelsen af at
praktikken indebærer et ansvar og har betydning for virksomhedens ydelser
eller drift.
Evalueringen viser også, at ansvaret helst skal komme i en praktik, der
stemmer overens med borgerens egne mål. Det gælder for eksempel for
borgerens ønsker og mål i forhold til praktikpladsens branche eller
arbejdskultur. Der er således især to forhold, der knytter sig til progression
i virksomhedspraktikker:
1.
Opgaver med ansvar
Evalueringen viser, at det er fremmende for borgerens progression i
forbindelse med en virksomhedspraktik, at borgeren i løbet af praktikken
oplever at få arbejdsopgaver, der giver borgeren et særligt ansvar.
2.
Afstemt med borgerens mål og plan
Evalueringen viser yderligere, at det er fremmende for borgerens
progression i forbindelse med en virksomhedspraktik, at praktikken er
afstemt med borgerens plan, herunder formål, branche, timetal og
arbejdskultur.
Figur 9. Borgernes erfaring med vendepunkt i en praktik
Borgeren oplever i løbet af praktikken at få opgaver
med øget ansvar, for eksempel nye opgaver eller ny
rolle.
Praktikken er i overensstemmelse med borgerens plan,
herunder formål, branche, timetal og arbejdskultur.
17
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0018.png
Opsamling
Den beskrevne case i boksen nedenfor er hentet fra evalueringens
datamateriale og er et eksempel på, hvordan den rette praktikplads med de
rigtige opgaver kan give en borger troen på vedkommendes arbejdsevne
tilbage. Casen er også et eksempel på, at der bliver lyttet til borgerens mål,
især i forhold til typen af praktikplads, hvilket er med til at etablere tillid og
aktivere borgerens ressourcer i sagen.
Citatet, hvor borgeren taler om sin sagsbehandler, viser, at borgeren kobler
to umiddelbart modsatrettede ting, nemlig at sagsbehandleren forstår hans
begrænsning, og at hun gør ham stærkere. Det bliver hans formulering af,
at han får mulighed for at aktivere sine ressourcer, idet planen er baseret
på hans egne mål.
Case: Den rigtige praktikplads
Denne case handler om Fahad, der er sidst i 40erne, og som har mange års
ledighed bag sig. Kort inden projektstart er han blevet visiteret til et
ressourceforløb. Han lider af svære rygproblemer og betegnes af fagpersonerne
som psykisk sårbar. Selv ønsker han en førtidspension og tror ikke på, at han
kan arbejde.
Da Fahad kommer ind i projektet er hans erfaring, at praktikker ikke nytter
noget. Han har været på praktikpladser, hvor han fysisk ikke kunne udføre sit
arbejde, og han har ikke lyst til at prøve flere praktikker.
I projektet snakker Fahad med sagsbehandleren om, at han til gengæld har et
ønske om at komme mere ud af hjemmet og deltage mere i børnenes liv fremfor
at sidde hjemme. Det ønske har han uanset, at han ikke tror, han kommer til
arbejde igen. Sagsbehandleren og Fahad aftaler, at en mentor skal støtte Fahad i
at komme mere ud og konkretisere, hvordan han kan få et mere aktivt liv.
For at komme mere ud begynder Fahad at køre sin bror, som har et arbejde,
hvor han skal ud til kunder. Køreturene med broren får Fahad til at undersøge
mulighederne for at komme i praktik på brorens kontor.
Fahad:
”Det
var en rigtig god sagsbehandler, jeg havde. Hun var en af dem,
man kunne samarbejde med. Hun kunne godt forstå, at jeg var syg og ikke
kunne klare så meget. Den måde hun talte med mig på, gjorde mig stærkere.”
Kommunen benytter som regel kun virksomheder til praktik, som de allerede har
aftaler med, hvilket ikke inkluderer brorens arbejdsplads, som også ligger i en
nabokommune. Men Fahad tager selv initiativ og får etableret praktikpladsen.
Praktikforløbet bliver et vendepunkt for ham. Den er afstemt med hans egne
ønsker om timetal og arbejdsopgaver. Arbejdsopgaverne omfatter direkte
kontakt med virksomhedens kunder, ligesom han varetager
planlægningsopgaver i praktikken. På den måde får han en vigtig rolle i
praktikken, hvor virksomheden og de andre kolleger er afhængige af, at han
løser sine opgaver godt. Han får ansvar for opgaver, som giver ham troen på
egne evner til at varetage et job i begrænset timetal tilbage. Sidenhen ansættes
han på samme arbejdsplads i et fleksjob.
2.5
Fra selvvurderet til selverfaret helbred
En indsats, der fremmer borgerens tro på egne evner, medvirker til
at borgeren vurderer eget helbred mere positivt. Hvorfor hænger
selvvurderet helbred og tro på egne evner så tæt sammen?
Selvvurderet helbred er et begreb, der anvendes blandt fagpersoner, til at
beskrive en borgers syn på eget helbred. Evalueringen viser, at
fagpersonerne ofte ser borgernes selvvurderede helbred som en barriere for
18
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0019.png
Opsamling
beskæftigelse, det vil sige, at de vurderer borgerne er i stand til at udføre
mere arbejde, end borgeren selv gør.
Evalueringen viser, at det selvvurderede helbred i praksis hænger tæt
sammen med borgerens tro på egne arbejdsevner. Det ses blandt andet
derved, at borgernes selvvurderede helbred typisk udvikler sig, når troen på
egne evner udvikler sig, og ikke omvendt. Hvorfor hænger det sådan
sammen?
Evalueringen viser, at borgere med dårligt selvvurderet helbred typisk
beskriver deres helbredssituation ud fra, hvor meget helbredet påvirker
deres arbejdsevne i specifikke arbejdssituationer. På den måde ser
borgerne deres arbejdsevne som en
indikator
på deres helbred. En borgers
selvvurderede helbred er derfor i vid udstrækning et udtryk for borgerens
tidligere oplevelser og erfaringer med, hvor meget helbredet har påvirket
der evne til at varetage og løse konkrete arbejdsopgaver.
Selvvurderet helbred
er således for borgeren snarere spørgsmål om
selverfaret helbred,
fordi det er gennem egentlig og faktisk erfaring med,
hvad borgeren
kan
med sit helbred, at borgeren vurderer sit helbred.
De gennemgåede sager har vist, at udvikling i borgeres selvvurderede
helbred, sker når borgeren har fået helt konkret og specifik erfaring med,
hvad han eller hun kan med sit helbred. Denne erfaring giver borgeren en
tro på sig egen sin tro på egen arbejdsevne, og dette øger chancerne for
progression.
Figur 10. Sammenhængen mellem selvvurderet helbred og progression
Skal man forbedre borgerens selvvurderede helbred, skal man derfor
arbejde med at øge borgerens tro på egne evner. Skal man fremme
borgerens tro på egne evner er særligt to punkter vigtige:
1.
Erfaring med arbejdsevne gennem praktik
Hvis en borger skal udvikle sin tro på egen arbejdsevne, skal det ske via
erfaring. Det betyder, at borgeren konkret skal erfare sin arbejdsevne og
dens reelle niveau. Selvvurderet helbred og tro på egne evner fremmes
derfor bedst i en meningsfuld praktik, fordi den giver mulighed for
konkret og relevant erfaring. Når sagsbehandlere vurderer, at
selvvurderet helbred er en barriere for borgerne, så er det altså sjældent
vejen frem at se det som en ren psykologisk barriere. I stedet kan fokus
med fordel ligge på at støtte borgerne i at opnå konkrete erfaringer, der
kan give dem et virkelighedsnært billede af deres arbejdsevne. Ændrer
borgerens billede af egen arbejdsevne sig, vil det selvvurderede helbred
følge med.
2.
Mentor som understøtter af praktik
Når mentorstøtten står alene vil det være svært at udvikle borgerens
selvvurderede helbred eller tro på egen arbejdsevne. Borgeren har brug
for at erfare egne evner. Mentoren spiller derfor snarere en afgørende
rolle i forhold til at understøtte borgerens mod til at begive sig ud i en
sådan erfaring, det vil sige i forhold til at begynde i en praktik, hvor
19
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0020.png
Opsamling
arbejdsevnen afprøves. Samtidig kan mentor være afgørende i at
forberede og fastholde borgerens praktik ved at afhjælpe barrierer op til
og undervejs i praktikken.
Figur 11. Borgernes erfaring med eget helbred gennem praktik og mentor
Når borgeren erfarer egen arbejdsevne i praksis løftes
borgerens vurdering af tro på egne evner.
I forhold til tro på egne evner er mentors rolle vigtigst i
forhold til at understøtte borgeren i praktikken og
dermed understøtte, at borgeren opnår erfaring med
arbejdsevnen.
Den beskrevne case nedenfor er hentet fra evalueringens datamateriale og
er et eksempel på, at spørgsmålet om det selvvurderede helbred bliver
afklaret gennem borgerens faktiske erfaring med, hvad han kan. I
borgerens egen beskrivelse af sin progression sker forandringen i takt med
at 1) at der kommer ro omkring sagen og fokus på at skabe et meningsfuldt
forløb baseret på hans egne mål, og 2) at han kommer i en praktik, hvor
han får mulighed for at gøre sig en række nye erfaringer med sin egen
arbejdsevne og dermed sit helbred. Det er i praktikken, at borgeren
udvikler sit syn på, hvad han kan
og dermed opnår et forbedret
selverfaret helbred.
Case: Genvinde troen på egne evner
I denne case møder vi en ung mand, Mads, som har en svær nerveskade og lang
tids ledighed og behandling bag sig. Da Mads kommer ind i projektet har han
ingen forestillinger om fremtiden og han tror ikke på, at han vil kunne arbejde.
Mentor og sagsbehandler vurderer, at selvvurderet helbred er en barriere for
Mads. Selv har Mads en oplevelse af, at det er svært at formidle sin sygdom, der
ikke kan ses fysisk. Uoverensstemmelsen mellem Mads og sagsbehandlerens
synspunkt er delvist konfliktladet, og Mads har en generel opfattelse af, at
jobcentret har været på nakken af ham.
Da han kommer ind i projektet ønsker han derfor ro fra eksempelvis tvungne
møder i jobcentret. Men han vil også gerne afklares til et eventuelt fleksjob.
Sagsbehandleren, der har friere rammer i projektet, vælger at efterkomme de to
ønsker om en mere skræddersyet mødeplan og en plan for afklaring.
For at få gang i afklaringen vælger Mads og sagsbehandleren at planlægge en
praktik. Mads anvender sit netværk til at finde praktikpladser. I løbet af en række
praktikker, får han en afgørende ny oplevelse af at kunne spille en rolle i en
virksomhed. Selvom timetallet er lavt og han har en del skånebehov, genvinder
han troen på sig selv og en fremtid på arbejdsmarkedet.
Mads:
”Dine
begrænsninger er selvfølgelig trælse, men det er godt at kende
dem. At finde ud af, hvad du kan, og hvad du ikke kan, gør også rigtig meget for
billedet af, hvor du står henne fremtidsmæssigt.”
I citatet i casen beskriver borgeren, hvordan erfaringerne i en praktik
påvirker ham. Citatet illustrerer, at det for borgeren er erfaringen med,
hvad han kan i en arbejdskontekst
(”at finde ud af, hvad du kan”),
der i
sidste ende påvirker hans tro på fremtiden på arbejdsmarkedet.
20
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0021.png
Opsamling
2.6
De fem hypoteser i overblik
I oversigten nedenfor ses de fem hypoteser i overblik.
Nr.
1.
Hypotese
Når borgeren har
tillid til
sagsbehandleren,
øges chancerne for, at
borgeren opnår
progression.
Beskrivelse
Borgerens tillid til sagsbehandleren styrker
informationsflowet fra borgeren til
sagsbehandleren, og dermed styrkes
informationsgrundlaget i sagen. Et styrket
informationsflow betyder både, at borgeren
afgiver relevante oplysninger, som pågældende
ellers ikke ville have afgivet, og at
oplysningerne afgives på et tidligere tidspunkt i
forløbet. Et styrket informationsgrundlag øger
sagsbehandlerens mulighed for at yde den rette
indsats og støtte på det rette tidspunkt. Det er
derfor fremmende for progression, når der
etableres en relation, hvor borgeren har tillid til
sagsbehandleren.
Konkretisering og målepunkter
Analysen viser, at følgende fire punkter er
centrale for, at borgeren oplever, at der er
etableret en tillidsfuld relation:
1. Sagsbehandlerkontinuitet: At borgeren har
samme sagsbehandler over længere tid.
2. Tilgængelighed: At borgeren oplever, at
sagsbehandleren er tilgængelig for
modtagelse af borgerens information.
3. Tilpasset responstid: At borgeren oplever, at
sagsbehandleren reagerer indenfor en
passende tid på den information, som
borgeren afgiver. Det kan for eksempel
være, når borgeren selv har fundet en
praktik eller er i risiko for at forlade praktik.
4. Koordinering og inddragelse: At borgeren
oplever, at sagsbehandleren reagerer
koordinerende og inddragende, for eksempel
i forhold til behandlere og netværk.
Analysen viser således, at det er væsentligt for
progression, at borgeren har en plan med egne
mål. Analysen viser, at for at støtte de borgere,
der ikke selv på forhånd har klare mål, anvender
sagsbehandlerne to veje til konkretisering af
mål:
1. I konkretiseringsprocessen tages der afsæt i
borgerens tidligere arbejdserfaring.
2. I konkretiseringsprocessen tages der afsæt i
brede ønsker og mål uden direkte relation til
beskæftigelse, og herigennem formes en
konkret ide til et beskæftigelsesrettet mål.
Der skelnes mellem to typer barrierer:
grundlæggende barrierer
afledte barrierer
Ofte er det ikke borgerens grundlæggende
udfordringer, for eksempel fysisk eller psykisk
sygdom, som borgeren peger på står i vejen for
arbejde. I stedet er det barrierer, der er afledt af
de primære udfordringer, for eksempel mobilitet,
økonomi, bolig og hjem og tro på egne evner.
Analysen viser således, at der især er to forhold,
der er væsentlige i forhold til progression i
forbindelse med praktik:
1. At borgeren i løbet af praktikken tildeles et
øget ansvar for de arbejdsopgaver, borgeren
løser.
2. At praktikken er afstemt med borgerens
plan, herunder borgerens mål angående
formål, branche, timetal og arbejdskultur.
Skal man fremme borgerens tro på egne
arbejdsevner og løfte borgerens selvvurdering af
helbredet, er særligt to punkter vigtige:
1. At sikre, at borgeren opnår erfaring med
arbejdsevnen gennem praktik.
2. At der anvendes en mentor til at
understøtte, at borgeren gennemfører og
opnår erfaring fra praktikken.
2
Når borgeren har
en
plan baseret på
egne mål, aktiverer
borgeren egne
ressourcer
for at nå
planens mål, og
dermed øges
chancerne for
progression.
En borger med en plan, der er baseret på
borgerens egne mål, vil typisk selv tage initiativ
til at aktivere sine ressourcer for at igangsætte
aktiviteter i planen. Analysen viser, at det
typisk kommer til udtryk på to måder:
1. Borgeren finder selv en praktikplads.
2. Borgeren aktiverer sit netværk for
eksempelvis at overkomme barrierer eller
finde en praktikplads.
Når borgeren aktiverer egne ressourcer, øges
chancerne for progression
.
Borgeren har ofte selv en klar ide om, hvilke
barrierer der står i vejen for beskæftigelse.
Borgerens vurdering af, hvilke barrierer der
skal arbejdes med, er ikke altid barrierer, som
sagsbehandleren bedømmer som de rette at
arbejde med først.
Når sagsbehandleren eller mentoren medvirker
til at overkomme de barrierer, borgeren peger
på, øges chancerne for progression.
Analysen viser, at borgerne gennemgående
oplever, at vendepunktet i deres forløb knytter
sig til, at de i løbet af en virksomhedspraktik
har fået tildelt et ansvar i forbindelse med nye
arbejdsopgaver (for eksempel stå ved kassen
eller sikre varer på hylder) ved at påtage sig
nye roller i praktikken.
Ved at tildele borgeren øget ansvar i en praktik
øges chancerne for progression.
Borgere med dårligt selvvurderet helbred
beskriver typisk deres helbredssituation ud fra,
hvor meget de har erfaret, at helbredet
påvirker deres arbejdsevne. På den måde ser
borgerne deres arbejdsevne som en indikator
på deres helbred. En borgers selvvurderede
helbred er handler snarere om selverfaret
helbred. Af den grund fremmes det
selvvurderede helbred ved at fremme
borgerens tro på egen arbejdsevne.
3
Når der arbejdes med
de
barrierer,
borgeren selv peger
på,
øges chancerne
for progression.
4
Vendepunktet i en sag
opstår, når borgeren
får
ansvar i en
virksomhedspraktik
, der er afstemt med
borgerens egne mål i
planen.
5
Selvvurderet
helbred og troen på
egne arbejdsevner
hænger tæt sammen.
En indsats, der
fremmer tro på egne
evner, medvirker til,
at borgeren vurderer
sit eget helbred mere
positivt.
21
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Orientering om evaluering af Empowerment-projektet, fra beskæftigelsesministeren
1765460_0022.png
Opsamling
Om Deloitte
Deloitte leverer ydelser indenfor revision, consulting, financial advisory, risikostyring, skat og dertil knyttede ydelser til både
offentlige og private kunder i en lang række brancher. Deloitte betjener fire ud af fem virksomheder på listen over verdens største
selskaber, Fortune Global 500®, gennem et globalt forbundet netværk af medlemsfirmaer i over 150 lande, der leverer
kompetencer og viden i verdensklasse og service af høj kvalitet til at håndtere kundernes mest komplekse forretningsmæssige
udfordringer. Vil du vide mere om, hvordan Deloittes omkring 245.000 medarbejdere gør en forskel, der betyder noget, så besøg os
på Facebook, LinkedIn eller Twitter.
Deloitte er en betegnelse for en eller flere af Deloitte Touche Tohmatsu Limited, der er et britisk selskab med begrænset ansvar
(”DTTL”), dets netværk af medlemsfirmaer og deres tilknyttede virksomheder. DTTL og alle dets medlemsfirmaer udgør separate og
uafhængige juridiske enheder. DTTL (der også betegnes “Deloitte Global”) leverer ikke selv ydelser til kunderne. Vi henviser til
www.deloitte.com/about for en udførlig beskrivelse af DTTL og dets medlemsfirmaer.
© 2016 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited.
22