Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 198
Offentligt
1749415_0001.png
NOTAT
April 2017
Analysenotat om løntilskud
J.nr.
Arbejdsmarkedspolitik
Indledning
Dette notat indgår i analysematerialet vedrørende forenkling af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (LAB), som aftalt mellem regeringen og KL i ØA17.
I notatet, som er udarbejdet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(STAR), gennemgås kort de gældende regler for tilbud om ansættelse med løntil-
skud fra LAB og fra bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats (BAB) med
fokus på regler som varierer på tværs af eller inden for målgrupper, da dette med-
virker til at skabe undermålgrupper i beskæftigelsesindsatsen. Analysen bygger
videre på foranalyse af forenkling af LAB, som er udført af Deloitte i 2016.
Bestemmelser, som varierer på tværs af målgrupper, kan være svære at forstå for
borgeren – særligt ved ydelsesskifte. Derudover er lavet en kort opsummering på
baggrund af de kommunale erfaringer.
Opsummering:
Analysen viser, at:
Der gælder meget forskellige krav til forudgående ledighed, alt efter hvilken
målgruppe den ledige tilhører, og om der er tale om privat eller offentligt løn-
tilskud.
Ved skift mellem ydelser fx fra sygedagpenge til a-dagpenge kan dette betyde,
at der ikke kan iværksættes et (nyt) forløb før 6 måneder efter ydelsesskift.
Der er meget forskellige varighedsbegrænsninger for løntilskud, alt efter mål-
gruppe, og om der er tale om privat eller offentligt løntilskud. Varighedsbe-
grænsningerne går fra 4 måneder til ubegrænset.
Rimelighedskravet (forholdstalskravet) medvirker til, at deltagerne i løntil-
skudsjob og virksomhedspraktik får det bedst mulige udbytte af opholdet og er
et værn mod fortrængning af ordinært ansatte.
Merbeskæftigelseskravet gælder alle målgrupper, der får løntilskud, men det
opgøres forskelligt for private og offentlige arbejdsgivere. For revalidender,
førtidspensionister og dimittender med handicap gælder der alternativt et lem-
peligere merbeskæftigelseskrav.
Ved opgørelsen af antallet af ordinært ansatte ved rimelighedskravet og merbe-
skæftigelseskravet medregnes ikke personer, der er ansat med offentligt til-
skud, for en tidsbegrænset periode eller til en bestemt arbejdsopgave. Dette kan
være svært at opgøre for virksomhederne og gøre det samtidig sværere at digi-
talisere.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749415_0002.png
De skriftlige tilkendegivelser i forbindelse med etablering af løntilskudsjob og
virksomhedspraktik foretages af en medarbejderrepræsentant, mens det for nyt-
teindsats er en tillidsrepræsentant.
Dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere har ret til selvfunden løntil-
skudsjob, mens andre målgrupper ikke har. Disse forskelle betyder, at reglerne
varierer henover målgrupper og øger kompleksiteten i regelsættet.
Det er ikke muligt at få løntilskudsjob på den virksomhed, hvor man senest har
været ansat. Reglen om seneste ansættelsessted hindrer ikke, at løntilskud og
ordinære løntimer kan kombineres samtidigt på den virksomhed, hvor personen
er ansat. Der skal i så fald være tale om forskellige arbejdsfunktioner. Dette
kan især være en udfordring, når en person skifter fra en målgruppe til en an-
den, fx fra sygedagpenge til dagpenge, og derved ikke kan fortsætte (eller gen-
optage) et løntilskudsjob.
Der findes en samlet oversigt over reglerne i bilag 1.
Boks 1: Evidens for effekt af virksomhedsrettede indsatser
Virksomhedsrettede indsatser dækker over en række af tilbud, der har som fællesnævner, at de foregår
på ordinære arbejdspladser.
For
jobparate
ledige er der evidens for positive effekter af virksomhedsrettede indsatser
i den private
sektor
(Rosholm & Svarer, 2011). Da virksomhedsrettede tilbud typisk er forbundet med fastholdelses-
effekter, har timingen og længden af tilbuddene væsentlig betydning. For jobparate bør det således
undgås at give virksomhedsrettede tilbud meget tidligt i ledighedsforløbet, hvor afgangsraten generelt er
høj, da det ellers kan føre til unødig fastholdelse af de ledige.
1
En virksomhedsrettet indsats, ofte i kombination med andre tilbud, har som det eneste redskab i be-
skæftigelsessystemet vist sig i gennemsnit at have positive beskæftigelseseffekter på tværs af forskelli-
ge grupper af
borgere i udkanten af arbejdsmarkedet og sygemeldte
(CKll, 2015).
For
udsatte ledige
er der
evidens
for, at virksomhedsrettede indsatser under ét har positive effekter
(SFI, 2012). Dog er der ikke et entydigt billede af effekten særskilt for offentligt løntilskud.
Det findes endvidere, at privat løntilskud har størst effekt, når det gives til ressourcesvage ledige.
Gældende regler
Et løntilskudsjob består af ansættelse på en privat eller offentlig virksomhed, hvor
arbejdsgiveren får et tilskud til lønnen. Mange af løntilskudsreglerne er forskellige
for henholdsvis private og offentlige arbejdsgivere.
Tilbud om løntilskud kan have forskellige formål for de forskellige målgrupper:
1
Det skal bemærkes, at der særskilt for
offentligt løntilskud
er fundet negative effekter for jobpara-
te ledige. I forbindelse med beskæftigelsesreformen blev den maksimale varighed af offentligt løntil-
skud dog reduceret. Det kan potentielt reducere fastholdelseseffekten og dermed muligvis øge
nettoeffekten fremadrettet.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
For personer på dagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalidering, syge-
dagpenge, ressourceforløb og jobafklaringsforløb er formålet
oplæring og gen-
optræning af faglige, sociale eller sproglige kompetencer.
For førtidspensionister er formålet
opnåelse eller fastholdelse af beskæftigelse.
For dimittender med handicap omfattet af kompensationsloven er formålet
ind-
slusning på arbejdsmarkedet.
I det følgende gennemgås reglerne om løntilskud for så vidt angår krav til forudgå-
ende ledighed, varighedsbegrænsninger, rimelighedskrav, merbeskæftigelseskrav,
opgørelse af ordinært ansatte, skriftlige tilkendegivelser fra medarbejderrepræsen-
tanter, selvfunden løntilskudsjob, forbud mod løntilskudsjob på det seneste ansæt-
telsessted og særlige løntilskudsregler for visse revalidender.
Derudover er i
bilag 1
vedlagt skema, som skitserer løntilskudsreglerne generelt på
tværs af målgrupper.
Krav til forudgående ledighed (LAB § 51)
Reglerne for løntilskud er underlagt særlige begrænsninger for at sikre, at ansættel-
ser med løntilskud sker i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Selvom
EU-begrænsningerne går på løntilskudsjob i private virksomheder, er det for de
fleste målgrupper valgt at have samme regler for ledighedsanciennitet for offentlige
løntilskudsjob.
Krav om forudgående ledighed inden påbegyndelse af løntilskudsjob varierer såle-
des på tværs af målgrupper og offentlige/private arbejdsgivere. For de fleste mål-
grupper gælder der et anciennitetskrav om
6 måneders forudgående ledighed.
For
nogle grupper retter anciennitetskravet sig kun mod private virksomheder, mens
det for andre retter sig både mod private og offentlige virksomheder.
For følgende gælder der kun et anciennitetskrav i private virksomheder:
Sygedagpengemodtagere
Personer i jobafklaringsforløb
Personer i ressourceforløb
For følgende gælder anciennitetskravet både private og offentlige virksomheder:
Dagpengemodtagere
Kontanthjælpsmodtagere
Uddannelseshjælpsmodtagere
Selvforsørgende
Følgende er helt undtaget fra et anciennitetskrav uanset målgruppe:
Personer, som ikke har en almen eller erhvervsrettet uddannelse på gymnasialt
eller højere niveau
Personer, som er over 50 år
Enlige forsørgere
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749415_0004.png
For sygedagpengemodtagere, der har været i løntilskud under sygedagpengeforlø-
bet, indebærer reglerne om forudgående ledighed, at personen ved overgang til fx
a-dagpenge først kan få et nyt løntilskudsforløb i en privat virksomhed efter 6 må-
neders ledighed.
Nedenstående tabel 1 viser et samlet overblik over anciennitetskrav for de forskel-
lige målgrupper.
Tabel 1 Krav om ledighedsanciennitet inden påbegyndelse af løntilskudsjob
Målgruppe
Over 50 år
Enlig forsørger
Uden uddannelses på gymnasialt niveau (eller
høje-
re
)
ikke er enlige forsørger gælder for:
Dagpengemodtagere
Jobparate kontanthjælpsmodtagere**
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere**
Revalidender
Sygedagpengemodtagere (dog ikke i et ansættelses-
forhold)*
Førtidspensionister
Dimittender med handicap [og op til to års ledighed]
Ressourceforløb**
Uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
(dog ikke åbenlyst uddannelsesparate)**
Aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere**
Jobafklaringsforløb (dog ikke i et ansættelsesforhold)
2.13
2.14
6 måneder
6 måneder
6 måneder
Ingen krav
2.6
2.8
2.11
2.12
Ingen krav
6 måneder
6 måneder
6 måneder
Ingen krav
6 måneder
Ingen krav
6 måneder
2.1
2.2.
2.3
2.4
2.5
6 måneder
6 måneder
6 måneder
Ingen krav
6 måneder
6 måneder
6 måneder
6 måneder
Ingen krav
Ingen krav
I hh.t. LAB § 2
Alle
Alle
Alle
Privat
Ingen krav
Ingen krav
Ingen krav
Offentligt
Ingen krav
Ingen krav
Ingen krav
For personer på 50 år eller under, som har en uddannelse på gymnasialt niveau eller højere og
Anm.: * Ydelsesanciennitet tæller også arbejdsløshedsdagpenge
**Ydelsesanciennitet tæller også andre ydelser, løntilskud samt selvforsørgelse ved ledighed.
Varighedsbegrænsningerne for løntilskudsjob (LAB § 53)
Der er meget forskellige varighedsbegrænsninger for løntilskudsansættelser.
Begrænsningerne er følgende:
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749415_0005.png
Tabel 2. Varighedsbegrænsninger i løntilskudsjob i forhold til målgruppe og arbejdsgiver
Målgruppe
Dagpengemodtagere
Jobparat kontanthjælpsmodtagere
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
Uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
- dog åbenlyse uddannelsesparate uddannelses-
hjælpsmodtagere
Revalidender
Sygedagpengemodtagere (dog ikke i et ansættelses-
forhold)
Førtidspensionister
Dimittender med handicap
Ressourceforløb
Aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere
Jobafklaringsforløb (dog ikke i et ansættelsesforhold)
Uden begrænsning
Op til 1 år
Op til 1 år
6 måneder
Op til 1 år
Uden begrænsning
Op til 1 år
Op til 1 år
6 måneder
Op til 1 år
Privat
6 måneder
6 måneder
6 måneder
6 måneder
Kan ikke få tilskud
Uden begrænsning
Op til 1 år
Offentlig
4 måneder
6 måneder
6 måneder
6 måneder
Kan ikke få tilskud
Uden begrænsning
Op til 1 år
Den korte varighedsbegrænsning på 4 måneder for dagpengemodtagere i offentligt
løntilskudsjob blev aftalt i forbindelse med beskæftigelsesreformens målretning af
løntilskudsordningen.
Åbenlyse uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere kan ikke få løntilskuds-
job, da de skal starte uddannelses på ordinær vilkår hurtigst muligt.
Rimelighedskravet (LAB § 62 og BAB § 92)
Rimelighedskravet skal bidrage til, at der ikke opstår fortrængning, og at den ledige
primært arbejder sammen med ordinært ansatte. Den nuværende evidens på områ-
det peger på, at de mest virkningsfulde forløb for at få personer tættere på arbejds-
markedet i job er på almindelige arbejdspladser, hvor der er kontakt til kollegaer
mv.
Rimelighedskravet vurderes ud fra antallet af ordinært ansatte:
I virksomheder med 0 til 50 ansatte må der være 1 person i praktik eller i løntil-
skud for hver 5 ordinært ansatte,
I virksomheder med over 50 ansatte må der derudover være 1 person for hver
10 ordinært ansatte.
Det har ingen betydning for opgørelsen, hvor få eller mange timer om ugen den
ledige er i tilbuddet, se mere om opgørelsen af ordinært ansatte nedenfor.
Ved vurdering af forholdstalskravet afgrænses virksomheden som en arbejdsplads
med selvstændigt p-nummer, men arbejdsgiveren og de ansatte har mulighed for at
aftale en anden afgrænsning.
Opgørelsen af rimelighedskravet sker på baggrund af gennemsnittet af antallet af
ordinært ansatte i de seneste 3 måneder før etableringen (4 måneder for sæsonar-
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
bejde). I praksis sker dette ved, at virksomhederne selv indberetter antallet af ordi-
nært ansatte de seneste 3 måneder.
Merbeskæftigelseskravet (LAB § 60-62 BAB § 86-91)
Merbeskæftigelseskravet indebærer, at der ved ansættelse af en ledig med løntil-
skud skal ske en nettoudvidelse af antallet af ansatte hos den enkelte arbejdsgiver i
forhold til virksomhedens normale beskæftigelse. Der er forskel på, hvordan mer-
beskæftigelseskravet vurderes for henholdsvis private og offentlige arbejdsgivere:
Hos
private arbejdsgivere
er det en nettoudvidelse i forhold til det gennemsnit-
lige antal ordinært ansatte medarbejdere i de seneste 12 måneder, hvor der in-
den for de sidste 3 måneder ikke er afskediget eller fratrådt en ordinært ansat
fra den stilling.
Hos
offentlige arbejdsgivere
tages der udgangspunkt i antallet af beskæftigede
ud fra arbejdsgiverens budget (er ikke underlagt EU-krav).
For revalidender, førtidspensionister og personer og dimittender med handicap
gælder der alternativt et lempeligere merbeskæftigelseskrav.
Opgørelse af antallet af ordinært ansatte ved rimeligheds- og merbeskæftigelses-
kravet og regler om skriftlig tilkendegivelse (BAB § 86, stk. 2-3, § 90, stk. 3, §91,
stk. 3 og §92 stk. 2-5)
Når antallet af ordinært ansatte skal gøres op medregnes alle beskæftigede. Der
medregnes dog
ikke
personer, som er ansat med offentligt tilskud (fx løntilskud,
fleksjob, voksenlærlinge, seniorjob), eller personer, som er ansat efter en ansættel-
sesaftale, der er indgået for et bestemt tidsrum eller med henblik på en bestemt
arbejdsopgave.
For at sikre en hensigtsmæssig brug af løntilskud skal arbejdsgiveren og en medar-
bejderrepræsentant skriftligt tilkendegive, hvorvidt reglerne er opfyldt. Medarbej-
derrepræsentanten skal være fra det p-nummer, hvor løntilskudsjobbet skal etable-
res.
Selvfunden løntilskud (LAB § 52 a)
Dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere har som de eneste målgrupper ret til et
tilbud om løntilskudsjob, som de selv har fundet, hvis betingelserne i øvrigt er op-
fyldt. Jobcenteret kan afvise det selvfundne tilbud, hvis det vurderes, at formålet
med etablering af løntilskud ikke kan opfyldes.
Ikke mulighed for løntilskudsjob der hvor man senest har været ansat (BAB § 78)
Man kan ikke få virksomhedspraktik eller løntilskud det sted, hvor man
senest har
været
ansat, herunder hvis ansættelsen har været fx i et løntilskudsjob. Reglen skal
forebygge, at borgere afskediges for efterfølgende at få praktik eller løntilskud på
samme arbejdsplads.
Dette gælder kun den virksomhed, hvor man senest
har været og ikke længere er
ansat på.
Reglen hindrer således ikke, at der kan gives praktik eller løntilskudsjob i
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749415_0007.png
den virksomhed, hvor man i forvejen er ansat. Det kan fx være tilfældet for en
ydelsesmodtager, som har nogle få timers ordinært arbejde i en virksomhed, og et
løntilskudsjob nogle timer inden for et andet af virksomhedens områder kan for-
bedre personens muligheder for at opnå fuld selvforsørgelse. Det kan også være
tilfældet, hvor en person, der er startet med et løntilskudsjob af nogle få timers
varighed, ved siden af får mulighed for at få nogle ordinære løntimer i en anden
arbejdsfunktion.
Den særlige løntilskudsordning til meget svage revalidender i et elevforhold (LAB §
56, stk. 2 og 3)
Der findes to forskellige løntilskudsordninger for revalidender:
Den "almindelige" ældre ordning, hvor arbejdsgiveren i tilfælde, hvor revalidenden
er i et elev-forhold, betaler elevlønnen og får et løntilskud svarende til forskellen på
elevlønnen og den overenskomstmæssige løn.
Den særlige ordning, der tilkom i 2006, som alene gælder revalidender i et elevfor-
hold med
omfattende psykiske, fysiske eller sociale problemer,
der kun er i stand til
at yde en meget begrænset arbejdsindsats. For disse kan løntilskuddet gives til sel-
ve elevlønnen. I dag kan målgruppen for ordningen i stort omfang siges at være
dækket ind af andre ordninger, først og fremmest ordningen for ressourceforløb.
Boks 2: Kommunale erfaringer
Kommunerne oplever generelt reglerne om løntilskud som komplicerede og sværere at kommunikere til
såvel borger som virksomheder. Dette skaber særligt frustrationer hos virksomhederne, når reglerne
varierer fra gang til gang (hvis virksomheden har med forskellige målgrupper at gøre). Dette gælder
særligt, når virksomheder og ledige ellers har fundet hinanden (fx som led i ret til selvfundet tilbud). En
række krav og regler opfattes af nogle kommuner som hindringer for, at jobcentret kan give den indsats,
som det finder bedst.
Anvendelse af løntilskud
Der er stor forskel på udviklingen i omfanget af løntilskud hos henholdsvis offent-
lige og private arbejdsgivere i de seneste år,
jf. figur 1.
Antallet af aktiverede i of-
fentlige løntilskud er faldet meget, særligt siden 2012, mens udviklingen i private
løntilskud har udvist et mindre fald frem 2013, hvorefter udviklingen har været
stabil. Dette skal ses i lyset af, at kvoterne for offentligt løntilskud er fjernet, varig-
heden for offentligt løntilskud er afkortet samt udviklingen i de økonomiske kon-
junkturer.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749415_0008.png
Figur 1 Løntilskud, offentlig og privat, alle ydelser under et, 2010-2016, antal aktiverede,
sæsonkorrigeret
Kilde: Jobindsats.dk, sæsonkorrigeret
Det var primært de mest jobparate grupper i form af dagpengemodtagere og jobpa-
rate kontanthjælpsmodtagere, som fik løntilskudsjob i 2016,
jf. tabel 3.
Der var
også mange aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere i løntilskudsjob, særligt hos
private arbejdsgivere, dog ud af en væsentlig større målgruppe. Sammenlagt var
kun ca. 1 pct. af de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere i løntilskudsjob. Der er
en stor andel af revalidender i løntilskudsjob, dog ud af en relativt lille målgruppe
på ca. 7.000 personer.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749415_0009.png
Tabel 3 Løntilskud, 2016
Målgruppe
Antal aktiverede
Fuldtidspersoner
Aktiverings-
berørte
Aktive-
ringsgrad
I alt
4,9
11,1
2,8
3,4
0,1
0,3
0,2
0,3
1,9
1,5
3,9
5,2
1,0
3,2
0,0
0,1
0,1
0,2
1,1
0,5
/Arbejdsgiver Privat
Offentlig Privat
Offentlig
I alt
Dagpengemodtage-
re
8.143
6.394
1.952
1.320
Jobparate kontant-
hjælpsmodtagere
3.739
1.531
1.022
356
Aktivitetsparate
kontanthjælps-
modtagere
2.205
331
584
80
Revalidering*
Sygedagpenge-
modtagere
Jobafklaringsforløb
Ressourceforløb
Ledighedsydelse
Uddannelsesparate
uddannelses-
hjælpsmodtagere
Aktivitetsparate
uddannelses-
hjælpsmodtagere
286
337
65
36
62
734
425
72
117
13
-
30
25
16
179
17
16
9
21
187
107
40
4
3
-
12
4
4
Anm.:. Der mangler specifikke data for førtidspensionister, selvforsørgende, unge under 18 år og dimit-
tender med handicap (som kan indgå i den kategori, som den ydelse de modtagere). Aktiveringsberørte
er udregnet som antal af personer i tilbuddet i forhold til antallet af personer på ydelsen i samme perio-
de. Aktiveringsgraden er udregnet som antallet af fuldtidspersoner i tilbuddet i forhold til antallet af
fuldtidspersoner på ydelsen i perioden.
* inklusiv forrevalidering
Kilde: Jobindsats.dk
Andelen af ledige, som er tæt på arbejdsmarkedet, som er i privat løntilskud har
ligget relativt stabilt i de seneste år, hvor jobparate kontanthjælpsmodtagere ligger
på et lidt lavere niveau end dagpengemodtagere,
jf. figur 2.
For begge grupper har
anvendelsen af offentligt løntilskud været kraftigt faldende i de seneste år,
jf. figur
4.
Uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtager får kun sjældent løntilskud,
hvilket skal ses i sammenhæng med, at en del af målgruppen, de åbenlyst uddan-
nelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere ikke kan komme i løntilskud,
jf. ovenfor.
For målgrupperne længere fra arbejdsmarkedet er anvendelsen af privat løntilskud
overordnet set lavere end for de ledige nærmest arbejdsmarkedet,
jf. figur 3.
Reva-
lidering i privat løntilskud har dog relativt set været stigende, dog har gruppen af
revalidender i samme periode været faldende. Omkring 1 pct. af de aktivitetsparate
kontanthjælps modtagere er i privat løntilskud. For offentligt løntilskud er anven-
delsen endnu lavere for målgrupperne længere fra arbejdsmarkedet,
jf. figur 5.
Her
er det dog også relativt mest anvendt til revalidender, mens anvendelsen for aktivi-
tetsparate kontanthjælpsmodtagere har været faldende.
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749415_0010.png
Figur 2 Privat løntilskud, aktiveringsberørte, januar
2010- december 2016, målgrupper nærmest ar-
bejdsmarkedet
Figur 3 Privat løntilskud, aktiveringsberørte, januar
2010-december 2016, målgrupper nærmest ar-
bejdsmarkedet
Figur 4 Offentligt løntilskud, aktiveringsberørte,
januar 2010- december 2016, målgrupper nærmest
arbejdsmarkedet
Figur 5 Offentligt løntilskud, aktiveringsberørte,
januar 2010-december 2016, målgrupper nærmest
arbejdsmarkedet
Anm.: Aktivitetsberørte er udregnet som antallet af personer i tilbuddet i forhold til antallet af personer
på ydelsen i perioden. Tallene adskiller sig fra tabel 2, da der her er beregnet på månedsbasis, mens
der i tabel 2 er beregnet på årsbasis. I A-dagpenge indgår personer på arbejdsmarkedsydelse, kontant-
ydelse og særlig uddannelsesydelse. Ressourceforløb indgår i data fra 2013. Uddannelseshjælp indgår
i data fra 2014 – inden da har målgruppen indgået i kontanthjælp. Jobafklaringsforløb indgår i data fra
2015. For kontanthjælpsmodtagere, særligt aktivitetsparate, er der et databrud, da personer under
integrationsprogrammet fra juli 2016 overgik til integrationsydelse.
Kilde: Jobindsats.dk
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 198: Orientering og analyser vedr. forenkling af LAB, fra beskæftigelsesministeren
1749415_0011.png
Bilag 1. Oversigt over bestemmelser for løntilskud
Målgruppe (betegnelse)
Kan få
løntil-
skud
Ledigheds-
længde
inden tilbud
Mere end 6
mdr. ledighed
medmindre
>50 år, enlig
forsørger
eller ikke har
en uddannel-
se på gym-
nasialt eller
højere niveau
Kriterier for
vurdering af
mulighed for
indsatsen
Ret til
Løntil-
skud -
selvfun-
det
Varighed
Løn-, tid- og ar-
bejdsvilkår - private
Løn og arbejdsvilkår –
offentlige
Arbejdstid offentlig
Dagpengemodtagere
Kan
Hos offentlige
arbejdsgivere kan
gives i op til 4
måneder og hos
private op til 6
måneder
Oplæring og
genoptræning af
faglige sociale
eller sproglige
kompetencer
Overenskomstmæs-
sige eller de for
tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende
Løn- og arbejdsvilkår skal
være overenskomstmæs-
sige, dog 124,71 kr. per
time eksklusiv feriepenge
mv. og skal ligge på
niveau med personens
individuelle dagpenge
Som ovenfor - dog på
niveau med personens
samlede individuelle
hjælp
Samme som ovenfor
Den offentlige arbejds-
giver fastsætter ar-
bejdstiden under hen-
syn til lønnen.
Ret hvis
betingel-
serne er
opfyldt
Samme
som
ovenfor
Samme
som
ovenfor
Jobparate kontanthjælpsmod-
tagere
Aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere
Kan
Kan
Samme som
ovenfor
Samme som
ovenfor
Op til 6 måneder
Op til 6 måneder
Samme som
ovenfor
Samme som
ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Sygedagpengemodtagere
Jobafklaringsforløb
Ressourceforløb
Kan -
men ikke
hvis
ansat
Kan -
men ikke
hvis i
ansættel-
se
Kan
Kan, hvis
ikke
personen
er åben-
lyst ud-
dannel-
sesparat
Kan
Samme som
ovenfor
Samme som
Op til 12 måneder ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som
ovenfor
Samme som
ovenfor
Samme som
Op til 12 måneder ovenfor
Samme som
Op til 12 måneder ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Fastsættes efter aftale
mellem kommunen,
arbejdsgiveren og
personen
Den offentlige arbejds-
giver fastsætter ar-
bejdstiden under hen-
syn til lønnen, i hele
antal timer.
Samme som ovenfor
Ikke ret
Ikke ret
Ikke ret
Uddannelsesparate uddan-
nelseshjælpsmodtagere
Aktivitetsparate uddannelses-
hjælpsmodtagere
Samme som
ovenfor
Samme som
ovenfor
Op til 6 måneder
Op til 6 måneder
Samme som
ovenfor
Samme som
ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Efter fradrag af arbejds-
markedsbidrag udgør
1) 80 pct. af højeste
dagpenge for personer,
som har forsørgelsespligt
over for børn, og
2) 60 pct. af højeste
dagpenge efter LAS for
andre personer.
Lønnen skal min. være
den mindste overens-
komstmæssige løn. Der
gælder særlige regler for
elev/lærlingeforløb for de
meget svage revaliden-
der.
Løn- og arbejdsvilkår
fastsættes ved aftale
mellem personen og
arbejdsgiveren i samar-
bejde med de faglige
organisationer
Samme som ovenfor
Samme som ovenfor
Ikke ret
Ikke ret
Selvforsørgende
Kan
Samme som
ovenfor
(Ledig selv-
forsørgende
tæller med i
ledighedsan-
ciennitet)
Op til 6 måneder
Samme som
ovenfor.
Revalidender
Kan
Ikke relevant
Ud over 12 må-
neder
Samme som
ovenfor
Samme som ovenfor
Lønnen skal min.
være den mindste
overenskomstmæssi-
ge løn. Der gælder
særlige regler for
elev/lærlingeforløb for
de meget svage
revalidender.
Løn- og arbejdsvilkår
fastsættes ved aftale
mellem personen og
arbejdsgiveren i
samarbejde med de
faglige organisationer
Samme som ovenfor
Ikke ret
Førtidspensionister
Kan
Ikke relevant
Ud over 12 må-
neder
Opnåelse eller
fastholdelse af
beskæftigelse
Samme som ovenfor
Løn- og arbejdsvilkår -
herunder arbejdstiden -
fastsættes ved aftale
mellem personen og
arbejdsgiveren i sam-
arbejde med de faglige
organisationer
Ikke ret
Ikke ret
Dimittender med handicap
Antal variationer
Kan
1
Ikke relevant
2 (5)
Indslusning på
Op til 12 måneder arbejdsmarkedet
5
4
Samme som ovenfor
4
Løn- og arbejdsvilkår skal Løn- og arbejdsvilkår
være overenskomstmæs- skal være overens-
sige.
komstmæssige.
7
4
Ikke ret
2
Følgende målgrupper kan ikke modtage løntilskud efter disse regler:
Unge mellem 15 og 18 år samt fleksjobvisiterede ledighedsydelsesmodtagere (da fleksjob i sig selv er
ansættelse med tilskud, men reglerne fremgår af kapitel 13)
Følgende bestemmelser indgår ikke i skemaet ovenfor:
Varighed ved ret til selvfunden tilbud (aftales indenfor rammerne af det tilladte) (§53, stk. 1), udbetaling af tilskud må
ikke være konkurrenceforvridende (§65), der kan ydes tilskud til hjælpemidler (§67), da disse ikke varierer på tværs af målgrupper. Der kan ydes tilskud til befordring (dog
ikke til førtidspensionister og dimittender med handicap). Merbeskæftigelseskrav [og rimelighedskrav] er beskrevet i forbindelse med mulighederne for øget og bedre digitali-
sering (spor 3).