Finansudvalget 2016-17
Aktstk. 40
Offentligt
1703384_0001.png
BUDSKABER
Samråd i Finansudvalget den 15. december 2016
Samrådsspørgsmål A
[Introduktion]
[Hvorfor
vedtagelse af aktstykke 40 er afgørende]
Inden jeg svarer på samrådsspørgsmålet vil jeg gerne have lov til at
give et par indledende bemærkninger om, hvad vedtagelsen af
aktstykke 40 betyder. Og dermed også hvad det vil betyde, hvis det
ikke vedtages.
Aktstykket overfører mere end 900 mio. kr. til Udenrigsministeriet.
Der er brug for de penge. Det gælder særligt den ca. halve mia. kr.,
som vil gå til humanitære indsatser i nærområderne – og geografisk
primært i Syrien og Syriens nabolande [435 mio. kr.].
Ingen der følger med i hvad der sker i disse dage kan være i tvivl om,
at situationen i Syrien og i Syriens nærområder er helt forfærdelig.
Nærområderne har taget imod millioner af flygtninge, som har været
på flugt fra Daesh og Assads brutale overgreb i årevis. Internt i
Syrien har vi millioner, som er fordrevet fra deres hjem. Og med
udviklingen i Aleppo er behovet for, at vi kan rykke ind med akut
nødhjælp blevet endnu mere massivt. Derfor håber jeg meget, at
Finansudvalget godkender aktstykket.
1
Aktstk. 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 15/1-2016 om udviklingsbistanden, til ministeren for udviklingssamarbejde
Der er medarbejdere på Asiatisk Plads og på ambassaderne, som er
klar til at lave aftaler om de penge i samme øjeblik, aktstykket måtte
blive godkendt.
Jeg er med på, at flere af udvalgets medlemmer er uenige i de tal, vi
har lagt til grund for aktstykket. Det er OK at være uenige og mene,
at der skal enten flere penge til eller at pengene skal bruges på en
anden måde, men jeg synes, at det er meget forkert, at vi på grund af
politisk polemik forhaler afsendelse af så mange penge til
nærområderne. Derfor håber jeg vi kan lægge polemikken til side og
være enige om at få lavet aftaler som støtter mennesker, som virkelig
har brug for det.
Og så skal det med i det samlede billede, at hvis aktstykket ikke
godkendes, så vil planlagte aktiviteter for yderligere ca. en halv mia.
ikke kunne realiseres, fordi vi i stedet skal have dækket en stor
negativ budgetregulering. Det vil bl.a. ramme de bidrag på ca. 300
mio. kr. til internationale organisationer, som udvalget i sidste uge
godkendte med akt. 41 samt bidrag til landeprogrammerne i Burkina
Faso og Sydsudan.
2
Aktstk. 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 15/1-2016 om udviklingsbistanden, til ministeren for udviklingssamarbejde
Ad) samrådsspørgsmål:
A:
Vil ministeren redegøre for hvornår skønnet for asylansøgere, der ligger til
grund for aktstykket, er foretaget?
Og lad mig så forsøge at svare på samrådsspørgsmål A. Jeg har fået
bidrag til besvarelsen af spørgsmålet fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet, som er det ministerium, der har
ressortansvaret for udlændingeområdet.
[Tidspunkt
for fastlæggelse af skøn for asylansøgere]
Aktstykke 40 om overførelse af 938,3 mio. kr. fra
flygtningemodtagelsesområdet til bistanden til udviklingslandene er
bl.a. baseret på Udlændinge- og Integrationsministeriets
udgiftsopfølgning III fra oktober 2016.
I forbindelse med udarbejdelsen af udgiftsopfølgning III
indarbejdede Udlændinge- og Integrationsministeriet realiserede
regnskabstal og realiserede tal for antallet af asylansøgere i perioden
januar til september 2016 i deres budgetmodeller.
Udgiftsopfølgningen indeholder på den baggrund et estimat for årets
endelige forbrug til den andel af udgifterne til flygtningemodtagelse,
der kan opgøres som udviklingsbistand.
3
Aktstk. 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 15/1-2016 om udviklingsbistanden, til ministeren for udviklingssamarbejde
Det er bl.a. dette estimat for årets forventede forbrug, der lægges til
grund for aktstykket. Det skal understreges, at det ikke alene er
antallet af asylansøgere, der har betydning for udgiftsniveauet.
Udgifterne til flygtningemodtagelse under Udlændinge- og
Integrationsministeriet afhænger også i høj grad af antallet af
personer i asylindkvarteringssystemet. Desuden har
sammensætningen af asylansøgerne, anerkendelsesprocenter mv.
betydning for udgifterne.
[Afslutning]
Jeg håber, at jeg dermed har svaret på jeres spørgsmål. For yderligere
detaljer om, hvordan asylskøn og de deraf afledte udgiftsskøn for
flygtningemodtagelse fastlægges, vil jeg henvise til Udlændinge- og
Integrationsministeren.
Jeg vil nu give ordet til finansministeren.
4