Beskæftigelsesudvalget 2016-17
BEU Alm.del Bilag 109
Offentligt
1716363_0001.png
NOTAT
Afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede
forhold (social dumping) 2012 – 3. kvartal 2016
December 2016
Baggrund
Siden 2012 har der været afsat midler til at styrke indsatsen over for social dum-
ping. Der blev afsat en ramme på i alt 55 mio. kr. årligt i 2012-2013 til Arbejdstil-
synet, SKAT og politiet. Med
finanslovsaftalen for 2013
fik Arbejdstilsynet tilført
yderligere 10 mio. kr. i 2013 til indsatsen. Med
finanslovsaftalen for 2014
blev den
styrkede myndighedsindsats mod social dumping videreført i perioden 2014-2017.
Arbejdstilsynet, SKAT og politiet er sammen blevet bevilliget 65 mio. kr. i 2014
og 53 mio. kr. årligt i 2015 – 2017. Med
finanslovsaftalen for 2015
blev det aftalt
at øge bevillingen til den fælles myndighedsindsats mod social dumping med 27,5
mio. kr. i 2015, 23 mio. kr. i 2016 samt 13 mio. kr. årligt i 2017-18.
Med
finanslovsaftalen for 2016
blev indsatsen styrket med yderligere 25,6 mio. kr.
i 2017. Med finansloven for 2017 blev bevillingsniveau for den fælles myndigheds-
indsats i regi af Arbejdstilsynet og SKAT fastlagt til i alt 79 mio. i 2017 og i alt 70
mio. kr. i 2018.
Opsummering af de afsatte midler til den styrkede myndigheds indsats fra 2015-2018 i mio. kr.
2015
2016
2017*
2018*
I alt
80,5
76,0
79,0
70,0
J.nr. 20165100451
SBT/DOH
*
Midler til politiets del af indsatsen er ikke inkluderet, da de finansieres inden for rammerne af
Politiaftalen 2016-2019.
Endvidere blev der med FL14, FL15 og FL16 sat en række initiativer i værk, der
gav yderligere bevillinger til myndighederne.
Sammenfatning
Siden indsatsen mod social dumping startede, er kontrol og tilsyn med udenlandske
virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne gennemfører fæl-
les kontrolaktioner og har daglige aktiviteter på området.
I 2016 har der fortsat været fokus på at effektivisere kontrollerne, således at res-
sourcerne bruges der, hvor effekten af myndighedernes indsats er størst. Endvidere
har myndighederne også arbejdet med at indhente ny viden og udvikle værktøjer,
så indsatsen forbliver aktuel. Endelig har myndighederne fokus på nye tendenser
blandt udenlandske virksomheder, der udføre
r
arbejde i Danmark.
For at understøtte dette arbejde er myndighederne i løbende dialog om branche- og
virksomhedsudvælgelse til kontrolindsatsen med henblik på at sikre, at de mest
risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
Samarbejdet betyder, at Arbejdstilsynet, politiet og SKAT stadig bliver bedre til at
understøtte hinandens myndighedsudøvelse og sikre en effektiv kontrol. Myndig-
hederne er bl.a. blevet bedre til at orientere hinanden, når en myndighed får mis-
tanke om en overtrædelse på en anden myndigheds område. Ligeledes er myndig-
hederne blevet bedre til at gå ud på virksomheder sammen og til at sikre, at myn-
dighederne kommer hjem med de oplysninger, der er nødvendige for den videre
sagsbehandling.
Denne afrapportering indeholder følgende elementer:
1. Styrket myndighedsarbejde mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politi
2. Presseinitiativer
3. Arbejdstilsynets indsats
4. SKATs indsats
5. Politiets indsats
6. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations indsats
7. Opsamling
8. Bilag 1 Brancheopdelte tabeller vedr. Arbejdstilsynets resultater
9. Bilag 2 Kvartalsvise opgørelser
1. Styrket myndighedssamarbejde
For at styrke det fælles myndighedssamarbejde blev der indgået samarbejdsaftale
mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet i starten af 2012. Aftalen fastlægger
rammerne for samarbejdet på centralt og lokalt niveau og skal sikre, at myndighe-
derne har den nødvendige kontakt, således at de kan reagere koordineret, hurtigt og
konsekvent over for udenlandske virksomheder, der overtræder reglerne. Aftalen er
blevet fornyet og revideret flere gange siden, senest i januar 2016.
Myndighedsindsatsen er fortsat primært målrettet mod virksomhederne i bygge- og
anlægsbranchen, landbrug, skovbrug og gartneri, hotel- og restaurationsbranchen
samt rengøring, hvor der erfaringsmæssigt bl.a. anvendes illegal arbejdskraft.
I 1.-3. kvartal 2016 har Arbejdstilsynet, SKAT og politiet gennemført seks lands-
dækkende aktioner og 26 regionale aktioner. Der er således ved udgangen af 3.
kvartal 2016 gennemført henholdsvis 36 landsdækkende aktioner og 121 regionale
aktioner i alt siden 1. marts 2012.
Arbejdstilsynet og SKAT gennemfører imellem aktionerne hver især aktiviteter
over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, hvor der er mistanke om, at
forholdene ikke er i orden. Fx gennemfører Arbejdstilsynet dagligt kontrol med
udenlandske virksomheder, som Arbejdstilsynet får kendskab til fx gennem anmel-
delser til Arbejdstilsynets hotline om udenlandske virksomheder eller via Arbejds-
tilsynets hjemmeside, samt ved opsøgende kørsel. SKAT har ligeledes løbende
gennemført kontroller af udenlandske virksomheder og arbejdstagere på baggrund
af anmeldelser eller udsøgninger mv.
Der er etableret faste kontaktveje mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet, som
skal sikre et smidigt og effektivt samarbejde i det daglige. Det gælder også, såfremt
der på et kontrolbesøg konstateres mistanke om lovovertrædelser inden for de an-
dre myndigheders lovområde, hvor dette indberettes til den pågældende myndig-
2
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0003.png
hed. Fx indberetter Arbejdstilsynet til SKAT hver gang, en virksomhed ikke er
anmeldt i RUT.
For at sikre en effektiv planlægning af aktioner og det daglige samarbejde er der
etableret tre planlægningsgrupper, hvor repræsentanter for Arbejdstilsynet, SKAT
og politiet afholder faste møder. Formålet er at sikre en effektiv udsøgning af virk-
somheder til kontrol i relevante brancher, en styrkelse af planlægning af aktioner-
nes gennemførelse og løbende opsamling og vurderinger af, hvordan udsøgning og
aktioner optimeres lokalt.
Endvidere holder myndighederne temamøder, hvor der er mulighed for at drøfte
mere overordnede temaer i myndighedssamarbejdet og udveksle erfaringer. Ende-
lig holder Arbejdstilsynet, SKAT og Rigspolitiet dialogmøder med arbejdsmarke-
dets parter om indsatsen
for ordnede forhold for udenlandske virksomheder, der udfø-
rer arbejde i Danmark (den styrkede indsats
over for social dumping). Der er senest
afholdt dialogmøde i Arbejdstilsynet d. 16. september 2016, som bl.a. havde til
formål at orientere om myndighedernes kontrol og fremdriften heri samt om im-
plementeringen af håndhævelsesdirektivet.
2. Presseinitiativer
En del af den samlede myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold består i at
skabe synlighed om temaet, indsatserne og de opnåede resultater.
Arbejdstilsynet eller SKAT udsender pressemeddelelser efter landsdækkende akti-
oner, hvis disse har medført erfaringer, der kan forventes at være interessante for
pressen. Herudover udtaler de tre myndigheder sig til pressen i forbindelse med
konkrete henvendelser. Arbejdstilsynet offentliggør sine resultater på
www.at.dk.
3. Arbejdstilsynets indsats mod social dumping
Arbejdstilsynet har til opgave at føre tilsyn med, at udenlandske virksomheder
overholder den danske arbejdsmiljølovgivning. Det er endvidere Arbejdstilsynets
opgave at kontrollere, at udenlandske virksomheder har foretaget anmeldelse til
RUT, og at anmeldelsen er fyldestgørende og korrekt i forhold til reglerne.
Som led i indsatsen mod social dumping har Arbejdstilsynet gennemført følgende
aktiviteter:
Der er oprettet task forces i hvert af Arbejdstilsynets tre tilsynscentre. Tilsyns-
center Øst er landskoordinerende center.
Arbejdstilsynet koordinerer myndighedssamarbejdet, herunder afholdelsen af de
fælles landsdækkende og regionale aktioner, samt dialogmøder med parterne.
I forbindelse med sin daglige drift fører Arbejdstilsynet tilsyn med udenlandske
virksomheder, der er anmeldt til RUT. Derudover fører Arbejdstilsynet også til-
syn med udenlandske virksomheder, der ikke er anmeldt til RUT, fx via opsø-
gende kørsel på bl.a. villaveje, hvor der bygges privat.
3
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0004.png
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksom-
heder har Arbejdstilsynet fastholdt sit udvidede branchefokus til også at fokuse-
re på bl.a. restaurations- og autobranchen.
Der blev i forbindelse med finanslovsaftalen for 2014 afsat midler til at kontrol-
lere virksomheder med fx udenlandsk ejer, som er oprettet i CVR som danske
virksomheder og dermed ikke skal i RUT, og hvor der er en formodning om, at
arbejdsmiljøet er dårligt. Arbejdstilsynet har siden arbejdet løbende med at ud-
søge relevante virksomheder i CVR og føre kontrol med dem. Midlerne blev af-
sat i 2014-2017.
Borgere, hvervgivere eller virksomheder, som har mistanke om, at en uden-
landsk virksomhed udfører arbejde i Danmark uden at være anmeldt i RUT, kan
kontakte Arbejdstilsynet gennem en hotline om udenlandske virksomheder.
Resultater
De landsdækkende fællesaktioner tager udgangspunkt i kontrol med et bredt udsnit
af arbejdssteder fordelt over hele landet i udvalgte brancher.
Nedenfor (tabel 3.1) ses resultaterne af Arbejdstilsynets indsats i forbindelse med
de landsdækkende fællesaktioner i 2012, 2013, 2014, 2015 og 1.-3. kvartal 2016.
Der er gennemført seks landsdækkende aktioner i 2012, otte i 2013,otte i 2014, otte
i 2015 og seks i 1.-3. kvartal 2016. I 2016 er der i forhold til 2015 sket en justering
af strategien for de enkelte aktioner. Der har været ændret i udvælgelsen af aktions-
steder, og der er undertiden gennemført aktioner med anvendelse af færre aktions-
hold. Der har i planlægningen af udvalgte aktioner bl.a. været fokus på at besøge
større arbejdssteder og virksomheder, hvor det er erfaringen, at der er flere tilfælde
af manglende regelefterlevelse end på helt små byggepladser. Dette har medvirket
til et lavere antal besøg, da besøg på store arbejdssteder og virksomheder kræver
flere ressourcer. Det bemærkes, at aktionerne er gennemført med samme kontrol-
tryk som hidtil og under anvendelse af de personaleressourcer, som de særlige for-
hold i politiet har tilsagt.
Tabel 3.1 Resultater af de landsdækkende fællesaktioner 1. marts 2012 - 30. september 2016
Fælles kontrolaktion
2012
2013
2014
2015
1.-3. kv.
2016
Besøg på landsplan
Antal besøgte arbejdssteder
Antal besøgte virksomheder
590
845
416
107
44
8
14
539
306
73
687
1006
539
11
94
18
25
574
431
59
766
942
458
197
47
16
48
647
295
54
611
773
267
182
61
48
52
512
264
26
349
423
99
135
40
15
60
303
120
20
Besøg fordelt på branche
Bygge/anlæg
Service, restauration og
rengøring
Det grønne område
Industri
Øvrige
Virksomhedernes nationalitet
Danske
Udenlandske
Mulige straffesager ift. RUT
Mulige straffesager ift. RUT
4
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0005.png
Fælles kontrolaktion
2012
2013
2014
2015
1.-3. kv.
2016
181
39
Antal arbejdsmiljøreaktioner
Danske virksomheder
1
Udenlandske virksomheder
192
87
362
209
485
168
398
90
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
1
Mindst 1/3 af reaktionerne er givet til danske virksomheder, der har indlejet udenlandsk arbejdskraft (de såkaldte
”arme-ben-virksomheder”).
Som det fremgår af tabel 3.1, har Arbejdstilsynet på de 36 gennemførte fælles lands-
dækkende aktioner, der er gennemført siden 1. marts 2012, besøgt i alt 3.989 virksom-
heder, som i alt har fået 2.211 arbejdsmiljøreaktioner. Forholdsmæssigt svarer det til,
at godt hver anden virksomhed har fået en reaktion fra Arbejdstilsynet på fællesaktio-
nerne.
På de landsdækkende fællesaktioner har de udenlandske virksomheder i gennemsnit
fået færre reaktioner end de danske. Det kan bl.a. skyldes, at en række danske virk-
somheder i de besøgte brancher i vid udstrækning baserer sig på indlejet arbejdskraft,
fx i form af udenlandske enkeltmandsvirksomheder, hvor bl.a. instruktionen til den
enkelte medarbejder i nogle tilfælde er utilstrækkelig. Eventuelle arbejdsmiljøreaktio-
ner går derfor til den danske virksomhed, mens besøget – og en eventuel RUT-
tiltaleindstilling – registreres på den udenlandske virksomhed.
Arbejdstilsynets samlede reaktioner og besøgte udenlandske virksomheder
I perioden 1. januar 2012 - 30. september 2016 har Arbejdstilsynet besøgt i alt 28.803
arbejdssteder for at kontrollere udenlandske virksomheder. I alt har Arbejdstilsynet
ført tilsyn med 10.904 udenlandske virksomheder i perioden. Besøgene er gennemført
som led i Arbejdstilsynets daglige drift, herunder opsøgende kørsel, samt de afholdte
fællesaktioner, jf. ovenfor.
Arbejdstilsynets samlede antal reaktioner til udenlandske virksomheder
Nedenstående skema viser fordelingen af arbejdsmiljøreaktioner til udenlandske virk-
somheder.
3.2 Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder
Antal reaktioner
Forbud Strakspåbud
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
256
1
2.469
437
Påbud
11
1.352
Vejledninger
+ andet
41
39
I alt
2.777
1.829
14
7
0
0
0
0
0
0
278
600
216
144
15
2
7
109
200
4.199
14
10
4
1
0
5
24
6
1.427
21
43
3
1
2
2
0
17
169
649
276
151
17
4
14
133
223
6.073
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
5
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0006.png
I alt er der over perioden 1. januar 2012 - 30. september 2016 givet 6.073 reaktioner til
udenlandske virksomheder. Det svarer forholdsmæssigt til, at knap hver anden virk-
somhed har fået en reaktion fra Arbejdstilsynet. Dette er lavt i forhold til alle tilsyn,
Arbejdstilsynet gennemfører, men tallene er ikke sammenlignelige. Fx er mange tilsyn
med udenlandske virksomheder på ganske små byggepladser, hvor der kun udføres
ganske få arbejdsopgaver, mens mange risikobaserede tilsyn er på større virksomhe-
der, hvor der foregår mange forskellige arbejdsopgaver. Og dermed er der stor forskel
på, hvad Arbejdstilsynet kan reagere på. Tabel 3.3 viser, at knap 3/4 af reaktionerne
drejer sig om alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen (forbud og straks-
påbud).
Generelt lever udenlandske virksomheder, som er anmeldt i RUT, i højere grad op til
arbejdsmiljølovgivningen end udenlandske virksomheder, der ikke overholder RUT-
anmeldepligten. I gennemsnit får 56 procent af de udenlandske virksomheder (ar-
bejdssteder), der ikke er i RUT, en alvorlig arbejdsmiljøreaktion (fx strakspåbud eller
forbud mod at fortsætte arbejde fordi, der er alvorlig fare for fx nedstyrtning). Til
sammenligning er det kun knap 2 procent af de udenlandske virksomheder (arbejds-
steder), der er i RUT, der får en alvorlig arbejdsmiljøreaktion. En ikke uvæsentlig del
af de registrerede virksomheder fungerer dog som indlejet arbejdskraft og vil derfor
sjældent få påbud, da det vil gå til den virksomhed, der fungerer som deres arbejdsgi-
ver (se tabel 3.3).
I øvrigt henvises til bilag 1, hvor der findes tilsvarende tabeller opdelt efter brancher.
3.3 Fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder.
2012 2013 2014 2015
1.-3. kv.
2016
Forbud
58
64
61
45
50
Strakspåbud
Påbud
I alt
669
260
987
947
440
1.451
1.058
296
1.415
856
246
1.147
669
185
904
I alt
278
4.199
1.427
5.904
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder findes i bilag 2, tabel
3.3.1
De besøgte virksomheders oprindelseslande i procentfordeling
Tabel 3.4 giver en oversigt over de af Arbejdstilsynet besøgte arbejdssteder opdelt
efter virksomhedernes nationalitet. Besøgene er foretaget fra 1. januar 2012 til 30.
september 2016. Her ses det, at langt størstedelen af de besøgte arbejdssteder fortsat
hører til polske og tyske virksomheder.
3.4 Besøgte arbejdssteder opdelt efter virksomhedernes nationalitet
2012
2013
2014
2015
1.-3. kv.
2016
Polen
Tyskland
Litauen
Italien
Slovakiet
Tjekkiet
Sverige
Holland
41,9 %
19,7 %
7,4 %
1,8 %
5,7 %
1,9 %
2,7 %
1,6 %
38,7 %
22,3 %
7,7 %
2,7 %
3,2 %
1,1 %
3,9 %
1,4 %
39,5 %
22,0 %
5,0 %
2,7 %
2,0 %
1,9 %
2,5 %
2,1 %
42,6 %
18,8 %
5,8 %
2,8 %
2,8 %
1,4 %
2,0 %
2,3 %
36,0 %
17,1 %
6,0 %
4,2 %
3,1 %
2,3 %
3,1 %
2,3 %
6
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0007.png
Storbritannien
Rumænien
Letland
Øvrige (fx sydeuropæiske lande)
I alt
2,0 %
0,9 %
2,3 %
12,1 %
2,0 %
1,3 %
1,3 %
14,4 %
2,8 %
0,4 %
1,1 %
18,0 %
1,5 %
1,2 %
0,8 %
18,0 %
3,6 %
1,1 %
1,8 %
19,4 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
RUT – Registret for Udenlandske Tjenesteydere
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at der ikke er sket korrekt anmeldelse til RUT, udar-
bejdes der en indstilling til politiet om at rejse tiltale mod virksomheden, eller Ar-
bejdstilsynet udsteder et administrativt bødeforelæg. Desuden orienteres SKAT om
forholdet.
I perioden 1. januar 2012 – 30. september 2016 har Arbejdstilsynet sendt 1.204 tiltale-
indstillinger for manglende eller mangelfuld anmeldelse i RUT til politiet med an-
modning om retslig tiltale, jf. tabel 3.5. Langt størsteparten af indstillingerne drejer sig
om manglende anmeldelse til RUT, mens de øvrige vedrører urigtige eller mangelful-
de anmeldelser. Desuden er der udstedt 885 administrative bødeforlæg om manglende
eller mangelfuld RUT-anmeldelse siden 1. juni 2013, hvor Arbejdstilsynet fik mulig-
hed for at udstede administrative bødeforlæg på udstationeringsområdet.
Tabel 3.5 Tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglende eller mangelfuld anmeldelse
i RUT
2012 2013 2014 2015
1.-3.
kv. I alt
2016
Antal tiltale-
439
283
231
141
110
1.204
indstillinger
Antal admini-
-
114
313
265
193
885
strative bøde-
forlæg
I alt
439
397
544
406
303
2.089
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglen-
de eller mangelfuld anmeldelse i RUT findes i bilag 2, tabel 3.5.2.
I nedenstående tabel (tabel 3.6) redegøres for, hvordan administrative bødeforelæg for
RUT-overtrædelser fordeler sig, alt efter hvad der er sket i sagen, efter Arbejdstilsynet
udstedte bødeforelægget.
Tabel 3.6 Fordeling af administrative bødeforlæg for mangelfuld anmeldelse i RUT
2013
2014
2015
Antal RUT administrative bødeforelæg i alt
Antal vedtagne og betalte administrative bødeforelæg
Antal vedtagne, men ikke betalte, administrative bødefore-
læg
Frist for vedtagelse/betaling ikke overskredet
Henlagt af AT pga. nye oplysninger
Antal sager overgivet til politiet pga. manglende vedtagel-
se eller indsigelse til administrative bødeforelæg
114
*
34
15
0
3
62
313
109
25
1
9
169
1.-3.
kv.
2016
268
193
103
35
1
10
119
68
14
17
7
87
I alt
888
314
89
19
29
437
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
⃰ Arbejdstilsynet fik mulighed for at afgøre RUT-sager med et administrativt bødeforelæg den 1. juli 2013
.
7
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0008.png
I sager, der ikke er egnet til at blive afgjort med et administrativt bødeforelæg – fx
hvis der er uklarhed om, hvem bøden skal sendes til – fremsender Arbejdstilsynet en
tiltaleindstilling til politiet med henblik på, at der rejses sigtelse mod den pågældende
udenlandske virksomhed for overtrædelse af udstationeringsloven, jf. tabel 3.5.
Hotline om udenlandske virksomheder
Arbejdstilsynet har som beskrevet oven for etableret en hotline om udenlandske virk-
somheder i Arbejdstilsynets Call Center. Endvidere kan Arbejdstilsynet modtage elek-
troniske anmeldelser via Arbejdstilsynets hjemmeside.
Arbejdstilsynet har modtaget 4.431 henvendelser til hotlinen om udenlandske virk-
somheder samt til anmeldeordningen på at.dk siden 1. januar 2012, jf. tabel 3.7. Op-
kaldene og de elektroniske anmeldelser fordeler sig således:
Fra faglige organisationer: 2.122
Fra private hvervgivere: 46
Fra professionelle hvervgivere: 54
Fra andre (fx fra borgere): 2.209
Tabel 3.7 Antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder
2012
2013
2014
2015
1.
– 3. kv.
I alt
2016
Antal opkald og anmeldelser
1147
1097
833
763
591
4.431
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske
virksomheder findes i bilag 2, tabel 3.7.1.
Siden etableringen har hotlinen udviklet sig til at være et vigtigt redskab for Arbejds-
tilsynet, fordi de mange anmeldelser er med til at gøre det nemmere for Arbejdstilsy-
net at lokalisere og dermed føre tilsyn med arbejdssteder med udenlandske virksom-
heder.
Arbejdstilsynets erfaringer
Det er Arbejdstilsynets erfaring, at virksomhederne, der anmelder sig i RUT,
får markant færre alvorlige arbejdsmiljøafgørelser (forbud og strakspåbud)
end de virksomheder, der ikke anmelder sig i RUT. Tilsvarende er det Ar-
bejdstilsyns erfaring, at mange virksomheder, som har stor andel af uden-
landsk arbejdskraft og som anmelder sig i CVR ligner de virksomheder, RUT
er tiltænkt og har et arbejdsmiljø under almindelig standard.
Der er mange eksempler på, at udenlandske virksomheder anvender forældede
arbejdsmetoder, har mere fysisk arbejde, samt bruger et lavere niveau af tek-
nologisk udstyr, end det er sædvanligt for det danske arbejdsmarked.
Arbejdstilsynet oplever en fortsat tendens til meget lidt eller dårligt fungeren-
de kommunikation på byggepladser, hvor udenlandske virksomheder opererer.
Desuden ser Arbejdstilsynet eksempler på, at udenlandsk arbejdskraft tilbydes
kummerlige eller slet ingen velfærdsforanstaltninger (fx ingen spiseplads, toi-
let og badefaciliteter m.m.) og bor på arbejdsstedet under meget tarvelige kår.
Arbejdstilsynet har kun adgang til indkvarteringsfaciliteter, hvis de fx er i di-
rekte tilknytning til en byggeplads. I tilfælde af at der foregår overnatning un-
der uacceptable forhold på arbejdsstedet, kontaktes kommunen.
Endvidere har Arbejdstilsynet i et stigende antal tilfælde videregivet oplys-
ninger til politiet på baggrund af mistanke om illegal arbejdskraft.
8
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
Arbejdstilsynets erfaringer fra rengøringsbranchen viser, at udenlandsk ar-
bejdskraft her typisk er direkte ansat i danske virksomheder.
Arbejdstilsynet møder oftere end tidligere udenlandsk arbejdskraft, der ikke
vil udtale sig til Arbejdstilsynet eller forsvinder fra arbejdspladsen.
Det er fortsat Arbejdstilsynets erfaring, at udenlandske virksomheder opererer
i hele landet. Dog er de særligt koncentreret i Københavnsområdet og Nord-
sjælland.
4. SKATs indsats mod social dumping
SKATs indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at sikre regelef-
terlevelse på skatte- og afgiftsområdet. Dette sikres gennem kontrolindsatser rettet
mod brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for at være størst. Der
er i myndighedssamarbejdet løbende dialog om branche- og virksomhedsudvælgelse
med henblik på at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres
højest.
Som led i indsatsen har SKAT gennemført følgende aktiviteter:
SKATs særlige indsatsprojekt mod social dumping
Der er i SKAT oprettet et særligt indsatsprojekt, der varetager den samlede opgave
vedrørende social dumping gennem fælles aktioner, løbende kontroller og sagsbe-
handling mv. på landsplan. I dette projekt har SKAT gennemført det konkrete ind-
satssamarbejde med Arbejdstilsynet og politiet. Aktionerne skaber opmærksomhed,
har stor synlighed og medvirker til holdningsbearbejdning. Herved øges den ople-
vede opdagelsesrisiko.
SKATs projekt ”Styrket kontrol”
SKATs indsatsprojekt ”Styrket kontrol” blev etableret med baggrund i aftale af 8.
november 2012 mellem den daværende regering og Enhedslisten om styrket kon-
trol over for udenlandske virksomheders levering af tjenesteydelser og udstatione-
ring af arbejdstagere. Projektet har til formål at sikre, at udenlandske virksomheder,
der opererer i Danmark, reelt er registreret i deres hjemland. Bevillingerne til den-
ne indsats udløber ved udgangen af 2016.
Der er løbende blevet foretaget søgninger i RUT-registreret over de udenlandske
momsnumre, som herefter er blevet verificeret ved opslag i det fælleseuropæiske
system VIES (system for udveksling af momsoplysninger) for at få konstateret, om
virksomhederne har været momsregistreret i hjemlandet. I 2016 er der i perioden
indtil 30. september verificeret godt 3.700 virksomheder. Verifikationsgraden ved
opslag i VIES var på ca. 56 pct.
I november 2013 blev foretaget et forsøg på en total verificering af alle RUT-
registreringerne, dvs. både opslag i VIES, opslag i udenlandske registre samt ma-
nuelle henvendelser til de virksomheder, der ikke kunne verificeres ved database-
opslag, eller kompetente myndighed i det respektive land. Denne gennemgang har
givet et statistisk overblik over verifikationsgraden for en konkret periode og viste,
at ca. 95 pct. af de udenlandske virksomheder kunne verificeres som registreret i
hjemlandet.
I november 2015 er der igen foretaget en total verificering for at følge, hvorvidt
den totale verifikationsgrad har ændret sig siden 2013. Resultatet viser en verifika-
9
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0010.png
tionsgrad på 96 pct. Samlet set kan det på denne baggrund konkluderes, at verifika-
tionsgraden fortsat fremstår som meget høj vedrørende de registrerede udenlandske
virksomheder.
Der bliver foretaget kontroller blandt de virksomheder, som enten ikke har kunnet
verificeres eller ikke har angivet et momsnummer. De kontrolrelevante sager er
valgt på baggrund af en risikovurdering med det formål at sikre korrekt registrering
og dermed korrekt afregning af moms og skat.
Fremadrettede reguleringer og vejledning
I tilknytning til kontrolindsatsen har der været foretaget ændring i mange virk-
somheders registrerings- og afregningsforhold med henblik på at sikre korrekt re-
gelefterlevelse fremadrettet. SKAT har gennem vejledning hjulpet virksomheder-
ne i en række forhold, så indberetningen af skat og moms bliver korrekt. Der er
endvidere blevet vejledt i registrering for moms – specielt når der er blevet arbej-
det for en ikke-erhvervsdrivende (fx privat husejer). Endvidere er der givet vej-
ledning om registrering af ansatte for kildeskat (A-skat), om reglerne for arbejds-
udleje, om anvendelse af udenlandsk registrerede biler, skiltningsregler på bygge-
pladser samt om skiltningsregler på erhvervsmæssigt anvendte varevogne.
Ressourcer mv.
I 2016 vil der blive anvendt minimum 60 årsværk, heraf de 15 i projekt ”Styrket kon-
trol”. Det vil ofte være et tids- og ressourcekrævende opklarings- og undersøgelsesar-
bejde, når SKAT undersøger, om der skal ske en ændring af pligtige skatter og/eller
afgifter. Det kan fx være tilfælde, hvor det er undersøgt, om en udenlandsk virksom-
hed eller person reelt er skattepligtig til Danmark. Dette vil kunne indebære sagsbe-
handlingsaktiviteter såsom kontakt til skattemyndighederne i virksomhedens hjem-
land, indhentning af kontoudtog i pengeinstitut, korrespondance med virksomheden i
hjemlandet eller dennes repræsentant mv. Resultatet heraf viser sig derfor ofte først på
længere sigt.
Kontroller
SKAT overgik fra 2014 til en ny opgørelsesmetode for antal afsluttede kontroller.
Metoden definerer én kontrol som en kontrol af én skatte- eller afgiftsart hos én per-
son/virksomhed/juridisk person (CVR/cpr.nr) i ét indkomstår. Det er grundet system-
understøttelsen ikke muligt at lave udtræk af fx reguleringer pr. kontrol fra tidligere år
på baggrund af denne opgørelsesmetode.
Ifølge denne opgørelsesmetode er der i 2015 afsluttet godt 3.700 kontroller, som har
omfattet knap 2.350 virksomheder eller arbejdstagere.
I 2016 er der pr. 30. september afsluttet knap 2.850 kontroller, som har omfattet godt
1.450 virksomheder eller arbejdstagere.
Reguleringer
Der er foretaget samlede reguleringer af indkomst, moms og skat på i alt ca. 718 mio.
kr. i perioden fra primo 2012 til 30. september 2016,
jf. tabel 4.1.
4.1 SKATs reguleringer fordelt på hovedbrancher
2012-14
2015
1.-3. kv.
2016
I alt
Mio. kr.
Mio. kr.
Mio. kr.
Mio. kr.
10
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0011.png
Bygge og anlæg
Service
Det grønne område
Øvrige
I alt
Kilde: SKAT
92,3
41,2
27,6
31,4
89,2
27,6
12,1
108,0
204,1
21,1
3,3
59,9
385,6
89,9
43,0
199,3
192,5
236,9
288,4
717,8
Det skal bemærkes, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til det skattemæssige mer-
provenu forbundet med indsatsen,
jf. boks 1.
Boks 1. Reguleringer
Reguleringerne i tabel 4.1 er opgjort på baggrund af registreringer i projektets styringsdata-
base.
Reguleringer kan være ændringer af en virksomheds angivelser af indkomst, moms, arbejds-
udlejeskat eller indeholdte skattebeløb for ansatte. Det kan også være ændringer af en løn-
modtagers indkomst eller fradrag. Reguleringer kan både være i opad - eller nedadgående
retning, og der er således tale om bruttobevægelser. Der er dog langt overvejende tale om
forhøjelser. Indkomstforhøjelser indgår med den fulde indkomstændring, mens regulering af
moms, arbejdsudlejeskat, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag indgår med den reelle ændring af
skattebeløbet.
Det skal understreges, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til merprovenu, dels fordi en
del af reguleringerne som nævnt måles på indkomst (skattebasen), dels fordi der som nævnt
er tale om bruttobevægelser, og dels fordi en del af sagerne vil give sig udslag i restancer,
som ikke nødvendigvis kan blive inddrevet (på grund af konkurser mv.).
Reguleringer kan være bagudrettede, hvor det medfører opkrævning hos den, der reguleres,
eller der kan være truffet en afgørelse med fremadrettet virkning. I opgørelsen af de foretag-
ne reguleringer indgår den fremadrettede virkning ikke.
Kilde: SKAT
I 2012 har SKAT i foretaget reguleringer på i alt knap 38 mio. kr.
I 2013 har SKAT foretaget reguleringer på i alt godt 56 mio. kr.
I 2014 har SKAT foretaget reguleringer på i alt knap 100 mio. kr.
I 2015 har SKAT foretaget reguleringer på i alt godt 235 mio. kr. Stigningen i regule-
ringer i 2015 i forhold til tidligere år kan særligt tilskrives flere sagskomplekser med
mange ændringer i skattepligtsforhold.
I 2016 har SKAT pr. 30. september foretaget reguleringer på i alt knap 290 mio. kr.
Stigningen i reguleringer skyldes bl.a. to større sager med samlede reguleringer på
godt 150 mio. kr.
I et stort antal tilfælde gennemføres både regulering af indkomst, moms mv. og æn-
dring i registreringerne vedrørende skatte- og afgiftsmæssige forhold,
jf. tabel
11
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0012.png
4.2.
De typiske sager handler her om:
Konstatering af virksomhedsejers eller ansattes manglende selvangivelse, lavt pri-
vatforbrug, forkerte fradrag eller indkomst og mistanke om sort arbejde, der med-
fører indkomstforhøjelser.
Nye registreringer af skatte- og momspligt samt pligt til at afregne arbejdsudlejeskat,
der følger af kontrolindsatsen, medfører, at der er en fremadrettet virkning for de be-
rørte personer/virksomheders afregningsforhold. Det er vanskeligt at skønne over stør-
relsen af den fremadrettede virkning af disse reguleringer.
Som resultat af indsatsen i perioden 2012 til 30. september 2016 er i alt 606 udenland-
ske virksomheder registreret til fremadrettet enten at skulle afregne dansk arbejdsudle-
jeskat eller ændret fra at være udenlandsk enkeltmandsvirksomhed uden ansatte til at
være lønansat i dansk firma med indeholdelse af A-skat mv. De typiske sager handler
her om:
Danske virksomheders entreprisekontrakter indgået med udenlandsk registrerede
enkeltmandsvirksomheder uden ansatte. Det er et skattemæssigt problem, hvis der i
virkeligheden er tale om et ansættelsesforhold og ikke en entreprise. Det vurderes,
om samarbejdsforholdet skal ændres fra entreprise til ansættelsesforhold, hvorefter
den danske hvervgiver skal indeholde kildeskat mv.
Entreprisekontrakter med virksomheder registreret i udlandet, hvor der er ansatte i
den udenlandske virksomhed, der er beskæftiget i Danmark. Det er et skattemæs-
sigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om arbejdsudleje og ikke en entrepri-
se. I disse tilfælde kontrolleres blandt andet, om samarbejdsforholdet skal ændres
fra entreprise til arbejdsudleje, hvorefter den danske hvervgiver skal indeholde ar-
bejdsudlejeskat mv.
Herudover er der statueret skattepligt for udenlandske virksomheder og arbejdstagere.
I disse sager er der foretaget bagudrettede reguleringer på i alt ca. 362 mio. kr. (belø-
bet indgår i det samlede reguleringsbeløb, jf. tabel 4.1). Ca. 50 pct. af det samlede
reguleringsbeløb på ca. 718 mio. kr. i perioden fra 2012 til 30. september 2016 kan
henføres til denne type sager, der også kan indeholde reguleringer for f.eks. moms. De
typiske sager handler her om:
Vurdering af udenlandske virksomheder og ansattes aktivitet i Danmark med hen-
blik på korrekt fastlæggelse af moms- og skattepligtsregistrering.
Endvidere udveksler SKAT oplysninger med udenlandske skattemyndigheder.
4.2 Yderligere konsekvenser af SKAT’s indsats mod Social Dumping
2012-14
2015
198,0
115,0
457,0
118,2
1.-3. kv. 2016
I alt
Oplysninger sendt til udlandet, antal sager
Entreprise ændret til løn/arbejdsudleje,
antal sager
Skattepligtsager, antal sager
Regulering, ændret skattepligt (mio. kr.)
Kilde: SKAT.
308,0
378,0
135,0
68,3
110,0
113,0
131,0
175,2
616,0
606,0
723,0
361,7
Foruden de gennemførte reguleringer er i alt 300 kontrolsager udtaget til behandling
for evt. strafferetligt ansvar.
12
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0013.png
Pr. 1. juli 2016 er udstationeringslovens regler blevet implementeret, der bl.a. medfø-
rer krav om, at der ved registrering i RUT (register for udenlandske tjenesteydere)
tilkendegives, om udstationerende virksomheder har ansatte eller ej. SKAT forventer
at kunne anvende disse oplysninger ved vurderinger af virksomhedernes registrerings-
forhold i tilknytning til de enkelte entrepriser.
De besøgte virksomheders oprindelseslande
På fællesaktionerne har SKAT ofte konstateret, at de udenlandske virksomheder er
underentreprenører til danske virksomheder, eller at der er tale om udenlandske arbej-
dere, der er ansat hos danske virksomheder. Aktionerne omfatter derfor ofte også en
kontrol af de danske virksomheders anvendelse af udenlandske ansatte eller underen-
treprenører. Derfor figurerer Danmark øverst på listen over de kontrollerede virksom-
heders oprindelsesland,
jf. tabel 4.3
(opgørelserne efter nationalitet er opgjort på af-
sluttede sager i året). I 2016 er der afsluttet sager på 52 forskellige nationaliteter.
4.3 Besøgte virksomheder efter nationalitet
2012-2014
Danmark
Polen
Italien
Rumænien
Storbritannien
Tyskland
Litauen
Holland
Sverige
Tjekkiet
Slovakiet
Bulgarien
Letland
Øvrige
I alt
2015
1.-3. kv. 2016
Antal
2663
1047
7
75
45
207
241
7
23
10
15
Pct.
58
23
0
2
1
5
5
0
1
0
0
Antal
1124
354
133
128
108
96
76
65
28
28
21
Pct.
48
15
6
5
5
4
3
3
1
1
1
20
56
150
4566
1
1
3
100
17
13
144
2335
1
1
6
100
Antal
812
196
18
38
35
81
95
16
15
3
2
5
34
110
1.460
Pct.
56
13
1
3
2
6
7
1
1
0
0
0
2
8
100
Kilde: SKAT–
Procentfordelingen er baseret på optælling af nationalitet på afsluttede sager, hvor én virksom-
hed/arbejdstager tæller for én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag.
SKATs erfaringer
Der er fortsat væsentlige udfordringer med regelefterlevelsen på skatte- og afgiftsom-
rådet vedr. såvel danske som udenlandske virksomheder, der udøver virksomhed i
Danmark, og beskæftiger udenlandsk arbejdskraft. De typiske fejlkilder er fortsat
manglende registrering for relevante pligter (skat, moms, A-skat mv.) samt korrekt
angivelse og betaling af selve skatte- og afgiftskravet.
Endvidere er det konstateret, at brancher ud over byggeri, service og det grønne områ-
de i øget omfang fremstår som risikobetonede.
Derudover optræder mange forskellige nationaliteter blandt kredsen af virksomheder
og arbejdstagere. Det giver særlige udfordringer i kontrolsituationen i forhold til sprog
mv.
Generelt er beskatningsforhold vedr. udenlandske virksomheder/arbejdstagere et om-
råde, hvor regelkompleksiteten er høj, hvorfor den samlede kontrol og efterfølgende
sagsbehandling er kompleks og ressourcekrævende.
13
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0014.png
Der er et stigende antal udenlandske virksomheder, der etablerer sig som danske virk-
somheder, ligesom SKAT har opmærksomhed på det stigende antal af virksomheder,
der registrerer sig som IVS (iværksætterselskaber). I begge situationer opstår der risi-
ko for fejlagtig registrering og dermed også fejlagtig beskatning mv.
SKAT er samtidig særlig opmærksom på virksomheder og arbejdstagere, der kommer
fra lande, med hvilke Danmark ikke har indgået dobbeltbeskatningsoverenskomster,
da der i visse situationer straks indtræder skattepligt ved aktiviteter i Danmark.
Endelig er SKAT i gang med at etablere samarbejdsrelationer på internationalt plan
omkring bekæmpelse af manglende regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet
vedr. udenlandske virksomheder/udenlandske arbejdstagere.
5. Politiets indsats mod social dumping
Politiets opgaver består i at yde bistand til SKATs og Arbejdstilsynets administrative
kontrolarbejde, foretage kontrol af udlændinges opholds- og arbejdsgrundlag samt
efterforske formodede strafbare forhold. Politiets indsats udmøntes ved deltagelse i de
fælles kontrolaktioner samt ved sagsbehandling i sager om overtrædelse af registre-
ringspligten i RUT.
Politiet har som ved de tidligere indsatsperioder udarbejdet en national operationsplan
til brug for udmøntningen af den styrkede indsats mod social dumping i indsatsperio-
den 2015-18. Operationsplanen omfatter bl.a. en række strategiske mål, en redegørel-
ser for ansvarsfordelingen i politiet i relation til indsatsens udførelse samt retningslin-
jer for en opfølgning på indsatsen.
Derudover afholder Rigspolitiet kvartalsmæssige møder med politikredsene, hvor bl.a.
indsatsen mod social dumping drøftes.
I forbindelse med indsatsen mod social dumping har politiet i perioden 2012 – 30.
september 2016 registreret følgende:
Tabel 5.1: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – anmeldelser
2012 2013 2014 2015 2016 I alt
Tjenesteyder
364
266
217
145
98
1090
Hvervgiver
98
160
112
89
60
519
Kilde: Politiet
Tabel 5.2: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – sigtelser
2012 2013 2014 2015 2016 I alt
Tjenesteyder
212
288
213
126
61
900
Hvervgiver
72
133
114
79
56
454
Kilde: Politiet
Kvartalsvis fordeling af antal sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere –
hhv. anmeldelser og sigtelser findes i bilag 2, tabel 5.1.1 og 5.2.1.
Tallene for 2012-2015 er baseret på antal registrerede sager i POLSAS pr. 31. decem-
ber i de pågældende år og for 2016 pr. 30. september 2016.
14
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0015.png
Rigspolitiet har siden den 1. januar 2012 anvendt Politiets Sagsstyringssystem (POL-
SAS) som grundlag for udarbejdelse af stistikker m.v. Tallene kan være behæftet med
usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egent-
ligt statistiksystem, og datamaterialet bygger på manuelle opdateringer.
Tabel 5.3: øvrige sager i forbindelse med de nationale og regionale aktioner
Øvrige sager
2012-13
2014
2015
Frihedsberøvelse
40
35
54
Ulovligt arbejde/arbejdstager
27
33
55
Ulovligt arbejde/arbejdsgiver
13
16
24
Ulovligt ophold
9
17
12
Andet*
40
20
34
Kilde: Politiet *Udlændingelov i øvrigt, færdselslov m.v.
1.-3. kv. 2016
22
23
13
8
7
Erfaringerne viser, at antallet af ”øvrige sager” primært generes i forbindelse med
aktioner, der retter sig mod servicebranchen, fx rengøring og restaurationer. Der har
dog i første halvår af 2016 været et forholdsmæssigt lavere antal sager sammenlignet
med 2015.
6. Styrelsen for International Rekrutterings og Integrations indsats
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) under Udlændinge-,
Integrations og Boligministeriet har i 2012-2016 deltaget i nogle af de landsdækkende
og regionale fællesaktioner med henblik på at bistå politiet med kontrol af tredjelands-
statsborgeres ret til ophold og arbejde i Danmark. SIRI har igennem årene deltaget i
47 aktioner, heraf 15 aktioner i 2016. SIRI’s deltagelse i udgående kontrolaktioner er
øget fra 2015 som følge af aftalen om reform af international rekruttering fra juni
2014. SIRI har samtidig fået adgang til at bruge de logbøger, som bl.a. SKAT kan
pålægge virksomheder at føre om deres ansatte, arbejdstid mv. På flere af de aktioner,
som SIRI har deltaget i, er der antruffet udenlandske arbejdstagere uden fornøden
opholds- og arbejdstilladelse. Det har ført til anholdelser og forelæggelse for Udlæn-
dingestyrelsen med henblik på udvisning og/eller bødepålæg fra politiet til såvel ar-
bejdsgivere som arbejdstagere. SIRI's deltagelse er målrettet brancher, hvor der erfa-
ringsmæssigt er beskæftiget tredjelandsstatsborgere.
7. Opsamling
Siden indsatsen mod social dumping startede, er kontrol og tilsyn med udenlandske
virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne gennemfører fælles
kontrolaktioner – både landsdækkende og regionale – og har daglige aktiviteter på
området.
Mere effektivt myndighedsarbejde
I 2016 arbejdes der fortsat på at styrke samarbejdet. Myndighederne har særligt fokus
på at effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne bruges der, hvor effekten af
myndighedernes indsats er størst.
Desuden er myndighederne i løbende dialog om prioriteringer vedrørende branche- og
virksomhedsudvælgelse til brug for kontrolindsatsen. Dette med henblik på hele tiden
at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest. Dette sker
bl.a. ved, at myndighederne udveksler oplysninger om, hvilke udfordringer myndig-
hederne oplever i brancherne. Dermed får myndighederne et fælles billede af, hvilke
tendenser der kan identificeres på området. De etablerede planlægningsgrupper under-
støtter dette arbejde.
15
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
Nye tendenser
Ligesom i de foregående år har myndighederne i første halvår af 2016 haft fokus på
nye tendenser blandt udenlandske virksomheder, der udfører arbejde i Danmark.
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksomheder
har myndighederne valgt at fastholde et bredere branchefokus, der også indeholder
bl.a. restaurationsbranchen og autobranchen. Erfaringerne fra disse brancher viser, at
nogle af virksomhederne er registreret som enkeltmandvirksomheder, der er ejet af
danskere med anden etnisk herkomst end dansk. Ved tilsynet konstaterer myndighe-
derne så, at der er ansatte. Hvis der er udenlandske ansatte, anvendes der typisk foræl-
dede og nedslidende arbejdsmetoder.
Endvidere oplever myndighederne, at både udenlandske ansatte og arbejdsgivere kun i
begrænset omfang ønsker at udtale sig til myndighederne. Udenlandske personer op-
leves som fåmælte og vil ofte fortælle så lidt som muligt. Det skyldes flere væsentlige
faktorer, eksempelvis sprog, kultur, manglende kendskab til danske regler og myndig-
heders rolle samt frygt for konsekvenser fra arbejdsgiver. Myndighederne arbejder
løbende med at skabe de bedste rammer for dialog under kontrollerne.
16
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0017.png
Bilag 1
Brancheopdelte tabeller vedr. Arbejdstilsynets resultater
Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder i udvalgte brancher, 1. januar
2012 – 30. september 2016
3.2.1. Byggeri
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
219
1
10
6
0
0
0
0
0
0
236
2.188
333
447
188
109
14
1
6
101
174
3.561
Påbud
11
1.106
9
5
1
1
0
4
24
4
1.165
Vejledninger
+ andet
37
25
15
32
3
1
2
2
0
14
131
I alt
2.455
1.465
481
231
113
16
3
12
125
192
5.093
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.2. Det grønne område
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
2
0
0
1
0
0
0
0
0
0
3
20
6
2
6
8
0
0
0
1
8
50
Påbud
0
45
0
1
0
0
0
0
0
0
46
Vejledninger
+ andet
0
0
3
0
0
0
0
0
0
2
5
I alt
22
51
5
8
8
0
0
0
1
10
105
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.3. Hotel og restauration
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Påbud
Vejledninger
+ andet
0
0
2
2
0
0
0
0
0
0
0
0
2
0
1
0
0
0
0
0
0
3
I alt
0
4
0
1
0
0
0
0
0
0
5
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
17
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0018.png
3.2.4. Rengøring
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
Forbud
0
0
Strakspåbud
5
0
Påbud
Vejledninger
+ andet
0
0
8
2
I alt
5
10
0
0
0
0
0
0
0
0
0
3
0
1
0
0
0
0
0
9
0
0
0
0
0
0
0
0
8
0
1
0
0
0
0
0
1
4
3
1
1
0
0
0
0
1
21
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglende eller mangelfuld an-
meldelse i RUT, 1. januar 2013 – 30. september 2016
1
3.5.1.
Byggeri
Det grønne
Hotel og
område
restauration
7
16
Godstrans-
port inkl.
avisuddeling
1
0
3
2
Andet/
ukendt
57
76
I alt
Antal tiltale-
indstillinger
Antal admini-
strative bøde-
forlæg
I alt
702
788
767
885
1490
23
4
2
133
1.652
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
1
2012 er ikke medtaget i denne tabel, da Arbejdstilsynets registrering af branche blev justeret
ultimo 2012 til de hovedgrupper, der fremgår af tabellen.
18
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0019.png
Bilag 2
Kvartalsvise opgørelser
3.3.1 Arbejdstilsynets kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder.
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Forbud
12
20
9
17
9
12
25
18
21
15
15
10
Strakspåbud
Påbud
I alt
91
17
120
1. kv.
2015
Forbud
Strakspåbud
Påbud
I alt
146
42
208
131
59
199
301
142
460
214
132
355
194
125
331
244
82
351
295
101
414
256
87
364
261
73
349
288
81
384
253
75
338
I alt
278
4.199
1.427
5.904
2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3.kv.
2015 2015 2015 2016 2016 2016
7
13
14
11
12
18
20
220
85
318
175
48
237
233
48
292
211
46
269
238
61
317
220
58
298
228
65
300
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 3.5.2 Arbejdstilsynets tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglende eller man-
gelfuld anmeldelse i RUT
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Antal tiltale-
100
112
102
125
81
87
70
45
52
45
62
72
indstillinger
Antal admini-
-
-
-
-
-
-
22
92
65
70
71
107
strative bøde-
forlæg
I alt
100
112
102
125
81
87
92
137
117
115
133
179
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv.
I alt
2015 2015 2015
2015 2016 2016 2016
Antal tiltale-
36
22
39
44
26
28
56
1.204
indstillinger
Antal admini-
53
66
63
83
60
83
50
885
strative bøde-
forlæg
I alt
89
88
102
127
86
111
106
2.089
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 3.7.1 Arbejdstilsynets antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Antal opkald
173
308
293
373
211
316
312
258
172
188
243
230
og anmeldel-
ser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv.
I alt
2015 2015 2015
2015 2016 2016 2016
Antal opkald
167
213
211
172
170
223
198
4.431
og anmeldel-
ser
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
19
BEU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 109: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for ordnede forhold (social dumping) fra 2012 til og med 3. kvartal 2016
1716363_0020.png
Tabel 5.1.1: Politiets sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – anmeldelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Tjenesteyder
49
110
95
110
77
92
59
38
62
47
66
42
Hvervgiver
14
23
41
20
39
31
33
57
25
30
35
22
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv.
I alt
2015
2015 2015 2015 2016 2016 2016
Tjenesteyder
37
28
52
28
20
28
50
1090
Hvervgiver
13
28
23
25
28
20
12
519
Kilde: Politiet
Tabel 5.2.1: Politiets sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – sigtelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Tjenesteyder
21
47
66
78
77
75
91
45
65
51
52
45
Hvervgiver
4
21
19
28
26
33
45
29
50
18
24
22
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv.
I alt
2015 2016 2016 2016
2015
2015 2015
Tjenesteyder
60
30
28
8
22
23
16
900
Hvervgiver
28
14
20
17
19
21
16
454
Kilde: Politiet
20