Folketingets tilsyn i henhold til grundlovens § 71
Sagsnr.
2016 - 8815
Doknr.
439663
Dato
18-01-2017
Folketingets tilsyn i henhold til grundlovens § 71 har d. 18. november 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 6 (alm. del) til sundheds- og ældreministeren og børne- og soci-
alministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 6:
”Ministeren bedes i forhold til tvangsanbragte og tvangsindlagte redegøre for,
hvordan Danmark lever op til sine forpligtelser i forhold til punktet om, at undervisning
og oplysning vedrørende forbuddet mod tortur skal indgå i træning
og undervisning af personer, som er involveret i enhver form for anholdelse,
tilbageholdelse eller fængsling, som er beskrevet i torturkonventionens artikel
10, stk. 1.”
Svar:
Uddannelse af personer, som er involveret i anholdelse, tilbageholdelse af eller
fængsling, hører under Justitsministerens ressortområde.
På socialområdet kan det imidlertid være relevant at se på uddannelse af det persona-
le, der arbejder med personer, der anbragt i en boform på det sociale område på bag-
grund af en strafferetlig afgørelse. Her vil der fx være tale om personale, som har en
socialpædagogisk uddannelsesmæssig baggrund.
På den baggrund har Børne- og Socialministeriet indhentet bidrag fra Styrelsen for
Videregående Uddannelser i forhold til spørgsmålet om personer, der uddanner sig til
navnlig socialpædagog, får viden om konventioner om forbud mod tortur via uddan-
nelsen. Styrelsen for Videregående Uddannelser har oplyst følgende:
”I bekendtgørelsen om uddannelsen som professionsbachelor til pædagog af 6. marts
2014 kræves det for alle tre af uddannelsens specialiseringer: dagtilbudspædagogik,
skole- og fritidspædagogik samt social- og specialpædagogik, at de studerende indfø-
res i gældende lovgivning samt internationale konventioner, der er relevant for deres
efterfølgende arbejdsområde. For sidstnævnte specialisering siges det således, at de
studerende skal have viden om ”det socialpolitiske og retslige grundlag for udøvelsen
af social- og specialpædagogik samt om gældende internationale konventioner”. De
studerende indføres også i gældende regler for udøvelse af magt i erhvervet. Hvad
angår specifik viden om artikler og bestemmelser om tortur, vil det dog primært være
noget, som de enkelte studerende selv vil skulle vælge i forbindelser med opgaver og
projekter.”