Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2016-17
§71 Alm.del Bilag 127
Offentligt
1781503_0001.png
REJSERAPPORT
Tid:
Sted:
Deltagere:
Ledsaget af:
6.-9. juni 2017
Nuuk, Grønland
Karina Adsbøl, formand (DF), Karen J. Klint, næstformand (S),
Carl Holst (V), May-Britt Kattrup (LA) og Ulla Sandbæk (ALT)
Udvalgschef Lis Grønnegård Rasmussen og udvalgssekretær
Anne Nygaard Just
1. Formål
§ 71-tilsynet har det seneste år drøftet dets kompetence i Grønland og er
kommet frem til, at tilsynet fortsat har kompetence til at behandle sager om
administrativt frihedsberøvede personer i Grønland. Det gælder også, selvom
nogle sagsområder inden for tilsynets kompetenceområde er overført til det
grønlandske selvstyre og i tilfælde af, at det grønlandske selvstyre skulle
beslutte at oprette sit eget tilsyn med administrativt frihedsberøvede personer.
Det skyldes, at § 71-tilsynet udleder sin kompetence direkte af grundloven,
som er gældende for alle dele af Danmarks Rige.
På baggrund af drøftelserne besluttede § 71-tilsynet i samarbejde med
Inatsisartuts Familie- og Sundhedsudvalg, at arrangere en studietur til
Grønland med det formål at mødes med Inatsisartuts Familie- og
Sundhedsudvalg såvel som andre offentlige myndigheder og organisationer i
Grønland med henblik på at drøfte, hvordan tilsynet med administrativt
frihedsberøvede personer i Grønland fremadrettet kan organiseres i dialog og
samarbejde med relevante myndigheder i Grønland. Herudover vil § 71-
tilsynet gerne have information om forholdene for og omfanget af
administrativt frihedsberøvede i Grønland, ligesom § 71-tilsynet gerne vil have
mulighed til at udføre et tilsynsbesøg.
2. Væsentligste punkter fra besøget
Under § 71-tilsynets studietur til Grønland havde medlemmerne lejlighed til at
tale med følgende myndigheder og organisationer:
1/4
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 127: Rejserapport for § 71-tilsynets studietur til Grønland den 6.-9. juni 2017
2/4
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 127: Rejserapport for § 71-tilsynets studietur til Grønland den 6.-9. juni 2017
1781503_0003.png
at der netop er vedtaget en ny børne- og ungelov, som betyder, at det i højere
grad er børnenes - og ikke forældrenes behov, der tages hensyn til ved en
tvangsanbringelse.
§ 71-tilsynet fik oplyst, at de grønlandske myndigheder husker, at
tvangsindlagte patienter og tvangsanbragte børn og unge skal tildeles en
bisidder.
Information om tilsynsstruktur og klagemuligheder i Grønland
Under studieturen fokuserede § 71-tilsynet endvidere på, hvilken
tilsynsstruktur og klagemuligheder, der er i Grønland i forhold til administrativt
frihedsberøvede personer.
For tvangsindlagte patienter fik § 71-tilsynet oplyst, at der er nedsat et
psykiatriske patientklagenævn, som årligt modtager ca. fem klager. Herudover
fører Landslægeembedet tilsyn på det psykiatriske område.
I forhold til tvangsanbragte børn og unge blev der i 2016 oprettet en
tilsynsenhed under Naalakkersuisut for Sociale Anliggender, Familie,
Ligestilling og Justitsvæsen, der tager på tilsynsbesøg på landets 28
døgninstitutioner. Det Sociale Ankenævn er sidste administrative klageinstans
på det sociale område, herunder i forhold til tvangsandbringelser.
Inatsisartuts Ombudsmand fører tilsyn på de områder, som er hjemtaget af
det grønlandske selvstyre, og fører derfor tilsyn med de grønlandske
kommuner og alle de institutioner og virksomheder, som ligger under
selvstyret. Det gælder bl.a. psykiatrisk afdeling A1 og institutioner for
tvangsanbragte børn og unge.
Folketingets Ombudsmand fører tilsyn med de områder, der ikke er hjemtaget
af det grønlandske selvstyre, bl.a. administrativt frihedsberøvede i politiets
detentioner.
Drøftelse af § 71-tilsynets kompetence i Grønland
Gennem møder med grønlandske myndigheder og organisationer fik § 71-
tilsynet indtryk af, at administrativt frihedsberøvede i Grønland ikke har
kendskab til § 71-tilsynet.
Det blev oplyst, at der er henvist til § 71-tilsynet i den grønlandske sundheds-
og sociallovgivning. Efter studieturens afslutning har det dog kun været muligt
at finde en henvisning i den grønlandske sociallovgivning (lov nr. 1 af 21.
november 2013 om magtanvendelse inden for det sociale område), hvor der i
§§ 28 og 51 henvises til, at der skal gives underretning om adgangen til at
rette henvendelse til det tilsyn, der er nedsat i henhold til grundlovens § 71,
3/4
§71, Alm.del - 2016-17 - Bilag 127: Rejserapport for § 71-tilsynets studietur til Grønland den 6.-9. juni 2017
stk. 7, vedrørende personer, der er underkastet administrativ
frihedsberøvelse.
Drøftelserne om § 71-tilsynets fortsatte kompetence i Grønland blev modtaget
positivt af de grønlandske myndigheder og den pårørendeforening for
sindslidende, som § 71-tilsynet holdt møde med. § 71-tilsynet fik opfattelsen
af, at de grønlandske myndigheder på nuværende tidspunkt ikke har
overvejelser om at oprette et tilsyn med samme kompetenceområdet som §
71-tilsynet, og som § 71-tilsynet vil kunne samarbejde med om at udføre dets
kompetence i Grønland. § 71-tilsynet drøftede derfor med de grønlandske
myndigheder, hvordan tilsynet i praksis vil kunne udføre sin kompetence i
Grønland. Der kom ikke en konkret aftale ud af disse drøftelser, men
naalakkersuisoq for sociale anliggender, familie, ligestilling og justitsvæsen
oplyste, at de vil forsøge at formulere nogle rammer for, hvordan samarbejdet
mellem § 71-tilsynet og de grønlandske myndigheder kan foregå.
3. Forberedelse og opfølgning
Studieturen blev tilrettelagt i samarbejde med Rigsombudsmand Mikaela
Engell, som også deltog i programmet. Som forberedelse til studieturen holdte
Lovsekretariatet et oplæg for § 71-tilsynet om den juridiske baggrund for
tilsynets kompetence i Grønland, og MF Aaja Chemnitz Larsen orienterede på
samme møde om hendes opfattelse af forholdene for administrativt
frihedsberøvede i Grønland. Grønlands Repræsentation var også inviteret til
at holde et oplæg om Grønland, men blev forhindret i at deltage. § 71-tilsynet
har endvidere stillet spørgsmål til sundhedsministeren og børne- og
socialministeren om antallet af personer, der normalt har bopæl i Grønland,
som er administrativt frihedsberøvet i Danmark.
Som opfølgning på studieturen vil § 71-tilsynet på kommende møder internt
drøfte, hvordan tilsynet fremadrettet kan udøve sin kompetence i Grønland. §
71-tilsynet vil også afvente naalakkersuisoq for sociale anliggender, familie,
ligestilling og justitsvæsens forslag til rammer for, hvordan samarbejdet
mellem § 71-tilsynet og de grønlandske myndigheder kan foregå. § 71-tilsynet
har endvidere besluttet at sende takkebreve til naalakkersuisoq for sundhed
og naalakkersuisoq for sociale anliggender, familie, ligestilling og
justitsvæsens, hvor tilsynet vil stille et par opfølgende spørgsmål og høre,
hvilke overvejelser tilsynets besøg har givet anledning til.
§ 71-tilsynet anmodede forud for studieturen Lovsekretariatet om et juridisk
notat, der beskriver tilsynets kompetence på Færøerne.
Som en del af drøftelserne om, hvordan § 71-tilsynet kan udøve sin
kompetence i Grønland og fremadrettet forventeligt også på Færøerne, vil der
formentlig være behov for at se på tilsynets ressourcer.
4/4