24. februar 2017
Kære beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
Vedr. Opmærksomhedspunkter i forhold til evaluering af reformen af førtidspension og
fleksjob
Det indgår som bekendt i aftalen fra juni 2012, at reformen af førtidspension og fleksjob skal
evalueres i løbet af 2017.
Det er en evaluering, som Rådet for Socialt Udsatte mener, at der er et åbenlyst behov for.
Rådet vil i den forbindelse pege på følgende punkter, som Rådet mener, der bør være særlig
opmærksomhed på i forbindelse med evalueringen:
1. Adgangen til førtidspension
Siden reformens ikrafttræden er antallet af nytilkendte førtidspensioner faldet så meget, at
der kan stilles spørgsmålstegn ved, om det stadig er det sociale sikkerhedsnet for mennesker,
som ikke har en arbejdsevne, der rækker til hel eller delvis selvforsørgelse. Det har til eksempel
været fremme, at antallet af nytilkendte førtidspensioner til mennesker med betydelig
udviklingshæmning er faldet drastisk, selv om der ikke er forventning om, at ressourceforløb
eller andre tiltag vil bringe denne gruppe tættere på arbejdsmarkedet. Eksemplet illustrerer, at
der kan være risiko for, at ressourceforløbene blot bliver en unødig udskydelse af den
tilkendelse af førtidspension, som borgere uden tilstrækkelig arbejdsevne er berettiget til.
Evalueringen bør være anledning til at se på og diskutere, om reformen reelt har udhulet det
sociale sikkerhedsnet på en måde, så mange ender uden en rimelig forsørgelse eller bliver
fastholdt i unødig uvished på en midlertidig kontanthjælpsydelse i årevis.
2.
Den statslige styring af området
Der har løbende været meldt måltal ud til beskæftigelsesrådene. Udmeldingerne har næsten
kunnet læses som ”kvoter” for antallet af førtidspensioner, som kunne uddeles på forskellige
forvaltningsniveauer. I relation til førtidspension som et grundlæggende element i det sociale
sikringssystem, bør evalueringen således også være anledning til at se på og diskutere
følgende: Hvordan har virkningen af den statslige styring af området været set i forhold til
sikringshensynet? Har denne styring haft en utilsigtet konsekvens i form af nedprioritering af
den sociale sikring til fordel for opfyldelsen af styringsmæssige måltal?
I den forbindelse bør virkningen af ens kommunal refusionsprocent på overførselsindkomster
også indgå. Den giver kommunen et stort økonomisk incitament til at fastholde personer på