Ç
T
Administrerende direktør Eva Berneke
KMD
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København 1<
T +4572205001
www.bm.dk
CVR 10172748
22 MAR. 2017
Kære Eva Berneke
Implementeringen afkontanthjælpsloftet og 225-timersreglen har været præget af
en række systemfeji, hvor borgere har
fået
fej lagtige breve eller fej lagtige udbeta
linger af ydelser, som efterfølgende skulle korrigeres. Det seneste eksempel var, da
KMD den 10. februar i år sendte ca. 54.000 overflødige eller fej lagtige breve ud til
modtagere af uddannelses- og kontanthj ælp.
Den gennemgående årsag til disse systemfeji har været, at KMD som kommu
nernes og Udbetaling Danmarks primære it-leverandør på ydelsesområdet ikke
har været i stand til at levere en sikker it-mæssig implementering. Som beskæfti
gelsesminister finder jeg, at det er uacceptabelt og stærkt bekymrende, når der gen
tagne gange sker fejl.
—
—
J.nr. [depjnr.]
Grundlæggende er det kommunernes og Udbetaling Danmarks ansvar at sikre, at
der sker en sikker og korrekt implementering og administration af de nye ydelses
regler. Samtidig er der fra Beskæftigelsesministeriets side gjort en lang række tiltag
for at understøtte kommunernes og Udbetaling Danmarks implementering afkon
tanthj ælpsloftet og 225 -timersreglen, herunder:
•
Kommunerne og Udbetaling Danmark har været tæt inddraget i udformningen
af administrationsmodellerne for de nye ordninger.
• Der har været fokus på, at kommunerne og deres it-leverandører tidligt har fået
den nødvendige information om de nye regler, herunder hvordan og hvornår de
skal implementeres og it-understøttes mv.
• Der er etableret et Ledelsesforum mellem Styrelsen for Arbejdsmarked og Re
kruttering, KL og Udbetaling Danmark for at sikre et tæt samarbejde omkring
den tekniske, administrative og juridiske implementering.
Endvidere har der i den samlede proces været indlagt en forholdsvis lang imple
menteringshorisont fra indgåelsen af den politiske aftale i efteråret 2015 til lovbe
handlingen i foråret 2016, indtil de nye regler fik betydning for borgerne hen over
sommeren og efteråret 2016.
Mit generelle indtryk er, at kommunerne og Udbetaling Danmark løfter deres an
svar for implementeringen aktivt og professionelt. I forhold til de mange systemfejl
er jeg opmærksom på, at kommunerne og Udbetaling Danmark i længere tid har
ført
en skærpet dialog med KMD, for at der kommer orden i tingene. Det er derfor
min forventning, at KMD foretager de nødvendige prioriteringer, således at de re