Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 147
Offentligt
1730455_0001.png
NOTAT
01-03-2017
Notat om dansk ratifikation af ILO-protokol om
tvangsarbejde
J.nr. 2016 - 6885
CAIJ
Torben Arnholt Lorentzen
Resume
I overensstemmelse med Danmarks internationale ILO-forpligtelser har Danmark
pligt til at overveje ratifikation af protokol til ILO’s konvention om at bekæmpe
tvangsarbejde. ILO’s protokol fra 2014 skal afhjælpe mangler i gennemførelsen af
konvention nr. 29 fra 1930 og særligt forebygge menneskehandel til tvangsarbejde.
Der er ikke identificeret mangler i den danske gennemførelse af konventionen, og
den danske retstilstand vurderes at leve op til protokollen. Dog vil ratifikation in-
debære mere koordinering med arbejdsmarkedets parter. Derudover er der ikke i
Danmark en selvstændig handlingsplan eller strategi mod tvangsarbejde. Det er
vurderingen i Det faste ILO-udvalg under Beskæftigelsesministeriet, at regeringens
løbende handlingsplaner til bekæmpelse af menneskehandel pt. er tilstrækkelige i
lyset af det begrænsede omfang af tvangsarbejde.
Arbejdsmarkedets parter (DA, LO, FTF, AC og KL) har indstillet til regeringen, at
Danmark bør ratificere protokollen, og at koordination/inddragelse kan ske ved at
udvide kommissoriet for Følgegruppen om international rekruttering og udenlandsk
arbejdskraft, så evt. opfølgning på protokollen kan drøftes dér.
På den baggrund har regeringen besluttet at ratificere ILO’s protokol om tvangsar-
bejde. Protokollen knytter sig til ILO-konvention nr. 29 fra 1930 angående tvun-
gent eller pligtmæssigt arbejde. Denne konvention er en af ILO's grundlæggende
internationale arbejdsstandarder, som i dag har status som et menneskerettighedsin-
strument. Dansk ratifikation vil ikke kræve lovændringer.
Baggrund
Protokollen til ILO’s konvention nr. 29
ILO anslog i 2012, at nær ved 21 mio. er ofre for tvangsarbejde, herunder via men-
neskehandel. Inden for EU skønner ILO, at der er 880.000 ofre for tvangsarbejde. I
Danmark er 37 personer mellem 2007-2015 vurderet som ofre for menneskehandel
til tvangsarbejde ifølge Center Mod Menneskehandels opgørelser. Der foreligger
dog ingen domfældelser for menneskehandel til tvangsarbejde.
På Den Internationale Arbejdskonference i 2014 vedtog ILO en styrket indsats mod
tvangsarbejde. ILO vedtog en protokol til ILO’s konvention nr. 29, ledsaget af en
henstilling med supplerende foranstaltninger. Begge instrumenter blev vedtaget
med overvældende flertal og med støtte fra den danske trepartsdelegation. Dan-
mark ratificerede ILO’s konvention nr. 29 i 1932 og har pligt til at overveje ratifi-
kation af protokollen (ILO’s statut art. 19). Spørgsmålet om ratifikation af et nyt
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: Orientering om dansk ratifikation af ILO's protokol om tvangsarbejde, fra beskæftigelsesministeren
1730455_0002.png
ILO-instrument behandles efter fast praksis med arbejdsmarkedets parter i regi af
Det faste ILO-udvalg, der rådgiver regeringen i ILO-spørgsmål.
ILO's konvention nr. 29 om tvangsarbejde er en af ILO's grundlæggende internati-
onale arbejdsstandarder, som i dag har status som et menneskerettighedsinstru-
ment. Samtlige EU-medlemsstater har ratificeret konvention nr. 29, og fra EU’s
side er der opfordret til ratifikation af protokollen, dels for at promovere protokol-
len som del af menneskerettighedsregelværket, dels for at støtte en international
koordineret indsats om at bekæmpe tvangsarbejde i lighed med FN’s nye 2030-
verdensmål (delmål 8.7).
Kort om ILO’s instrumenter:
En protokol er en bindende international aftale knyttet til en eksisterende kon-
vention. Den skaber retlige forpligtelser, som gælder for ratificerende stater og
kan kun ratificeres af stater, som har ratificeret konventionen.
En henstilling er et ikke-juridisk bindende, men alene vejledende instrument og
skal ikke ratificeres.
Protokollens forpligtelser og dansk opfyldelse
Protokollens indhold
Formålet er at afhjælpe mangler i gennemførelsen af ILO-konvention nr. 29 fra
1930 og forebygge tvangsarbejde, særligt menneskehandel til tvangsarbejde. Pro-
tokollen supplerer konvention nr. 29, idet medlemsstaten forpligter sig til at:
udvikle en national strategi og handlingsplan for at bekæmpe tvangsarbejde og
– i et vist omfang – koordinere med og inddrage arbejdsmarkedets parter samt
andre berørte grupper (art.1),
træffe foranstaltninger for at forebygge tvangsarbejde (art. 2),
sikre identifikation, frigivelse og beskyttelse, rehabilitering mv. af ofre for
tvangsarbejde (art. 3),
sikre ofre adgang til passende retsmidler, såsom erstatning, og med mulighed
for ikke at retsforfølge ofre for ulovlige handlinger, som de er blevet tvunget til
at begå (art. 4), og
indgå i internationalt samarbejde for at forebygge og afskaffe alle former for
tvangsarbejde (art. 5).
Protokollen trådte i kraft den 9. november 2016 og er ratificeret af 11 lande.
Den gældende danske indsats
Gennemførelsen af ILO’s konvention nr. 29 har især været knyttet op omkring
kriminaliseringen af tvangsarbejde (under Justitsministeriets ressort).
Der eksisterer ikke i dag en selvstændig indsats eller handlingsplan rettet generelt
mod tvangsarbejde i Danmark. Menneskehandel til tvangsarbejde indgår dog i
regeringens handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel, som koordineres af
Center mod Menneskehandel, nu under Udenrigsministeriet. Handlingsplanen in-
deholder både forebyggende, støttende og efterforskningsmæssige aktiviteter samt
danner rammen for koordineringen af samarbejdet dels mellem myndigheder
(Rigspolitiet/NEC, Udlændingestyrelsen, Arbejdstilsynet, SKAT, Center mod
Menneskehandel og Styrelsen for International Rekruttering og Integration), dels
mellem myndigheder og andre aktører. Handlingsplanen indeholder også et over-
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: Orientering om dansk ratifikation af ILO's protokol om tvangsarbejde, fra beskæftigelsesministeren
blik over internationale indsatser. Handlingsplanens primære fokusgruppe er kvin-
der handlet til prostitution. Den tidligere minister for børn, undervisning og ligestil-
ling Ellen Trane Nørby styrkede i november 2015 den opsøgende indsats over for
ofre for menneskehandel til tvangsarbejde gennem et tillæg til handlingsplanen
mod menneskehandel.
Herudover er der en tværgående myndighedsindsats om at sikre ordnede forhold,
herunder modvirke social dumping, på danske arbejdspladser og blandt udenland-
ske tjenesteydere, der arbejder i Danmark (samarbejde mellem Arbejdstilsynet,
SKAT og Rigspolitiet).
Vurderingen af dansk opfyldelse og gennemførelse af protokollen
De relevante myndigheder er blevet hørt og har ingen indvendinger imod en ratifi-
kation. Den overordnede vurdering er, at den danske retstilstand lever op til proto-
kollen. Ligeledes er der ikke identificeret mangler i gennemførelsen af konvention
nr. 29. Der er et intensivt arbejde i Danmark med at forebygge menneskehandel, og
udbredelsen af tvangsarbejde forekommer ud fra tal og sager begrænset.
Behovet for en selvstændig handlingsplan til afskaffelse af tvangsarbejde har været
drøftet med arbejdsmarkedets parter, idet der alene er en dansk handlingsplan til
bekæmpelse af menneskehandel. Arbejdsmarkedets parter i Det faste ILO-udvalg
er enige om, at den nuværende handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel
(2015-18) er dækkende, og at kravet i protokollen om mere koordination/inddra-
gelse kan løses ved at udvide kommissoriet for Følgegruppen om international
rekruttering og udenlandsk arbejdskraft til også at omfatte evt. opfølgning på ILO’s
protokol.
Følgegruppen består i dag af DA, LH, LO, FTF, AC, KL og Danske Regioner samt
Beskæftigelsesministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet. Herudover
deltager repræsentanter fra Skatteministeriet, Justitsministeriet, Udenrigsministeri-
et, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Erhvervsministeriet, Finansministeriet,
Børne- og Socialministeriet samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Herefter vil protokollen kunne gennemføres på grundlag af Danmarks gældende
indsats uden yderligere administrative og økonomiske implikationer. Hvis der over
tid bliver konstateret et andet og mere alarmerende risikobillede for tvangsarbejde,
må regeringen med inddragelse af arbejdsmarkedets parter overveje yderligere
tiltag, herunder ressortansvar samt administrative og økonomiske implikationer.
Beslutning om ratifikation
På den baggrund og i overensstemmelse med anbefalingen fra arbejdsmarkedets
parter har regeringen besluttet at ratificere protokollen og at udvide kommissoriet
for Følgegruppen om international rekruttering og udenlandsk arbejdskraft til også
at omfatte evt. opfølgning på ILO’s protokol.
Konsekvenser for dansk økonomi
Ingen
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: Orientering om dansk ratifikation af ILO's protokol om tvangsarbejde, fra beskæftigelsesministeren
Konsekvenser for statsfinanserne
Ingen.
Høring
Som det allerede fremgår ovenfor, er arbejdsmarkedets parter i Det faste ILO-
udvalg blevet hørt og støtter ratifikation, ligesom de relevante myndigheder og
ministerier har været involveret i processen.
Inddragelse af øvrige involverede
Beskæftigelsesministeriet foretager høring af Færøerne og Grønland, hvorvidt de
ønsker at være omfattet af en dansk ratifikation, eftersom kongerigets ratifikation
af ILO-konvention nr. 29 også omfatter dem. Hvis Færøerne og Grønland ikke
ønsker at blive omfattet af en dansk ratifikation, vil der ved ratifikationen blive
taget forbehold herfor (sådan som det før er sket ved danske ILO-ratifikationer).
Færøerne og Grønland har frist frem til den 5. maj 2017 for beslutning om evt. at
tiltræde ratifikationen, hvorefter beskæftigelsesministeren agter at bede udenrigs-
ministeren færdiggøre ratifikationsinstrumentet til ILO.
4