Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1724331_0001.png
NOTAT
19. februar 2017
Redegørelse - efterbetaling af jobpræmie i forbindelse
med jobpræmieordningen for enlige forsørgere 2011-
2012
J.nr. 17/00859
Viden og Analyse
NMJ
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har i forbindelse med en eva-
luering af effekterne af den tidligere jobpræmieordning for enlige forsørgere (Lov
nr. 1593 af 22. december 2010 om en 2-årig forsøgsordning for enlige forsørgere)
konstateret, at en gruppe af borgere, der var i målgruppen for jobpræmieordnin-
gen, ikke - som angivet i loven - ved ordningens ikrafttrædelse er blevet orienteret
om muligheden for at modtage en jobpræmie i forbindelse med lønindkomst in-
den for forsøgsperioden (1. januar 2011-31. december 2012).
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at de pågældende borgere har et
retskrav på at få efterbetalt en jobpræmie under forudsætning af, at de har mod-
taget en lønindkomst inden for forsøgsperioden.
I breve af 23. december 2016 til Beskæftigelsesudvalget og Finansudvalget orien-
terer Beskæftigelsesministeren udvalgene om problemstillingen. I brevene blev
udvalgene orienteret om, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings vurde-
ring på daværende tidspunkt var, at ca. 6.300 personer ved en fejl ikke var blevet
inkluderet i ordningen i forbindelse med ordningens udmøntning, og at ca. 2.500
af disse personer inden for forsøgsperioden havde kvalificeret sig til at få udbetalt
jobpræmie, idet disse personer havde haft en lønindkomst i forsøgsperioden.
På baggrund af nærværende redegørelse nedjusteres disse tal. Det vurderes såle-
des, at 4.227 personer i forbindelse med ordningens udmøntning ikke blev omfat-
tet af og orienteret om jobpræmieordningen, og at 1.486 af disse personer inden
for forsøgsperioden har kvalificeret sig til at få udbetalt jobpræmie som følge af
lønindkomst i forsøgsperioden. I forlængelse af denne nedjustering vurderes det
samlede beløb, der skal efterbetales at være ca. 8,9 mio. kr. frem for det tidligere
skøn på 15,1 mio. kr.
Med henblik på at minimere den kommunale administrationsbyrde i forbindelse
med implementeringen af jobpræmieordningen, blev der udformet en delvis digi-
tal administrationsmodel, hvor den daværende Arbejdsmarkedsstyrelse og KMD
skulle bistå kommunerne med at identificere den relevante målgruppe. Arbejds-
markedsstyrelsen udpegede således gruppen, der opfyldte kravet om at have
modtaget minimum 47 ugers ydelse i perioden 3. august 2009 - 2. august 2010.
KMD’s opgave var herefter at angive, hvilke af disse personer, der samtidig var
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Redegørelse vedrørende efterbetaling af jobpræmie for enlige forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
berettigede til og modtog ekstra børnetilskud den 2. august 2010, idet Arbejds-
markedsstyrelsen ikke lå inde med oplysninger herom. Målgruppen for ordningen
bestod således af de personer, der samtidigt opfyldte de to overfornævnte krite-
rier.
Når det i dag kan konstateres, at ikke alle i målgruppen faktisk blev udpeget og
orienteret om ordningen, skyldes det dels, at KMD i december 2010 ikke fik mar-
keret/angivet alle de personer, der var berettigede til og modtog ekstra børnetil-
skud blandt de personer, som Arbejdsmarkedsstyrelsen havde udpeget til at op-
fylde kravene om minimum 47 ugers ydelser i forsøgsperioden, dels at der som
følge af efterregistreringer, omlægning af data m.v. senere er tilkommet yderlige-
re 220 personer, der opfyldte lovens to betingelser for at være omfattet af ord-
ningen. Derved er disse personer ikke ved ordningens ikrafttrædelse blevet orien-
teret om muligheden for at modtage en jobpræmie i forsøgsperioden. I dette no-
tat beskrives
Ordningen og målgruppen for jobpræmieordningen
Hvordan ordningen blev administreret
Hvordan det er blevet konstateret, at en gruppe af personer ikke har været
inkluderet i ordningen i forbindelse med ordningens ikrafttrædelse. Herunder
hvorfor antallet af personer er blevet nedjusteret i forhold til den første ud-
melding til udvalgene
Hvad der vides om, hvorfor personerne ikke blev inkluderet i ordningen
Hvor mange personer der ikke blev omfattet af ordningen i forbindelse med
ordningens ikrafttrædelse, men som burde have været omfattet af ordningen
Hvor mange af de pågældende personer, der er berettiget til at få udbetalt en
jobpræmie
Hvor stort et samlet beløb, der forventes at skulle efterbetales til de personer,
der har været berettiget til at få udbetalt en jobpræmie som følge af lønind-
komst i forsøgsperioden
Kort beskrivelse af ordningen
Jobpræmieordningen for enlige forsørgere var en forsøgsordning, hvor enlige
forsørgere med et længerevarende forløb på offentlig forsørgelse uden ansøgning
fik udbetalt en skattefri præmie, såfremt de i forsøgsperioden 1. januar 2011 til
31. december 2012 kom i beskæftigelse og fik registreret en lønindkomst som
afgrænset i loven. Præmien blev beregnet som 4 pct. af den månedlige A- eller B-
indkomst, hvoraf der blev betalt arbejdsmarkedsbidrag dog maksimalt 600 kr. pr.
måned.
Målgruppen for ordningen var følgende:
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Redegørelse vedrørende efterbetaling af jobpræmie for enlige forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
1) Personer der den 2. august 2010 som enlige forsørgere var berettigede til og
modtog ekstra børnetilskud
der derudover
2) i perioden fra den 3. august 2009 til og med den 2. august 2010 i mindst 47
uger helt eller delvist havde modtaget en eller flere af følgende ydelser m.v.:
A.
B.
C.
D.
E.
F.
G.
H.
I.
J.
Dagpenge eller feriedagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Aktiveringsydelse efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Uddannelsesydelse efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Kontant- eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik.
Revalideringsydelse efter lov om aktiv socialpolitik.
Ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik.
Særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik.
Introduktionsydelse efter lov om integration af udlændinge i Danmark.
Sygedagpenge efter lov om sygedagpenge.
Løn til personer ansat med løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, dog ikke personer, som samtidig modtager førtids-
pension efter lov om social pension eller efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Den administrative model i forbindelse med ordningen
Målgruppen for ordningen blev opgjort af den tidligere Arbejdsmarkedsstyrelse i
samarbejde med KMD. Administrationen af ordningen var indrettet således:
Arbejdsmarkedsstyrelsen opgjorde personkredsen, der levede op til ledig-
hedskravet opstillet i punkt 2 overfor. Denne opgørelse blev foretaget i de-
cember 2010. Opgørelsen blev foretaget på baggrund af registerdata fra e-
Indkomst, Register for Arbejdsmarked (RAM), Det fælles it-baserede data-
grundlag (DFDG) samt kommunernes ydelsessystemer. CPR-numre på denne
personkreds blev herefter sendt til KMD. Listen indeholdte CPR-numre på
165.273 personer.
KMD opgjorde herefter blandt de personer, KMD havde modtaget fra Ar-
bejdsmarkedsstyrelsen, de personer, der den 2. august 2010 var berettigede
til og modtog ekstra børnetilskud. Denne procedure blev etableret, eftersom
Arbejdsmarkedsstyrelsen ikke havde oplysninger om udbetaling af ekstra bør-
netilskud. KMD sendte herefter denne liste retur til Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Listen fra KMD til Arbejdsmarkedsstyrelsen indeholdt således CPR-numre på
personer, der både levede op til ledighedskravet (som opgjort af Arbejdsmar-
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Redegørelse vedrørende efterbetaling af jobpræmie for enlige forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
kedsstyrelsen) og samtidig den 2. august 2010 var berettigede til og modtog
ekstra børnetilskud (som opgjort af KMD). Listen indeholdte CPR-numre på
14.878 personer.
Arbejdsmarkedsstyrelsen kommuneopdelte herefter listen fra KMD til de en-
kelte kommuner på baggrund af personernes bopælskommune på tidspunktet
for udsendelse af listerne til de enkelte kommuner. Arbejdsmarkedsstyrelsen
sendte til hver kommune en liste med CPR-numre på borgere omfattet af
ordningen, og som var bosat i den pågældende kommune.
Kommunerne oprettede herefter manuelt sager på de pågældende personer i
KMD Aktiv / KMD Sag under et KLV-nummer, der angav, at personerne var
omfattet af jobpræmieordningen. De pågældende personer blev orienteret
om ordningen, og kommunerne blev af KMD vejledt i, hvordan de kunne til-
knytte en såkaldt advisering til de pågældende sager. Med en advisering til-
knyttet sagen, fik kommunen gennem KMD Sag en advisering, når en borger i
målgruppen fik en indkomst, hvoraf der skulle beregnes præmie.
Kommunen beregnede på baggrund af oplysninger fra Indkomstregistret ma-
nuelt, hvor meget hver person i målgruppen for ordningen skulle have udbe-
talt i jobpræmie. Herefter udbetalte kommunen manuelt jobpræmien til per-
sonen. Beregningen og udbetalingen skulle ifølge loven foretages hvert kvartal
i forsøgsperioden.
Hvordan er forholdet blevet konstateret?
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i forbindelse med, at KORA i
2016 har været i gang med at undersøge effekten af jobpræmieordningen for
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering konstateret, at en gruppe af borgere,
der var i målgruppen for jobpræmieordningen til enlige forsørgere, ved ordnin-
gens ikrafttrædelse ikke blev orienteret om muligheden for at få en jobpræmie.
For at kunne opgøre effekterne af jobpræmieordningen har KORA i forbindelse
med evalueringen haft brug for to dataudtræk:
-
-
oplysninger om den inkluderede personkreds i jobpræmieordningen
oplysninger om personer, der ikke har været inkluderet i jobpræmieord-
ningen, for dermed at kunne konstruere en kontrolgruppe og sammenlig-
ne denne kontrolgruppes efterfølgende beskæftigelseshistorik med den
efterfølgende beskæftigelseshistorik for den personkreds, der var omfat-
tet af jobpræmieordningen.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Redegørelse vedrørende efterbetaling af jobpræmie for enlige forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
Oplysningerne om kontrolgruppen indeholdt blandt andet oplysninger om perso-
nernes anciennitet/varighed på offentlige ydelser i perioden 3. august 2009 til og
med den 2. august 2010, som er den periode, hvor personer i jobpræmieordnin-
gen helt eller delvist skulle havde modtaget offentlige ydelser i mindst 47 uger for
at kunne kvalificere sig til jobpræmieordningen.
Proceduren for at konstruere den nødvendige kontrolgruppe til evaluering af job-
præmieordningen i 2016 var, at:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering opgjorde personkredsen,
som i kortere eller længere tid havde modtaget offentlige ydelser, jf. lo-
ven om jobpræmie til enlige forsørgere i perioden 3. august 2009 - 2. au-
gust 2010. CPR-numre på denne personkreds blev herefter sendt til KMD.
KMD opgjorde herefter, blandt de personer, KMD havde modtaget fra
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, hvem der den 2. august
2010 var berettigede til og modtog ekstra børnetilskud. KMD sendte her-
efter oplysningerne retur til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering modtager disse data i maj 2016. I
forbindelse med gennemgangen af data konstaterede styrelsen, at en række per-
soner i kontrolgruppen havde lange forløb, hvor de havde modtaget de pågæl-
dende offentlige ydelser i perioden 3. august 2009 - 2. august 2010 samtidig med,
at KMD havde opgjort, at de pågældende havde modtaget ekstra børnetilskud. På
baggrund af disse forhold, besluttede styrelsen at undersøge sagen nærmere.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har herefter I løbet af 2. halvår 2016
undersøgt sagen nærmere.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i denne undersøgelsesproces
sammenholdt de oprindelige dataudtræk foretaget i 2010 med dataudtrækkene i
forbindelse med evalueringen af ordningen i 2016. Styrelsen har endvidere fore-
taget konsoliderende dataudtræk, undersøgt datakilder samt undersøgt de ud-
træksparametre, der er brugt til at foretage de pågældende dataudtræk.
Derudover er der blevet taget stilling til retsstillingen for de personer, der opfyldte
betingelserne men som ikke oprindeligt indgik i personkredsen, som var omfattet
af jobpræmieordningen. Det er endvidere blevet undersøgt, hvor meget de på-
gældende personer kan forventes, at skulle have efterbetalt i jobpræmie. Dette er
gjort ved at undersøge indkomstoplysninger samt oplysninger om selvstændigt
erhvervsdrivende.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Redegørelse vedrørende efterbetaling af jobpræmie for enlige forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
På baggrund af undersøgelsesprocessen vurderede Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering i december 2016, at 6.295 personer ved en fejl, i sin tid ikke var
blevet inkluderet i ordningen i forbindelse med udpegning af målgruppen for ord-
ningen, idet disse personer både opfyldte kravet om 47 ugers ydelser i perioden 3.
august 2009-2. august 2010 (baseret på oplysninger fra Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering) samt kravet om at været berettiget til og modtage ekstra
børnetilskud (baseret på oplysningerne fra KMD).
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering orienterede den 20. december 2016
Beskæftigelsesministeren om sagen. Beskæftigelsesministeren orienterede den
23. december 2016 Beskæftigelsesudvalget og Finansudvalget herom. Endvidere
bad Beskæftigelsesministeren Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om, at
udarbejde en redegørelse for sagen.
Resultatet af redegørelsen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i forbindelse med indeværende
redegørelse til minister og udvalg foretaget en fornyet gennemgang af sagen. På
baggrund heraf nedjusteres antallet af personer, der ikke har været informeret
om muligheden for at modtage en jobpræmie ved ordningens ikrafttrædelse til
4.227 personer.
Ved opgørelsen af de 6.295 personer indgik personer med sygedagpenge, hvor
arbejdsgiveren modtager refusion. Da det i loven om jobpræmie til enlige forsør-
gere er et krav, at der er udbetalt sygedagpenge til de sygemeldte personer, var
det en fejl i forbindelse med evalueringen af jobpræmieordningen i 2016, at disse
perioder indgik i opgørelsen. Populationen udtrukket af Arbejdsmarkedsstyrelsen
i 2010 indeholdte ikke denne personkreds. Denne tidligere opgørelse af, hvor
mange personer, der ikke blev informeret om ordningen overvurderede således
antallet af personer, som ikke blev omfattet af og orienteret om jobpræmieord-
ningen i 2010.
På baggrund heraf viser den nyeste opgørelse foretaget af Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering, at ca. 2.000 af de 6.295 personer alligevel ikke lever op til
anciennitetskravet om at have modtaget de nævnte ydelser i mindst 47 uger og
dermed heller ikke skulle have været orienteret om muligheden for at modtage
en jobpræmie i forbindelse med ordningens ikrafttrædelse. Redegørelsen viser
dog, at 4.227 personer oprindeligt ikke er blevet omfattet af jobpræmieordnin-
gen, selvom de både lever op til kravet om at have modtaget en af de i ordningen
omfattede ydelser i mindst 47 uger, og at de den 2. august var berettigede til og
modtag ekstra børtilskud.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Redegørelse vedrørende efterbetaling af jobpræmie for enlige forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
Hvorfor blev de 4.227 personer ikke inkluderet i ordningen?
STAR har gennemgået den liste med personer, som Arbejdsmarkedsstyrelsen i
december 2010 sendte til KMD med personer, der levede op til kravene om at
have modtaget de i ordningen nævnte ydelser i mindst 47 uger i perioden 3. au-
gust 2009 til og med 2. august 2010. Endvidere har STAR gennemgået den liste
med personer, som Arbejdsmarkedsstyrelsen i 2010 modtog fra KMD med de
personer, der ifølge KMD levede op til kravene for at være karakteriseret som
enlige forsørgere.
På baggrund heraf, viser det sig, at 4.007 af de 4.227 personer, var indeholdt i den
liste som Arbejdsmarkedsstyrelsen sendte til KMD i december 2010. 220 af de
4.227 personer var ikke indeholdt i denne liste.
Heraf følger, at de 4.227 personer ikke blev inkluderet i målgruppen til ordningen i
december 2010, da:
1) KMD for 4.007 personers vedkommende i december 2010 ikke havde angivet,
at disse personer modtog ekstra børnetilskud
KMD bekræfter, at de 4.007 personer den 2. august 2010 har modtaget ekstra
børnetilskud. På baggrund af dette samt opgørelsen der viser, at de pågældende
personer lever op til anciennitetskravene i perioden 3. august 2009 - 2. august
2010, er vurderingen, at de 4.007 personer burde have været inkluderet i job-
præmieordningen. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ikke yderlige-
re oplysninger om, hvorfor de pågældende personer ikke indgik i den person-
kreds, der oprindeligt blev sendt fra KMD til Arbejdsmarkedsstyrelsen i december
2010 og som efterfølgende blev udsendt til kommunerne.
2) 220 af personerne af Arbejdsmarkedsstyrelsen i december 2010 på baggrund af
daværende registeroplysninger blev vurderet til ikke at leve op til anciennitetskra-
vene for at kvalificere sig til jobpræmieordningen.
Det er ikke umiddelbart muligt at afgøre, hvorfor der aktuelt er 220 personer som
på baggrund af de nuværende registre lever op til anciennitetskravene i perioden
3. august 2009 - 2. august 2010 og som ikke i december 2010 blev udtrukket af
Arbejdsmarkedsstyrelsen til at være omfattet af målgruppen for ordningen. Sty-
relsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vurderer, at årsagen til, at de 220 per-
soner ikke i sin tid blev omfattet af ordningen primært relaterer sig til efterregi-
streringer i data, efterfølgende omlægninger af datakilder samt overgang til nye
it-systemer i kommunerne efter ordningens ikrafttrædelse.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Redegørelse vedrørende efterbetaling af jobpræmie for enlige forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
1724331_0008.png
Det er styrelsens vurdering, at disse personer – da de ifølge de seneste registerop-
lysninger opfyldte lovens to betingelser - også har et retskrav på efterbetaling af
jobpræmie under forudsætning af, at de har modtaget en lønindkomst inden for
forsøgsperioden.
I det efterfølgende afsnit, hvor der beregnes, hvor meget der kan forventes at
skulle efterbetales er de 220 personer derfor inkluderet.
Hvor meget skal der efterbetales i jobpræmie?
Styrelsen for arbejdsmarked og rekrutterings opgørelse viser, at 1.486 personer
ud af de 4.227 ovenfor angivne personer på et tidspunkt i forsøgsperioden 1. ja-
nuar 2011 - 31. december 2012 har modtaget A- eller B-indkomst, hvoraf der blev
betalt arbejdsmarkedsbidrag, og dermed kvalificeret sig til at modtage en job-
præmie. Blandt de 1.486 personer forventes ca. 30 personer at skulle modtage
jobpræmie, som følge af, at de har været selvstændigt erhvervsdrivende i for-
søgsperioden
1
. Samlet set skønnes det, at de 1.486 personer skal have udbetalt
ca. 8,9 mio. kr. i jobpræmie.
Af figuren nedenfor fremgår fordelingen af den forventede efterbetaling af job-
præmie. Ca. 225 personer vil få efterbetalt mindre end 1.000 kr. Endvidere frem-
går det, at en gruppe på ca. 125 personer har optjent den maksimale jobpræmie
på 14.400 kr. svarende til 600 kr. i 24 måneder. Det gennemsnitlige beløb de
1.486 personer vil få efterbetalt i jobpræmie skønnes at være på 6.000 kr.
1
Personer i målgruppen, der var registreret som selvstændigt erhvervsdrivende i forsøgs-
perioden, var også kvalificerede til at modtage jobpræmie. For at få udbetalt jobpræmie
som selvstændigt erhvervsdrivende skulle vedkommende ifølge loven have registreret et
CVR-nummer samt være momsregistreret eller registreret for betaling af lønsumsafgift.
Derudover var det et krav for udbetaling af jobpræmie som selvstændig, at man ikke sam-
tidig modtog en eller flere af de ydelser, der kvalificerede til at være i målgruppen for
ordningen. For selvstændige erhvervsdrivende var jobpræmien 600 kr. om måneden uan-
set indkomst i forsøgsperioden givet ovenstående forhold var opfyldt. På baggrund af
oplysninger i CVR-registreret har det dog været muligt at fastlægge, at ca. 50 personer
blandt de 4.227 personer i jobpræmieperioden har haft registreret et CVR-nummer i ord-
ningens forsøgsperiode. En række af disse personer, har dog i kortere eller længere perio-
der i ordningens forsøgsperiode modtaget en af de ydelser, der kvalificerer til at være i
målgruppen for ordningen. Opgørelsen viser, at ca. 30 personer ud af de 1.486 personer,
som selvstændigt erhvervsdrivende kan forventes at skulle have efterbetalt jobpræmie.
Ikke alle i denne gruppe forventes dog at skulle have udbetalt jobpræmie for alle 24 må-
neder i forsøgsperioden. Der er i økonomiskønnet taget højde for de personer, der vil
være inkluderet i den efterfølgende jobpræmieordning for langtidsledige kontanthjælps-
modtagere.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 132: Redegørelse vedrørende efterbetaling af jobpræmie for enlige forsørgere, fra beskæftigelsesministeren
1724331_0009.png
Figur 1: Fordeling af forventet efterbetaling af jobpræmie
Fordeling af efterbetaling af jobpræmie
250
200
150
Antal
personer
100
50
0
Beløb der skal efterbetales (kr.)