Kære formand Bent Bøgsted og næstformand Bjarne Lausten og alle medlemmer af
beskæftigelsesudvalget.
Jeg lyttede til radioavisen, fredag den 18.02.2017 da jeg kørte hjem fra min arbejdsplads,
servicevirksomheden Forenede Service A/S. Her hørte jeg nogle af medlemmerne i beskæftigelsesudvalget
udtale sig, at Integrationsgrunduddannelsen (IGU) skulle revideres, da den tilsyneladende ikke fungerede
efter hensigten.
Jeg tillader mig at skrive til Jer, i kraft af min funktion i ovenstående virksomhed som Kvalitets- og
Sikkerhedschef i samme. Vi beskæftiger cirka 3500 medarbejdere på landsplan – hvoraf mange er
medarbejdere fra tredje verdenslande. Spørgsmålet fra journalisten var bl.a. ”Hvorfor virker IGU ikke? ” Det
kan der jo være mange årsager til og da vi har løbende og konkrete erfaringer i rygsækken om ovenstående
vil jeg pege på nogle af de årsager, der er væsentlige stopklodser for bedre integration og brug af IGU:
Trues med bøde og fængsel
Som virksomhed skal vi være yderst varsom med at ansætte medarbejdere fra ovenstående kategori.
Under trussel om bødestraf (kr. 10.000,- pr. mdr. for ulovlig ansættelse) og fængsel i op til to år, ved
gentagelser – skal vi holde øje med om en medarbejderes arbejds- og opholdstilladelse er gyldig. I hele
ansættelsesperioden og med den angivelse der står på denne tilladelse for udløb.
Hvordan gør vi så det i praksis?
I Forenede Service har vi på eget initiativ indført, at vi i en jobrekrutteringssituation som det første
gennemfører en finmasket identitetskontrol: Er der overensstemmelse mellem pas, arbejds- og
opholdstilladelse? Er adresserne i overensstemmelse, underskrifter og lidt til. Såfremt vi ikke finder nogle
uoverensstemmelser bliver der så derefter skrevet en kontrakt og kandidaten kan starte som ny i
virksomheden.
Løbende besvær omkring arbejds- og opholdstilladelser
Efterfølgende skal vi så holde nøje øje med arbejds- og opholdstilladelsen udløb. Det gør vi internt, og 120
dage før arbejds- og opholdstilladelsen udløber, sender vi et brev til den pågældende medarbejder, hvor vi
gør opmærksom på, at tre måneder før udløb, kan de ansøge om forlængelse. Vi skal så efterfølgende se
den kvittering for ansøgningsstart. Sidst men ikke mindst, skal vi se den nye arbejds- og opholdstilladelse.
Det er bare ikke nok. En arbejds- og opholdstilladelse kan pludseligt blive inddraget uden vores viden og
hvad så? Derfor har vi fra Dansk Industris side fået følgende juridiske råd – der dog opleves som besværlig,
administrativt tungt og som reelt er et ”valg mellem pest eller kolera”:
Vi skal hver måned skrive ind til Styrelsen for International Rekruttering (i det følgende benævnt
SIRI) eller Udlændingestyrelsen for at spørge ind til, om en medarbejder stadig oppebærer en gyldig
arbejds- og opholdstilladelse. Dette gøres ved en fuldmagtsunderskrift fra de berørte
medarbejdere.
Vi skal hver måned ringe SIRI op for at spørge om en medarbejder stadig oppebærer sin arbejds-
og opholdstilladelse. Der kan så svares ja eller nej. Vi skal huske at bede om, at der gøres et notat,
vi tager et notat osv., osv.
Vi har, som også indledningsvist nævnt, rigtig mange ansatte fra lande uden for EU, derfor vil det være en
meget tung administrativ byrde at skulle iværksætte en af disse procedurer, eller måske begge for en
sikkerheds skyld. Derfor opleves sådanne procedurer som deciderede og unødvendige stopklodser for
virksomhedernes integration af borgere fra tredje verdenslande. Hertil kommer, at såvel