Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2016-17
§71 Alm.del Bilag 7
Offentligt
1681455_0001.png
§ 71-tilsynets virksomhed
2015-2016
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0002.png
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
1
§ 71-tilsynets virksomhed
2015-2016
Beretning afgivet af § 71-tilsynet den 13. september 2016
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0003.png
2
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
§ 71-tilsynets virksomhed 2015-2016
Udgiver: Tilsynet i henhold til grundlovens § 71, Folketinget
Udgivelsesår: 2016
Layout og produktionsstyring: Folketinget, Kommunikationsenheden
Tryk: Grafisk Rådgivning / Folketinget, Printcentret
Oplag: 200
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0004.png
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
3
Beretning om tilsynets virksomhed
i folketingsåret 2015-16
INDHOLDSFORTEGNELSE
1. § 71-tilsynets virksomhed .............................................................................................................. 7
2. Indledning ........................................................................................................................................ 9
3. Konkrete sager ................................................................................................................................. 9
4. Spørgsmål til ministre ..................................................................................................................... 9
4.1 Anvendelse af tvang i psykiatrien ....................................................................................................................9
4.2 Forhold vedrørende anbringelser og flytning af anbringelsessted ....................................................... 10
4.3 Udpegning af bistandsværger ........................................................................................................................ 10
4.4 Forhold vedrørende psykiatrien ...................................................................................................................... 11
4.5 Vilkår for beboere og ansatte på sikrede afdelinger ................................................................................ 12
4.6 Øvrige spørgsmål ............................................................................................................................................... 12
5. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v. .......................................................................................... 12
5.1 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, Bispebjerg ................................................................................... 13
5.2 Børne- og Ungepsykiatri, Kolding .................................................................................................................. 13
5.3 Børne- og Ungdomspsykiatri, Odense........................................................................................................... 14
5.4 Børne- og Ungdomspsykiatrien, Aalborg ..................................................................................................... 15
5.5 Psykiatrisk Center, Middelfart ........................................................................................................................ 15
5.6 Sikringsafdelingen, Slagelse........................................................................................................................... 16
5.7 Bakkegårdens sikrede afdelinger, Nykøbing Sjælland.............................................................................. 16
5.8 Børne- og Ungdomspsykiatrien, Esbjerg ...................................................................................................... 17
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0005.png
4
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afdelinger m.v. ................................................... 17
6.1 Psykiatrisk Center Hvidovre............................................................................................................................ 17
7. Møder ............................................................................................................................................. 18
7.1 Møde med Odense Kommune .......................................................................................................................... 18
7.2 Møde med Folketingets Ombudsmand ......................................................................................................... 18
7.3 Møde med Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark (LPD) .................... 18
7.4 Møde med Esbjerg Kommune .......................................................................................................................... 19
8. Samråd ........................................................................................................................................... 19
8.1 Samråd med sundheds- og ældreministeren og socialog indenrigsministeren ................................. 19
9. Oplysning om tilsynets arbejde..................................................................................................... 19
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0006.png
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
5
Forord
Det er Folketingets § 71-tilsyns opgave at føre kontrol med forholdene for personer, som er administrativt
frihedsberøvede. Det drejer sig bl.a. om tvangsindlagte patienter og tvangsanbragte børn og unge.
Tilsynets opgave følger af grundloven og omfatter – ud over tilsynet med forholdene for administrativt
frihedsberøvede personer – også disse personers ret til at henvende sig til tilsynet. Tilsynet modtager og
behandler derfor også løbende sager om konkrete forhold.
Der er 9 medlemmer af § 71-tilsynet, som på tidspunktet for afgivelse af årsberetningen bestod af: Karina
Adsbøl (DF), formand, Liselott Blixt (DF), Jane Heitmann (V), Carl Holst (V), May-Britt Kattrup (LA), Karen J.
Klint (S), næstformand, Peder Hvelplund (EL), Carolina Magdalene Maier (ALT) og Lotte Rod (RV).
Tilsynet afgiver hvert år en beretning, der i korte træk beskriver tilsynets arbejde i det forgangne
folketingsår. Formålet med beretningen er at udbrede kendskabet til
§ 71-tilsynet til en bredere kreds af offentlige myndigheder, personale og ikke mindst de administrativt
frihedsberøvede personer.
I beretningen kan du bl.a. læse om de tilsynsbesøg, som § 71-tilsynet har været på, og hvilke udtalelser
tilsynsbesøgene har givet anledning til. Derudover kan du orientere dig i, hvilke spørgsmål tilsynet har
stillet til forskellige ministre.
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0007.png
6
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
I folketingsåret 2015-16 har tilsynet haft et særligt fokus på anbringelsen af børn og unge uden
samtykke, herunder forholdene under anbringelsen, oplysning til børn og unge om egne rettigheder og
kommunernes behandling af sager om tvangsanbringelse.
God læselyst.
Årets beretning er afgivet den 13. september 2016.
På § 71-tilsynets vegne
Karina Adsbøl
Formand
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0008.png
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
7
Beretning afgivet af § 71-tilsynet
den 13. september 2016
1. § 71-TILSYNETS VIRKSOMHED
Det retlige grundlag
§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.
Grundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:
»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af en frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en
dømmende myndighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlændinge, på begæring af den, der
er berøvet sin frihed, eller den, der handler på hans vegne, forelægges de almindelige domstole eller
anden dømmende myndighed til prøvelse. Nærmere regler herom fastsættes ved lov.
Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer undergives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil de
pågældende skal have adgang til at rette henvendelse.«
Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 eller i daglig
tale § 71- tilsynet.
§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.
Opgaver
Med hensyn til sine opgaver adskiller § 71-tilsynet sig fra Folketingets øvrige udvalg. På sine møder
behandler tilsynet en række generelle og konkrete sager. Derimod bliver lov og beslutningsforslag ikke
henvist til behandling i tilsynet.
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0009.png
8
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltpersoner, som administrativt er berøvet deres frihed. En
del af disse henvendelser vedrører spørgsmål, som ligger uden for tilsynets kompetence, herunder
spørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen. Andre sager finder tilsynet det mest hensigtsmæs-
sigt at henvise eller videresende til de administrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågældende
retsområde. Tilbage er et antal sager vedrørende selve behandlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynet
behandler disse sager, som bl.a. giver anledning til besøg på psykiatriske afdelinger.
§ 71-tilsynets besøg på psykiatriske afdelinger kan være enten anmeldte eller uanmeldte. Besøgene er et
meget væsentligt element i tilsynsvirksomheden. Som led i de almindelige bestræbelser på at følge med
i, hvad der sker i regioner og kommuner på tilsynets områder, kan tilsynet også besøge væresteder, skoler
m.v.
Ud over sine ordinære møder holder § 71-tilsynet også møder med Folketingets Ombudsmand, foreninger
m.v., som bl.a. kan være med til at belyse, hvad der – set fra henholdsvis patienternes, de pårørendes og
personalets synsvinkel – giver anledning til problemer på tilsynets områder.
§ 71-tilsynet deltager desuden i konferencer og studieture m.v. for at få belyst emner inden for tilsynets
områder.
De generelle og konkrete sager giver – sammen med besøgene, møderne, konferencerne m.v. – bl.a.
anledning til, at tilsynet retter henvendelse til og stiller spørgsmål til ministre, regioner og kommuner.
Udtalelser
§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold, der vedrører behandlingen af administrativt frihedsbe-
røvede. F.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med anbefalinger og henstillinger. Typisk sker det enten
i forbindelse med behandlingen af en konkret sag eller på baggrund af et tilsynsbesøg på en institution,
hvor der er administrativt frihedsberøvede personer.
§ 71-tilsynet kan derimod ikke træffe afgørelser i konkrete sager, behandle en klage eller tage stilling til,
om en beslutning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller forkert.
Sammenfatning
§ 71-tilsynet er nedsat i henhold til grundloven for at føre tilsyn med behandlingen af de personer, som
administrativt er berøvet deres frihed.
§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at føre dette tilsyn på en sådan måde, at behandlin-
gen af de administrativt frihedsberøvede personer til stadighed forbedres på såvel det konkrete som det
generelle plan.
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0010.png
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
9
2. INDLEDNING
§ 71-tilsynet har i løbet af folketingsåret 2015-2016 holdt 11 møder. Tilsynet har endvidere været på
tilsynsbesøg på fire psykiatriske afdelinger, heraf på to børne- og ungepsykiatriske afdelinger og på en
sikret døgninstitution.
Tilsynet har i folketingsåret 2015-2016 fortsat haft fokus på omfanget af anvendelse af tvang i psykia-
trien og forholdene i psykiatrien, men tilsynet har i år også haft et særligt fokus på tvangsanbringelse af
børn og unge, deres forhold under anbringelsen og kommunernes behandling af sager om anbringelse
uden samtykke.
De generelle og konkrete sager, der løbende har været i tilsynet, har – sammen med tilsynsbesøgene og
møderne – givet anledning til, at tilsynet har rettet henvendelse og stillet spørgsmål til flere ministre
samt regioner og kommuner om forskellige problemstillinger, som fremgår af det følgende.
3. KONKRETE SAGER
Tilsynet har i løbet af folketingsåret modtaget henvendelser fra og om enkeltpersoner, der administrativt
er berøvet deres frihed, og tilsynet har behandlet disse sager fortroligt I nogle tilfælde har henvendel-
serne givet anledning til spørgsmål til ministrene om enten den konkrete henvendelse eller om den
generelle problemstilling, en henvendelse måtte have fremhævet.
4. SPØRGSMÅL TIL MINISTRE
4.1 Anvendelse af tvang i psykiatrien
På baggrund af en artikel bragt på ugeskriftet.dk om bl.a. sammenhængen mellem et fald i anvendelse af
tvang og øget brug af beroligende medicin har § 71-tilsynet bedt sundheds- og ældreministeren om at
kommentere artiklen og forholde sig til en eventuel sammenhæng. Tilsynet har også spurgt, om det er
muligt at foretage en opgørelse, der på individniveau kan belyse, om der for den enkelte patient er en
sammenhæng mellem et fald i omfanget af tvang og øget brug af beroligende medicin.
Sundheds- og ældreministeren svarede bl.a.:
»Sundhedsstyrelsen har i april 2016 offentliggjort den seneste årsopgørelse over brugen af tvang i
psykiatrien. Det fremgår af årsrapporten, at der ikke umiddelbart er lighed mellem fald i brugen af
bæltefikseringer og stigninger i anvendelsen af beroligende medicin«.
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0011.png
10
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
Desuden oplyste ministeren, at en belysning af sammenhængen på patientniveau mellem udviklingen i
brugen af fiksering og akut beroligende medicin vil kræve en statistisk avanceret undersøgelse, og at
ministeriet aktuelt ikke har planer om at igangsætte et sådant analysearbejde.
Se svar på § 71-tilsynet alm. del – spørgsmål 12 og 16.
Desuden har tilsynet bedt ministeren kommentere en henvendelse vedrørende omfanget af magtanven-
delse og karakteren af magtanvendelse på en konkret institution, bedt ministeren redegøre for initiativer
i forhold til magtanvendelse over for unge med særlige behov på STU-området og spurgt ind til dilemmaet
mellem behov for sundhedsfaglig behandling og anvendelsen af tvang.
Se svar på § 71-tilsynet alm. del – spørgsmål 4, 6 og 14.
4.2 Forhold vedrørende anbringelser og flytning afanbringelsessted
§ 71-tilsynet har bedt social- og indenrigsministeren redegøre for regler og procedurer ved flytning af et
anbragt barn fra en plejefamilie til et andet anbringelsessted, herunder hvordan plejeforældrene og det
anbragte barn inddrages i beslutningsprocessen.
Social- og indenrigsministeren svarede bl.a.:
»Kommunens afgørelse om ændring af barnets eller den unges anbringelsessted kræver som udgangs-
punkt samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 12 år, jf. servicelovens § 69,
stk. 2 (…)
I de tilfælde, hvor der ikke kan opnås samtykke fra den unge og/eller forældremyndighedsindehaveren,
skal spørgsmålet om en ændring af anbringelsessted forelægges børne og unge-udvalget (…) Ved
afgørelsen skal udvalget under hensyn til formålet med anbringelsen og barnet eller den unges
behov for kontinuitet i opvæksten vurdere, om barnets eller den unges behov for støtte bedst imødekom-
mes ved en ændring af anbringelsesstedet.«
Desuden har tilsynet bedt ministeren kommentere en henvendelse om en samarbejdskonflikt mellem en
kommune og forældre i en konkret sag om anbringelse.
Se svar på § 71-tilsynet alm. del – spørgsmål 7 og 15.
4.3 Udpegning af bistandsværger
§ 71-tilsynet har bedt justitsministeren oplyse, hvilke regler der gælder for udpegning af bistandsværger,
den enkelte institutions mulighed for indflydelse på udpegning af bistandsværge og forholdene forbundet
med bistandsværgemøder.
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0012.png
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
11
I sine svar til § 71-tilsynet oplyste justitsministeren følgende:
»Den sigtede, tiltalte eller dømte skal indledningsvist spørges, om der er en bestemt person, som den
pågældende ønsker at få beskikket. Hvis den sigtede, tiltalte eller dømte ikke selv foreslår en person eller
ikke har nære pårørende, eller ingen af de pårørende er villige eller egnede til at blive beskikket, skal
politiet indstille den bistandsværge, der på fortegnelsen over bistandsværger står for tur til at blive
beskikket (…) Den enkelte institution har således ingen indflydelse på, hvilken bistandsværge, der vælges
i en konkret situation«.
I forhold til bistandsværgemøderne svarede ministeren, at bistandsværgen har ret til fri og uhindret
personlig, skriftlig og telefonisk forbindelse med den pågældende, medmindre væsentlige hensyn til
efterforskning nødvendiggør begrænsninger. Ministeren oplyste dog samtidig, at:
»Bestemmelsen er imidlertid efter Justitsministeriets opfattelse ikke til hinder for, at den enkelte
institution ud fra bl.a. ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn kan komme med konkrete anvisninger om
f.eks. mødetidspunkter, medbringelse af visse effekter mv. i forhold til bistandsværger.«
Se svar på § 71-tilsynet alm. del – spørgsmål 9 og 11.
4.4 Forhold vedrørende psykiatrien
På baggrund af en konkret henvendelse om konfiskering af en patients mobiltelefon spurgte § 71-tilsynet
sundheds og ældreministeren, hvilke regler der gælder for sundhedspersonales konfiskation af telefoner.
Sundheds- og ældreministeren oplyste bl.a.:
»(…) psykiatriloven ikke indeholder regler om brug af eller konfiskation af en patients mobiltelefon (…)«
Ministeren henviste i den forbindelse til, at der på enhver psykiatrisk afdeling skal være en skriftlig
husorden, og at Sundhedsstyrelsen har fastsat, at husordenen skal indeholde generelle regler om
patienternes udfoldelsesmuligheder under indlæggelse, herunder om adgangen til at telefonere og
konsekvenserne af, at husordenen ikke overholdes.
§ 71-tilsynet spurgte endvidere justitsministeren om, hvilke regler der gælder for, hvornår en patient kan
anmode om at få foretaget en ny mentalundersøgelse, i tilfælde af at patienten ikke er enig i den
foreliggende eller mener, at den er forældet.
Justitsministeren svarede bl.a.:
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0013.png
12
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
»Hvis der er udarbejdet en mentalundersøgelse vedrørende den sigtede i forbindelse med en tidligere
straffesag, beror det på en konkret vurdering, om der er behov for at indhente en ny mentalundersøgelse
til brug for en ny straffesag mod den pågældende. Hvis sigtede/forsvareren og anklagemyndigheden
ikke er enige herom, kan spørgsmålet indbringes for retten.«
Se svar på § 71-tilsynet alm. del – spørgsmål 10 og 13.
4.5 Vilkår for beboere og ansatte på sikrede afdelinger
På baggrund af tilsynets besøg på Bakkegårdens sikrede afdelinger, Nykøbing Sjælland, blev social- og
indenrigsministeren bedt om at svare på, hvilke regler og krav der gør sig gældende for personalets
mulighed for tilkald samt for aflåsning af beboerværelser i henholdsvis dags- og nattetimer.
Ministeren svarede, at der ikke er fastsat nærmere regler om, at de sikrede afdelinger skal tilbyde
personalet tekniske hjælpemidler som eksempelvis overfaldsalarmer, og at det pågældende socialtilsyn
kan give tilladelse til aflåsning af beboerværelser om natten.
Tilsynet ønskede derudover af få oplyst, hvordan vilkårene for anbringelse på sikrede afdelinger adskiller
sig for henholdsvis danske unge og unge uden opholdstilladelse. Til dette svarede ministeren, at
anbringelse på en sikret afdeling kan træde i stedet for en varetægtsfængsling, uanset om vedkommen-
de har opholdstilladelse eller ej. Derudover svarede ministeren bl.a., at udlændinge under 15 år uden
lovligt ophold kan få ophold på en sikret afdeling på baggrund af politiets afgørelse om frihedsberøvelse
efter udlændingelovens §§ 35-37.
Se svar på § 71-tilsynet alm. del – spørgsmål 18, 19 og 20.
4.6 Øvrige spørgsmål
§ 71-tilsynet har desuden spurgt sundheds- og ældreministeren om, hvorvidt et screeningsinstrument for
organisk delirium vil indgå i den nye kliniske retningslinje. Derudover har tilsynet bedt social- og inden-
rigsministeren oplyse, om der i drøftelserne af eventuelt nye socialpsykiatriske botilbud indgår overvejel-
ser om adgang til magtanvendelse eller indgreb i selvbestemmelsesretten.
Se svar på § 71-tilsynet alm. del – spørgsmål 1 og 17.
5. BESØG PÅ PSYKIATRISKE AFDELINGER M.V.
§ 71-tilsynet tager i løbet af et folketingsår på både uanmeldte og anmeldte tilsynsbesøg på forskellige
psykiatriske afdelinger, sikrede afdelinger m.v. Efterfølgende udarbejdes der en faktuel rapport om
tilsynets rundgang på stedet, og tilsynet stiller en række opfølgende spørgsmål til den pågældende
region. Når disse er besvaret, skriver § 71-tilsynet en endelig rapport, hvor tilsynet giver sin vurdering af
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0014.png
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
13
konkrete forhold på afdelingen. De endelige tilsynsrapporter er offentligt tilgængelige på Folketingets
hjemmeside www.ft.dk.
5.1 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, Bispebjerg
Den 28. november 2014 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt besøg på Børne- og Ungdomspsykiatrisk
Center, afdeling Bispebjerg, Intensivt døgnafsnit for unge (afsnit B104). Tilsynsbesøget foregik i forrige
folketingsår, men den endelige rapport nåede ikke at blive omtalt i årsberetningen for 2014-15, hvorfor
den medtages i denne årsberetning.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det uheldigt, at det af registreringsmæssige årsager ikke er muligt at få valide oplysnin-
ger om tvangsanvendelse på afsnitsniveau før 2014.
Tilsynet finder det positivt, at der på afsnittet er stort fokus på anvendelse og reduktion af tvang, samt at
der følges op på alle tvangshændelser.
Tilsynet finder det beklageligt, at det under tilsynsbesøget blev oplyst, at der er en tendens til lidt hurtigt
at foreslå medicinering, hvor flere og bedre aktivitetstilbud måske kunne mindske behovet for medicine-
ring.
Tilsynet finder det uheldigt, at de unge patienter ikke har mulighed for at få medindflydelse på sammen-
sætningen af menuen, og at mange finder maden gammeldags.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 41 (folketingsåret 2014-15, 2. samling).
5.2 Børne- og Ungepsykiatri, Kolding
Den 30. januar 2015 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøg på Børne- og Ungepsykiatrien i Kolding
(afsnit U1 og U2) og afholdt i den forbindelse et møde med afdelingens ledelse om bl.a. den gradvise
fusion mellem afdelingerne i Kolding og Augustenborg. Tilsynsbesøget foregik i forrige folketingsår, men
den endelige rapport nåede ikke at blive omtalt i årsberetningen for 2014-15, hvorfor den medtages i
denne årsberetning.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder, at der med fordel kunne være en procedure for opfølgning i forhold til patienter, der bliver
vidne til tvang mod andre patienter.
Tilsynet finder det beklageligt, at der er større risiko for tvangsanvendelse i weekender og på helligdage
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0015.png
14
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
grundet den vagtordning, der anvendes, og som – efter det oplyste – medfører, at der tilkaldes læger i
akutte situationer, som hverken kender medarbejdere eller patienter i afsnittet.
Tilsynet finder det ikke tilfredsstillende, at der hvert år er tilfælde, hvor udskrivning ikke er mulig på grund
af manglende indsats fra kommunens side.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 10.
5.3 Børne- og Ungdomspsykiatri, Odense
Den 30. januar 2015 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt besøg på Børne- og Ungdomspsykiatri i Odenses
døgn- og dagsafsnit (afsnit BUP-O). Tilsynsbesøget foregik i forrige folketingsår, men den endelige
rapport nåede ikke at blive omtalt i årsberetningen for 2014-15, hvorfor den medtages i denne årsberet-
ning.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det beklageligt, at der ikke har været fokus på at kunne følge udviklingen inden for
tvangsanvendelse over tid i forbindelse med udvidelsen af afsnittet i september 2013.
Tilsynet finder det kritisabelt, at der er sket en voldsom stigning i anvendelsen af tvang i 2014, herunder i
omfanget af og længden af langtidsbæltefikseringer.
Tilsynet finder det kritisabelt, at der ikke har været større fokus på at forebygge tvangsanvendelse,
herunder at der endnu ikke er udarbejdet en lokal instruks for Børne- og Ungdomspsykiatrien, der
beskriver personalets afholdelse af defusion efter hvert tilfælde af udøvet tvang, og at personalet
oplyser, at der ikke er nok kuglestole og dyner.
Tilsynet finder, i tråd med regionens egne overvejelser, at der burde være en procedure i forhold til
patienter, der bliver vidne til tvang mod medpatienter.
Tilsynet finder det særdeles kritisabelt, at der ikke har været fokus på at sikre de fornødne personale-
mæssige ressourcer i forbindelse med udvidelsen af afsnittet i september 2013 med aldersgruppen
18-19-årige.
Tilsynet finder det beklageligt, at der har været store udskiftninger i personalegruppen, et stort forbrug
af vikarer og en markant stigning i antallet af anmeldte arbejdsskader i 2014.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 9.
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0016.png
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
15
5.4 Børne- og Ungdomspsykiatrien, Aalborg
Den 13. marts 2015 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt besøg på Børne- og Ungdomspsykiatrien på
Aalborg Psykiatriske Sygehus (afsnit BU1). Tilsynsbesøget foregik i forrige folketingsår, men den endelige
rapport nåede ikke at blive omtalt i årsberetningen for 2014-15, hvorfor den medtages i denne årsberet-
ning.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder det beklageligt, at vinduerne på afsnittet er utætte, da dette medfører, at det kan blive
meget varmt om sommeren og tilsvarende koldt om vinteren.
Tilsynet finder det beklageligt, at afsnittets ellers gode have ligger lige op til voksenpsykiatriens have.
Tilsynet finder det ikke tilfredsstillende, at der stod en skål med ørepropper frit fremme i det lokale, der
anvendes til bæltefiksering. Det er et forkert signal at sende til den patient, der skal udsættes for
bæltefiksering.
Tilsynet finder det ikke tilfredsstillende, at det – på grund af ændret registreringspraksis – ikke er muligt
at redegøre for, om der er forskel på omfanget af tvangsforanstaltninger på henholdsvis hverdage og
weekender/helligdage og på forskellige tider af døgnet.
Tilsynet finder det beklageligt, at der ikke er udviklet et medicinmonitoreringssystem for børne- og
ungdomspsykiatrien.
Tilsynet har noteret sig, at stigningen i den gennemsnitlige indlæggelsestid modsvares af et fald i tallene
for genindlæggelser, og at der er opmærksomhed på sammenhængen.
Tilsynet har noteret sig, at afsnittet oplever store rekrutteringsproblemer med hensyn til speciallæger
med den konsekvens, at der ikke er en fast overlæge tilknyttet afsnittet.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 8.
5.5 Psykiatrisk Center, Middelfart
Den 6. november 2015 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt besøg på Psykiatrisk Center i Middelfart (afsnit
P1).
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet noterer sig positivt den fysiske indretning på afdelingen, og at afdelingen er inspireret af den
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0017.png
16
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
norske model i arbejdet med at forebygge anvendelse af tvang.
Tilsynet finder afdelingens bælteordning og bælternes kvalitet særdeles positivt.
Tilsynet finder det beklageligt, at der blev udtrykt behov for flere aktivitetstilbud for patienterne,
herunder også flere tilbud med fokus på fysisk aktivitet. «
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 100.
5.6 Sikringsafdelingen, Slagelse
Den 30. marts 2016 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøg på Sikringsafdelingen, Afdeling for Retspsy-
kiatri, Slagelse.
I den endelige rapport udtalte tilsynet:
»Tilsynet finder Sikringsafdelingens nye fysiske rammer imødekommende og noterer sig, at de nye
fysiske rammer modtages med tilfredshed hos patienterne. Derudover bemærkes det, at patienterne
virkede imødekommende.
Tilsynet bemærker afdelingens tilbud om fysiske aktiviteter og finder det særdeles positivt, at der er
afsat ressourcer til fokus på og afholdelse af de fysiske aktiviteter.
Tilsynet noterer sig, at oppegående tvangsfiksering opleves som positivt, og at patienterne oplever det
som værende en god måde at styre uhensigtsmæssige impulser, samtidig med at fikseringen er mere
hensigtsmæssig for krop og fysik end andre fikseringsformer.
Tilsynet noterer sig, at der arbejdes på at kunne udbyde ECT-behandling på afdelingen.
Tilsynet finder det beklageligt, at der er venteliste for plads på afdelingen, da afdelingen er fuldt belagt.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 101.
5.7 Bakkegårdens sikrede afdelinger, Nykøbing Sjælland
Den 13. juni 2016 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt besøg på Bakkegårdens sikrede afdelinger i Nykøbing
Sjælland.
På tidspunktet for beretningsafgivelse var den endelige rapport ikke færdiggjort. Rapporten vil blive
omtalt i næste årsberetning.
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0018.png
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
17
5.8 Børne- og Ungdomspsykiatrien, Esbjerg
Den 30. august 2016 aflagde tilsynet et uanmeldt besøg på Børne-og Ungdomspsykiatriens døgnafsnit i
Esbjerg.
På tidspunktet for beretningsafgivelse var den endelige rapport ikke færdiggjort. Rapporten vil blive
omtalt i næste årsberetning.
6. OPFØLGNING PÅ TIDLIGERE BESØG PÅ PSYKIATRISKE AFDELINGER M.V.
Det er tilsynets praksis, at der cirka et år efter et tilsynsbesøg som udgangspunkt følges op på den
rapport, som besøget mundede ud i, over for den ansvarlige region.
§ 71-tilsynet har i indeværende samling spurgt til en opfølgende status på de kritikpunkter, som fremgik
af den endelige rapport for en række afdelinger. Etårsopfølgningen var ved årsberetningens afgivelse
afsluttet for følgende afdeling:
6.1 Psykiatrisk Center Hvidovre
Den 7. oktober 2013 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsynsbesøg på Psykiatrisk Center Hvidovre,
afsnit 809 og 811. På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget har tilsynet den 5. maj 2015
skrevet et opfølgende brev til Region Hovedstaden for at spørge til status på forskellige områder.
Af Region Hovedstadens svar fremgår bl.a.:
Generelle bemærkninger
Flytningen af afsnittene til nye lokaler er gennemført ultimo april 2015. Flytningen har medført øget
sikkerhed for både patienter og personale, og der er tilfredshed med de nye lokaler, hvor alle patienter er
på enestuer med eget bad, toilet og fjernsyn. Desuden er der motionsrum, aktivitetsrum, samtalerum og
sanseintegrationsrum.
Alle ansatte gennemførte i december 2014 Region Hovedstadens Psykiatris undervisningsprogram om
varetagelse af behandling af patienter med dobbeltdiagnoser.
Opfølgning på fællesprojektet »Øget fokus på samarbejde mellem jobcenter, socialcenter og
psykiatri«
Projektet med deltagelse af Psykiatisk Center Hvidovre og Hvidovre Kommune blev afsluttet i maj 2014.
Efterfølgende har personalet i psykiatrien fået let adgang til telefonoplysninger til kommunerne.
Der har været afholdt samarbejdsmøder mellem centerledelsen og ledelsen i Hvidovre Kommune, og der
har været lokale møder med ledelsen af forskellige afdelinger og psykiatrikoordinatoren i Hvidovre
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0019.png
18
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
Kommune. Møderne har haft til hensigt at etablere en systematisk metode, så det sikres, at kommunen
får besked, når en patient er indlagt.
Region Hovedstaden skriver dog, at det har vist sig vanskeligt at iværksætte netværksmøder el. lign.
under indlæggelse, da det på grund af travlhed er svært at få aftalt et konkret mødetidspunkt. Derfor er
det besluttet, at dette samarbejde hovedsagelig bør være forankret i ambulant regi.
Udviklingen vedrørende forholdene for administrativt frihedsberøvede patienter og patienter indlagt
med retspsykiatrisk status
Antallet af intensive pladser er udvidet, og de fysiske rammer er blevet forbedret. Det har bl.a. medført, at
begge patientgrupper har direkte adgang til frisk luft i en sikret gård, hvor rygning er tilladt. Derudover er
der sikret bedre mulighed for fysisk aktivitet under indlæggelse.
Udviklingen vedrørende misbrugsproblemer på afsnittene
De nye lokaler gør det nemmere at forhindre indkastning af narkotiske stoffer på afsnittene, og der er en
vedvarende opmærksomhed på at forhindre indbringelse af stoffer.
Udviklingen vedrørende antal tvangsfikseringer i forbindelse med vagtskifte
Der er sket et mindre fald i anvendelse af tvang på rapporttidspunkterne kl. 7-9 og kl. 16-18. På afsnit 809
er der tale om et fald på henholdsvis 4 pct. og 9 pct.
Region Hovedstaden skriver, at der fortsat er forbedringspotentiale, og at opmærksomheden omkring
nedbringelse af tvang er skærpet.
Se Region Hovedstadens svar på § 71-tilsynet alm. del – bilag 14 ( 2014-15, 2. samling).
7. MØDER
7.1 Møde med Odense Kommune
Tilsynet afholdt den 6. november 2015 møde med repræsentanter for Børne- og Ungeforvaltningen i
Odense Kommune. På mødet modtog tilsynet en generel orientering om kommunens behandling af sager
om tvangsfjernelse.
7.2 Møde med Folketingets Ombudsmand
Tilsynet har holdt møde med Folketingets Ombudsmand den 8. december 2015. På mødet blev tilsynet
bl.a. orienteret om Børnekontorets kompetencer, større sager i 2015 og kontorets fokusområder i 2016.
7.3 Møde med Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark (LPD)
Tilsynet har den 23. februar 2016 holdt møde med Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0020.png
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
19
i Danmark (LPD). På mødet blev drøftet forskellige konkrete sager og nogle mere generelle retningslinjer.
7.4 Møde med Esbjerg Kommune
Tilsynet afholdt den 30. august 2016 møde med repræsentanter for Odense Kommune. På mødet modtog
tilsynet en generel orientering om kommunens arbejde med udsatte børn og unge, herunder om kommu-
nens fokus på at kvalitetssikre behandling af anbringelser af børn uden samtykke.
8. SAMRÅD
8.1 Samråd med sundheds- og ældreministeren og socialog indenrigsministeren
§ 71-tilsynet afholdt den 28. januar 2016 sammen med Sundheds- og Ældreudvalget et åbent samråd om
magtanvendelse over for ældre og demente. Herunder svarede ministrene på, hvordan det sikres, at regler
og retningslinjer på området overholdes, mens de også blev bedt om at kommentere Ankestyrelsens
undersøgelse af kommunernes håndtering af magtanvendelsesreglerne.
Se samrådsspørgsmålene på § 71-tilsynet alm. del – samrådsspørgsmål A, Q, R, S og T og ministerens
talepapir fra samrådet på § 71-tilsynet alm. del – bilag 36.
På tidspunktet for afgivelse af årsberetningen havde tilsynet i øvrigt stillet samrådsspørgsmål til
sundheds- og ældreministeren om ECT-behandling og patienters mulighed for bestilling og køb af
madvarer. Samrådet var ikke afholdt ved beretningsafgivelsen.
Se samrådsspørgsmålene på § 71-tilsynet alm. del – samrådsspørgsmål B, C og D.
9. OPLYSNING OM TILSYNETS ARBEJDE
Der findes en folder, som orienterer om tilsynets kompetence og arbejde. Målet er, at folderen skal
medvirke til en positiv udvikling, således at administrativt frihedsberøvede personer, hvor de end befinder
sig, bliver tilbudt rimelige forhold.
Folderen udleveres efter anmodning og i forbindelse med tilsynsbesøg.
Orientering om tilsynets arbejde, herunder de offentlige dokumenter, kan findes på § 71-tilsynets
hjemmeside under www.ft.dk.
Karina Adsbøl (DF), formand, Liselott Blixt (DF), Jane Heitmann (V), Carl Holst (V), May-Britt Kattrup (LA),
Karen J. Klint (S), næstformand, Peder Hvelplund (EL), Carolina Magdalene Maier (ALT) og Lotte Rod (RV).
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0021.png
20
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 014 -2 015
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: § 71-tilsynets beretning 2015-16
1681455_0022.png
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf. 33 37 55 00
www.ft.dk