4
ÇTIÇ
()
Administrerende direktør Eva Berneke
KMD
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +457220 5001
wwbm.dk
CVR 10172748
i APR. 217
Kære
Eva Berneke
J.nr. 2017-2235
Tak for et godt møde den 4. april.
Mit indtryk oven på modet er, at KMD tager sin rolle alvorligt som kommunernes
og Udbetaling Danmarks primære it-leverandør i forbindelse med kontanthjælps
loftet og 225-timersreglen. Det var også min forventning. Jeg synes desuden, det er
nogle helt relevante tiltag, KMD har taget, for at forebygge, at lignende fejl med
udsendelse af breve opstår igen.
Som det også blev nævnt på mødet, handler de it-mæssige problemer jo ikke alene
om udsendelse af forkerte breve. Der er også sket forskellige udbetalingsfeji, hvor
nogle borgere har fået udbetalt mere, end de skulle have, nogle har fået udbetalt
mindre og nogle borgere har måttet vente på udbetalingen af deres ydelser. Fejl,
som der efterfølgende har måttet rettes op, men som selvfølgelig er helt uacceptab
le, da der er tale om borgernes forsørgelsesgrundlag
—
Videre betyder forsinkelserne i KMD’s levering af flere af elementerne i it
understøttelsen, at kommunerne og Udbetaling Danmark må bruge betydelige res
sourcer på at lave håndholdt administration, som burde have været systemunder
støttet for længe siden.
Jeg er oplyst om, at KMD arbejder med en plan for at få de sidste elementer på
plads, men den tilbagemelding, jeg har fået er, at der selv med KMD’s seneste
revision af tidsplanen fortsat er behov for prioritering mv. hos KMD for at sikre,
at resten afit-understottelsen kommer på plads til tiden.
—
—
Det er derfor fortsat mit indtryk, at KMD har et arbejde foran sig med at levere den
nødvendige it-understøttelse. Jeg har en klar forventning om, at KMD sikrer en so
lid plan for og allokerer de nødvendige ressourcer til, at den resterende del af it
understøttelsen afjobreformen kommer fuldstændig på plads.
Troels Lund Poulsen