Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 245
Offentligt
1765382_0001.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
En analyse af muligheder og konsekvenser
April 2017
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Sammenfatning
Analysen af mulighederne for øget digitalisering
af den virksomhedsrettede indsats viser, at virk-
somhedernes manuelle opgørelser af antallet af
ansatte kan digitaliseres gennem forenklede reg-
ler og brug af registerdata. En øget digitalisering
vil lette ansøgningsprocessen for virksomheder-
ne og bidrage med et mere objektivt datagrund-
lag for medarbejderrepræsentanternes og job-
centrenes kontrol med bevilling af virksomheds-
praktik og løntilskud.
Den virksomhedsvendte indsats har de seneste år gennemgået digitalise-
ring i form af blandt andet ansøgnings- og bevillingssystemet VITAS, der
har muliggjort videre digitalisering på området. Gennem VITAS kan virk-
somheder søge om oprettelse af løntilskudsstillinger, virksomhedspraktikker
og voksenlærlingetilskud. Det primære formål med denne analyse er at
undersøge konsekvenserne ved øget digitalisering af den virksomhedsrette-
de indsats, der i dag foregår ved brug af VITAS.
Analysen er baseret på en afdækning af praksis hos virksomheder og job-
centre i forbindelse med godkendelse af virksomhedsplaceringer, beregnin-
ger på baggrund af en stikprøve af sager samt gennemgang af regler og
vejledninger.
Analysen er gennemført på baggrund af to temaer:
1. Opgørelse af antal af ordinært ansatte (tema
1).
2. Ensretning af merbeskæftigelseskravet (tema
2).
Tema 1: Opgørelse af antal af ordinært ansatte
Virksomhederne opgør antallet af ordinært ansatte i forbindelse med an-
søgning om virksomhedspraktik eller løntilskudsstillinger. Opgørelsen af
ordinært ansatte foretages for at vurdere, om to krav er opfyldt: rimelig-
hedskravet og merbeskæftigelseskravet. Hensigten med rimelighedskravet
er at sikre, at der er et rimeligt forhold mellem ordinært ansatte og støttede
ansatte i virksomhederne. Hensigt med merbeskæftigelseskravet, der kun
gælder løntilskudsstillinger, er derimod at sikre, at løntilskudsstillinger ikke
erstatter eksisterende ordinære stillinger.
Opgørelsen af antal ordinært ansatte udarbejdes af virksomheden, der an-
søger, og skal omfatte alle ansatte i virksomheden, der ikke er støttet af
det offentlige (det vil sige løntilskud, virksomhedspraktik og fleksjob), og
som ikke er ansat til en tidsbegrænset eller specifik opgave.
På baggrund af den gennemførte analyse vurderer Deloitte, at det er muligt
at digitalisere opgørelsen af ordinært ansatte.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Anvendelse af registerdata kan erstatte virksomhedernes manuelle indtast-
ninger af data om antallet af medarbejdere i cirka 80 procent af virksomhe-
dernes ansøgninger om løntilskudsstillinger eller virksomhedspraktikker. I
de resterende cirka 20 procent vil der være behov for supplerende manuel
oplysning eller kontrol.
Der blev i 2016 påbegyndt cirka 230.000 forløb med virksomhedspraktikker
og løntilskudsstillinger. På baggrund heraf indikerer analysen, at der ved
digitalisering er et potentiale for at reducere virksomhedernes angivelser i
cirka 184.000 ansøgninger årligt.
Digitaliseringen vil desuden medføre, at medarbejderrepræsentanternes og
jobcentrenes kontrol med opfyldelse af rimeligheds- og merbeskæftigelses-
kravet kan gennemføres på et mere ensartet og objektivt grundlag med
udgangspunkt i registerdata.
Virksomhederne vil fortsat manuelt skulle afgive oplysninger på tro og love.
Disse oplysninger omfatter for eksempel karakteren af eventuelle nylige
afskedigelser, og om virksomheden er kriseramt, omfattet af strejke eller
ramt af blokade. Virksomhederne skal også fortsat beskrive selve stillingen
og sikre godkendelse fra en medarbejderrepræsentant.
En praksisafdækning baseret på interview med 50 virksomheder viser, at
virksomhedernes praksis med manuelle opgørelser og indtastninger varie-
rer. Det samme gælder medarbejderrepræsentanternes og jobcentrenes
kontrol af, om kravene er opfyldt ud fra de indtastede oplysninger om antal
ansatte.
Digitalisering forudsætter, at opgørelsesmetoden forenkles, så kravene om,
at tidsbestemte ansættelser, eller at ansatte til en specifik opgave ikke må
indgå i opgørelsen, (undtagelserne) fjernes. Årsagen hertil er, at de to und-
tagelser ikke kan oplyses på baggrund af registerdata.
Deloitte vurderer, at fjernelse af undtagelserne ikke vil betyde markant
forøgede eller forringede muligheder for virksomhedernes adgang til at få
medarbejdere med løntilskud eller virksomhedspraktikanter.
Dette underbygges af, at yderligere 12 sager vil skulle undergå manuel
sagsbehandling ved brug af registerdata end ved brug af virksomhedernes
egne angivelser i VITAS. Samtidig indikerer data, at virksomhederne i 187
af 370 undersøgte sager allerede vil have mulighed for at få godkendt to
eller flere medarbejdere i støttet beskæftigelse.
Tema 2: Ensretning af merbeskæftigelseskravet
Der er på nuværende tidspunkt forskellige regler for opgørelse af merbe-
skæftigelseskravet for offentlige og private virksomheder. For private ar-
bejdsgivere opgøres kravet i forhold til det gennemsnitlige antal ordinært
ansatte i de seneste 12 måneder. For offentlige arbejdsgivere opgøres tallet
i forhold til budgetteret antal ansatte uden angivelse af periode eller andre
forhold. De forskellige regler bunder i EU-krav til opgørelsen for merbe-
skæftigelseskravet for private virksomheder.
Hvis merbeskæftigelseskravet for offentlige arbejdsgivere skal digitaliseres,
kræver det, at kravet om opgørelse ud fra antallet af budgetterede ansatte
ændres, da dette ikke er tilgængeligt i registerdata. Det er i analysen anta-
get, at kravet ensrettes, så opgørelsesmetoden er ens for private og offent-
lige virksomheder.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Afdækningen af praksis i syv jobcentre har vist, at merbeskæftigelseskravet
med fordel kan ensrettes for at få en mere konsekvent og underbygget
opgørelsesmetode for offentlige virksomheder.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Indhold
1
1.1
1.2
1.3
Indledning og formål
Temaer og fremgangsmåde
Analysens data og repræsentativitet
Opbygning af rapporten
6
6
7
7
2
Baggrund for digitalisering af den
virksomhedsrettede indsats
9
9
10
2.1
VITAS som grundlag for øget digitalisering
2.2
Digitaliseringsscenarie: Automatisering af virksomhedernes
indtastning af oplysninger
3
3.1
Analyse af potentialer og konsekvenser
ved øget digitalisering
Beskrivelse af digitaliseringsscenarie
16
16
4
Detaljering af digitaliseringsmuligheder
for rimelighedskravet
20
20
21
4.1
Praksis for arbejdet med undtagelserne
4.2
Konsekvenser ved øget automatisering gennem anvendelse af
eIndkomstdata
5
Ensretning og digitalisering af
merbeskæftigelseskravet
26
26
27
28
5.1
Ensretning af opgørelsesmetoder
5.2
Konsekvenser ved automatisering og overgang til
eIndkomstdata
5.3
Vurdering af potentialer, muligheder og konsekvenser ved
digitalisering
6
6.1
6.2
6.3
Bilag
Undersøgelsesdesign og data
Spørgeguider
Opkaldslister og beregningsdata
30
30
40
44
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0006.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
1 Indledning og formål
Deloitte har for Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering (STAR) analyseret muligheder og
konsekvenser ved en øget digitalisering af den
virksomhedsrettede indsats. Analysens formål er
at belyse mulighederne for at forenkle virksom-
hedernes brug af virksomhedspraktik og løntil-
skud ved at øge automatiseringen af kontrol og
validering af rimeligheds- og merbeskæftigelses-
kravet.
Som led i beskæftigelsesreformen blev det besluttet, at loven om en aktiv
beskæftigelsesindsats skulle gennemskrives og forenkles. I 2016 indgik
regeringen og KL aftale om kommunernes økonomi for 2017, hvor det
blandt andet blev aftalt at undersøge mulighederne for
”øget og bedre digi-
talisering”.
Denne analyse har til formål at afdække konsekvenserne ved øget digitali-
sering af sagsbehandlingen forbundet med virksomhedsplaceringer.
1.1
Temaer og fremgangsmåde
For at operationalisere analysen er der gennemført analyse af to analyse-
temaer, der er relevante for digitalisering af arbejdet med den virksom-
hedsrettede indsats og samarbejdet med virksomhederne. De to temaer
fremgår af figuren nedenfor og er beskrevet i de følgende afsnit.
Figur 2. Analysens temaer
Figur 1. Centrale begreber i analysen
VITAS
System, der er udviklet af
STAR som følge af beskæfti-
gelsesreformen. VITAS under-
støtter ansøgnings- og bevil-
lingsprocesser for en række
forskellige ordninger for støt-
tet beskæftigelse.
Rimelighedskrav
Centralt krav ved vurdering af
bevilling af virksomhedsprak-
tik og løntilskudsstillinger.
Kravet skal sikre, at der i
virksomhederne er et rimelig
forhold mellem ordinært an-
satte og personer i støttet
beskæftigelse.
Merbeskæftigelseskrav
Centralt krav ved vurdering af
bevilling af løntilskudsstillin-
ger. Kravet skal sikre, at støt-
tet beskæftigelse ikke erstat-
ter ordinært ansatte.
Tema 1: Opgørelse af antal af ordinært ansatte
Det første tema handler om muligheden for at forenkle og digitalisere opgø-
relsen af ordinært ansatte. Antallet af ordinært ansatte anvendes, når job-
centrene skal vurdere, om rimeligheds- og merbeskæftigelseskravet (gæl-
der kun løntilskud) er opfyldt, før der kan bevilges en støttet stilling til en
virksomhed. Hensigten med rimelighedskravet er at sikre et rimeligt forhold
mellem støttede personer og ordinært beskæftigede personer i virksomhe-
derne.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
I dag opgives antallet af ordinært ansatte manuelt af de virksomheder, der
ansøger om at modtage en løntilskudsmedarbejder eller en virksomheds-
praktikant. Under tema 1 vurderes konsekvenserne ved en digitalisering,
hvor antallet af ordinært ansatte beregnes på baggrund af registerdata
fremfor ved manuel angivelse, og hvor afgørelsen om kravopfyldelse derved
kan automatiseres.
Tema 2: Ensretning af merbeskæftigelseskravet
Der gælder i dag forskellige regler for at vurdere private og offentlige virk-
somheders ansøgning om en løntilskudsmedarbejder. Dette gælder merbe-
skæftigelseskravet, der har til hensigt at sikre, at den støttede medarbejder
udgør en nettotilførsel af arbejdskraft til den pågældende virksomhed og
således ikke erstatter en ordinært ansat.
Temaet undersøger konsekvenserne ved at ensrette merbeskæftigelseskra-
vet på tværs af offentlige og private virksomheder, så opgørelsen kan digi-
taliseres.
1.2
Analysens data og repræsentativitet
Der er i analysen primært gennemført konsekvensanalyse på baggrund af
370 løntilskuds- og virksomhedspraktiksager, der er samkørt med register-
data for de ansøgende virksomheder og med data om antallet af støttede
personer i tidligere beskæftigelse i virksomheden. For disse sager er der
desuden beregnet alternative sagsudfald ved anvendelse af øget digitalise-
ring i forbindelse med sagsoplysning og virksomhedsangivelser.
Herudover er der gennemført interview med 50 udvalgte virksomheder med
henblik på at afdække deres erfaringer med ansøgning og bevilling af virk-
somhedspraktik eller løntilskudsstillinger. Der er desuden gennemført inter-
view med ledere og medarbejdere i syv udvalgte jobcentre.
Selve sagsgennemgangen og konsekvensanalysen er foretaget på baggrund
af 370 tilfældigt valgte sager fra 2016, hvoraf cirka 300 sager vedrører
virksomhedspraktikker, og de resterende cirka 70 sager vedrører løntilskud.
Analysen er således foretaget på baggrund af data, der bredt repræsenterer
brancher i både den offentlige og den private sektor, men som ikke er di-
rekte repræsentative for data på landsplan. Det skyldes blandt andet, at
fordelingen på brancher i samtlige sager om løntilskud og virksomhedsprak-
tik ikke er kendt, og der derfor ikke er en fordeling at bedømme repræsen-
tativitet ud fra.
Det bemærkes, at samtlige 370 sager har udmundet i en tildelt bevilling om
enten løntilskudsstilling eller virksomhedspraktik.
Se endvidere bilag for en gennemgang af undersøgelsesdesign og en detal-
jeret databeskrivelse.
1.3
Opbygning af rapporten
Kapitel 2 sætter rammen for analysen ved at præsentere mulighe-
derne for øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats i form
af det scenarie, der er behandlet i analysen.
I kapitel 3 vurderes de samlede potentialer og konsekvenser ved im-
plementering af digitaliseringsscenariet.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
I kapitel 4 og 5 gennemføres en analyse af mulighederne for digitali-
sering og forenkling af rimelighedskravet og merbeskæftigelseskra-
vet, idet disse er forudsætninger for realisering af scenariet.
Rapportens samlede bilag fremgår af kapitel 6.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0009.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
2 Baggrund for digita-
lisering af den virk-
somhedsrettede
indsats
Den virksomhedsvendte indsats har de seneste
år gennemgået digitalisering i form af blandt an-
det ansøgnings- og bevillingssystemet VITAS,
der har muliggjort videre digitalisering på områ-
det. I dette kapitel beskrives mulighederne for
øget digitalisering af den virksomhedsvendte
indsats, regelgrundlaget for denne digitalisering,
og hvilke ændringer digitalisering vil forudsætte.
I dette kapitel præsenteres selve digitaliseringsscenariet, der behandles,
hvorefter der redegøres for regelgrundlaget, den tekniske digitaliseringsløs-
ning og de tekniske forudsætninger.
2.1
VITAS som grundlag for øget digitalisering
Analysen af øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats er fokuse-
ret på en række digitaliseringsmuligheder, der knytter sig til systemet VI-
TAS, der er udviklet af STAR. VITAS har til formål at digitalisere en række
ansøgnings- og bevillingsprocesser i forbindelse med den virksomhedsrette-
de indsats. VITAS anvendes til løntilskudsstillinger, virksomhedspraktikker,
nytteindsats og stillinger som voksenlærling.
VITAS har primært tre brugergrupper: jobcentre, ansøgende virksomheder
og andre aktører (der optræder som jobcentre). VITAS er allerede i drift og
anvendes til at gennemføre cirka 30 procent
1
af alle ansøgninger om virk-
somhedspraktik eller løntilskud.
Jobcentrene anvender VITAS til at oprette ansøgninger for virksomhederne,
kontrollere oplysninger om virksomhederne og de ledige og bevilge en løn-
tilskudsstilling eller en virksomhedspraktikplads.
Virksomhederne anvender VITAS ved at logge ind i systemet med digital
signatur, starte eller færdiggøre en ansøgning og udfylde de nødvendige
oplysninger, for at den støttede stilling kan godkendes af jobcentret. Oplys-
ningerne kan for eksempel vedrøre indholdet i stillingen eller virksomhe-
dens medarbejderantal mv. Når virksomheden er færdig med at udfylde
1
Oplyst af STAR.
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0010.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
oplysningerne, kan den indsende ansøgningen til godkendelse hos en med-
arbejderrepræsentant, der skriftligt skal tilkendegive, at oplysningerne er
korrekte, og at medarbejderne positivt vil medvirke til at opfylde formålet
med den støttede stilling. Herefter skal virksomheden og jobcentret god-
kende, at stillingen oprettes.
VITAS er i sig selv et væsentligt digitaliseringsinitiativ, idet systemet erstat-
ter en lang række omfangsrige blanketter. Samtidig er systemet dialogba-
seret, så det kun er relevante svarmuligheder og spørgsmål, der præsente-
res for brugeren. Mange af de oplysninger, der indtastes i systemet, er re-
levante, for at jobcentret kan vurdere, om stillingen er relevant. Andre op-
lysninger er udelukkende oplysningsgrundlag, for at jobcentret kan vurdere,
om virksomheden opfylder objektive krav til virksomhedens medarbejder-
sammensætning.
Digitaliseringsscenarie: Automatisering af virksomhedernes
indtastning af oplysninger
Digitaliseringsscenariet handler om muligheden for at reducere og automa-
tisere de oplysninger, som virksomhederne i dag skal opgøre manuelt. De
oplysninger, der foreslås automatiseret, omfatter oplysninger om antallet af
ordinært ansatte, oplysninger om reduktioner i antallet af ansatte, oplys-
ninger om det gennemsnitlige antal ansatte over en 12-måneders periode
(for private virksomheder) og oplysninger om antallet af støttede personer i
virksomheden. Figuren nedenfor viser et eksempel på virksomhedernes
indtastningsfelter i VITAS.
Figur 3. Eksempel på indtastningsfelter i VITAS til angivelse af ansættelsesfor-
hold i virksomheden
2.2
Det er disse oplysninger samt øvrige oplysninger relateret til virksomhedens
medarbejderantal over tid, der er grundlag for de digitaliseringsmuligheder,
der primært behandles i denne analyse.
Konkret er der identificeret mulighed for at anvende registerdata til at spe-
cificere det antal lønmodtagere, der er tilknyttet en given virksomhed og et
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0011.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
givet P-nummer (produktionsenhedsnummer
2
). Registerdata for dette fin-
des i SKATs eIndkomstregister (eIndkomst), som alle danske virksomheder
er forpligtet til at indberette lønudbetalinger til. Virksomhederne skal fore-
tage indberetning af løn på cpr-nummerniveau og med angivelse af P-
nummer, hvis virksomheden har mere end ét P-nummer. Det betyder, at
antallet af cpr-nummerunikke indberetninger i en given måned indikerer,
hvor mange ansatte/lønmodtagere virksomheden har haft. Det er således
muligt at indhente objektive registerdata om antallet af ansatte i en virk-
somhed, der kan erstatte virksomhedernes manuelle opgørelser.
Virksomhederne har desuden i VITAS mulighed for at hente oplysninger om
antallet af personer i løntilskud og virksomhedspraktik. Disse oplysninger
anvendes også til at vurdere, om virksomhederne opfylder de objektive
krav til medarbejdersammensætningen. Data om løntilskudsmedarbejdere
og virksomhedspraktikanter er tilgængelige fra registret DFDG (det fælles
datagrundlag), der vedligeholdes og driftes af STAR.
2.2.1
Regelgrundlag og implementeringsforudsætninger
Der er to centrale regler og én central implementeringsforudsætning, der er
central for realisering af digitaliseringsscenariet.
Rimelighedskravet
Formålet med rimelighedskravet (eller forholdstalskravet) er at sikre, at der
er et rimeligt forhold mellem antallet af ordinært ansatte og ansatte i virk-
somhedspraktik eller løntilskud på en arbejdsplads. Kravet understøtter
herved, at tilbuddet gennemføres på en almindelig arbejdsplads, og at ordi-
nære stillinger ikke fortrænges i forbindelse med den virksomhedsrettede
indsats.
Tabel 1. Beskrivelse af rimelighedskravet
Rimelighedskravet
Formål
Beskrivelse
Regulerer, at der er en rimelig fordeling af støttede
personer og ordinært ansatte på en virksomheds
lokation.
Rimelighedskravet gælder for ansættelse i løntil-
skud eller virksomhedspraktik i offentlige og private
virksomheder.
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) § 48,
stk. 1 for virksomhedspraktik og LAB § 62 for løntil-
skud. De uddybende bestemmelser fremgår af be-
kendtgørelsen om en aktiv beskæftigelsesindsats
(BAB) §§ 73 og 92.
Sagsområde
Lovgivning og
bekendtgørelse
Konkret betyder rimelighedskravet, at der:
For virksomheder med under 50 ansatte ikke må være personer i
virksomhedspraktik eller i løntilskud i et omfang, der overstiger en
ratio på 1:5. Det vil sige, at der maksimalt må være ansat én virk-
somhedspraktikant eller løntilskudsansat per fem ordinært ansatte.
Produktionsenhedsnummeret eller P-nummeret er den måde, hvorpå virksomheder,
der har aktiviteter på flere adresser, opgør og afgrænser disse i forhold til SKAT og
Erhvervsstyrelsen. Nummeret anvendes blandt andet til beregning af kørselsfradrag
for ansatte. Der henvises til SKAT og Erhvervsstyrelsen for uddybende beskrivelser.
Det bemærkes, at enheden i enighed med medarbejderrepræsentanten kan vælge at
anvende en anden afgrænsning end P-nummeret.
2
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0012.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
For virksomheder med over 50 ansatte må omfanget ikke overstige
en ratio på 1:10 for ansatte udover de første 50.
Alle virksomheder har mulighed for at have én person i praktik eller
løntilskud.
Det bemærkes at sidstnævnte mulighed er relevant for de virksomheder,
der ikke har en person i støttet beskæftigelse på ansøgningstidspunktet
eller ikke har nogen ansatte (fx frivillige organisationer). Rimelighedskravet
er identisk på tværs af offentlige og private virksomheder.
Ratioen beregnes på baggrund af antallet af ordinært ansatte. Dette begreb
omfatter alle medarbejdere i virksomheden, dog (jf. BAB § 92, stk. 5 og 6)
med undtagelse af:
Tidsbegrænsede ansættelser.
Personer, der er ansat med henblik på en bestemt opgave.
Ansatte med offentligt tilskud, herunder fleksjobbere.
Antallet af ordinært ansatte opgøres ved at tage et gennemsnit på tværs af
de seneste tre måneder. Arbejdsgiveren og en medarbejderrepræsentant
(ansat på den faktiske fysiske virksomhed opgjort ved P-nummer) skal
skriftligt tilkendegive, at rimelighedskravet er opfyldt. Antal ordinært ansat-
te skal indtastes i VITAS af virksomheden selv eller af en jobcentermedar-
bejder, og på baggrund heraf vurderer jobcentret, om rimelighedskravet er
overholdt.
Merbeskæftigelseskravet
Hensigten med merbeskæftigelseskravet er ligesom hensigten med rimelig-
hedskravet at forhindre fortrængning af ordinært ansatte, så ordinært an-
satte ikke erstattes af støttede ansatte. Hensigten med kravet er desuden
at sikre, at der udelukkende bevilges løntilskudsstillinger, der er i overens-
stemmelse med EU’s statsstøtteregler
jævnfør gruppefritagelsesforordning
nr. 651/2014 af 17. juni 2014.
Tabel 2. Beskrivelse af merbeskæftigelseskravet
Merbeskæftigel-
seskravet
Formål
Sagsområde
Lovgivning og
bekendtgørelse
Beskrivelse
Skal sikre, at en støttet person indgår som en netto-
udvidelse af antallet af ansatte i en virksomhed.
Merbeskæftigelseskravet gælder for ansættelse i løn-
tilskud i offentlige og private virksomheder.
Reglerne fremgår af loven om en aktiv beskæftigel-
sesindsats § 61. Reglerne uddybes i bekendtgørelsen
om en aktiv beskæftigelsesindsats (BAB) §§ 86-91.
Reglen om merbeskæftigelse henviser til, at der skal foretages en
nettoud-
videlse af antallet af ansatte hos vedkommende arbejdsgiver
(BAB § 86).
Det betyder, at der skal være tale om merbeskæftigelse i forhold til virk-
somhedens normale beskæftigelse. Derudover gælder det for private virk-
somheder, at ansættelse i løntilskud ikke må foretages i en stilling, der er
ledig på grund af afskedigelse eller fratrædelse af en ansat uden støtte in-
denfor de foregående tre måneder (BAB § 86, stk. 2). En løntilskudsansat
kan dog godt afløse en fastansat, der er på orlov som følge af værnepligt,
eller som deltager i uddannelsesjobrotation, herunder efter loven om sta-
tens voksenuddannelsesstøtte (BAB § 86, stk. 4).
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Ved opgørelsen af antallet af ordinært ansatte medregnes alle medarbejde-
re, uanset om de arbejder på hel- eller deltid, og der gælder de samme
undtagelser som for opgørelsen i forbindelse med rimelighedskravet (BAB
§ 86, stk. 2).
Både private og offentlige arbejdsgivere er omfattet af merbeskæftigelses-
kravet, men der anvendes forskellige opgørelsesmetoder for antallet af or-
dinært ansatte for private og offentlige virksomheder.
For private virksomheder gælder, at:
Merbeskæftigelseskravet skal ses i forhold til det gennemsnitlige an-
tal ansatte i virksomheden over de seneste 12 måneder.
En medarbejderrepræsentant skriftligt skal tilkendegive, at betingel-
sen om merbeskæftigelse er opfyldt (BAB § 90, stk. 3).
Hvis der ingen ansatte er i virksomheden, skal merbeskæftigelses-
kravet tjekkes af jobcentret.
Enten virksomheden eller en jobcentermedarbejder manuelt skal ind-
taste gennemsnittet af antallet af ordinært ansatte over de seneste
12 måneder.
For offentlige virksomheder gælder, at:
Virksomhedens normale beskæftigelse opgøres på baggrund af virk-
somhedens budget (BAB § 89, stk. 2).
Efterlevelse af merbeskæftigelseskravet sikres af den offentlige virk-
somhed og de ansatte i fællesskab (BAB § 89, stk. 1).
Med virksomhedens budget menes, at en offentlig virksomhed lever op til
merbeskæftigelseskravet i de tilfælde, hvor der er ansat det antal medar-
bejdere, som det aktuelle budget tilsiger, forud for oprettelsen af en løntil-
skudsstilling.
For de offentlige virksomheder bemærkes det, at den budgetbaserede op-
gørelsesmetode er en barriere for digitalisering, da validering og kontrol
heraf ikke kan gennemføres på baggrund af registeropgørelser. Endvidere
er det administrativt vanskeligt for jobcentrene at verificere virksomheder-
nes angivne oplysninger.
Der findes særlige regler for en række målgrupper. Disse regler betyder, at
der for revalidender, førtidspensionister og personer omfattet af den særlige
ordning for relativt nyuddannede med handicap gælder et særligt merbe-
skæftigelseskrav. Ansættelse med løntilskud af personer i den målgruppe
skal enten udgøre en nettoudvidelse som angivet ovenfor, eller stillingen
skal være blevet ledig som følge af frivillig afgang, afgang på grund af al-
der, frivillig reduktion af arbejdstiden eller afskedigelse på grund af forseel-
se (BAB § 87).
Regelrelaterede implementeringsforudsætninger
For at kunne gennemføre scenariet er det nødvendigt at ændre regelgrund-
laget for især opgørelsen af antallet af ansatte til brug i forhold til både
rimelighedskravet og merbeskæftigelseskravet.
I optællingen af antallet af ansatte i virksomhederne skal der i dag undta-
ges en række ansættelsestyper. Ansatte i tidsbegrænsede stillinger, stillin-
ger med specifikke arbejdsopgaver og ansatte i jobrotation eller fleksjob
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0014.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
skal i dag ikke tælles med, når virksomhederne indberetter, hvor mange
ansatte de har.
Det vil være muligt at hente information om antallet af medarbejdere fra
eIndkomstregistret i form af antallet af unikke personer, der modtager løn
fra virksomheden i en given måned. Dog kan de to undtagelser om tidsbe-
grænsede stillinger og stillinger med specifikke arbejdsopgaver ikke træk-
kes fra eIndkomst, DFDG eller andre registre. Det er derfor en forudsætning
for digitaliseringen, at undtagelserne fjernes.
2.2.2
Beskrivelse af den tekniske løsning
Digitaliseringsscenariet omfatter integration af registerdata fra eIndkomst
og DFDG i VITAS for at hjælpe virksomhederne med at udfylde oplysninger
om medarbejdersammensætningen eller objektivt afgøre, om krav relateret
hertil er opfyldt. Scenariet er beskrevet i figuren nedenfor.
Figur 5. Øget digitalisering af sagsgange i VITAS på baggrund af registerdata
Figur 4. Oversigt over registerdata
Relevante registerdata for
digitalisering
eIndkomst
(antal medarbejdere)
P-nummer
Udbetalt lønsum per unik
medarbejder (identificeret
ved cpr-nummer eller SE-
nummer)
Måned
Det fælles datagrundlag
(antal støttede personer i
virksomhed)
P-nummer
Måned
Ordning
Antal støttede personer
I digitaliseringsscenariet hentes oplysninger om antallet af personer, der
modtager løn i virksomheden, fra eIndkomst og antallet af støttede personer
fra det fælles datagrundlag. Oplysningerne vises for et givet P-nummer.
De umiddelbare gevinster ved digitalisering vil være en lettelse af virksom-
hedernes byrde med at registrere oplysninger om ansatte og en lettelse af
jobcentrenes kontrol af disse oplysninger. Gevinsterne opnås således både
på ansøgnings- og godkendelsestidspunktet og i den løbende kontrol af
virksomhedens forholdstal. Arbejdsgiverne vil ikke behøve at indberette
eventuelle ændringer, da disse kan trækkes automatisk. Jobcentrene vil
kunne blive gjort opmærksom på tilfælde, hvor virksomhederne ikke længe-
re opfylder rimelighedskravet. Herudover forventes objektive data at øge
præcisionen og transparensen i det datagrundlag, som bevillinger udstedes
på baggrund af.
2.2.3
Tekniske forudsætninger for implementering
For det fælles datagrundlag vil det være væsentligt, at der anvendes så
opdaterede data som muligt, da for eksempel en ansøgning om virksom-
hedspraktik kan være en erstatning for et hidtidigt praktikforløb, der er
blevet afbrudt før tid. Hvis VITAS ikke har adgang til opdaterede data, der
kan bekræfte, at et givet forløb er afbrudt, og virksomheden derfor igen har
plads til en virksomhedspraktik, vil det kunne medføre udfald til manuel
sagsbehandling. Det kan således være nødvendigt at foretage registerop-
slag i forbindelse med virksomhedens ansøgningsproces.
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0015.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
I forhold til eIndkomstregistret er det muligt direkte at hente data om virk-
somheders lønudbetalinger via webservices. Virksomheder er ved lov for-
pligtet til senest den sidste bankdag i måneden at indberette lønoplysnin-
ger, hvorfor det ikke kan forventes, at der kan findes oplysninger i eInd-
komst om antal ansatte, der viser et aktuelt øjebliksbillede for virksomhe-
den. eIndkomstdata vil således altid vise antal ansatte i den seneste hele
måned. Det betyder samtidig, at hvis det ønskes, kan STAR opbevare aktu-
elle data fra tidligere eIndkomstopslag om en given virksomhed i op til én
måned og herved undgå nye opslag om virksomheden.
Det bemærkes, at STAR jævnfør den gældende bekendtgørelse, der danner
grundlag for eIndkomst
3
, vil have behov for at indgå aftale med SKAT (sy-
stemejer af eIndkomst) om myndighedsadgang til virksomhedsoplysninger.
Det bemærkes, at der for begge registre vil være behov for at hente regi-
sterdata på baggrund af P-nummer. I forbindelse med analysen og især i
forbindelse med de gennemførte virksomheds- og jobcenterinterview har
Deloitte afdækket, at der i forhold til virksomheder kan være tvivl om kor-
rekt anvendelse af P-nummer i forbindelse med ansøgningen. Dette kan
tilskrives både generel forvirring blandt virksomhederne om selve P-
nummerbegrebet og valg af forkert P-nummer som grundlag for ansøgnin-
gen. Denne udfordring kan ikke løses alene ved inddragelse af registre,
men opslag i eIndkomst og visning af personaleantal herfra kan eventuelt
anvendes til at hjælpe virksomhederne med at vælge det rigtige P-nummer
i ansøgningsprocessen.
3
BEK nr 1256 af 09/11/2010.
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0016.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
3 Analyse af potentialer
og konsekvenser ved
øget digitalisering
Analysens overordnede formål har været at af-
dække potentialer og konsekvenser ved øget di-
gitalisering af den virksomhedsrettede indsats. I
dette kapitel foretages analyse af det primære
digitaliseringsscenarie med særligt fokus på at
vurdere konsekvenser ved implementering.
I dette kapitel redegøres der for de forventede potentialer ved øget digitali-
sering. Først præsenteres det digitaliseringsscenarie, der tager udgangs-
punkt i en mulig automatisering af valideringen og kontrollen med virksom-
hedernes opfyldelse af rimeligheds- og merbeskæftigelseskravet.
Gennemgangen af digitaliseringsscenariet tager udgangspunkt i de samlede
hovedprocesser for ansøgnings- og bevillingsprocessen i VITAS, der fremgår
af figuren nedenfor.
Figur 6. Ansøgnings- og bevillingsproces i VITAS
3.1
Beskrivelse af digitaliseringsscenarie
I dag afgiver virksomheder manuelt en række informationer om deres antal
af ordinært ansatte ved ansøgning om en virksomhedspraktikant eller løn-
tilskud i VITAS. I denne analyse har Deloitte undersøgt potentialer, mulig-
heder og konsekvenser ved i stedet at anvende registerdata i SKATs eInd-
komstregister til at specificere en virksomheds antal tilknyttede lønmodta-
gere.
3.1.1
Procesændringer relateret til scenariet
De analyserede konsekvenser for ansøgnings- og bevillingsprocessen i VI-
TAS er illustreret i figuren nedenfor.
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0017.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Figur 7. Automatisering af rimeligheds- og merbeskæftigelseskravet
De tre ændringer, der følger af digitaliseringen, omfatter:
1. At virksomhederne ikke længere behøver foretage optælling og angi-
velse af antallet af ansatte ved ansøgning, medmindre de er uenige i
opgørelsen.
2. At medarbejderrepræsentanten, der skal attestere, at virksomhedens
angivne oplysninger er korrekte, får forevist et mere validt grundlag
til godkendelse.
3. At jobcentret ikke behøver sagsbehandle manuelt, om merbeskæfti-
gelseskrav og rimelighedskrav er opfyldt for de sager, hvor VITAS
kan gennemføre objektiv godkendelse på baggrund af registerdata.
3.1.2
Vurdering af konsekvenser ved realisering af scenariet
Konsekvensberegningerne er foretaget på 370 tilfældigt udvalgte bevilgede
sager om løntilskudsstillinger og virksomhedspraktikker, der er kombineret
med data fra eIndkomst og det fælles datagrundlag, og som er leveret til
Deloitte af STAR til brug i analysen.
4
En samlet konsekvensberegning på 370 udvalgte sager fra 2016 viser, at
for 294 (cirka 80 procent) af sagerne kan en kontrol og validering af både
rimeligheds- og merbeskæftigelseskravet foregå fuldautomatisk. For disse
sager betyder det, at både rimeligheds- og merbeskæftigelseskravet kan
vurderes opfyldt alene på baggrund af registerdata.
Opregnes dette til nationalt niveau på baggrund af de cirka 230.000 årlige
sager, svarer det til, at cirka 184.000 sager kan godkendes, uden at virk-
somhederne skal registrere antal ansatte, og uden at jobcentrene manuelt
skal vurdere ved sagsbehandling, om rimeligheds- og merbeskæftigelses-
krav er overholdt.
Det bemærkes dog, at disse tal er behæftet med væsentlig statistisk usik-
kerhed på grund af det relativt lille antal sager, der er behandlet i konse-
kvensberegningen.
Der er i bilag i afsnit 6.1.1 redegjort for sagernes fordeling på ordninger, sektorer
og brancher.
4
17
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0018.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Figur 8. Samlet konsekvensberegning for øget digitalisering af rimeligheds- og
merbeskæftigelseskravet
Opregning på baggrund af cirka
230.000 sager om løntilskuds-
og virksomhedspraktik i 2016
For 294 sager
kan kravene
umiddelbart
afgøres
objektivt
370 VITAS-sager
er gennemgået
(303
virksomheds-
praktikker og
67 løntilskuds-
stillinger)
46 sager udløser
manuel
behandling af
rimelighedskrav
76 sager vil skulle
behandles
manuelt i
varierende
omfang
31 sager udløser
manuel
behandling af
merbeskæftigelse-
skrav
Fordeling af sager
med manuel
afgørelse på de to
kravtyper
På landsplan vil
virksomhedernes
indtastning af disse
oplysninger
muligvis kunne
fjernes i 184.000
ansøgninger årligt
Overlap i én sag
Samlet analyseret
sagsmængde og
fordeling
Omfang af
mulighed for
objektiv afgørelse
af krav
Figuren viser, hvordan de 370 sager fordeler sig på henholdsvis virksom-
hedspraktikker og løntilskudsstillinger. Figuren viser desuden, at 294 af 370
sager vil kunne afgøres objektivt og automatiseret i forhold til kravene,
mens 76 sager vil kræve manuel sagsbehandling. Af de 76 sager
5
vil 31
kræve manuel behandling af merbeskæftigelseskravet, og 46 sager vil kræ-
ve manuel behandling af rimelighedskravet.
Sluttelig indikerer figuren et muligt potentiale for objektiv og automatiseret
afgørelse af kravopfyldelse på landsplan. Det bemærkes, at potentialet er
beregnet ved simpel opregning og behæftet med den usikkerhed, der er
redegjort for i afsnit 1.2.
Det bemærkes, at scenariet udelukkende vil understøtte objektiv afgørelse
af, om rimelighedskravet er opfyldt, og delvis afgørelse af, om merbeskæf-
tigelseskravet er opfyldt. Der vil således fortsat skulle gennemføres en ræk-
ke manuelle processer, der omfatter:
At virksomhederne fortsat på tro og love vil skulle erklære, at der ik-
ke er foretaget afskedigelser i tilsvarende stillinger indenfor en speci-
fik periode for at overholde merbeskæftigelseskravet.
At virksomhederne fortsat vil skulle angive en række andre oplysnin-
ger på tro og love.
At jobcentret fortsat vil skulle føre tilsyn med, om den enkelte ledige
er berettiget til den enkelte virksomhedsplacering (ledighedsancienni-
tet og formål).
Implementeringen af digitaliseringsscenariet vil således ikke medføre fuld
objektiv afgørelse af sager, idet afgørelsen af sager om løntilskud og virk-
somhedspraktik fortsat vil bero på en række supplerende oplysninger fra
virksomhederne og sagsbehandling i jobcentrene.
Det bemærkes, at én enkelt sag udløser manuel behandling af både rimelighedskrav
og merbeskæftigelseskrav og derfor indgår i både de 31 og de 46 sager, der fremgår
af figuren.
5
18
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
3.1.3
Yderligere digitaliseringsmuligheder i scenariet
Som det fremgår af figuren ovenfor, vil 76 sager udgå til manuel behand-
ling, hvor det vil være nødvendigt for en jobcentermedarbejder at forholde
sig til den enkelte sag og eventuelt indhente yderligere information. Det er
ikke ensbetydende med, at det vil blive afvist, at der kan oprettes en virk-
somhedsplads, men at der vil være brug for yderligere input eller sagsbe-
handling.
For 14 af de sager, der i konsekvensanalysen falder ud til manuel behand-
ling, skyldes dette muligvis en P-nummerproblematik. Ifølge jobcentrene
skyldes det, at mange virksomheder får oprettet ansøgningen på et forkert
P-nummer. For at afbøde denne type fejl kan VITAS ved integration til
eIndkomst vise antallet af registrerede lønmedarbejdere i den foregående
måned i listen over tilgængelige P-numre. Der bør tages højde for, at vis-
ning af registrerede lønmedarbejdere i en liste ikke anvendes uhensigts-
mæssig til blot at vælge det P-nummer, der giver virksomheden mulighed
for at få ansat yderligere støttede beskæftigede.
For 15 sager i konsekvensanalysen, der falder ud til manuel behandling, er
der tale om små virksomheder med en fast rotation af virksomhedspraktik
eller løntilskud. Ved at tjekke afslutningsdatoen for det eksisterende forløb
kan det vurderes, om forløbet når at blive afsluttet, inden det nye forløb
påbegyndes. Her vil det være nødvendigt, at VITAS ligeledes sikrer, at den
eksisterende sag ikke forlænges, hvis der er bevilget et nyt forløb til samme
virksomhed.
Et tredje tiltag, der kan øge andelen af sager med fuldautomatiseret bereg-
ning af kravopfyldelse, er, at alle virksomheder, der på ansøgningstidspunk-
tet ikke har nogen personer i støttet beskæftigelse, kan godkendes automa-
tisk i forhold til rimelighedskravet. Dette gælder for eksempel for 278 af de
gennemgåede sager. Sagerne vil dog fortsat skulle opfylde merbeskæftigel-
seskravet, i det tilfælde at der er tale om en løntilskudsstilling.
19
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
4 Detaljering af digita-
liseringsmuligheder
for rimelighedskravet
Muligheden for digitalisering af virksomhedernes
indtastning af oplysninger, der bruges til kontrol
af, at rimelighedskravet opfyldes, afhænger af,
at de beskrevne undtagelser i opgørelsen af an-
satte fjernes. I dette kapitel gennemføres analy-
se af digitaliseringsmuligheder for rimeligheds-
kravet samt en konsekvensanalyse af, hvad
fjernelse af undtagelserne vil betyde for antallet
af godkendte sager og potentialet ved digitalise-
ring.
Hensigten med rimelighedskravet er at sikre en rimelig fordeling mellem
ordinært ansatte og personer i støttet beskæftigelse i en virksomhed. Kon-
kret betyder rimelighedskravet, at der for de første 50 ansatte i en virk-
somhed må være en ratio på 1:5 mellem ordinært ansatte og støttede per-
soner. For ansatte i virksomheden udover 50 må ratioen maksimalt være
1:10.
Opgørelsen af ordinært ansatte skal i dag undtages ansatte, der er i tidsbe-
grænsede stillinger, og ansatte, der er ansat til specifikke arbejdsopgaver, i
fleksjob eller i jobrotation.
I dag kontrolleres overholdelse af rimelighedskravet ved, at virksomheder-
ne indtaster i VITAS, hvor mange ordinært ansatte de har, hvorefter job-
centret kontrollerer, om forholdet mellem personer i støttet beskæftigelse
og ordinært ansatte er overholdt. I dette kapitel afdækkes først mulighe-
derne for at forenkle opgørelsen af ordinært ansatte i form af en fjernelse af
de beskrevne undtagelser. Dernæst præsenteres en analyse af konsekven-
serne ved digitalisering af oplysninger til jobcentrenes kontrol af, om virk-
somhederne opfylder rimelighedskravet. Analysen omhandler især:
Hvilke konsekvenser overgangen til eIndkomst vil have for antallet af
personer, der kan tilbydes virksomhedspraktik eller løntilskud.
Hvilke konsekvenser digitaliseringen vil have for jobcentrenes opgaver
med at sikre ledige virksomhedspraktikker og løntilskudsstillinger.
4.1
Praksis for arbejdet med undtagelserne
Som beskrevet i afsnit 2.2.1 er ordinært ansatte defineret som alle medar-
bejdere i virksomheden undtagen tidsbegrænsede ansættelser, personer,
der er ansat med henblik på en bestemt opgave, og ansatte i fleksjob. Her-
udover er ansatte med offentligt tilskud også undtaget. Dette gælder både
20
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0021.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
andre løntilskuds- og virksomhedspraktikmedarbejdere, men også øvrige
typer af støttede medarbejdere som ansatte i fleksjob og ansatte i jobrota-
tion. Det bemærkes, at ordinært ansatte opgøres i forhold til antallet af
ansatte og er uafhængig af antallet af arbejdstimer. Ansatte i fleksjob tæller
således som hele ansatte til trods for et begrænset antal ugentlige arbejds-
timer.
4.1.1
Hvad er praksis for arbejdet med rimelighedskravet?
For at undersøge mulighederne for en regelforenkling har Deloitte gennem-
ført en undersøgelse af praksis for den måde, undtagelserne forvaltes på i
dag. I den forbindelse er 50 virksomheder, der har haft en person i løntil-
skud eller virksomhedspraktik i 2016, blevet spurgt om, hvordan de konkret
opgør antallet af ordinært ansatte i ansøgningsprocessen, og om deres
kendskab til undtagelserne.
Langt størstedelen af virksomhederne baserer deres opgørelse i VITAS på et
kvalificeret skøn eller på baggrund af en manuel optælling. Blot 10 procent
af de adspurgte virksomheder tilkendegiver at gøre brug af et systemtræk i
forbindelse med opgørelsen af, hvor mange ansatte de har haft i løbet af de
seneste tre måneder.
Derudover viser undersøgelsen, at over halvdelen af virksomhederne ikke
kender til undtagelserne. For de virksomheder, der giver udtryk for, at de
er bekendt med undtagelserne om de tidsbegrænsede og opgavespecifikke
ansættelser, fremhæves det, at undtagelserne er komplicerede og svære at
anvende i praksis på grund af mangel på definition af blandt andet ansæt-
telser i specifikke arbejdsopgaver.
I forlængelse af de gennemførte virksomhedsinterview er der desuden fore-
taget en række interview med relevante medarbejdere og ledere i syv ud-
valgte jobcentre
6
. I forhold til virksomhedernes arbejde med rimeligheds-
kravet fremhæver jobcentermedarbejderne, at de oplever virksomhedernes
opgørelser som præget af en høj grad af skøn.
Der er således i interview med både virksomheder og jobcentre konstateret
udfordringer med anvendelse af undtagelserne. Og der er ligeledes bred
enighed om, at det vil medføre en forenkling af de afgivne oplysninger og
en bedre præcision, hvis undtagelserne fjernes.
Konsekvenser ved øget automatisering gennem anvendelse
af eIndkomstdata
Fjernelse af undtagelserne for tidsbegrænsede og opgavespecifikke ansæt-
telser er en forudsætning for, at eIndkomstdata kan bruges, da informatio-
nerne om disse typer ansættelser ikke kan hentes fra registre. Alternativt til
fjernelse af undtagelserne kan virksomhederne også blive bedt om at svare
på, hvor mange tidsbegrænsede og opgavespecifikke ansatte de har.
I analysen gennemføres der konsekvensanalyse af et scenarie, hvor undta-
gelserne fjernes, og sagsbehandlingen af rimelighedskravets opfyldelse
automatiseres. Konsekvensanalysen består i at genberegne sager på bag-
grund af fjernede undtagelser og anvendelse af registerdata.
4.2
Figur 9. Virksomhedernes opgørelses-
praksis
Figur 10. Virksomhedernes kendskab
til undtagelserne
Oversigt over deltagende jobcentre og de anvendte interviewguider fremgår af
henholdsvis afsnit 6.1.3 og 6.2.2.
6
21
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0022.png
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0023.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
lighedskravet. Tallet i rækken med 2-5 (antal) personer angiver således,
hvor mange virksomheder der på deres sagers ansøgningstidspunkt vil
kunne ansøge og modtage mellem to og fem støttede personer, hvis alle
andre forhold taler herfor.
Tabel 3. Sammenligning af mulige støttede personer med og uden digitaliserings-
scenariet
Virksomhedernes kapacitet
til støttet beskæftigelse
Antal personer
1
2-5
6+
Manuel sagsbehandling
Total
Virksomhedsangivelse
eIndkomst
7
(med undtagelser)
(uden undtagelser)
Antal virksomheder
(egen angivelse)
149
104
83
34
370
Antal virksomheder
(eIndkomst)
135
99
90
46
370
I en stor del af sagerne har virksomhederne på ansøgningstidspunktet ka-
pacitet til én ledig i støttet beskæftigelse. Ved anvendelse af virksomheder-
nes egne registreringer vil 149 af virksomhederne have haft mulighed for
denne ene løntilskudsstilling eller virksomhedspraktik, der ansøges om,
mens dette gælder for 135 virksomheder ved anvendelse af eIndkomstdata.
Derimod stiger andelen af virksomheder, der har en kapacitet på 2-5 per-
soner i støttet beskæftigelse ved anvendelse af eIndkomstdata. Antallet af
virksomheder, der vil kunne have mere end fem støttede personer, stiger
desuden.
Som det også fremgår af tabellen er der i det oprindelige scenarie 34 sager,
hvor virksomhederne vurderet alene på baggrund af deres egne registrerin-
ger af ordinært ansatte ingen kapacitet har til at modtage støttet beskæfti-
gelse jævnfør rimelighedskravet. Ved anvendelse af eIndkomstdata stiger
dette antal til 46.
Dette er som tidligere beskrevet ikke udtryk for, at sagerne burde have
været afvist, men udtrykker, at disse sager vil skulle behandles manuelt.
Der kan være flere grunde til, at der er flere støttede personer i virksomhe-
den end umiddelbart ”tilladt” under forholdstallet. For eksempel nytteind-
sats, hvor det regionale arbejdsmarkedsråd har godkendt afvigelse eller
forsøg. Et andet eksempel kan være projektet JobFirst, hvor der er givet
dispensation til en række kommuner indenfor netop dette område. Derud-
over kan P-nummerproblematikken og enkeltmandsvirksomheder med fast
rotation af virksomhedspraktik eller løntilskud være årsag til, at der øjen-
synlig ikke er kapacitet.
4.2.1
Jobcentrenes og virksomhedernes vurdering af konse-
kvenserne ved øget digitalisering
På tværs af jobcentre og virksomheder fremhæves især tre centrale fordele
ved, at kontrol og validering af rimelighedskravet overgår til en registerba-
seret model med eIndkomst. Først og fremmest påpeger interviewperso-
nerne, at opgørelserne vil blive mere præcise, end tilfældet er i dag, hvor
7
Det bemærkes, at fordelingen af antal sager er beregnet på baggrund af antal ordi-
nært ansatte i den seneste måned og ikke som et gennemsnit over tre måneder.
23
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
både virksomheder og jobcentre oplyser, at virksomhederne primært afgi-
ver oplysningerne på baggrund af skøn.
Opgørelsen af ordinært ansatte og dermed kontrollen af rimelighedskravet
vil derfor være behæftet med mindre usikkerhed, i det tilfælde der anven-
des registerdata. Desuden vil en fjernelse af undtagelserne for opgørelsen
af antallet af ordinært ansatte gøre, at der er mindre tvivl om forståelsen af
undtagelserne.
Herudover fremhæver flere medarbejdere, at det vil betyde, at jobcentre-
nes kontrolopgave lettes. Det vil give jobcentermedarbejderne bedre forud-
sætninger for at gennemføre kontrollen, samtidig med at den samlede tid
anvendt på kontrollen vil blive mindsket.
Både jobcentrene og virksomhederne lægger vægt på, at det vil betyde en
administrativ lettelse for virksomhederne fremadrettet ikke at skulle opgøre
antallet af ordinært ansatte i VITAS. Det kan betyde, at flere virksomheder
ønsker at ansætte personer i virksomhedspraktik eller løntilskud, da ar-
bejdsbyrden forbundet med at ansøge og få bevilget en virksomhedsprakti-
kant eller løntilskudsstilling i dag opleves som en barriere for arbejdet med
den virksomhedsrettede indsats.
Der peges således på en række administrative gevinster for både virksom-
hederne og kommunerne forbundet med tiltaget. Det har imidlertid ikke
været en del af analysen at kvantificere disse gevinster yderligere, og dette
er ikke muligt på det foreliggende grundlag.
24
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0025.png
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
5 Ensretning og
digitalisering af mer-
beskæftigelseskravet
I lighed med rimelighedskravet er det en forud-
sætning for automatiseret behandling af merbe-
skæftigelseskravet, at undtagelserne i opgørel-
sen af antal ordinært ansatte fjernes. I dette ka-
pitel gennemføres analyse af digitaliseringsmu-
ligheder og konsekvenser relateret til merbe-
skæftigelseskravet.
I dette kapitel gennemgås først mulighederne for ensretning af opgørelses-
metoder for oprettelse af løntilskudsstillinger i både private og offentlige
virksomheder gennem en praksiskortlægning. Dernæst analyseres konse-
kvenserne ved ensretning og overgang til automatiseret validering via
eIndkomst for både private og offentlige virksomheder. Konsekvenserne
præsenteres i forhold til, hvor høj en andel af sagerne med løntilskud der
kan overgå til fuldstændig automatiseret sagsbehandling for merbeskæfti-
gelseskravet.
5.1
Ensretning af opgørelsesmetoder
Hensigten med merbeskæftigelseskravet er at sikre, at løntilskudsstillinger
udgør en nettotilførsel af arbejdskraft til den pågældende virksomhed og
ikke erstatter eksisterende ordinære arbejdspladser. Som det fremgår af
afsnit 2.2.1 beregnes opfyldelse af merbeskæftigelseskravet for private
virksomheder på baggrund af det gennemsnitlige antal ordinært ansatte
indenfor de seneste 12 måneder. Dette er et EU-krav. For offentlige virk-
somheder tages der udgangspunkt i antallet af beskæftigede med udgangs-
punkt i organisationens aktuelle budget. I det følgende redegøres der for
eksisterende praksis i forhold til vurdering af merbeskæftigelseskravets
opfyldelse.
5.1.1
Kortlægning af praksis
Over de seneste år er der sket et fald i kommunernes anvendelse af løntil-
skudsstillinger i offentlige virksomheder. Der er dog enkelte kommuner, der
fortsat har en høj andel af denne type stillinger. I kommuner med en høj
andel løntilskudsstillinger er praksis for opgørelse af merbeskæftigelseskra-
vet præget af en tillidsbaseret dialog med de offentlige virksomheder. Der
er her et samlet overblik over, hvor mange løntilskudsansatte den enkelte
virksomhed kan have på baggrund af en tro og love-erklæring. Både job-
centermedarbejdere fra kommuner med høj anvendelse af offentlige løntil-
skud og medarbejdere fra kommuner, der i begrænset omfang bruger of-
fentlige løntilskud, giver udtryk for, at opgørelse på baggrund af de offentli-
ge organisationers budgetter er uhensigtsmæssigt.
26
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0027.png
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0028.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Tabellen nedenfor viser, hvor mange løntilskudsansøgninger der henholds-
vis kan automatiseres eller skal behandles manuelt ved automatisk bereg-
ning af merbeskæftigelseskravet.
Tabel 4. Beregnet udfald af de 25 offentlige løntilskudsager ved forskellige perioder
for beregning af gennemsnit i forhold til merbeskæftigelseskravet
Periode for beregning
af gennemsnit
Antal måneder
Tre måneder
Fire måneder
Seks måneder
Tolv måneder
Automatiseret
godkendelse af krav
Antal sager
10
10
10
9
Manuel
behandling af krav
Antal sager
15
15
15
16
En gennemgang af de offentlige sager viser imidlertid, at tilpasning af antal
måneder vil have en meget begrænset effekt jævnfør tabellen nedenfor.
Analysen indikerer således, at der er mulighed for at vælge enten 12 måne-
der eller et mindre antal måneder som beregningsgrundlag uden betydelige
udsving i udfaldet for sagerne.
5.3
Vurdering af potentialer, muligheder og konsekvenser ved
digitalisering
Konsekvensberegningen sammenholdt med praksisafdækningen viser, at
der ikke er væsentlige udfordringer forbundet med at ensrette opgørelses-
metoden for merbeskæftigelseskravet, så offentlige virksomheder under-
lægges samme opgørelsesmetode som de private virksomheder. Flertallet
af offentlige løntilskudssager vil dog skulle udtages til manuel sagsbehand-
ling.
Herudover peger analysen på en yderligere fordel ved øget digitalisering, i
form af at medarbejderhøringen fremover vil kunne gennemføres på et
mere validt videngrundlag.
28
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0029.png
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0030.png
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0031.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Nedenfor præsenteres først registerdata, dernæst de 50 virksomheder, der er udvalgt til interview, og afslutningsvis en oversigt over undersøgelsens
jobcenterinterview.
6.1.1
Registerdata
analysens repræsentativitet og fordeling
Konsekvensberegningerne i rapporten bygger på 370 VITAS-sager, der hver repræsenterer en bevilget virksomhedspraktik eller stilling med løntil-
skud fra 2016. Sagernes CVR-nummerangivelse er blevet anvendt til at tilkoble en branchekategorisering for virksomhederne i CVR og en registre-
ring af, hvor mange P-numre der er tilknyttet hvert CVR-nummer. Derudover består registerdata af antallet af aktive virksomhedspraktikker og/eller
løntilskudsstillinger, virksomheden har haft på ansøgningstidspunktet samt over de seneste 12 måneder fra DFDG. Endelig fremgår det af data, hvor
mange lønmodtagere der er registreret i eIndkomst for hver af de seneste 12 måneder frem til ansøgningstidspunktet for den enkelte virksomhed.
Repræsentativitet og forbehold
De 370 sager er ikke repræsentativt udvalgt i forhold til den samlede population af løntilskud- og virksomhedssager, hvorfor det ikke muligt at gene-
ralisere rapportens fund til en større mængde sager eller udregne, om resultaterne fra undersøgelsen er statistisk signifikante. Som det fremgår af
tabellerne nedenfor repræsenterer data dog bredt brancher i både den offentlige og den private sektor og forskellige virksomhedsstørrelser. STAR
oplyser desuden, at branchefordelingen sammenlignet med KLV-data er overvejende repræsentativ, men at der i sagerne er en mindre underrepræ-
sentation af virksomheder indenfor handel. Herudover er begge sagstyper (virksomhedspraktik og løntilskud) repræsenteret med en intern fordeling,
der er proportionel med fordelingen på landsplan.
Det bemærkes ydermere, at der i data ikke har været adgang til oplysninger om antallet af øvrige støttede personer i form af personer i jobrotation i
virksomhederne. Disse oplysninger vil medvirke til at afgøre, hvor mange støttede personer en virksomhed må have, og er derfor relevante for kon-
sekvensanalysen af, om en sag kan afgøres objektivt. På grund af disse manglende data knytter der sig en supplerende usikkerhed til analysens
resultater.
Fordeling af registersager
Fordelingen mellem sagstyper fremgår af Tabel 6. Tabellen viser, om den enkelte sag har været en virksomhedspraktik eller en stilling med løntil-
skud, og om den modtagende virksomhed er offentlig eller privat. Tabellen viser desuden fordelingen for registersagerne og på landsplan.
Tabel 6. Forhold mellem sagstyper og offentlige og private virksomheder på landsplan og i registerdata
Landsplan (Jobindsats)
Sagstyper
Virksomhedspraktik
88 %
Løntilskud
12 %
Privat
Offentlig
Offentlige og private
virksomheder
67 %
33 %
Registerdata (370 sager)
Sagstyper
Virksomhedspraktik
82 %
Løntilskud
18 %
Offentlige og private
virksomheder
Privat
Offentlig
52 %
48 %
* Jobindsats 4. kvartal 2015, 1. kvartal 2016, 2. kvartal 2016 og 3. kvartal 2016.
31
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Tabellen nedenfor illustrerer, hvordan de 370 sager fordeler sig på tværs af brancher. Branchekategoriseringen er foretaget på baggrund af
CVR’s
hovedbranchekoder, hvor der for hver virksomhed er registreret den primært opgjorte hovedbranche. Der er ikke taget højde for bibranchetilkendegi-
velser. De 194 private virksomheder fordeler sig på 52 forskellige hovedbranchekoder, hvorfor der er blevet gennemført en konsolidering til seks sek-
torer og én øvrig-kategori.
32
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0033.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Tabel 7. Registersagerne fordelt på branche
Virksomheds-
type
Branche
Branchefordeling for
private virksomheder
Andel
sager
Antal
sager
25
49
36
15
13
21
35
194
Virksomhedspraktik
Andel
sager
11 %
26 %
18 %
8%
5%
13 %
20 %
100 %
Antal
sager
17
40
27
12
7
19
30
152
Løntilskud
Andel
sager
19 %
21 %
21 %
7%
14 %
5%
12 %
100 %
Løntilskud
Andel
sager
4%
4%
12 %
28 %
12 %
40 %
100 %
Antal
sager
1
1
3
7
3
10
25
Antal
sager
8
9
9
3
6
2
5
42
Private virk-
somheder
Bygge-, anlægs- og ejendomsfunktioner
Handel
Produktion og Landbrug
Restauration og hotel
Rådgivning
Social, sundhed og undervisning
Øvrig (privat)
I alt
13 %
25 %
19 %
8%
7%
11 %
18 %
100 %
Branchefordeling for
offentlige virksomheder
Andel
sager
Offentlige virk-
Biblioteker, arkiver, museer
somheder
og anden kulturel virksomhed
Institutionsophold
Organisationer og foreninger
Sociale foranstaltninger
uden institutionsophold
Undervisning
Øvrig (offentlig)
I alt
5%
7%
23 %
19 %
23 %
23 %
100 %
Antal
sager
9
12
41
33
40
41
176
Virksomhedspraktik
Andel
sager
5%
7%
25 %
17 %
25 %
21 %
100 %
Antal
sager
8
11
38
26
37
31
151
33
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0034.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Tabellen viser fordelingen af de 370 sager
på tværs af CVR’s
størrelsesinterval over antal ansatte. Der er en klar overvægt af meget små eller mindre
virksomheder i registerdatagrundlaget.
6.1.2
Interview med virksomheder
Der er i undersøgelsen udvalgt 50 virksomheder til deltagelse i et kortere telefoninterview om deres oplevelse med at ansøge om og få bevilget en
virksomhedspraktik eller stilling med løntilskud. Det er i udvælgelsen tilstræbt, at disse virksomheder bredt repræsenterer det samlede antal virksom-
heder i datasættet. Virksomhederne er derfor blevet udvalgt med henblik på tilstrækkelig variation på tværs af brancher og størrelse.
Da merbeskæftigelseskravet kun gælder for løntilskudsstillinger er der i udvælgelsen af sager tilstræbt en tilstrækkelig høj andel af løntilskudssager
for at kunne besvare undersøgelsens spørgsmål om opgørelsesmetode for merbeskæftigelseskravet. Derfor er der en væsentlig højere andel løntil-
skudssager blandt de udvalgte virksomheder end blandt de 370 sager og på landsplan generelt. Af Tabel 8 fremgår fordelingen mellem sagstype og
andelen af private og offentlige virksomheder for de 50 udvalgte virksomheder, der er kontakter for de 370 sager, der udgør registerdata, samt sager
og landsplan.
Tabel 8. Udvalgte virksomheder fordelt på sagstype og forholdet mellem offentlig og private virksomheder
Fordeling på ordning og sektor
(parentes angiver antal)
Forhold mellem
sagstyper
Total
Forhold mellem
offentlige og private
virksomheder
Total
Private virksomheder
Offentlige virksomheder
Virksomhedspraktik
Løntilskud
50 udvalgte
virksomheder
72 % (36)
28 % (14)
100 % (50)
60 % (30)
40 % (20)
100% (50)
370 registersager
82 % (303)
18 % (67)
100 % (370)
52 % (194)
48 % (176)
100 % (370)
195.736 sager
på landsplan
88 % (171.290)
12 % (24.446)
100 % (195.736)
67 % (131.570)
33 % (64.166)
100 % (195.736)
Fordelingen af de 50 virksomheder på tværs af brancher og virksomhedsstørrelse fremgår af Tabel 9 nedenfor. Det bemærkes, at de viste antal i pa-
rentes vedrører andelen af de 370 analyserede sager, mens antal udenfor parentes vedrører de gennemførte virksomhedsinterview.
34
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0035.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Tabel 9. Fordeling af udvalgte virksomheder på tværs af brancher og virksomhedsstørrelse
Virksomhedsstørrelse
intervaller over antal ansatte
Branche
Biblioteker, arkiver, museer
og anden kulturel virksomhed
Bygge-, anlægs- og
ejendomsfunktioner
Handel
Institutionsophold
Organisationer og foreninger
Produktion og landbrug
Restauration og hotel
Rådgivning
Social, sundhed og undervisning
Sociale foranstaltninger
uden institutionsophold
Undervisning
Øvrig (offentlig)
Øvrig (privat)
Antal sager i alt
Andel sager i alt
2
2
8 (38)
6 (43)
2
1
8 (65)
1
5 (58)
6 (58)
1
9 (58)
4 (25)
3 (13)
6%
(4 %)
0 (8)
0%
(2 %)
1 (2)
2%
(1 %)
0 (2)
0%
(1 %)
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
2
1
1
1
1
2
1
1
1
3
1
1
1
1
1
1
1
1
1
0
1
2-4
5-9
10 - 19 20 - 49 50 - 99 100 - 199 200 - 499 500 - 999 1.000+
1
1
1
1
1
Totalt
antal
1 (9)
4 (25)
7 (49)
1 (12)
5 (41)
5 (35)
2 (15)
2 (13)
5 (21)
4 (33)
4 (40)
5 (41)
5 (36)
50 (370)
100 %
16 %
12 %
16 %
10 %
12 %
18 %
8%
(10 %) (12 %) (18 %) (16 %) (16 %) (16 %) (7 %)
35
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0036.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
I Tabel 10 fremgår en oversigt over de 50 virksomheder, der er gennemført telefoninterview med.
Tabel 10. Oversigt over virksomhedsinterview
Nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Dato for interview
21-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
22-12-2016
23-12-2016
23-12-2016
23-12-2016
28-12-2016
28-12-2016
28-12-2016
28-12-2016
28-12-2016
28-12-2016
28-12-2016
05-01-2017
Type
virksomhed
Offentlig
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Privat
Branche
Organisationer og foreninger
Øvrig (privat)
Øvrig (privat)
Øvrig (privat)
Handel
Handel
Handel
Handel
Social, sundhed og undervisning
Social, sundhed og undervisning
Social, sundhed og undervisning
Bygge-, anlægs- og ejendomsfunktioner
Bygge-, anlægs- og ejendomsfunktioner
Bygge-, anlægs- og ejendomsfunktioner
Social, sundhed og undervisning
Restauration og hotel
Restauration og hotel
Bygge-, anlægs- og ejendomsfunktioner
Social, sundhed og undervisning
Rådgivning
Øvrig (privat)
Øvrig (privat)
Rådgivning
Produktion og landbrug
Produktion og landbrug
Produktion og landbrug
Produktion og landbrug
Handel
Virksomheds-
størrelse
1
2-4
5-9
20 - 49
0
1
2-4
10 - 19
2-4
5-9
10 - 19
0
1
2-4
50 - 99
1
2-4
50 - 99
0
5-9
0
0
2-4
5-9
20 - 49
20 - 49
500 - 999
100 - 199
Ordning
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Løntilskud
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Løntilskud
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Løntilskud
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Løntilskud
Virksomhedspraktik
Løntilskud
Virksomhedspraktik
Løntilskud
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Løntilskud
Løntilskud
Løntilskud
Løntilskud
Løntilskud
Løntilskud
Periode
16-08-2016
01-06-2016
14-07-2016
21-06-2016
01-09-2016
22-08-2016
08-08-2016
15-08-2016
01-09-2016
05-09-2016
17-05-2016
15-08-2016
06-06-2016
11-05-2016
05-09-2016
04-08-2016
11-07-2016
25-07-2016
11-07-2016
30-05-2016
04-07-2016
01-07-2016
20-06-2016
15-08-2016
01-08-2016
08-08-2016
01-06-2016
01-07-2016
18-11-2016
30-06-2016
10-08-2016
02-08-2016
30-11-2016
18-09-2016
02-09-2016
15-11-2016
28-02-2017
02-10-2016
03-07-2016
09-09-2016
05-09-2016
09-08-2016
30-09-2016
30-11-2016
07-10-2016
31-10-2016
09-10-2016
29-08-2016
14-10-2016
25-08-2016
20-09-2016
01-09-2016
30-10-2016
07-09-2016
31-08-2016
31-08-2016
36
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0037.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Nr.
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Dato for interview
05-01-2017
05-01-2017
05-12-2017
05-12-2017
05-12-2017
05-12-2017
05-12-2017
05-12-2017
05-12-2017
06-01-2017
06-01-2017
06-01-2017
06-01-2017
06-01-2017
06-01-2017
06-01-2017
06-01-2017
06-01-2017
06-01-2017
06-01-2017
06-01-2017
06-01-2017
Type
virksomhed
Privat
Privat
Privat
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Offentlig
Branche
Handel
Handel
Produktion og landbrug
Biblioteker, arkiver, museer
og anden kulturel virksomhed
Organisationer og foreninger
Organisationer og foreninger
Organisationer og foreninger
Organisationer og foreninger
Sociale foranstaltninger
uden institutionsophold
Institutionsophold
Undervisning
Undervisning
Undervisning
Undervisning
Sociale foranstaltninger
uden institutionsophold
Øvrig (offentlig)
Øvrig (offentlig)
Øvrig (offentlig)
Øvrig (offentlig)
Sociale foranstaltninger
uden institutionsophold
Sociale foranstaltninger
uden institutionsophold
Øvrig (offentlig)
Virksomheds-
størrelse
50 - 99
20 - 49
20 - 49
20 - 49
5-9
0
10 - 19
1
1
100 - 199
10 - 19
20 - 49
20 - 49
50 - 99
10 - 19
2-4
2-4
0
0
20 - 49
10 - 19
100 - 199
Ordning
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Løntilskud
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Løntilskud
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik
Periode
27-06-2016
01-08-2016
01-08-2016
01-07-2016
11-08-2016
01-06-2016
12-09-2016
17-05-2016
07-09-2016
15-08-2016
03-06-2016
06-06-2016
09-08-2016
04-07-2016
14-06-2016
13-06-2016
15-08-2016
02-08-2016
29-08-2016
21-06-2016
29-08-2016
29-08-2016
09-09-2016
28-08-2016
08-01-2017
30-11-2016
05-02-2017
26-08-2016
20-11-2016
13-06-2016
06-12-2016
11-09-2016
17-06-2016
04-09-2016
05-09-2016
15-01-2017
01-08-2016
31-08-2016
14-12-2016
31-10-2016
25-11-2016
16-09-2016
25-11-2016
25-09-2016
37
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0038.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
6.1.3
Interview med jobcentre
I tabellen nedenfor præsenteres et overblik over de syv jobcentre, der er indgået i undersøgelsen ved at deltage i interview.
Tabel 11. Oversigt over jobcenterinterview
Kommune Interviewperson(er)
Aabenraa
Virksomhedskonsulenter
Leder
Primære formål med interview
Interviewtype
Tidspunkt for
interview
03-01-2017
03-01-2017
Udvælgelseskriterier
Mellemstor kommune med
stor erfaring med VITAS.
Geografisk placeret under
Arbejdsmarkedskontor Syd.
Større kommune med stor
erfaring med VITAS.
Geografisk placeret under
Arbejdsmarkedskontor Midt-
Nord.
Mindre kommune med be-
grænset erfaring med VITAS.
Geografisk placeret under
Arbejdsmarkedskontor Øst.
Supplerende interview for at
sikre en spredning på tværs af
målgrupper.
Praksisafdækning i forhold til rimelig-
Gruppeinterview
hedskravet og merbeskæftigelseskravet.
Praksisafdækning i forhold til rimelig-
Enkeltperson-
hedskravet og merbeskæftigelseskravet. interview
Praksisafdækning i forhold til rimelig-
Gruppeinterview
hedskravet og merbeskæftigelseskravet.
Praksisafdækning i forhold til rimelig-
Enkeltperson-
hedskravet og merbeskæftigelseskravet. interview
Praksisafdækning i forhold til rimelig-
Gruppeinterview
hedskravet og merbeskæftigelseskravet.
Praksisafdækning i forhold til rimelig-
Enkeltperson-
hedskravet og merbeskæftigelseskravet. interview
Praksisafdækning i forhold til rimelig-
Telefoninterview
hedskravet og merbeskæftigelseskravet.
Praksisafdækning i forhold til rimelig-
Telefoninterview
hedskravet og merbeskæftigelseskravet.
Praksisafdækning af opgørelsesmetode
for merbeskæftigelseskravet ved opret-
telse af løntilskud i offentlige virksom-
heder.
Telefoninterview
Silkeborg
Virksomhedskonsulenter
Leder
11-01-2017
Aflyst
Brøndby
Virksomhedskonsulenter
(aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere)
Leder
12-01-2017
12-01-2017
Virksomhedskonsulent (job
og helbred, herunder syge-
dagpengemodtagere)
Virksomhedskonsulent
(forsikrede ledige)
Slagelse
Virksomhedskonsulent
16-01-2017
16-01-2017
Kommunen er blandt de
kommuner i landet, der opret-
ter flest offentlige løntilskud.
13-01-2017
38
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0039.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Kommune Interviewperson(er)
Randers
Leder
Primære formål med interview
Praksisafdækning af opgørelsesmetode
for merbeskæftigelseskravet ved opret-
telse af løntilskud i offentlige virksom-
heder.
Praksisafdækning af opgørelsesmetode
for merbeskæftigelseskravet ved opret-
telse af løntilskud i offentlige virksom-
heder.
Praksisafdækning af opgørelsesmetode
for merbeskæftigelseskravet ved opret-
telse af løntilskud i offentlige virksom-
heder.
Praksisafdækning af opgørelsesmetode
for merbeskæftigelseskravet ved opret-
telse af løntilskud i offentlige virksom-
heder.
Proceskortlægning og muligheder for
borgerrettede selvbetjeningsløsninger i
VITAS.
Interviewtype
Telefoninterview
Tidspunkt for
interview
16-01-2017
Udvælgelseskriterier
Kommunen er blandt de
kommuner i landet, der opret-
ter flest offentlige løntilskud.
Kommunen er blandt de
kommuner i landet, der opret-
ter flest offentlige løntilskud.
Kommunen er blandt de
kommuner i landet, der opret-
ter flest offentlige løntilskud.
Kommunen er blandt de
kommuner i landet, der opret-
ter flest offentlige løntilskud.
Stor kommune med betydelig
erfaring med VITAS og høj vo-
lumen af virksomhedsrettede
forløb.
Odense
Virksomhedskonsulent
Telefoninterview
16-01-2017
Aalborg
Virksomhedskonsulent
Telefoninterview
18-01-2017
Virksomhedskonsulent og
chefsekretær
Telefoninterview
19-01-2017
Digital koordinator
Telefoninterview
24-01-2017
39
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0040.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
6.2
Spørgeguider
6.2.1
Jobcenterinterview
Nedenstående spørgeguide er blevet anvendt i interviewene med jobcentre i januar 2017.
Tabel 12. Spørgeguide til jobcenterinterview
Tema
Intro-
duktion
Cirka 5
minutter
Formål
Spørgsmål
STARs intentioner med
Tak, fordi I vil bidrage til projektet
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats.
projektet og introduktion
Konkret er opdraget til opgaven et ønske om at erstatte selvafrapporteret antal ordinært ansatte med registerdata
til interviewets temaer
fra eIndkomst. Det vil betyde en øget automatisering og færre registreringer for jobcentermedarbejdere og virk-
somheder.
En udfordring ved brug af eIndkomst er undtagelserne om tidsbegrænsede ansættelser samt personer ansat til at
løse en specifik arbejdsopgave. Det er blandt andet de undtagelser STAR vil undersøge konsekvenserne ved at
afskaffe.
STAR ønsker med projektet at afsøge mulighederne for regelforenkling på området samt at kortlægge, hvad kon-
sekvenserne for praksis vil være ved en øget digitalisering i form af:
Så vidt muligt en objektiv vurdering af hvorvidt rimelighedskrav og merbeskæftigelseskrav er opfyldt på bag-
grund af eIndkomst-data om antal ansatte.
Interviewet vil vare en time og vi vil gerne spørge ind til jeres praksis i forhold til rimelighedskravet, merbeskæfti-
gelseskravet og til sidst selvfundne praktikker herunder konsekvenserne ved en ændring af de eksisterende regler
og opgørelsesmetoder. Afslutningsvis vil vi gerne tale med jer om videre digitaliseringsmuligheder, herunder med/i
VITAS.
Udover interviewene med jer besøger vi yderligere to kommuner (på tværs af arbejdsmarkedskontorer), og vi gen-
nemfører desuden en registerbaseret undersøgelse med data fra VITAS og eIndkomst med omkring 400 sager.
Overgang
Rimelig-
heds-
kravet
Cirka 15
minutter
Praksisafdækning
Vil I med udgangspunkt i et typisk borgerforløb prøve at beskrive, hvordan rimelighedskravet indgår i sagsbe-
handlingen i forhold til oprettelse og visitering til virksomhedspraktik?
-
Opgørelse af antal ordinært ansatte herunder hensyntagen til undtagelserne
-
Indtastning i VITAS
-
Samarbejdet med virksomhederne
-
Kontrol
Hvordan kan rimelighedskravet være en barriere for at få borgere i virksomhedspraktik og løntilskud?
Konsekvenser ved an-
I eIndkomst registreres der, hvor mange personer der udbetales løn til. Dvs. at hvis undtagelserne for eksempelvis
40
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0041.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Tema
Formål
vendelse af eIndkomst
Spørgsmål
tidsbegrænsede ansættelser afskaffes vil man kunne trække tallene automatisk i VITAS.
Hvilke konsekvenser vil sådan en ændring ville få?
-
-
-
-
For
For
For
For
virksomhedernes arbejdsbyrde i forhold til ansøgning og bevilling af praktik og løntilskud?
virksomhedernes lyst til at tage borgere i praktik og løntilskud?
arbejdsgangene i jobcentret?
hvor mange borgere I kan have i virksomhedspraktik og løntilskud?
Overgang
Merbe-
skæf-
tigelses-
kravet
Cirka 15
minutter
Praksisafdækning
For offentlige organisationer opgøres antallet af ordinært ansatte ifm. merbeskæftigelseskravet med udgangspunkt
i organisationens budget.
Hvordan er praksis i forhold til:
-
-
-
-
Indhentning og gennemgang af budget
Samarbejdet med organisationerne
Indtastning i VITAS
Kontrol.
Muligheden for ensret-
For private virksomheder opgøres antallet af ordinært ansatte ifm. merbeskæftigelseskravet som et gennemsnit
ning mellem offentlig og over de sidste 12 måneder.
privat opgørelsesmetodik
Hvordan forvalter I det i forhold til:
-
-
-
-
Opgørelse af antal ordinært ansatte herunder hensyntagen til undtagelserne
Indtastning i VITAS
Samarbejdet med virksomhederne
Kontrol.
Hvilke konsekvenser vil det have, såfremt undtagelserne blev afskaffet og det dermed blev muligt at ensrette
opgørelsesmetoderne gennem en automatisk opgørelse pba. eIndkomst?
-
-
I forhold til registreringsbyrden for jobcenter og virksomheder
For antallet af borgere i løntilskud.
Overgang
Overgang
Hvilke udfordringer vil det have?
Såfremt videre digitalisering ved eIndkomst-integration ikke er muligt
er der da mulighed for at undtage fx
meget store virksomheder fra kontrol? Er der andre typer virksomheder som kan undtages?
41
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0042.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Tema
Videre
digitali-
serings-
mulig-
heder
Cirka 5-10
minutter
Overgang
Afslut-
ning
Cirka 5
minutter
Formål
Give kommunerne mu-
lighed for at byde ind på
regelforenklings- og digi-
taliseringsdagsordenen,
herunder input til videre
digitaliseringsmuligheder
med/i VITAS
Spørgsmål
Hvordan kan arbejdet med den virksomhedsrettede indsats gøres nemmere for jer og virksomhederne med
digitale løsninger?
Herunder input til, hvordan I synes VITAS fungerer og hvordan det i endnu højere grad kan understøtte jeres
arbejde?
Mange tak for jeres tid og bidrag.
Hvis I har spørgsmål til projektet, er I altid velkommen til at kontakte os.
Projektet afsluttes med en kort afrapportering, der vil indgå som del af vidensgrundlaget for videre beslutning om
øget digitalisering.
42
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0043.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
6.2.2
Virksomhedsinterview
Nedenstående spørgeguide er blevet anvendt i de 50 telefoninterview med virksomheder i perioden ultimo december 2016 til medio januar 2017.
Tabel 13. Spørgeguide til virksomhedsinterview
Formål
Introduktion
Spørgsmål
Jeg ringer fra Deloitte på vegne af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Jeg ringer til dig, fordi I har haft en kollega i gennem [en
virksomhedspraktik eller løntilskudsstilling]
i [tidspunkt], og du fremgår
som kontaktperson på sagen.
Vi ringer til udvalgte virksomheder for at høre om jeres oplevelser med ansøgning og bevilling af [praktik/løntilskud] i samarbejdet
med jobcentret.
Jeres bidrag indgår i et projekt som STAR har igangsat, og som Deloitte bistår med, hvor vi undersøger mulighederne for regelforenk-
linger på området for den virksomhedsrettede indsats i jobcentrene, som fx når I får en virksomhedspraktikant eller løntilskudskolle-
ga.
Undersøgelsen har udelukkende til formål at afdække, hvordan jobcentrene og virksomhederne arbejder under reglerne som de er i
dag med henblik på at gøre det lettere fremover.
Kan du huske [virksomhedspraktikanten/løntilskudsstilingen]?
Var det dig, der stod for ansættelses/aftalen med jobcentret?
[Hvis nej] Har du mulighed for at sende mig videre til din kollega, der sad med den opgave?
[Hvis ja] Har du ti minutter til at svare på et par spørgsmål om jeres oplevelser med ansøgning og bevilling af den nye kollega?
Åbnings-
spørgsmål
Hvem tog initiativ til ansættelsen?
[Virksomhed/jobcenter]
Jeg kan se, at I har brugt VITAS og ikke blanketterne
kan du sige lidt om det, du husker fra ansøgningsskemaet og processen?
Hvad udfyldte I, hvad udfyldte jobcentret?
43
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0044.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Kortlægning af
praksis
Man skal blandt andet opgøre antallet af ordinært ansatte i virksomheden
kan du huske, hvordan I gjorde det her hos jer? [Uddyb
evt. med at spørge om det trækkes fra HR-system]
Er du bekendt med reglerne for, hvordan tidsbegrænsede ansættelser og medarbejdere ansat til en specifik opgave ikke tæller med
som ordinært ansatte? [Evt.
giv eksempel med flaskedrenge]
Evt. spørgsmål til diskrepans mellem eIndkomst og opgivet antal ordinære timer. Hvad tror du den forskel kan skyldes?
Traditionelt skal både arbejdsgiver og en repræsentant fra virksomheden bekræfte, at tallet på de ordinært ansatte stemmer
hvor-
dan foregår det her? [Overvej relevans]
Afrunding
Mange tak for din hjælp. Dine svar vil bidrage til arbejdet med at gøre den virksomhedsrettede indsats på beskæftigelsesområdet
mere smidig fremadrettet. Hvis du har spørgsmål til projektet, er du velkommen til at kontakte mig på
[kontaktinformationer].
6.3
Opkaldslister og beregningsdata
Opkaldslister og data fremgår af det regneark, der er fremsendt sammen med afrapporteringen.
44
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 245: Orientering om analyser ifm. gennemskrivning af Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats , fra beskæftigelsesministeren
1765382_0045.png
Øget digitalisering af den virksomhedsrettede indsats
Om Deloitte
Deloitte leverer ydelser indenfor revision, consulting, financial advisory, risikostyring, skat og dertil knyttede ydelser til både offent-
lige og private kunder i en lang række brancher. Deloitte betjener fire ud af fem virksomheder på listen over verdens største sel-
skaber, Fortune Global 500®, gennem et globalt forbundet netværk af medlemsfirmaer i over 150 lande, der leverer kompetencer
og viden i verdensklasse og service af høj kvalitet til at håndtere kundernes mest komplekse forretningsmæssige udfordringer. Vil
du vide mere om, hvordan Deloittes omkring 245.000 medarbejdere gør en forskel, der betyder noget, så besøg os på Facebook,
LinkedIn eller Twitter.
Deloitte Touche Tohmatsu Limited
Deloitte er en betegnelse for Deloitte Touche Tohmatsu Limited, der er et britisk selskab med begrænset ansvar (DTTL), dets net-
værk af medlemsfirmaer og deres tilknyttede virksomheder. DTTL og alle dets medlemsfirmaer udgør separate og uafhængige
juridiske enheder. DTTL (der også betegnes Deloitte Global) leverer ikke selv ydelser til kunderne. Vi henviser til
www.deloitte.com/about for en udførlig beskrivelse af DTTL og dets medlemsfirmaer.
© 2017 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited.
45