Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 182
Offentligt
1742505_0001.png
NOTAT
30. januar 2017
Konsekvenser for de offentlige finanser ved meraktivi-
tet i sygedagpengesystemet
J.nr.
Koncernøkonomi
MKA
Bagvedliggende årsager til merudgifter i sygedagpengesystemet
Beskæftigelsesministeriet har foretaget en nærmere analyse af årsagerne til den
forventede merudgift i sygedagpengesystemet i 2016 på 2,1 mia. kr. i forhold til det
forudsatte i sygedagpengereformen. Merudgifterne dækker over en samlet forven-
tet meraktivitet i sygedagpengesystemet på i alt 14.900 fuldtidspersoner sammen-
lignet med, hvad der blev forudsat i reformen.
Analysen viser, at personer generelt bliver længere tid i systemet, og at der kom-
mer flere personer ind i sygedagpengesystemet end forudsat.
Årsagen til, at personerne bliver længere tid i systemet, skyldes primært at:
Der er væsentlig flere personer i den midlertidige overgangsordning end forud-
sat i reformen. Dette er udtryk for, at disse personer bliver længere tid i syste-
met,
og
Personer i sygedagpengesystemet overgår senere til at modtage andre ydelser
end forudsat. Det omfatter bl.a. dagpenge, fleksjob, ledighedsydelse og kon-
tanthjælp.
Årsagen til, at der kommer flere personer ind i sygedagpengesystemet, skyldes
især, at flere sygemelder sig fra beskæftigelse end tidligere. Til gengæld er der en
positiv beskæftigelseseffekt af reformen, som betyder, at de syge kommer tidligere
tilbage i beskæftigelse end før reformen.
Konsekvenser af merudgifter i sygedagpengesystemet
Meraktiviteten på 14.900 fuldtidspersoner i sygedagpengesystemet medfører
brut-
tomerudgifter
på 2,1 mia. kr. til sygedagpenge og ressourceforløbsydelse under
jobafklaring.
Denne merudgift kan imidlertid ikke tages som udtryk for, hvorledes de samlede
offentlige finanser påvirkes. I beløbet på 2,1 mia. kr. tages der ikke højde for virk-
ninger på skatte- og afgiftsprovenuet, og der tages heller ikke højde for, at der sam-
tidig med, at der er merudgifter i sygedagpengesystemet, er mindreudgifter til an-
dre indkomstoverførsler, som nogle af modtagerne alternativt ville have modtaget.
Tages der højde for, at der betales skatter og afgifter af den forventede merudgift i
sygedagpengesystemet på 2,1 mia. kr., reduceres merudgiften til 1 mia. kr.
(netto-
merudgifter).
Tages der yderligere højde for, at nogle af modtagerne i sygedagpengesystemet
alternativt ville have modtaget andre indkomstoverførsler, reduceres merudgiften
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 182: Orientering om konsekvenser for de offentlige finanser ved mersktivitet i dagpengesystemet, fra beskæftigelsesministeren
1742505_0002.png
yderligere til 0,8 mia. kr., som dermed udgør den samlede
virkning på de offentlige
finanser
, jf. tabel 1.
Tabel 1. Konsekvenser af merudgifter i sygedagpengesystemet 2016
Aktivitet,
fuldtidsperso-
ner
I alt
Heraf:
Stigende tilgang
Overgangsordning
Stigende varigheder i
øvrigt
Beskæftigelseseffekt
Uforklaret
14.900
4.800
4.100
5.400
-750
1.300
Bruttomerud-
gifter i syge-
dagpengesy-
stemet, mia.
kr.
2,1
0,7
0,6
0,7
-0,1
0,2
Nettomerud-
gifter i syge-
dagpengesy-
stemet, mia.
kr.
1,0
0,3
0,3
0,4
0,0
0,1
Virkning på
offentlige
finanser, mia.
kr.
0,8
0,8
0,2
0,0
-0,2
0,0
Udover at vise de samlede konsekvenser af merudgifter i sygedagpengesystemet,
fremgår det også af tabellen, at det primært er den stigende tilgang ind i sygedag-
pengesystemet, som kan forklare virkningen på de samlede offentlige finanser. Det
skyldes, at tilgangen hovedsageligt kommer fra beskæftigelse. Udover merudgifter
i sygedagpengesystemet for denne målgruppe, mistes der derfor også skatte- og
afgiftsprovenu, fordi personer under sygdom har en lavere indkomst. Hele denne
merudgift har altså en negativ virkning på de offentlige finanser svarende til 0,8
mia. kr.
Det skal bemærkes, at der på nuværende tidspunkt ikke umiddelbart er grundlag for
at konkludere, at den stigende tilgang kan tilskrives sygedagpengereformen.
Dernæst fremgår det af tabellen, at overgangsordningen også bidrager til at forklare
den negative virkning på de offentlige finanser svarende til 0,2 mia. kr. Det skyl-
des, at en del af personerne omfattet af overgangsordningen med reformen var
forudsat at afgå til beskæftigelse i stedet for at blive i jobafklaringsforløb med res-
sourceforløbsydelse.
Tabellen viser også, at stigende varigheder i øvrigt
bl.a. som følge af den senere
afgang til andre ydelser samt den mindre del af aktiviteten, der ikke umiddelbart
kan forklares i analysen
er neutrale for de offentlige finanser. Det skyldes, at
disse målgrupper i vidt omfang ville have modtaget andre indkomstoverførsler i
stedet for sygedagpenge eller ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb.
Endelig viser tabellen, at den positive beskæftigelseseffekt af det fremrykkede
revurderingstidspunkt indebærer mindreudgifter, fordi sygemeldte kommer hurti-
gere tilbage i beskæftigelse end forudsat. Dette indebærer mindreudgifter til syge-
dagpenge og ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb, samt en større ind-
tægt fra skat og afgifter, fordi personerne har højere indkomst ved beskæftigelse
end under en sygemelding. Dette svarer samlet set til en mindreudgift på 0,2 mio.
kr.
2