Til forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob:
Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V) og beskæftigelsesordførere: Hans Andersen (V),
Rasmus Jarlov (K), Laura Lindahl (LA)/Joachim B. Olsen (LA), Leif Lahn Jensen (S), Sofie Carsten Nielsen (R)
og Karsten Hønge (SF)
Kopi til Beskæftigelsesudvalget
Aarhus, den 28. oktober 2016
Evaluering af reformen af førtidspension og fleksjob
Der er nu gået næsten fire år, siden Folketinget med reformen af førtidspension og fleksjob i 2012
gennemførte nogle af de mest vidtgående forringelser i mange år af vilkårene for mennesker med varig
sygdom eller handicap. Det er fire år med alvorlige konsekvenser for titusindvis af borgere.
De fleste af disse konsekvenser blev forligskredsen bag reformen allerede dengang advaret kraftigt om i
mange høringssvar og debatindlæg, som handicaporganisationer, patientforeninger, socialrådgivere og
andre repræsentanter for mennesker med varig sygdom eller handicap bidrog med i den politiske proces
frem til reformens gennemførelse. Dengang blev der ikke lyttet til kritikken fra forligskredsens side.
De fleste af advarslerne og bekymringerne fra dengang viste sig desværre at blive til virkelighed med
gennemførelsen af reformen. Oven i købet blev nogle af konsekvenserne endnu værre, end vi dengang
kunne forudsige. I de år, der nu er gået under reformordningen, har uværdige vilkår for syge medborgere
under denne ordning igen og igen mødt massiv kritik i medierne. Stadigvæk har ingen af jer taget ansvar for
at ændre grundlæggende ved de kritiserede vilkår bortset fra enkelte gratis udtalelser.
Disse alvorlige konsekvenser af reformen af førtidspension og fleksjob spiller sammen med konsekvenserne
af de mange andre forringelser på social- og beskæftigelsesområdet fra de senere år – det gælder blandt
andet reformerne af dagpenge, efterløn, seniorførtidspension, sygedagpenge, to gange kontanthjælp,
Serviceloven og reformerne af klagesystemet og refusionsordningen. Og de spiller sammen med de
konstante nedskæringer i budgetaftalerne mellem regeringen og kommunerne siden 2007 og med KL-
aftalen fra 2011, som gav kommuner mulighed for fra 2012 at vælge lokale serviceniveauer, der sætter
økonomi over borgernes behov. De spiller endvidere sammen med det tab af retssikkerhed i den
kommunale forvaltning, som mange borgere har erfaret og Advokatrådet med flere dokumenteret. Og de
spiller sammen med reformer på sundhedsområdet og forringelser af serviceniveauet i den stadigt mere
pressede sundhedssektor og med folkeskole- og inklusionsreformen, fremdriftsreformen af de
videregående uddannelser og SU-reformen. En helhedsanalyse ville vise de kolossale samlede forringelser
af vilkårene for mennesker med alvorlig sygdom eller handicap (se for eksempel min artikel ”Mennesker
med handicap er under stærkt politisk pres” i Kritisk Debat den 17. oktober 2016).
Jeg håber, at I nu i forbindelse med evalueringen vil se med mere positive øjne på de følgende
ændringsforslag til reformen. De er suppleret med kommentarer til den nuværende ordning og argumenter
for, hvorfor den bør ændres.