Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2016-17
§71 Alm.del
Offentligt
1741526_0001.png
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 1620
Doknr.
460877
Dato
05-04-2017
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 har d. 13. marts 2017 stillet følgende spørgsmål
nr. 38 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 38:
”Ministeren bedes oplyse, hvilke steder i
den eksisterende lovgivning på social- og
børneområdet, der giver adgang til hhv. at administrativt frihedsberøve personer samt
at anvende tvang over for administrativt
frihedsberøvede personer”.
Svar:
Der er mulighed for administrativt at frihedsberøve personer på børneområdet og på
voksenområdet efter bestemmelserne i lov om social service.
Administrativ frihedsberøvelse på børneområdet
På området for udsatte børn og unge kan der ske indgreb i den personlige frihed samt
bevægelsesfriheden efter servicelovens §§ 63 a-c, samt efter §§ 10-14 i lov om vok-
senansvar for anbragte børn og unge, jf. nedenfor.
Indgreb i barnets eller den unges personlige- eller bevægelsesfrihed kan alene ske,
når betingelserne i de enkelte bestemmelser er opfyldt.
Servicelovens §§ 63 a-c fastsætter de nærmere regler for, hvornår kommunens børn
og unge-udvalg kan træffe afgørelse om anbringelse på henholdsvis delvis lukkede
døgninstitutioner og afdelinger, sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger.
På en delvis lukket døgninstitution eller afdeling, jf. servicelovens § 66, stk. 1, nr. 6,
kan der i perioder ske tilbageholdelse i form af aflåsning af yderdøre og vinduer samt
fysisk fastholdelse. Betingelserne her for er fastsat i henholdsvis § 12, stk. 2, og § 13,
stk. 2, i voksenansvarsloven.
På en sikret døgninstitution, jf. servicelovens § 66, stk. 1, nr. 6, er det tilladt at have
yderdøre og vinduer konstant aflåst, jf. § 5 i bekendtgørelse om voksenansvar for
anbragte børn og unge. Dette gælder også på en særligt sikret afdeling på en sikret
døgninstitution.
Det socialtilsyn, der fører det driftsorienterede tilsyn med en sikret døgninstitution eller
en særligt sikret afdeling, jf. § 2 i lov om socialtilsyn, kan give tilladelse til at aflåse
værelserne om natten, jf. § 10 i voksenansvarsbekendtgørelsen. Aflåsning af værelser
om natten er ikke isolation, jf. § 14, stk. 2, i voksenansvarsloven.
§71, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvilke steder i den eksisterende lovgivning på social- og børneområdet, der giver adgang til hhv. at administrativt frihedsberøve personer samt at anvende tvang over for administrativt frihedsberøvede personer, til børne- og socialministeren
Voksenansvarslovens § 14 fastsætter betingelserne for anvendelse af isolation på
sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger. Isolation skal være så kortvarig
og skånsom som muligt og må ikke overstige 2 timer på en sikret døgninstitution og 4
timer på en særligt sikret afdeling.
Voksenansvarslovens §§ 10 og 11 fastsætter derudover regler for henholdsvis tilbage-
førelse ved rømning samt tilbageholdelse i forbindelse med og under anbringelsen.
Disse bestemmelser gælder for alle opholdssteder og døgninstitutioner efter service-
lovens § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, herunder også åbne døgninstitutioner og afdelinger,
delvis lukkede døgninstitutioner og afdelinger, sikrede døgninstitutioner samt særligt
sikrede afdelinger.
Anvendelse af magt mv. over for administrativt frihedsberøvede børn og unge
Der kan anvendes magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten efter voksenan-
svarsloven og voksenansvarsbekendtgørelsen over for børn og unge anbragt på op-
holdssteder og døgninstitutioner, når betingelserne i de enkelte bestemmelser er op-
fyldt.
Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten må aldrig erstatte om-
sorg og en socialpædagogisk indsats. Magtanvendelse og andre indgreb i selvbe-
stemmelsesretten skal stå i et rimeligt forhold til det, der søges opnået hermed, og
skal ske så skånsomt og kortvarigt som muligt med størst mulig hensyntagen til bar-
nets eller den unges integritet, jf. § 7 i voksenansvarsloven.
Administrativ frihedsberøvelse på voksenområdet
På voksenområdet er der ikke tale om administrative frihedsberøvelser, men afgørel-
ser truffet af domstolene, som udmøntes på det sociale område. Det fremgår således
af Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om psykisk afvigende kriminelle, der omfatter
personkredsen i straffelovens § 16, stk. 1, 2. pkt., eller § 16, stk. 2, at anklagemyndig-
heden kan nedlægge påstand om bl.a.:
1. Dom til anbringelse i sikret afdeling for personer med vidtgående psykiske
handicap (type 1). Påstanden anvendes over for mentalt retarderede perso-
ner, der må anses som udtalt farlige og derfor frembyder nærliggende risiko
for personfarlige handlinger.
2. Dom til anbringelse i institution for personer med vidtgående psykiske handi-
cap, således at domfældte efter bestemmelse fra kommunen kan overføres til
sikret afdeling (type 2). Påstanden anvendes typisk over for mentalt retarde-
rede, der har begået personfarlig kriminalitet i form af f.eks. brandstiftelse, rø-
veri, voldtægt eller vold, og hvor det skønnes, at den mentalt retarderede har
behov for konstant overvågning, og at der er risiko for ny personfarlig krimina-
litet, således at den mentalt retarderede i givet fald hurtigt skal kunne overfø-
res til sikret afdeling.
3. Dom til anbringelse i institution for personer med vidtgående psykiske handi-
cap (type 3). Påstanden anvendes typisk over for mentalt retarderede, der har
begået personfarlig kriminalitet i form af f.eks. brandstiftelse, røveri, voldtægt
eller vold, og hvor det skønnes, at den mentalt retarderede har behov for kon-
stant overvågning.
4. Dom om tilsyn af kommunen, således at domfældte efterkommer tilsynsmyn-
dighedens bestemmelse om ophold og arbejde, og således at tilsynsmyndig-
heden kan træffe bestemmelse om anbringelse i institution for personer med
vidtgående psykiske handicap (type 4). Påstanden anvendes i sager, hvor det
må påregnes, at en social indsats i form af tilsyn kan være tilstrækkelig, men
hvor der kan opstå behov for, at den mentalt retarderede skal anbringes i in-
stitution.
2
§71, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om, hvilke steder i den eksisterende lovgivning på social- og børneområdet, der giver adgang til hhv. at administrativt frihedsberøve personer samt at anvende tvang over for administrativt frihedsberøvede personer, til børne- og socialministeren
5. Dom om tilsyn af kommunen, således at domfældte efterkommer tilsynsmyn-
dighedernes bestemmelse om ophold og arbejde (type 5). Påstanden anven-
des over for mentalt retarderede, der skønnes at have behov for social støtte i
dagligdagen.
Personer med domstype 1 anbringes på en sikret afdeling. Kofoedsminde er på nuvæ-
rende tidspunkt den eneste sikrede institution for voksne i Danmark. Domstype 2 og 3
anbringes på boformer efter servicelovens § 108, der huser borgere, der er anbragt på
baggrund af en strafferetlig afgørelse.
Anvendelse af magt mv. over for administrativt frihedsberøvede voksne
Servicelovens kapitel 24 a indeholder de indgrebsmuligheder, som kan anvendes over
for borgere med nedsat psykisk funktionsevne, som er anbragt i en boform på bag-
grund af en strafferetlig afgørelse:
Indskrænkning i den anbragtes adgang til internet og telefon, jf. servicelovens
§ 137 g
Undersøgelse af den anbragtes opholdsrum og ejendele, jf. servicelovens §
137 h
Inddragelse af den anbragtes effekter, jf. servicelovens § 137 i
Aflåsning af den anbragtes bolig for natten, jf. servicelovens § 137 j
Alle fire indgrebsmuligheder kan anvendes over for anbragte på både sikrede og ikke-
sikrede boformer efter servicelovens § 108. Derudover gælder magtanvendelsesreg-
lerne i servicelovens kapitel 24 også for borgere med nedsat psykisk funktionsevne,
der er anbragt i en boform på baggrund af en strafferetlig afgørelse.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3