Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 198
Offentligt
1749416_0001.png
Notat
April 2017
Analysenotat om vejledning og opkvalificering
Arbejdsmarkedspolitik
Indledning
Dette notat indgår i analysematerialet vedrørende forenkling af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (LAB), som er aftalt mellem regeringen og KL i ØA17.
I notatet, som er udarbejdet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(STAR), gennemgås kort de gældende regler for tilbud om vejledning og opkvalifi-
cering (kapitel 10 i LAB) på tværs af målgrupper, brugen af redskabet i de seneste
år samt en kort opsummering af kommunale erfaringer med kompleksiteten i reg-
lerne på tværs af målgrupper. Analysen er lavet med baggrund i foranalysen af
forenkling af LAB, som er foretaget af Deloitte i 2016.
Notatet fokuserer særligt på de bestemmelser, som varierer på tværs af eller inden
for målgrupper, da dette medvirker til at skabe undermålgrupper i beskæftigelses-
indsatsen. Meget specifikke bestemmelser, som ligeledes varierer på tværs af mål-
grupper, kan være svære at forstå for borgeren – særligt ved ydelsesskifte. Be-
stemmelser med specifikke begrænsninger og/eller undermålgrupper kan også be-
tyde, at sagsbehandleren må vælge det tilbud, som lever op til reglerne, fremfor det
tilbud, som er mest relevante for den enkelte borger.
Opsummering
Analysen viser, at:
Reglerne for vejledning og opkvalificering varierer betydeligt på tværs af mål-
grupper. Der er bl.a. forskellige regler for varigheden af uddannelsesforløb, ad-
gang til fx ordinær uddannelse og erhvervs- og studiekompetencegivende ud-
dannelse, rettigheder til fx realkompetencevurdering mv. Variationerne gælder
også på tværs af målgrupper, der ligner hinanden, når det gælder borgerens ka-
rakteristika.
Nogle kommuner oplever forskelle på tværs af målgrupper som uforståelige for
de ledige, særligt ved skift mellem målgrupper. Derudover fremhæver flere
kommuner, at refusionsreformen med ikrafttrædelse i 2016 har givet dem et
økonomisk incitament til at undgå fastholdende indsatser. Det kan reducere be-
hovet for at begrænse mulighederne for vejledning og opkvalificering i regel-
grundlaget, hvis sagsbehandleren vurderer det som det mest relevante tilbud for
borgerens mulighed for at komme i job.
Vejledning og opkvalificering er stadig det aktiveringsredskab som anvendes
mest (målt som fuldtidspersoner) blandt redskaberne i den aktive indsats. Det
anvendes dog mindre i dag end i 2010. Kontanthjælps- og uddannelseshjælps-
modtagere er de målgrupper, hvor tilbud om vejledning og opkvalificering an-
vendes mest.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749416_0002.png
Boks 1: Evidens for effekt af vejledning og opkvalificering
Vejledning og opkvalificering er en samlekategori for en række tilbud. Det kan eksempelvis være korte
vejlednings- og afklaringsforløb, men kan også være ordinære uddannelsesforløb, herunder erhvervs-
kompetencegivende uddannelse.
For vejledning og opkvalificeringstilbud er der
i gennemsnit
hverken entydigt positive eller negative
effekter. Det skal dog ses i lyset af den meget brede vifte af tilbud, som kategorien dækker over.
For de jobparate ledige bør man være opmærksom på risikoen for fastholdelseseffekter tidligt i ledig-
hedsforløbet (KORA, 2013; Rosholm & Svarer, 2012).
Gældende regler
Neden for gennemgås reglerne om ledighedsanciennitet, varighedsbegrænsning og
alder samt regler om forudgående uddannelse. Bilag 1 viser en oversigt over reg-
lerne på tværs af målgrupper.
1
Dagpengemodtagere
Der er en række forskellige krav og undtagelser i forbindelse med tilbud om vej-
ledning og opkvalificering, som skaber undermålgrupper for dagpengemodtagere,
alt efter alder, forudgående uddannelse, forsørgelsespligt over hjemmeboende børn
mv.
Varighedsbegrænsninger
Dagpengemodtagere under 30 år, som
har
en erhvervskompetencegivende uddan-
nelse og dagpengemodtagere over 30 år, kan i de første 6 måneders ledighed kun få
tilbud om vejledning og opkvalificering i op til 6 uger, medmindre der er tale om
danskundervisning eller at danskundervisning indgår som en betydelig del af til-
buddet (LAB § 34 og § 36).
2
Kortere tilbud af under 2 ugers varighed medregnes ikke i grænsen på 6 uger.
Mulighed for studie- og erhvervskompetencegivende uddannelse
Dagpengemodtagere under 30 år, som
har
en erhvervskompetencegivende uddan-
nelse, kan ikke få tilbud om en studie- eller erhvervskompetencegivende uddannel-
se (LAB § 37).
Dagpengemodtagere under 30 år, som
ikke har
en erhvervskompetencegivende
uddannelse kan få kortere- og længerevarende uddannelsestilbud fra første ledig-
hedsdag. De kan som hovedregel ikke få studie- eller erhvervskompetencegivende
uddannelser, fordi de skal tage uddannelserne på almindelige vilkår. (LAB § 32, §
34 og § 37).
1
Bestemmelser i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, fx om test i forbindelse
med læse-, skrive-, og regnekurser mv. er ikke medtaget i beskrivelsen nedenfor.
2
Når danskundervisning indgår som et betydeligt element i tilbud om vejledning og opkva-
lificering, er der ikke nogen varighedsbegrænsning (LAB § 36, stk. 3).
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749416_0003.png
Dagpengemodtagere under 30 år, som
ikke har
en erhvervskompetencegivende
uddannelse, kan dog få tilbud om en studie- eller erhvervskompetencegivende ud-
dannelse op til professionsbachelorniveau. Det er en betingelse, at:
personen
enten
har forsørgerpligt over for hjemmeboende børn
eller
er fyldt 25
år, har afsluttet sit ret og pligt-tilbud og herefter har været ledig i 6 måneder.
uddannelsen kvalificerer til et arbejde, hvor der er behov for arbejdskraft (LAB
§ 37).
Kontanthjælpsmodtagere
For kontanthjælpsmodtagere er der enkelte undtagelser, som skaber undermålgrup-
per. Dette gælder primært som følge af de forskelle (alder og uddannelsesbag-
grund), som også bestemmer, om en person er berettiget til kontanthjælp eller ud-
dannelseshjælp.
Varighedsbegrænsninger
Der gælder ikke varighedsbegrænsninger for tilbud om vejledning og opkvalifice-
ring uanset ledighedsanciennitet.
Mulighed for studie- og erhvervskompetencegivende uddannelse
Kontanthjælpsmodtagere over 30 år kan tilbydes en studie- eller erhvervskompe-
tencegivende uddannelse (LAB § 32). Der er ikke regler om maksimal længde for
tilbuddet.
Kontanthjælpsmodtagere under 30 år kan ikke få tilbud om en studie- eller er-
hvervskompetencegivende uddannelse på kontanthjælp (LAB § 37), da de har en
uddannelse i forvejen (ellers ville de være uddannelseshjælpsmodtagere).
Begrænsning af ret og pligt
Jobparate kontanthjælpsmodtagere kan, uanset alder, modsat aktivitetsparate kon-
tanthjælpsmodtagere ikke få tilbud om uddannelse som deres første ret og pligt-
tilbud (LAB § 92). Begrundelsen for reglen er, at de skal i virksomhedsrettede
tilbud.
Uddannelseshjælpsmodtagere
For uddannelseshjælpsmodtagere er det særligt muligheden for at give en er-
hvervskompetencegivende uddannelse, som skaber undermålgrupper. Uddannel-
seshjælpsmodtagere har per definition ikke en erhvervskompetencegivende uddan-
nelse.
Varighedsbegrænsninger
Der gælder ikke varighedsbegrænsninger for tilbud om vejledning og opkvalifice-
ring uanset ledighedsanciennitet.
Mulighed for studie- og erhvervskompetencegivende uddannelse
Uddannelseshjælpsmodtagere skal tage en uddannelse på ordinære vilkår.
Det er muligt at give tilbud om en studie- eller erhvervskompetencegivende uddan-
nelse op til professionsbachelorniveau, hvis:
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
Uddannelseshjælpsmodtageren
enten
har forsørgerpligt over for hjemmeboende
børn
eller
er fyldt 25 år og har opbrugt retten til SU til videregående uddannel-
se.
Uddannelsen kvalificerer til et arbejde, hvor der er behov for arbejdskraft (LAB
§ 37).
Revalidender, sygedagpengemodtagere, ressourceforløbsydelsesmodtagere
og personer under jobafklaringsforløb
Revalidender, sygedagpengemodtagere, ressourceforløbsydelsesmodtagere og per-
soner under jobafklaring kan få tilbud om vejledning og opkvalificering uden va-
righedsbegrænsning. Der gælder ikke krav om forudgående ledighed. Tilbud kan
gives både som ordinær uddannelse og øvrig vejledning og opkvalificering (§ 32,
stk. 1, nr. 1 og 2). Der gælder ikke nogen betingelser om uddannelseskrav eller
alder. Det er en betingelse, at tilbud til sygedagpengemodtagere og personer i job-
afklaringsforløb i omfang og indhold er tilpasset, at disse personer er uarbejdsdyg-
tige på grund af egen sygdom.
Førtidspensionister og ledige fleksjobvisiterede
Førtidspensionister og ledige fleksjobvisiterede kan få tilbud om øvrig vejledning
om opkvalificering, men ikke ordinær uddannelse. Der er ingen varighedsbegræns-
ning (LAB § 32, stk. 2). Der gælder ikke nogen betingelser eller krav i forhold til
forudgående uddannelse eller alder.
Unge under 18 år
Unge mellem 15 år og 18 år uden forsørgelse kan få tilbud om vejledning og op-
kvalificering efter samme regler som aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
(LAB § 75 b). Det ligger forudsætningsvist i reglerne, at det er unge, som ikke i
forvejen har en forsørgelsesydelse, og som hverken er i uddannelse eller job.
Selvforsørgende
Selvforsørgende er defineret som personer, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke
opfylder betingelserne for at modtage offentlig hjælp til forsørgelse.
Tilbud om vejledning og opkvalificering til selvforsørgende kan højst vare op til 6
uger, medmindre danskundervisning indgår som en betydelig del (LAB § 75 a).
Der gælder ikke krav til forudgående ledighed. Der gælder heller ikke øvrige be-
tingelser eller krav i forhold til forudgående uddannelse eller alder (LAB §§ 34 og
36 finder ikke anvendelse).
Refusion af kommunernes driftsudgifter til vejledning og opkvalificering
Staten refunderer op til 50 pct. af kommunernes udgifter til aktivering i vejled-
nings-, opkvalificerings- og mentorforløb. Det er i udgangspunktet en direkte fi-
nansiering af udgifter til ordinær uddannelse, mentor og øvrig vejledning og opkva-
lificering. Refusionen er betinget af, hvilken målgruppe aktiviteten gennemføres
for. For store dele af indsatsen er refusionen også betinget af, at udgifterne ligger
inden for et driftsloft. Desuden er det for enkelte målgrupper også betinget af,
hvornår i ledighedsforløbet tilbuddet afgives.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749416_0005.png
Refusionen er differentieret og anvendes til at fremme fokus på anvendelsen af
bestemte indsatser til bestemte målgrupper. Fx er der refusion for øvrig vejledning
og opkvalificering for svagere målgrupper som aktivitetsparate kontanthjælpsmod-
tagere og for hovedparten af uddannelseshjælpsmodtagere, men ikke for de stærke-
re målgrupper som jobparate kontanthjælpsmodtagere, åbenlyst uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere og dagpengemodtagere.
Brug af vejledning og opkvalificering
Brugen af tilbud om vejledning og opkvalificering er faldet de seneste 6 år,
jf. figur
1,
når man ser på tværs af alle målgrupper. Dette skal dog ses i lyset af konjunktur-
udviklingen, som har betydet et fald i særligt antallet af dagpengemodtagere.
Figur 1 Vejledning og opkvalificering, alle ydelser under et, 2010-2016, antal aktiverede,
sæsonkorrigeret
Anm.: Omfatter ikke 6 ugers jobrettet uddannelse for dagpengemodtagere, da der ikke er tale om et
tilbud om vejledning og opkvalificering men en ret for en bestemt målgruppe. Hvis en person i samme
måned har fået tilbud om vejledning og opkvalificering i to målgrupper, fx på to forskellige ydelser, så vil
vedkommende tælle med to gange.
Kilde: Jobindsats.dk
Der er samlet set flest dagpengemodtagere, som i løbet af 2016 fik et forløb med
vejledning og opkvalificering,
jf. tabel 2.
Når der måles i forhold til fuldtidsperso-
ner, som i højere grad afspejler omfanget herunder varighed af forløb, er der dog
flest aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. Hvis man sammenligner med de
relative størrelser på grupperne ved at se på aktiveringsgraden, så er revalidender
den målgruppe, der får flest tilbud om vejledning og opkvalificering.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749416_0006.png
Tabel 2 Vejledning og opkvalificering, 2016
Antal
aktivere-
de
Dagpengemodtagere
Jobparate kontanthjælpsmodtagere
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
Revalidering*
Sygedagpengemodtagere
Jobafklaringsforløb
Ressourceforløb
Ledighedsydelse
Uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
Aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere
72.950
21.129
48.658
7.569
31.462
10.334
10.979
11.171
25.686
18.438
Fuldtids-
personer
4.628
2.490
8.403
4.405
337
65
36
62
3.515
5.068
Aktivi-
tets-
berørte
25,3
44,9
54,3
76,3
8,7
37,3
50,1
36,2
65,5
61,1
Aktive-
rings-
grad
5,5
9,5
12,1
64,2
0,5
0,4
0,2
0,4
20,7
22,4
Anm.: 6 ugers jobrettet uddannelse for dagpengemodtagere indgår ikke. Der mangler specifikt data for
førtidspensionister, selvforsørgende, unge under 18 år og dimittender med handicap (som kan indgå i
den kategori, som den ydelse de modtagere). Aktivitetsberørte er udregnet som antallet af personer i
tilbuddet i forhold til antallet af personer på ydelsen i perioden. Aktiveringsgraden er beregnet som
andelen af fuldtidspersoner i vejledning og opkvalificering i forhold til antallet af fuldtidspersoner i mål-
gruppen. * inklusiv forrevalidering
Kilde: Jobindsats.dk
Udviklingen i andelen af personer, som deltager i vejledning og opkvalificering, er
forskellig fra målgruppe til målgruppe, ligesom andelen, som får tilbud om vejled-
ning og opkvalificering. Når man ser på de grupper, som er tættest på arbejdsmar-
kedet, så har brugen af vejledning og opkvalificering typisk været faldende,
jf.
figur 2.
Dette skal se i sammenhæng med, at grupperne i samme periode også er
blevet mindre. For uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere er andelen i
gennemsnit stabil og høj fra 2014, hvor ydelsen blev indført og frem.
For de grupper, som er længere fra arbejdsmarkedet, er der forskel på tendenserne
for brugen af vejledning og opkvalificering på tværs af målgrupperne. Der er stort
set samme andel, som får vejledning og opkvalificering, som i 2010 for revaliden-
der og sygedagpengemodtagere. For aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere har
der været et kraftigt fald i 2016, hvor brugen før dette havde været let stigende.
Andelen har været stigende for både ressourceforløbsdeltagere, som først blev op-
rettet i 2013, og jobafklaringsforløb, som først blev oprettet fra 2014. For ledig-
hedsydelsesmodtagere har udviklingen mere lignet den, som ses for de grupper,
som er tættere på arbejdsmarkedet. For aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtage-
re er udviklingen parallel med udviklingen for uddannelsesparate uddannelses-
hjælpsmodtagere.
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749416_0007.png
Figur 2 Vejledning og opkvalificering, aktiverings-
berørte, januar 2010- december 2016, målgrupper
nærmest arbejdsmarkedet
Figur 3 Vejledning og opkvalificering, aktive-
ringsberørte, januar 2010-december 2016, mål-
grupper nærmest arbejdsmarkedet
Anm.: 6 ugers jobrettet uddannelse for dagpengemodtagere indgår ikke. Aktivitetsberørte er udregnet
som antallet af personer i tilbuddet i forhold til antallet af personer på ydelsen i perioden. Tallene adskil-
ler sig fra tabel 2, da der her er beregnet på månedsbasis, mens der i tabel 2 er beregnet på årsbasis. I
A-dagpenge indgår personer på arbejdsmarkedsydelse, kontantydelse og særlig uddannelsesydelse.
Ressourceforløb indgår i data fra 2013. Uddannelseshjælp indgår i data fra 2014 – inden da har mål-
gruppen indgået i kontanthjælp. Jobafklaringsforløb indgår i data fra 2015. For kontanthjælpsmodtage-
re, særligt aktivitetsparate, er der et databrud, da personer under integrationsprogrammet fra juli 2016
overgik til integrationsydelse.
Kilde: Jobindsats.dk
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749416_0008.png
Bilag 1. Oversigt over bestemmelserne i vejledning og opkvalificering.
Målgruppe
(Betegnelse)
Kan få tilbud om
ordinær uddan-
nelse
Kan få tilbud om øvrig
vejledning og opkvalifice-
ring
Subjektive kriterier
for vurdering af
mulighed for indsat-
sen
Ret til læse,
skrive, regne og Ret til realkompeten-
ordblindekursus cevurdering
Kan få studie- og erhvervs-
kompetencegivende uddan-
nelser for personer under 30
år
Personer under 30 år kan kun
modtage tilbud om en er-
hvervskompetencegivende
uddannelse, hvis de ikke har
en i forvejen og enten har
forsørgerpligt over for hjem-
meboende børn eller er fyldt
25 år og har haft 6 mdr. sam-
menlagt ledighed efter afslut-
ning af første ret og pligt tilbud
(§85).
Varighed
Der kan alene gives tilbud i
op til i alt 6 uger indenfor de
første 6 mdr. sammenlagt
ledighed, hvis personen er
under 30 år og har en er-
hvervskompetencegivende
uddannelse eller hvis perso-
nen er fyldt 30 år. Korte
vejlednings- og opkvalifice-
ringsforløb på op til 2 uger
medregnes ikke i de 6 uger.
Dagpenge-
modtagere
Kan
Kan
Tilbuddet skal udvikle
eller afdække den
lediges faglige, sociale
eller sproglige kompe-
tencer med henblik på
opkvalificering til
arbejdsmarkedet
Hvis en test viser
behov har perso-
nen ret til et
sådant kursus og
kurset medreg-
nes ikke i varig-
hedsbegræns-
ningen på 6 uger
Personer der er fyldt 30
år og som ikke har en
erhvervskompetencegi-
vende uddannelse har
ret til realkompetence-
vurdering
Jobparate kon-
tanthjælpsmod-
tagere
Aktivitetsparate
kontanthjælps-
modtagere
Revalidender
Sygedagpen-
gemodtagere
Førtidspensio-
nister
Fleksjobvisite-
rede
Kan
Kan
Ikke varighedsbegrænsning
Samme som ovenfor
Hvis en test viser
behov har perso-
nen ret til et
sådant kursus
Samme som
ovenfor
Ikke ret
Ikke ret
Ikke ret
Ikke ret
Personer der ikke har
en erhvervskompeten-
cegivende uddannelse
har ret til realkompe-
tencevurdering
Samme som ovenfor
Ikke ret
Ikke ret
Ikke ret
Ikke ret
Ikke relevant
Kan
Kan
Kan
Kan ikke
Kan ikke
Kan
Kan
Kan
Kan
Kan
Ikke varighedsbegrænsning
Ikke varighedsbegrænsning
Ikke varighedsbegrænsning
Ikke varighedsbegrænsning
Ikke varighedsbegrænsning
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Tilbuddet skal udvikle
eller afdække den
lediges faglige, sociale
eller sproglige kompe-
tencer med henblik på
opkvalificering til
arbejdsmarkedet
Samme som ovenfor
Tilbuddet skal udvikle
eller afdække den
lediges faglige, sociale
eller sproglige kompe-
tencer med henblik på
opkvalificering til
arbejdsmarkedet
Samme som ovenfor
Opkvalificering til at
kunne påbegynde og
gennemføre en er-
hvervskompetencegi-
vende uddannelse
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
Jobafklarings-
forløb
Kan
Kan
Ikke varighedsbegrænsning
Ikke ret
Ikke ret
Ikke relevant
Unge mellem 15
og 18 år
Kan
Kan
Ikke relevant
Ikke ret
Ikke ret
Ikke relevant
Selvfor-
sørgende
Kan
Kan
Tilbud efter kapitel 10 til
personer
omfattet af § 2, nr. 10, kan
højst vare op til 6 uger.
ikke ret
ikke ret
Ikke relevant
Ressource-
forløb
Uddannelses-
parate uddan-
nelses-
hjælpsmod-
tagere
Aktivitets-
parate uddan-
nelseshjælps-
modtagere
Antal variatio-
ner
Kan
Kan
Ikke varighedsbegrænsning
Ikke ret
Ikke ret
Ikke relevant
Kun hvis personen ikke har en
erhvervskompetencegivende
uddannelse og enten har
forsørgerpligt over for hjem-
meboende børn og/eller er
fyldt 25 år og har opbrugt sin
ret til SU.
Kan
Kan
Ikke varighedsbegrænsning
Hvis en test viser
behov har perso-
nen ret til et
sådant kursus
Ikke ret
Kan
Kan
Ikke varighedsbegrænsning
Samme som ovenfor
Samme som
ovenfor
Ikke ret
Samme som ovenfor
2
1
3
2
2
2
3
Ikke medtaget i ovenstående oversigt:
Målgruppen af dimittender med handicap, da denne alene er relevant i forhold til løntilskud.
Derudover er følgende bestemmelser ikke med: Supplerende varslingsindsats (§32b) (målgruppe 2.1-2.3), Krav om ingen konkurrenceforvridning (ingen forskel på tværs af målgrupper) (§ 33) Varighed af praktik i
særlig tilrettelagte forløb (ingen forskel på tværs af målgrupper) (§32, stk 4), Ydelser mv. (§38-41), Puljen til uddannelsesløft og Regional uddannelsespulje (§33a, §33b) (kun relevant for dagpengemodtagere).
8