Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2016-17
§71 Alm.del
Offentligt
1742290_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets § 71-tilsyn
Dato: 06-04-2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPIVR
Sagsnr.: 1702373
Dok. nr.: 341008
Folketingets § 71-tilsyn har den 13. marts 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 32 (Alm.
del) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 32:
”Ministeren
bedes oplyse, om der i den eksisterende lovgivning på ældreområdet gi-
ves adgang til hhv. at administrativt frihedsberøve personer samt at anvende tvang
over for administrativt frihedsberøvede personer. I bekræftende fald bedes ministe-
ren oplyse, hvilke steder i lovgivningen det er tilfældet.”
Svar:
Lovgivningen om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten for
voksne, herunder ældre, er beskrevet i servicelovens kapitel 24 om magtanvendelse,
som hører under Børne- og Socialministeriets ressort. Sundheds- og Ældreministeriet
har indhentet nedenstående bidrag fra Børne- og Socialministeriet til brug for min be-
svarelse af spørgsmålet:
”Regler e o
agta ve delse og a dre i dgreb i selvbeste
elsesrette over for
voksne med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne fremgår af servicelo-
vens §§ 124-137. I disse regler er der hjemmel til anvendelse af personlige alarm- og
pejlesystemer (§ 125, stk. 1 og 2), anvendelse af særlige døråbnere (§ 125, stk. 3),
fastholdelse (§§ 126 og 126 a), tilbageholdelse i boligen (§ 127), anvendelse af stofse-
ler (§ 128) samt optagelse i særlige botilbud uden samtykke (§ 129). Lovlig magtan-
vendelse efter reglerne forudsætter, at en række betingelser er opfyldt, herunder at
magtanvendelsen skal stå i rimeligt forhold til det, der søges opnået, og at den skal
udøves så skånsomt og kortvarigt som muligt.
Servicelovens § 127 er den eneste af servicelovens magtanvendelsesregler, der giver
hjemmel til administrativ frihedsberøvelse. Efter bestemmelsen kan kommunalbesty-
relsen træffe afgørelse om at anvende fysisk magt i form af at fastholde en person for
at forhindre denne i at forlade boligen eller for at føre denne tilbage til boligen. Be-
stemmelsen kan kun anvendes, når der er nærliggende risiko for, at personen ved at
forlade bo- eller dagtilbuddet udsætter sig selv eller andre for at lide væsentlig per-
sonskade, forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet for at afværge
denne risiko, og lovens øvrige muligheder forgæves har været anvendt.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om, for hvilken periode tilbageholdelse i
boligen kan anvendes, og skal løbende vurdere, om en mindre indgribende foranstalt-
ning.
Personer omfattet af foranstaltninger efter servicelovens § 127 skal underrettes om
adgangen til at rette henvendelse til Folketingets udvalg i henhold til grundlovens §
71, stk. 7, om tilsyn med personer, der er underkastet administrativ frihedsberøvelse.
Dette gælder også, hvis der er givet samtykke til foranstalt
i ge .”
§71, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om der i den eksisterende lovgivning på ældreområdet gives adgang til hhv. at administrativt frihedsberøve personer samt at anvende tvang over for administrativt frihedsberøvede personer, til ældreministeren
Med venlig hilsen
Thyra Frank
/
Ina Vang Runager
Side 2