Jobnet.
Nu har I bl.a. sat fokus på love og regler inden for beskæftigelse området. Det er længe krævet, da det er
ved at være en heltids beskæftigelse at kende dem.
Men jeg vil gerne gøre jer opmærksom på et af de værktøjer der bruges. Jobnet. For jobnet funger langt fra.
Det er ganske uklart hvad formålet med jobnet er, om det tjener noget formål på den måde det funger i
øjeblikket. Her vil jeg ikke koncentrer mig om de mange tekniske fejl systemet lider af, registreringer der
forsvinder, eller en support der synes at havde som formål at tale ned til brugerne og ikke erkende de fejl
systemet lider af. Men nogle af de grundlæggende funktioner.
En grundregel i hvilke som helst registrering er at den skal havde et formål, den skal kunne bruges. Her
fejler jobnet klart efter bl.a. min mening.
En funktion som jobloggen, som grundlæggende har som funktion at registrer hvilke job der søges, kan ud
fra en overordnet betragtning synes brugbar. Det kan være en god ide at havde sådan en liste med job der
er søgt, eller man vil søge. Men som huskeliste til job man vil søge, er den tæt på ubrugelig. Det er ret
besværligt at skulle logge ind, også uden NemId, for at opdatere listen. Der er mange alternativer. Hvilke
formål der så er med at registrer på hvilke måde det enkelt job er søgt på
–
brev, mail, mundtlig,
webansøgning, ved jeg ikke. Hvad formålet med i det hele taget er at registrer søgte job, ved jeg heller ikke.
Det er i praksis umuligt for sagsbehandlere at tjekke om oplysningerne er korrekte. Dels er det umuligt at
holde styr på mundtlige ansøgninger, men der er heller ingen seriøse firmaer der vil oplyse hvem der søger
et job ved dem. Det er uetisk, udtryk for dårlig personalepolitik at fortælle hvem der søger, folk kan sidde i
uopsagte stillinger og sikkert også på kanten af persondata loven. Det vedkommer reelt ikke andre hvem
der søger hvilke stillinger. Så det eneste jobloggen reelt kan bruges til, er at sagsbehandleren kan se en liste
over søgte job, en liste der med lige så stor ret kan laves på bagsiden af en bon.
Næste funktion som jeg gerne vil gøre jer opmærksom på er CV delen. Grundlæggende en god ide at man
samler alle folks kompetencer og oplysning om uddannelse m.v. et sted. Men det funger bare ikke på den
måde systemet nu er sat op på. Det siger mange sagsbehandler selv, de bruger ikke systemet. Der er også
meget få ude fra der selv bruger systemet. Simpelthen fordi det er ganske umuligt at få nogle brugbare
oplysninger ud af systemet.
Hvis man kigger på registreringen, så er der noget som hedder uddannelse, kurser og certificering. Men
noget så simpelt som en oversigt eller definition af hvad er uddannelse, kurser og certificering eksister ikke.
Heller ikke hvis man spørger supporten, da de helt tydeligt heller ikke ved det…
Derfor er det reelt muligt at registrer en uddannelse som struktør
–
faglært jord og betonarbejder
–
som en
pHd uddannelse….
Hvis man kigger på en uddannelse som akademi uddannelserne, så mener supporten at de enkelte moduler
er kurser, på trods af de afsluttes med eksamen, der er et ret stor hjemmearbejde. Mens det afsluttende
modul er en uddannelse. Det giver ingen mening.
Hvis vi så et øjeblik holder fast i akademi uddannelserne, så findes der en retning som hedder ledelse. Men
hvis man kigger på jobnet, så eksister retningen ledelse ikke. Jobnet support mener så at det som ligger
nærmest er Handel, service og HR. På akademi uddannelsen findes disse retninger også….
Reelt er der meget få muligheder for at angive en retning for uddannelse, hvilket er en alvorlig fejl.
Hvorfor? Jo, hvis man skal bruge en person med nogle konkrete kompetencer så er man nød til at søge