Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 116
Offentligt
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning
på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov
om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser
udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne
(Digitalisering af barselslovens beskæftigelseskrav og beregning, mulighed for mere fleksibel
afholdelse af fædreorlov, fastsættelse af klageadgang i sager om sygedagpengeforsikring,
omregning af månedsbaserede arbejdsløshedsdagpenge til berørte uger m.v.)
§1
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 571 af 29. april 2015, som ændret ved § 6 i lov nr. 624 af 8.
juni 2016 og § 2 i lov nr. 1413 af 30. november 2016, foretages følgende ændringer:
§2
I lov nr. 417 af 8. maj 2006 om barselsudligning på det private arbejdsmarked, som ændret bl.a. ved
lov nr. 529 af 11. juni 2012 og senest ved lov nr. 596 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændringer:
§3
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 1032 af 23. juni 2016, som ændret ved § 5 i lov nr.
624 af 8. juni 2016, foretages følgende ændring:
1
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
§4
I lov nr. 994 af 30. august 2015 om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, som ændret ved § 15 i lov nr. 1000
af 30. august 2015, § 3 i lov nr. 296 af 22. marts 2016 og § 8 i lov nr. 628 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 5,
indsættes efter ”måned til uger”: ”, fastlæggelse af berørte uger med
arbejdsløshedsdagpenge, samt offentlige myndigheders og arbejdsløshedskassernes afgivelse af
oplysninger til brug herfor”.
2.
I
§ 9,
ændres ”staten, som efterfølgende” til: ”staten. Ydelsesrefusion”.
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2017, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2.
§ 1, nr. 10-12, 16, og § 4, nr. 1, træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 3.
Stk. 4.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 4, nr. 2.
§6
§7
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.3.
2.3.1.
2.3.2.
2.4.
2.4.1.
2.4.2.
2.5.
2.5.1.
2.5.2
2.6.
2.6.1.
2.6.2
2.7.
2.7.1.
2.7.2.
2.8.
2.8.1.
2.8.2.
2.9.
2.9.1.
2.9.2.
2.10.
2.10.1.
2.10.2.
2.11.
2.11.1.
2.11.2.
3.
Indledning
Lovforslagets indhold
Digitalisering af beskæftigelseskravet for lønmodtagere for ret til barselsdagpenge
Gældende ret
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Digitalisering af beregningen af barselsdagpengesatsen for lønmodtagere
Gældende ret
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Sikring af barselsdagpengeretten for borgeren
Gældende ret
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Mulighed for at søge barselsdagpenge henover ferieperioder
Gældende ret
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Afholdelse af fædreorlov/medmødreorlov i en ikke sammenhængende periode
Gældende ret
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Omlægning af den kommunale medfinansiering af dagpenge ved pasning af alvorligt
syge børn
Gældende ret
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Konsekvensrettelse i lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked
Gældende ret
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Tilføjelse af populærtitel i lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked
Gældende ret
Ministerens overvejelser og den foreslåede ordning
Betaling af finansieringsbidrag af ATP-bidrag af barselsdagpenge
Gældende ret
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Fastsættelse af klageadgang i sager om sygedagpengeforsikring
Gældende ret
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Ændringer i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne
Gældende ret
Ministerens overvejelser og den foreslåede ordning
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget indeholder endvidere ændringer til lov om kommunernes finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, da der
i forbindelse med, at arbejdsløshedsdagpenge fra den 1. juli 2017 bliver en månedsbaseret ydelse,
skal foretages en fastlæggelse af berørte uger med arbejdsløshedsdagpenge, således at disse kan
indgå i refusions- og medfinansieringssystemet, som fastlægger finansieringsprocenten afhængig af
berørte uger med visse offentlige ydelser.
Samtidig foretages en ændring, således at det kommer til at fremgå af loven, at Ydelsesrefusion,
som er kommunernes fælles it-system til at beregne finansieringsbeløb, i stedet for staten opgør,
hvor stor en procentmæssig andel af udgiften kommunen skal medfinansiere. Ændringen vil træde i
kraft, når Ydelsesrefusion træder i kraft.
2. Lovforslagets indhold
2.11. Ændringer i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne
2.11.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne skal kommunerne medfinansiere
arbejdsløshedsdagpenge, som udbetales af arbejdsløshedskasserne.
Medfinansieringen
fastsættes
som
en
procentdel
af
udgifterne
med
følgende
medfinansieringsprocenter:
1) 20 pct. i de første 4 uger med ydelser
2) 60 pct. fra den 5. til og med den 26. uge med ydelser.
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
3) 70 pct. fra den 27. til og med den 52. uge med ydelser.
4) 80 pct. fra den 53. uge med ydelser.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med KL fastsætte regler om opgørelsen af perioder
med ydelse opgjort pr. ydelsesmodtager, betydningen for opgørelsen af perioder med ydelse ved
tilbagebetaling eller efterbetaling, omregning fra måned til uger og opgørelse af perioder med
selvforsørgelse. Beskæftigelsesministeren har udnyttet denne hjemmel i bekendtgørelse nr. 1198 af
27. september 2016 om finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne. Der er f.eks. fastsat regler om, hvordan en ydelse, der
udbetales for en længere periode end en uge, indgår i beregningen af refusions- eller
medfinansieringsprocenten.
Opgørelsen af medfinansieringsprocenten starter forfra, når personen efter den første uge med
ydelser på ny har haft sammenlagt 52 hele kalenderuger med selvforsørgelse inden for de seneste 3
år. Ved selvforsørgelse forstås perioder, hvori en person ikke har modtaget offentlig forsørgelse
eller ikke har været ansat i støttet beskæftigelse.
Der tages således udgangspunkt i berørte uger, når en kommunes medfinansieringsprocent skal
fastlægges.
Efter de gældende regler i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., ydes dagpenge for indtil 5 dage om
ugen. Beregning af dagpengene sker for en uge ad gangen. Udbetalingen sker bagud for 4
henholdsvis 5 uger. Hver 4/5-ugers-udbetalingsperiode slutter næstsidste søndag i en måned.
Opgørelsen af medfinansieringsprocenten tager således udgangspunkt i de uger, hvor der er udbetalt
dagpenge.
Efter de gældende regler i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne år, opkræver Udbetaling Danmark
hele udgiften direkte fra staten, når Udbetaling Danmark udbetaler førtidspension eller særlig støtte.
Staten opgør efterfølgende, hvor stor en procentmæssig andel af udgiften, som kommunen skal
medfinansiere efter lovens bestemmelser. Kommunens medfinansiering opkræves af staten.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
2.11.2. Ministerens overvejelser og den foreslåede ordning
Som
følge
af
implementering
af
”Aftale
om
et
tryggere
dagpengesystem”
bliver
arbejdsløshedsdagpenge med virkning fra den 1. juli 2017 ydet for indtil 160,33 timer om måneden
for fuldtidsforsikrede medlemmer og for indtil 130 timer om måneden for deltidsforsikrede
medlemmer. Arbejdsløshedsdagpenge udbetales for 1 kalendermåned ad gangen, og udbetalingen
sker bagud. Fra samme dato forbruges arbejdsløshedsdagpenge i timer. På baggrund af ændringerne
af dagpengesystemet fra en ugebaseret ydelse til en månedsbaseret ydelse, er der behov for at
fastsætte regler om, hvordan opgørelse af berørte uger med arbejdsløshedsdagpenge fremover skal
behandles
ved
fastlæggelse
af
kommunernes
medfinansiering
af
udgifterne
til
arbejdsløshedsdagpenge.
Samtidig er der behov for at kunne fastsætte regler om, hvilke oplysninger offentlige myndigheder
og arbejdsløshedskasserne skal afgive til brug for fastlæggelsen af berørte uger med
arbejdsløshedsdagpenge.
Som følge af dagpengereformen skal arbejdsløshedskasserne indberette oplysninger til det fælles it-
baserede datagrundlag i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om hvilke dage i den enkelte
kalendermåned, der er omfattet af dagpengefradrag som følge af bl.a. arbejde, pensionsudbetaling,
G-dage, fri for egen regning, ferie m.v. Arbejdsløshedskasserne vil skulle indberette oplysninger
efter regler, der vil blive fastsat i bekendtgørelse om det fælles it-baserede datagrundlag og det
statistiske datavarehus på beskæftigelsesområdet.
Disse oplysninger vil i forhold til kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser – både i den
midlertidige it-løsning som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering administrerer og i den
kommende kommunale løsning, Ydelsesrefusion – kunne samkøres med de udbetalinger af
dagpenge, som arbejdsløshedskasserne indberetter på månedsbasis til indkomstregistret, jf. lov om
et indkomstregister. Det foreslås, at disse oplysninger benyttes ved administrationen af
Ydelsesrefusion.
Det vil således være muligt at opgøre hvilke dage, der er fuldt belagt med fradrag i
dagpengeudbetalingen, og dermed hvilke dage som månedsudbetalingerne ikke skal fordeles ud på.
Hele uger, som har været fuldt belagt med dagpengefradrag, og som derfor i princippet ikke har
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
været berørt af dagpenge, vil som en konsekvens heraf ikke tælle som berørte uger i opgørelsen af
anciennitet.
Derudover foreslås, at når Ydelsesrefusion i 2018 skal overtage opgørelsen af finansieringsbeløbet
vedrørende førtidspension og særlig støtte, som tidligere blev opgjort af staten, vil der skulle
gennemføres en ændring af bestemmelsen, således at det fremgår, at det er Ydelsesrefusion, der
foretager opgørelsen af finansieringen, mens staten fortsat opkræver finansieringsbeløbet fra
kommunen.
Der henvises til forslagets § 4, nr. 1 og 2, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Som følge af dagpengereformen ændres arbejdsløshedsdagpengene fra at være en ugebaseret ydelse
til at blive en månedsbaseret ydelse fra og med den 1. juli 2017. Da det gældende refusions- og
medfinansieringssystem imidlertid er baseret på ydelsesudbetaling på ugebasis, foreslås det at
”omregne” den månedsvise dagpengeudbetaling til uger.
Omregningen sker ved hjælp af indberetninger fra arbejdsløshedskasserne til det fælles it-baserede
datagrundlag i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om hvilke dage i den enkelte måned,
der er fradrag som følge af bl.a. arbejde, pensionsudbetaling, G-dage, fri for egen regning, ferie
m.v. Oplysningerne kan samkøres med de udbetalinger af dagpenge, som arbejdsløshedskasserne
indberetter på månedsbasis til indkomstregisteret. Hele uger, som har været fuldt belagt med
dagpengefradrag, og som derfor i princippet ikke har været berørt af dagpenge, vil som konsekvens
heraf ikke tælle med som berørte uger i opgørelsen af anciennitet. Den enkelte lediges anciennitet i
refusions- og medfinansieringssystemet vil således stige i samme takt før og efter 1. juli 2017, og
den kommunale medfinansiering vil alt andet lige være uændret.
Denne del af forslaget skønnes således ikke at have økonomiske konsekvenser for stat og
kommuner.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Et eventuelt DUT-krav vil blive finansieret ved omprioritering af midler fra § 17.41.12.10.
Beskæftigelsesrettede aktiviteter som oprindeligt havde til formål at finansiere analyser og
informationsaktiviteter, men som er omprioriteret i forbindelse med beskæftigelsesreformen. Der vil
være tale om brug af opsparede og uforbrugte midler fra tidligere år.
Der skønnes ikke at være betydelige økonomiske og administrative konsekvenser af de øvrige
elementer i lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslagets § 4 med tilhørende bemærkninger er den 1. februar 2017 sendt i høring
med frist til den 10. februar 2017 hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, Danske A-kasser, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), BDO Kommunernes Revision, Beskæftigelsesrådet, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg,
Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Datatilsynet, Deloitte, Det Faglige Hus, Ernest &
Young, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forsikring
og
Pension,
Frie
Funktionærer,
KL,
Kommunale
Tjenestemænd
og
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
Overenskomstansatte, KTO, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, PWC,
Rigsrevisionen og Udbetaling Danmark.
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til § 2
Til § 3
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
Til § 4
Til nr. 1
Efter den gældende § 5, stk. 5, i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser
udbetalt
af
kommunerne,
Udbetaling
Danmark
og
arbejdsløshedskasserne
kan
beskæftigelsesministeren efter forhandling med KL fastsætte regler om opgørelsen af perioder med
ydelse opgjort pr. ydelsesmodtager, betydningen for opgørelsen af perioder med ydelse ved
tilbagebetaling eller efterbetaling, omregning fra måned til uger og opgørelse af perioder med
selvforsørgelse, jf. § 6, stk. 2.
Beskæftigelsesministeren har udmøntet denne hjemmel i bekendtgørelse nr. 1198 af 27. september
2016 om finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne.
Der er med hjemmel i bemyndigelsen fastsat regler om, at for ydelser m.v., der er omfattet af lovens
§ 3, stk. 1, hvor der er sket tilbagebetaling for en periode, skal kommunen korrigere refusions- eller
medfinansieringsbeløbet efter reglerne om refusion eller medfinansiering i lovens § 5, stk. 2 og 3.
Korrektionen sker ved, at kommunen foretager en korrektion af de tidligere indberettede
oplysninger til kommunernes ydelsessystemer.
Der er endvidere fastsat regler om, at for ydelser m.v., der er omfattet af lovens § 3, stk. 1, hvor
kommunen har efterbetalt en ydelse m.v., der er omfattet af lovens § 3, stk. 1, skal kommunen
korrigere refusions- eller medfinansieringsbeløbet efter reglerne om refusion eller medfinansiering i
lovens § 5, stk. 2 og 3.
Der er også fastsat regler om, at kommunen skal sikre, at den tilbagebetalte/efterregulerede ydelse
m.v., indgår i opgørelsen efter §§ 5 og 6, således at der sker en korrekt fastsættelse af
refusionssatsen, og således at eventuelle perioder med selvforsørgelse indgår i perioden på 52 uger
indenfor 3 år med henblik på, at der kan ske en korrekt genindplacering på refusions- eller
medfinansieringstrappen.
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
Der er endvidere i § 21, stk. 2, i bekendtgørelse om finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt
af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, fastsat regler om, hvordan en
ydelse, der udbetales for en længere periode end en uge, indgår i beregningen af refusions- eller
medfinansieringsprocenten.
Med lov nr. 624 af 8. juni 2016 (Fleksibelt og indkomstbaseret dagpengesystem, månedsudbetaling
af dagpenge m.v.) – Dagpengereformen – ændres reglerne om arbejdsløshedsdagpengene fra at
være en ugebaseret ydelse til at blive en månedsbaseret ydelse, som udbetales for 160,33 timer om
måneden for et fuldtidsforsikret medlem og 130 timer om måneden for et deltidsforsikret medlem,
jf. § 46 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Arbejdsløshedsdagpengene vil herefter skulle
beregnes og udbetales for en hel kalendermåned og forbruget af arbejdsløshedsdagpenge vil skulle
opgøres i timer. Ændringen af reglerne om månedsvis udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge og
forbrug i timer træder i kraft den 1. juli 2017.
Det gældende refusions- og medfinansieringssystem er baseret på, at beregningen af refusion og
medfinansiering opgøres på ugebasis, jf. § 5 i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne. Der er som følge
af ændringerne af reglerne om arbejdsløshedsdagpenge pr. 1. juli 2017 behov for at tilpasse
refusions- og medfinansieringssystemet således, at den månedsbaserede dagpengeudbetaling kan
”omregnes” til det ugebaserede refusions- og medfinansieringssystem. Dette foreslås gennemført
ved
en
ændring af
bemyndigelsesbestemmelsen
i
lovens
§ 5,
stk.
5, således,
at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, hvordan der skal ske omregning af udbetalte
arbejdsløshedsdagpenge i en måned til berørte uger. Samtidig skal der fastsættes regler om, hvilke
oplysninger, arbejdsløshedskasserne skal afgive til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, og
siden til Ydelsesrefusion, til brug herfor, således at arbejdsløshedsdagpengene vil kunne opgøres i
berørte uger.
Som følge af dagpengereformen vil arbejdsløshedskasserne skulle indberette oplysninger til det
fælles it-baserede datagrundlag i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering bl.a. om hvilke dage
i den enkelte måned, der er fradrag for som følge af f.eks. arbejde, pensionsudbetaling, G-dage, fri
for egen regning, ferie m.v. Oplysningerne vil skulle indberettes til styrelsen til administrativt brug,
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
til kontrolformål og til statistisk anvendelse, herunder videreforsendelse til Danmarks Statistik med
henblik på opgørelse af bl.a. den officielle, registerbaserede ledighedsstatistik.
Disse oplysninger vil i forhold til kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser – både i den
midlertidige it-løsning som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering administrerer og i den
kommende kommunale løsning Ydelsesrefusion – kunne samkøres med de udbetalinger af
dagpenge, som arbejdsløshedskasserne indberetter på månedsbasis til indkomstregisteret. Det vil
således være muligt at opgøre, hvilke dage der er fuldt belagt med fradrag i dagpengeudbetalingen,
og dermed hvilke dage som månedsudbetalingerne ikke skal fordeles ud på. Hele uger, som har
været fuldt belagt med dagpengefradrag, og som derfor i princippet ikke har været berørt af
dagpenge, vil som en konsekvens heraf ikke tælle med som berørte uger i opgørelsen af anciennitet.
Det foreslås, at der i medfør af den foreslåede ændring af bemyndigelsen fastsættes nærmere regler
om
videregivelsen
af
nødvendige
oplysninger
fra
offentlige
myndigheder
og
arbejdsløshedskasserne. Det forventes, at de oplysninger, som arbejdsløshedskasserne indberetter til
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, vil skulle videregives af styrelsen til Ydelsesrefusion
således, at arbejdsløshedskasserne alene skal indberette de pågældende oplysninger ét sted. Det
vurderes, at styrelsens videregivelse til Ydelsesrefusion vil kunne ske i overensstemmelse med
persondatalovens § 5, stk. 2, hvorefter der bl.a. gælder, at indsamling af oplysninger skal ske til
udtrykkeligt angivne og saglige formål, og at senere behandling ikke må være uforenelig med disse
formål.
For arbejdsløshedskasserne betyder forslaget, at kassernes afgivelse af oplysninger til brug for
arbejdsløshedsdagpengesystemet kan genbruges i relation til administrationen af refusionssystemet.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i § 9 i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser
udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne år, opkræver Udbetaling
Danmark hele udgiften direkte fra staten, når Udbetaling Danmark udbetaler førtidspension eller
særlig støtte. Staten opgør efterfølgende, hvor stor en procentmæssig andel af udgiften, som
kommunen skal medfinansiere efter bestemmelserne i lovens § 5, stk. 3. Kommunens
medfinansiering opkræves af staten.
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
Når Ydelsesrefusion, som skal opgøre de enkelte kommuners medfinansieringsbeløb efter § 5, stk.
3, i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, bliver sat i kraft, vil det således være
Ydelsesrefusion og ikke staten, som opgør medfinansieringsbeløbet. Udbetaling Danmark opkræver
fortsat hele udgiften fra staten, som på baggrund af Ydelsesrefusions opgørelse af
medfinansieringsbeløbet opkræver kommunernes medfinansiering.
Til § 5
Det foreslås i
stk. 1
at loven træder i kraft den 1. april 2017, jf. dog forslaget til stk. 2-5.
Baggrunden for de forskellige ikrafttrædelsestidspunkter er, at der skal foretages it-tilpasninger som
følge af de foreslåede ændringer.
I
stk. 2
foreslås det, at ændringerne i lovens § 1, nr. 10-12, om at der ikke kræves en ansøgning om
barselsdagpenge efter afholdelse af ferie, og om at der indsættes en mulighed for dispensere efter
barselslovens § 30, stk. 3, træder i kraft den 1. juli 2017. Det skyldes, at disse forslag kræver
begrænsede tilpasninger af it. Det foreslås også, at lovens § 1, nr. 16, om de private arbejdsgiveres
betaling af finansieringsbidrag af ATP-bidrag af barselsdagpenge, som foreslås reguleret direkte i
barselsloven, træder i kraft den 1. juli 2017, da ændringen har direkte konsekvenser for
erhvervslivet. Endeligt foreslås det, at lovens § 4, nr. 1, træder i kraft den 1. juli 2017, hvor
arbejdsløshedsdagpengene overgår fra at være en ugebaseret ydelse til at være en månedsbaseret
ydelse.
I
stk. 3
I
stk. 4
I
stk. 5
foreslås det, at beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 4, nr. 2.
Det vil med den foreslåede bemyndigelse kunne fastlægges i bekendtgørelsesform, hvornår
Ydelsesrefusion skal tages i anvendelse - og regler herom vil dermed kunne fastsættes
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
administrativt. Det skyldes, at det endnu ikke kan fastlægges endeligt, hvornår KL’s selskab har
etableret og idriftsat Ydelsesrefusion. Ydelsesrefusion forventes at være klar ved udgangen af 2018.
Til § 6
Til § 7
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, idet barselsloven, lov om
barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes
finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne ikke gælder for Færøerne og Grønland.
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
1717991_0016.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
§4
I lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark
og arbejdsløshedskasserne, som ændret ved § 15 i lov
nr. 1000 af 30. august 2015, § 3 i lov nr. 296 af 22.
marts 2016 og § 8 i lov nr. 628 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer:
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling
med KL fastsætte regler om opgørelsen af perioder med
ydelse opgjort pr. ydelsesmodtager, betydningen for
opgørelsen af perioder med ydelse ved tilbagebetaling
eller efterbetaling, omregning fra måned til uger og
opgørelse af perioder med selvforsørgelse, jf. § 6, stk.
2.
§ 9.
Når Udbetaling Danmark udbetaler førtidspension
og særlig støtte, opkræver Udbetaling Danmark hele
udgiften direkte fra staten, som efterfølgende opgør,
hvor stor en procentmæssig andel af udgiften
kommunen skal medfinansiere efter bestemmelserne i §
5, stk. 3. Kommunens medfinansiering opkræves af
staten.
1.
I
§ 5, stk. 5,
indsættes efter ”måned til uger”: ”,
fastlæggelse af berørte uger med
arbejdsløshedsdagpenge, samt offentlige myndigheders
og arbejdsløshedskassernes afgivelse af oplysninger til
brug herfor”.
2.
I
§ 9,
ændres ”staten, som efterfølgende” til: ”staten.
Ydelsesrefusion”.
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2017, jf. dog
stk. 2-5.
Stk. 2.
§ 1, nr. 10-12, 16, og § 4, nr. 1, træder i kraft den
1. juli 2017.
Stk. 3.....
Stk. 4.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet
for ikrafttræden af § 4, nr. 2.
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 116: Supplerende lovudkast til forslag til lov om ændring af barselsloven, lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked, lov om sygedagpenge og lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, fra beskæftigelsesministeren
1717991_0017.png
§6
§7
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
17