Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 198
Offentligt
1749417_0001.png
NOTAT
April 2017
Analysenotat om virksomhedspraktik
J.nr.
Arbejdsmarkedspolitik
Arbejdsmarkedsfastholdelse
Indledning
Dette notat indgår i analysematerialet vedrørende forenkling af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (LAB), som er aftalt mellem regeringen og KL i ØA17.
I notatet, som er udarbejdet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(STAR), gennemgås de vigtigste regler om virksomhedspraktik fra LAB og fra
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats (BAB). Der er særligt fokus på
regler, som varierer på tværs af eller indenfor målgrupper og en kort opsummering
af kommunale erfaringer hermed. Notatet bygger bl.a. på foranalysen af forenkling
af LAB, som er udført af Deloitte i 2016.
Notatet ser ikke på nytteindsats, der er en særlig form for virksomhedspraktik, hvor
formålet kun er, at den ledige arbejder for sin ydelse.
Opsummering:
Analysen viser, at:
Formålet med virksomhedspraktik er at afdække eller optræne kompetencer
eller afklare beskæftigelses- eller uddannelsesmål. Der er ikke nærmere krav til
indholdet af praktikken, heller ikke krav om at det skal tænkes ind, om praktik-
ken kan kombineres med ordinære løntimer eller efterfølgende ansættelse, hvis
muligt.
Der gælder mange forskellige varighedsbegrænsninger for virksomhedspraktik,
som strækker sig fra 4 til 26 uger med eller uden mulighed for forlængelse
Rimelighedskravet (forholdstalskravet) medvirker til, at deltagerne får bedst
muligt udbytte af opholdet, og er et værn mod fortrængning.
Ved opgørelsen af antallet af ordinært ansatte i forhold til rimelighedskravet
medregnes ikke personer, der er ansat med offentligt tilskud eller for en tidsbe-
grænset periode eller med henblik på en bestemt arbejdsopgave. Dette kan væ-
re svært at opgøre for virksomhederne og gøre det samtidig sværere at digitali-
sere opgørelsen.
En medarbejderrepræsentant skal skriftligt tilkendegive, hvorvidt rimeligheds-
og merbeskæftigelseskravet er overholdt for almindelig virksomhedspraktik.
For nytteindsats skal det være tillidsrepræsentanten, der underskriver.
Der er alene for dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere, som har ret
til selvfunden virksomhedspraktik. Dermed varierer reglerne på tværs mål-
grupper.
Det er ikke muligt at få virksomhedspraktik på den virksomhed, hvor man se-
nest har været ansat, bortset fra for sygedagpengemodtagere. Reglen om sene-
ste ansættelsessted hindrer ikke, at praktik og ordinære løntimer kan kombine-
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749417_0002.png
res på den virksomhed, hvor personen samtidig er ansat. Der skal i så fald være
tale om forskellige arbejdsfunktioner. Dette har hidtidigt ikke været en del af
praksis i de fleste kommuner.
Der findes en samlet oversigt over reglerne i
bilag 1.
Boks 1: Evidens for effekt af virksomhedsrettede indsatser
Virksomhedsrettede indsatser dækker over en række af tilbud, der har som fællesnævner, at de foregår
på ordinære arbejdspladser.
For
jobparate
ledige er der evidens for positive effekter af virksomhedsrettede indsatser
i den private
sektor
(Rosholm & Svarer, 2011). Da virksomhedsrettede tilbud typisk er forbundet med fastholdelses-
effekter, har timingen og længden af tilbuddene væsentlig betydning. For jobparate bør det således
undgås at give virksomhedsrettede tilbud meget tidligt i ledighedsforløbet, hvor afgangsraten generelt er
høj, da det ellers kan føre til unødig fastholdelse af de ledige.
1
En virksomhedsrettet indsats, ofte i kombination med andre tilbud, har som det eneste redskab i be-
skæftigelsessystemet vist sig i gennemsnit at have positive beskæftigelseseffekter på tværs af forskelli-
ge grupper af
borgere i udkanten af arbejdsmarkedet og sygemeldte
(CKll, 2015).
For
udsatte ledige
er der
evidens
for, at virksomhedsrettede indsatser under ét har positive effekter
(SFI, 2012).
Gældende regler
Virksomhedspraktik består af et praktikophold på en private eller offentlige virk-
somheder, hvor borgeren ikke er ansat og derfor ikke modtager løn. For sygedag-
pengemodtagere, der er i et ansættelsesforhold, gives virksomhedspraktik dog som
udgangspunkt på den virksomhed, hvor borgeren er ansat.
Langt de fleste målgrupper modtager deres hidtidige ydelse under virksomheds-
praktik (fx kontanthjælp eller dagpenge).
I det følgende gennemgås reglerne om virksomhedspraktik for så vidt angår formå-
let, varigheden, rimelighedskrav, opgørelsen af ordinært ansatte, skriftlige tilken-
degivelser fra medarbejderrepræsentanter, selvfunden praktik, og reglen om forbud
mod praktik på det seneste ansættelsessted.
Formålet med virksomhedspraktik (LAB § 42)
Virksomhedspraktik gives til personer, som enten har behov for afklaring af be-
skæftigelsesmål, eller som på grund af mangelfulde faglige, sproglige eller sociale
kompetencer kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvil-
kår eller med løntilskud.
1
Det skal bemærkes, at der særskilt for
offentligt løntilskud
er fundet negative effekter for jobpara-
te ledige. I forbindelse med beskæftigelsesreformen blev den maksimale varighed af offentligt løntil-
skud dog reduceret. Det kan potentielt reducere fastholdelseseffekten og dermed muligvis øge
nettoeffekten fremadrettet.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
Praktikken gives for de fleste målgrupper med henblik på at afdække eller optræne
personens faglige, sociale eller sproglige kompetencer samt at afklare beskæftigel-
sesmål. For uddannelseshjælpsmodtagere er formålet, at personen skal bringes
tættere på at kunne starte uddannelse på ordinære vilkår. For sygedagpengemodta-
gere i et ansættelsesforhold gives virksomhedspraktik som led i at fastholde med-
arbejdere.
Under virksomhedspraktik kan der udføres arbejde, som også udføres af ordinært
ansatte. Det fremgår dog ikke direkte af reglerne, hvorvidt det er et krav, at der skal
udføres egentlige arbejdsopgaver.
Et praktikforløb kan resultere i, at personen fortsætter i et løntilskudsjob eller i
ordinær ansættelse, men der er ikke krav om, at praktikken skal indrettes, så den
særligt tager sigte på dette. For sygedagpengemodtagere i ansættelsesforhold kan
virksomhedspraktikken etableres forud for en gradvis tilbagevenden i arbejde.
Varighedsbegrænsningerne (LAB § 44, § 75 b, stk. 2, og § 75 c, stk. 1, 2. pkt.)
Der findes forskellige varighedsbegrænsninger for de enkelte målgrupper og desu-
den findes der
undergrupper
for dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælpsmod-
tagere og uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere:
For dagpengemodtagere findes en undergruppe af dimittender med mindst en
kort videregående uddannelse, som ikke har været i efterfølgende beskæftigel-
se. For disse er varighedsgrænsen 8 uger.
For jobparate og uddannelsesparate kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmod-
tagere findes der undergrupper i form af personer, der ikke har erhvervserfa-
ring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæfti-
gelse med løntilskud. For disse er varighedsgrænsen 13 uger med mulighed for
yderligere forlængelse efter en konkret vurdering.
Varighedsbegrænsningen for især jobparate målgrupper skal ses i sammenhæng
med virksomhedspraktikkens formål for disse grupper og det særlige hensyn til, at
der ikke sker fortrængning eller konkurrenceforvridning. Det skal også ses i lyset
af EU's regler om statsstøtte. Længerevarende praktikforløb for jobparate målgrup-
per kan i højere grad være i strid med disse hensyn.
Nedenfor ses en oversigt over varighedsgrænserne for de forskellige målgrupper,
der kan få virksomhedspraktik.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749417_0004.png
Tabel 1. De gældende varighedsbegrænsninger for virksomhedspraktik
Målgrupper/undermålgrupper
Maksimale varighed
Dagpengemodtagere
En delmængde af jobparate kontanthjælpsmodtagere
En delmængde af uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
Dagpengemodtagere på dimittendvilkår, der mindst har gennemført en
kort videregående uddannelse og ikke har haft ordinær beskæftigelse ef-
ter uddannelsen.
8 uger
4 uger
Jobparate kontanthjælpsmodtagere som ikke har erhvervserfaring, har
langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse
med løntilskud
13 uger, dog med
mulighed for forlæn-
gelse op til 26 uger, og
herefter mulighed for
yderligere forlængel-
se, hvis der er særlige
behov herfor.
Uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, som ikke har er-
hvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at
opnå beskæftigelse med løntilskud
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
Aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere
Forrevalidender
Sygedagpengemodtagere
Førtidspensionister
Fleksjobvisiterede
Personer i ressourceforløb
Personer i jobafklaringsforløb
Unge mellem 15 og 18 år uden ydelse, der har behov for en uddannel-
ses- og beskæftigelsesrettet indsats
26 uger, dog med
mulighed for yderlige-
re forlængelse.
Uden krav om maksi-
mal varighed.
Særligt udsatte unge under 18 år uden ydelse, der har behov for en
uddannelses- og beskæftigelsesrettet indsats
Revalidender, bortset fra forrevalidender
Rimelighedskravet (LAB § 48 og BAB § 65)
Rimelighedskravet skal bidrage til, at der ikke opstår fortrængning, og at den ledige
primært arbejder sammen med ordinært ansatte. Den nuværende evidens på områ-
det peger på, at de mest virkningsfulde forløb for at få personer tættere på arbejds-
markedet i job er på almindelige arbejdspladser, hvor der er kontakt til kollegaer
mv.
Rimelighedskravet vurderes ud fra antallet af ordinært ansatte, hvor der gælder
følgende regler:
I virksomheder med 0 til 50 ansatte må der være 1 person i praktik eller i løntil-
skud for hver 5 ordinært ansatte.
I virksomheder med over 50 ansatte må der derudover være 1 person for hver
10 ordinært ansatte.
Det har ingen betydning for opgørelsen, hvor få eller mange timer om ugen den
ledige er i tilbuddet, jf. nedenfor.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
Når forholdstalskravet vurderes afgrænses virksomheden som en arbejdsplads med
selvstændigt p-nr., men arbejdsgiveren og de ansatte har mulighed for at aftale en
anden afgrænsning.
Opgørelsen af rimelighedskravet sker på baggrund af gennemsnittet af antallet af
ordinært ansatte i de senest 3 måneder før etableringen (4 måneder for sæsonarbej-
de). I praksis sker dette ved, at virksomhederne selv indberetter antallet af ordinært
ansatte de seneste 3 måneder.
Rimelighedskravet gælder ikke for sygedagpengemodtagere, der skal i virksom-
hedspraktik i den virksomhed, hvor de er ansat.
Opgørelse af antallet af ordinært ansatte ved rimelighedskravet og skriftlig tilken-
degivelse ved etablering af praktik (BAB §§72 og 73)
Når antallet af ordinært ansatte skal gøres op, medregnes alle beskæftigede uanset
arbejdstidens længde. Der medregnes dog
ikke:
personer, som er ansat med offentligt tilskud (fx løntilskud, fleksjob, voksenlær-
linge, seniorjob), eller
personer, som er ansat efter en ansættelsesaftale, der er indgået for et bestemt
tidsrum eller med henblik på en bestemt arbejdsopgave.
For at sikre en hensigtsmæssig brug af virksomhedspraktik, skal der foreligge
skriftlige tilkendegivelser fra både arbejdsgiveren og en medarbejderrepræsentant
af, hvorvidt reglerne er opfyldt. Medarbejderrepræsentanten skal være fra det p-
nummer, hvor praktikken skal etableres. Der skal foreligge skriftlige tilkendegivel-
ser om:
hvorvidt der er enighed om, at forholdstalskravet er opfyldt,
at der er enighed om en anden afgrænsning af virksomheden end p-nummeret,
såfremt forholdstalskravet vurderes ud fra en sådan anden afgræsning. Den an-
den afgrænsning gælder kun for den eller de konkrete praktikpladser, der ind-
går i aftalen,
hvorvidt etablering af praktik på mere end 13 uger har været drøftet mellem
arbejdsgiveren og en medarbejderrepræsentant.
Kun for nytteindsats er der krav om, at det er
tillidsrepræsentanten,
der skal under-
skrive på medarbejdernes vegne, såfremt der findes en tillidsrepræsentant.
Selvfunden virksomhedspraktik (LAB § 42 b)
Dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere har som de eneste målgrupper ret til et
tilbud om virksomhedspraktik eller løntilskudsjob, som de selv har fundet, hvis
betingelserne i øvrigt er opfyldt. Jobcenteret kan afvise det selvfundne tilbud, hvis
det vurderes, at formålet med etablering af tilbuddet ikke kan opfyldes.
Ikke mulighed for virksomhedspraktik der hvor man senest har været ansat (BAB §
69)
For at sikre, at borgere ikke kan afskediges for efterfølgende at få praktik eller
løntilskud på samme arbejdssted, er der i bekendtgørelsen regler om, at man ikke
kan få virksomhedspraktik (eller løntilskudsjob) det sted, hvor man
senest har væ-
ret
ansat, herunder hvis ansættelsen har været fx i et løntilskudsjob. Forbuddet
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749417_0006.png
gælder ikke for sygedagpengemodtagere uden ansættelsesforhold, som gerne vil i
praktik i den virksomhed, hvor de senest har været ansat.
Bestemmelsen gælder alene den virksomhed, hvor man senest
har været og ikke
længere er ansat.
Reglen hindrer således ikke, at der kan gives virksomhedspraktik
i den virksomhed, hvor man i forvejen er ansat. Det kan fx være tilfældet for en
ydelsesmodtager, som har nogle få timers ordinært arbejde i en virksomhed og en
praktik inden for et andet af virksomhedens områder kan give forbedre personens
muligheder for at opnå fuld selvforsørgelse. Det kan også være tilfældet, hvor en
person, der er startet med et virksomhedspraktikforløb af nogle få timers varighed,
ved siden af får mulighed for at få nogle ordinære løntimer i en anden arbejdsfunk-
tion.
Boks 2: Kommunale erfaringer
Kommunerne har særligt vedrørende virksomhedspraktik et stort ønske om mulighed for behovsbe-
stemt indsats. Dette skal blandt andet ses i lyset af meget forskellige muligheder for varighed på tværs
af målgrupper. Derudover oplever kommunerne, at formålsbestemmelsen kan være svær at rumme for
særligt de stærkeste ledige.
Anvendelse af virksomhedspraktik
Der har i de seneste år været stigende antal aktiverede i virksomhedspraktik, når
der ses på tværs af alle grupper,
jf. figur 1.
Figur 1 Virksomhedspraktik, alle ydelser under et, 2010-2016, antal aktiverede, sæsonkor-
rigeret.
Anm.: Antal aktiverede er summet på tværs af målgrupper. Der kan således være personer, som op-
træder i to målgrupper samtidig, fx ved skift mellem ydelser.
Kilde: Jobindsats.dk, sæsonkorrigeret
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749417_0007.png
Der er relativt flest jobparate kontanthjælpsmodtagere i virksomhedspraktik målt
på antallet af fuldtidspersoner, idet knap en sjettedel af kontanthjælpsmodtagerne
var i virksomhedspraktik i 2016,
jf. tabel 2.
Da virksomhedspraktikker typisk er af
kortere varighed for grupperne tættest på arbejdsmarkedet i forhold til de øvrige
målgrupper, så har der været flest dagpengemodtagere, som på et tidspunkt har
været i virksomhedspraktik i samme periode. For revalidender og personer i jobaf-
klaringsforløb er virksomhedspraktik også et relativt udbredt redskab, og i 2016 var
var ca. 10 pct. af denne gruppe i virksomhedspraktik.
Tabel 2 Virksomhedspraktik, 2016
Antal
aktivere-
de
Dagpengemodtagere
Jobparate kontanthjælpsmodtagere
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
Revalidering*
Sygedagpengemodtagere
Jobafklaringsforløb
Ressourceforløb
Ledighedsydelse
Uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodta-
gere
Aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere
46.855
18.630
25.966
2.128
17.472
8.284
5.561
11.230
8.945
6.917
Fuldtids- Aktive-
perso-
rings-
ner
berørte
4.361
2.999
4.113
722
2.414
1.445
771
647
1.412
1.268
16,2
39,6
29,0
21,4
4,8
29,9
25,4
36,4
22,8
22,9
Aktive-
rings-grad
5,2
11,4
5,9
10,5
3,6
9,0
4,6
4,5
8,3
5,6
Anm.: Tallene er ekskl. personer i nytteindsats. Der mangler specifikke data for førtidspensionister,
selvforsørgende, unge under 18 år og dimittender med handicap (som kan indgå i den kategori, som
den ydelse de modtagere). Aktiveringsberørte er udregnet som antal af personer i tilbuddet i forhold til
antallet af personer på ydelsen i samme periode. Aktiveringsgraden er udregnet som antallet af fuld-
tidspersoner i tilbuddet i forhold til antallet af fuldtidspersoner på ydelsen i perioden.
* inklusiv forrevalidering
Kilde: Jobindsats.dk
Udviklingen i andelen af borgere, som deltager i virksomhedspraktik, har generelt
været stigende i de seneste år. For de ledige, som er nærmest arbejdsmarkedet, har
brugen været stigende for dagpengemodtagere siden ikrafttrædelsen af beskæftigel-
sesreformen i 2014, mens der for kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere
har været en mere jævn udvikling,
jf. figur 2.
For målgrupper længere fra arbejdsmarkedet har brugen af virksomhedspraktik
særligt været stigende for personer i ressourceforløb, jobafklaringsforløb og aktivi-
tetsparate kontanthjælpsmodtagere,
jf. figur 3.
For modtagere af ledighedsydelse,
sygedagpenge og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere har andelen været
mere stabil, mens der har været et fald i de seneste år for revalidender. Den samle-
de gruppe af revalidender har i samme periode været faldende.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749417_0008.png
Figur 2 Virksomhedspraktik, aktiveringsberørte, ja-
nuar 2010- december 2016, målgrupper nærmest
arbejdsmarkedet
Figur 3 Virksomhedspraktik, aktiveringsberørte,
januar 2010-december 2016, målgrupper nær-
mest arbejdsmarkedet
Anm.: Aktivitetsberørte er udregnet som antallet af personer i tilbuddet i forhold til antallet af personer
på ydelsen i perioden. Tallene adskiller sig fra tabel 2, da der her er beregnet på månedsbasis, mens
der i tabel 2 er beregnet på årsbasis. I A-dagpenge indgår personer på arbejdsmarkedsydelse, kontant-
ydelse og særlig uddannelsesydelse. Ressourceforløb indgår i data fra 2013. Uddannelseshjælp indgår
i data fra 2014 – inden da har målgruppen indgået i kontanthjælp. Jobafklaringsforløb indgår i data fra
2015. For kontanthjælpsmodtagere, særligt aktivitetsparate, er der et databrud, da personer under
integrationsprogrammet fra juli 2016 overgik til integrationsydelse.
Kilde: Jobindsats.dk
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749417_0009.png
Bilag 1. Oversigt over reglerne for virksomhedspraktik
Målgruppe
(Betegnelse)
Mulig-
hed for
indsats
Kriterier for vurdering af
mulighed for indsatsen
Behov for afklaring af beskæfti-
gelsesmål eller pga. mangelful-
de kompetencer kun vanskeligt
kan opnå normal beskæftigelse
eller løntilskud.
Samme som ovenfor
Maksimal varighed
4 uger. Dog 8 uger for dimit-
tender m. minimum en KVU,
som ikke har haft beskæfti-
gelse.
4 uger. Dog 13 uger, hvis
ingen erhvervserfaring, lang
ledighed, eller svært ved at
opnå løntilskud.
Mulighed for forlængelse af
perioden
Ret til selvfunden
virksomhedsprak-
tik
Ret til selvfunden
praktik såfremt
betingelserne er
opfyldt
Dagpengemod-
tagere
Kan
Nej
Jobparate kon-
tanthjælpsmod-
tagere
Aktivitetsparate
kontanthjælps-
modtagere
Kan
De 13 uger kan forlænges op
til 26 uger. Ud fra en individu-
Samme som oven-
el vurdering kan perioden
for
herudover forlænges yderlige-
re.
Samme som ovenfor
Samme som oven-
for
Kan
Samme som ovenfor
13 uger
Revalidender
Kan
Samme som ovenfor
13 uger for
forrevalidender.
Revalidender:
Uden be-
grænsning
Forrevalidender: Som oven-
for.
Nej
Sygedagpen-
gemodtagere
Kan
Samme som ovenfor. Kan gives
som led i fastholdelse af med-
arbejdere, der endnu ikke kan
13 uger
vende gradvist tilbage til deres
almindelige arbejdsfunktioner.
Afdække eller optræne kompe-
tencer samt afklare beskæfti-
gelsesmål.
Samme som ovenfor
Behov for afklaring af beskæfti-
gelsesmål eller som pga. man-
gelfulde kompetencer kun
vanskeligt kan opnå normal
beskæftigelse eller løntilskud.
Kan gives som led i fast-
holdelse.
Unge med behov for en uddan-
nelses- eller beskæftigelsesret-
tet indsats, herunder særligt
udsatte unge.
Behov for afklaring af beskæfti-
gelsesmål eller pga. mangel-
fulde kompetencer kun vanske-
ligt kan opnå normal beskæfti-
gelse eller løntilskud.
13 uger
13 uger
Samme som ovenfor
Nej
Førtidspensio-
nister
Fleksjobvisite-
rede
Kan
Kan
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Nej
Nej
Jobafklarings-
forløb
Kan
13 uger
Samme som ovenfor
Nej
Unge mellem 15
og 18 år
Kan
Særligt udsatte unge:
Ingen
varighedsgrænse
Andre unge:
26 uger
Forlængelsesmulighed efter
individuel vurdering.
Nej
Selvforsørgende
Kan
Som kontanthjælpsmodtage-
re
Som kontanthjælpsmodtagere Nej
Ressourceforløb
Kan
Samme som ovenfor
13 uger
Kan forlænges op til 26 uger.
Ud fra en individuel vurdering
kan perioden forlænges
yderligere.
De 13 uger kan forlænges op
til 26 uger. Ud fra en individu-
el vurdering kan perioden
forlænges yderligere, hvis
personen har særligt behov.
Samme som ovenfor
3
Nej
Uddannelsespa-
rate uddannel-
seshjælpsmod-
tagere
Aktivitetsparate
uddannelses-
hjælpsmodtage-
re
Antal variationer
Kan
Gives som led i uddannelses-
rettede aktiviteter, hvis endemål
er uddannelse på ordinære
vilkår.
Op til 4 uger. Dog 13 uger,
hvis ingen erhvervserfaring,
lang ledighed, eller svært ved
at opnå løntilskud.
Nej
Kan
1
Samme som ovenfor
4
13 uger
5
Nej
2
Note:
I skemaet indgår ikke reglerne for nytteindsats. Derudover indgår målgruppen af dimittender med handicap ikke, da
de alene er relevant i forhold til løntilskudsreglerne.