Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 125
Offentligt
1721059_0001.png
Til frikommunenetværket Én plan for en sammenhængende
indsats sammen med borgeren
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2016 - 8973
Doknr.
443672
Dato
01-02-2017
Kære frikommunenetværk
Tak for jeres ansøgning om konkrete forsøg, som vi modtog d. 30. november 2016.
Der er tydeligvis blevet leveret en stor arbejdsindsats med forsøgsudvikling på relativt
kort tid. Regeringen har nu behandlet ansøgningerne og er nået frem til følgende be-
slutning.
Regeringen vil helt eller delvist imødekomme tre af jeres fire ansøgninger. Det drejer
sig om én handleplan, ny organisering og processuel fleksibilitet
jf. tabel 1.
Eventuelle
forbehold og forudsætninger fremgår af tabellen. Bemærk, at ønsket om at lægge den
forberedende del af rehabiliteringsplanen ind under én handleplan
ikke
imødekommes
i første runde ud fra en retssikkerhedsmæssig overvejelse. Der kan arbejdes videre
med forslaget frem mod næste ansøgningsrunde.
Tabel 1
Forsøgsansøgninger, der gives helt eller delvist tilsagn om
Forsøg
Én handleplan
Indhold
Mulighed for at lave én
samlet plan sammen
med borgeren frem for
sektorspecifikke planer:
Handleplaner (SEL
§§140-141), Min plan
(LAB §§27-28) og
Rehabiliteringsplan (LAB
§30a).
Hjemmel
Søges hjemlet i
Lov om Fri-
kommune-
netværk og
eksisterende
forsøgsbestem-
melser
Forbehold
Der gives
ikke
frita-
gelse for den forbe-
redende del af reha-
biliteringsplanen, da
det er uklart, hvad
netværket vil sætte i
stedet for at sikre
borgerens retssikker-
hed.
Bemærkninger
Målgruppen for forsøget
bestående af borgere med
komplekse problemer skal
afklares nærmere frem mod
forsøgets igangsættelse.
Det bemærkes, at forsøget
ikke omfatter dispensation
vedrørende registrering og
indberetninger til det fælles
datagrundlag og det statisti-
ske datavarehus af den
indsats, som kommunerne
iværksætter på beskæftigel-
sesområdet.
Det forudsættes, at der
under forsøget bibeholdes et
job- eller beskæftigelses-
perspektiv i indsatsen
overfor alle borgere
-
Ny organisering fra Fritagelse fra krav om
sektoropdelt til
organisering af beskæfti-
helhedsorienteret gelsesindsatsen i jobcen-
tre som en særskilt
organisatorisk enhed i
kommunen.
Udvidelse af den koordi-
nerende sagsbehandlers
bevillingskompetence.
Processuel fleksi-
bilitet til at tilrette-
lægge indsatsen
Fritagelse fra proceskrav
for individuelt kontaktfor-
løb (LAB §§15-21).
Fritagelse fra krav om
personligt fremmøde,
fleksibilitet til at fastsætte
samtalefrekvens, mulig-
Hjemles i
eksisterende
forsøgs-
bestemmelser
-
Hjemles i
eksisterende
forsøgs-
bestemmelser
Hjemles i
eksisterende
forsøgs-
bestemmelser
-
-
Målgruppen skal defineres
og afgrænses tydeligere,
inden forsøget igangsættes.
Det forudsættes, at opfølg-
ning og indsats til borgerne
under forsøget samlet set vil
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 125: Orientering om frikommuneforsøg, fra beskæftigelsesministeren
1721059_0002.png
hed for at fritage aktivi-
tetsparate borgere fra
uddannelsespålæg, så
længe der er mere end et
år til, at borgeren forven-
tes at kunne påbegynde
uddannelse (fx fordi der
først er behov for et
længerevarende behand-
lingsforløb).
Fritagelse for proceskrav
for opfølgning efter lov om
sygedagpenge (§13b, stk.
2 og 4). Fritagelse fra krav
om samtalefrekvens.
svare til det nuværende
niveau.
For den fjerde ansøgning, forsøg med en sammenhængende indsats, ser regeringen
positivt på mulighederne for at blive bedre til at samtænke indsatsen på tværs af be-
skæftigelses- og sociallovgivningen. Det er dog nødvendigt at præcisere ansøgnin-
gen, så det bliver tydeligt, hvilke indsatser det er relevant at se på, og hvordan den
større fleksibilitet vil blive udnyttet. I opfordres derfor til at uddybe jeres forsøgsønsker
frem mod næste ansøgningsrunde.
I ansøgningen om en sammenhængende indsats indgår et delforsøg om stofmis-
brugsbehandling som del af beskæftigelsesindsatsen. Som nævnt i mail af 18. januar
2016 er det indenfor gældende regler i nogle tilfælde muligt at give tilbud om stofmis-
brugsbehandling som en del af beskæftigelsesindsatsen. Såfremt I ønsker yderligere
fritagelser, kan dette udfoldes frem mod næste ansøgningsrunde.
Videre proces
Regeringen vil søge Folketingets opbakning til forsøg, der kræver ny hjemmel. Lov-
forslaget sendes efter planen i ekstern høring d. 24. februar og forventes fremsat i
april med henblik på ikrafttrædelse d. 1. juli 2017. For de forsøg, der hjemles i eksiste-
rende forsøgsbestemmelser, vil beskæftigelsesministeren udstede bekendtgørelser
med ikrafttrædelse senest d. 1. juli 2017.
På vores næste møde d. 9. marts med deltagelse af netværkskommuner, Beskæfti-
gelsesministeriet, Børne- og Socialministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet vil
vi gerne uddybe afgørelsen samt drøfte, hvordan der kan arbejdes videre med den
ansøgning, der ikke er blevet imødekommet, frem mod næste ansøgningsrunde.
Frist for næste ansøgningsrunde om konkrete forsøgshjemler er d. 1. maj 2017. An-
søgningsskema og vejledning kan findes på Økonomi- og Indenrigsministeriets hjem-
meside (www.oim.dk/arbejdsomraader/frikommuneforsoeg-ii).
Med venlig hilsen
Torben Buse
Afdelingschef, Afdelingen for Kommunal- og Regionaløkonomi
2