Notat
April 2017
Analysenotat om vejledning og opkvalificering
Arbejdsmarkedspolitik
Indledning
Dette notat indgår i analysematerialet vedrørende forenkling af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (LAB), som er aftalt mellem regeringen og KL i ØA17.
I notatet, som er udarbejdet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(STAR), gennemgås kort de gældende regler for tilbud om vejledning og opkvalifi-
cering (kapitel 10 i LAB) på tværs af målgrupper, brugen af redskabet i de seneste
år samt en kort opsummering af kommunale erfaringer med kompleksiteten i reg-
lerne på tværs af målgrupper. Analysen er lavet med baggrund i foranalysen af
forenkling af LAB, som er foretaget af Deloitte i 2016.
Notatet fokuserer særligt på de bestemmelser, som varierer på tværs af eller inden
for målgrupper, da dette medvirker til at skabe undermålgrupper i beskæftigelses-
indsatsen. Meget specifikke bestemmelser, som ligeledes varierer på tværs af mål-
grupper, kan være svære at forstå for borgeren – særligt ved ydelsesskifte. Be-
stemmelser med specifikke begrænsninger og/eller undermålgrupper kan også be-
tyde, at sagsbehandleren må vælge det tilbud, som lever op til reglerne, fremfor det
tilbud, som er mest relevante for den enkelte borger.
Opsummering
Analysen viser, at:
Reglerne for vejledning og opkvalificering varierer betydeligt på tværs af mål-
grupper. Der er bl.a. forskellige regler for varigheden af uddannelsesforløb, ad-
gang til fx ordinær uddannelse og erhvervs- og studiekompetencegivende ud-
dannelse, rettigheder til fx realkompetencevurdering mv. Variationerne gælder
også på tværs af målgrupper, der ligner hinanden, når det gælder borgerens ka-
rakteristika.
Nogle kommuner oplever forskelle på tværs af målgrupper som uforståelige for
de ledige, særligt ved skift mellem målgrupper. Derudover fremhæver flere
kommuner, at refusionsreformen med ikrafttrædelse i 2016 har givet dem et
økonomisk incitament til at undgå fastholdende indsatser. Det kan reducere be-
hovet for at begrænse mulighederne for vejledning og opkvalificering i regel-
grundlaget, hvis sagsbehandleren vurderer det som det mest relevante tilbud for
borgerens mulighed for at komme i job.
Vejledning og opkvalificering er stadig det aktiveringsredskab som anvendes
mest (målt som fuldtidspersoner) blandt redskaberne i den aktive indsats. Det
anvendes dog mindre i dag end i 2010. Kontanthjælps- og uddannelseshjælps-
modtagere er de målgrupper, hvor tilbud om vejledning og opkvalificering an-
vendes mest.