Finansudvalget 2016-17
Aktstk. 109
Offentligt
1773814_0001.png
Tale
21. juni 2017
J.nr.
Klik og v ælg kontor
Samrådsspørgsmål A og B - Ministertale
Tale i forbindelse med mundtlig besvarelse af Samrådsspørgsmål A og
B fra den 7. juni 2017.
CHJ
[Samrådsspørgsmål A]
Vil Ministeren uddybe baggrunden for forsinkel-
sen af projektet og behovet for udvidelsen af den
totaløkonomiske ramme med 43,9 mio. kr. i for-
hold til aktstykke 74 fra marts 2016, hvor rammen
blev udvidet med 27,4 mio. kr. i forhold til de 67,2
mio. kr, som blev tiltrådt i marts 2015 (tidligere
fortroligt aktstykke H)?
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0002.png
[Samrådsspørgsmål B]
Kan Ministeren med sikkerhed sige, at der ikke
kommer yderligere forsinkelser af projektet?
[Indledning]
Mange tak for jeres spørgsmål.
Jeg vil gerne starte med at beklage, at det nu er
tredje gang, at SKAT må bede om penge til dette
it-projekt. Det er slet, slet ikke tilfredsstillende.
Side 2 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0003.png
Inden jeg går til besvarelsen af de to stillede
spørgsmål, vil jeg gerne sige et par ord om, hvad
det egentlig er, vi har mellem hænderne her.
Projektet eKapital handler om at forny og frem-
tidssikre indberetningssystemerne på det finan-
sielle område som led i en modernisering. Det kan
lyde meget abstrakt, men det er en vigtig opgave.
Det er det først og fremmest fordi, renteoplysnin-
ger og andre såkaldte 3. partsoplysninger
sam-
men med de lønoplysninger, vi får fra arbejdsgi-
vere
udgør rygraden i den årsopgørelse, alle skat-
teydere modtager hvert år.
Side 3 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0004.png
Banker og finansielle institutioner foretager ca. 50
millioner indberetninger om året, der tilsammen
udgør 140 milliarder kr. Det er den størrelsesor-
den, vi taler om.
Det er også en strategisk central opgave, fordi
skattevæsenet på mange måder er bundet af meget
gammel it.
Dette område er ingen undtagelse, hvor banker og
finansielle institutioner den dag i dag stadig kan
indberette renter for en skatteyder på en diskette
eller på papir.
Side 4 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0005.png
Det er klart, at det ikke er tidssvarende løsninger,
hvilket i sig selv kan være kilde til fejl i indberet-
ningerne. Men det er den virkelighed, vi står i. Vi
er simpelthen ikke fulgt med tiden.
Et nyt og moderne skattevæsen har brug for en
god motor under karosseriet for at følge med.
Derfor er formålet i det store billede at tilbyde ef-
fektive, moderne og brugervenlige indberetnings-
systemer til hele den finansielle sektor.
Side 5 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0006.png
Det sker i et tæt samarbejde med den finansielle
sektor, som jeg har noteret mig som udgangs-
punkt er positive over for de kommende indbe-
retningssystemer, der forhåbentlig også gør det
nemmere og mindre byrdefuldt at afgive indberet-
ninger.
Der er tale om et centralt område, hvor vi tager et
første livtag med SKATs ældre systemer. Det er
begyndelsen på en lang rejse, som for alvor bliver
sat i gang med det nye skattevæsen, og som den
kommende Udviklings- og Forenklingsstyrelse
skal føre ud i livet.
Side 6 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0007.png
Men det er også rigtigt svært at bygge helt nye sy-
stemer, fordi de skal spille sammen med andre af
SKATs centrale systemer og meget kompliceret
lovgivning.
Det er derfor en virkelig kompleks opgave, der
desværre for dette projekt har betydet, at det er
blevet noget dyrere end forventet, da man startede
ud.
[Samrådsspørgsmål A]
Jeg vil nu gå over til at besvare samrådsspørgsmål
A.
Side 7 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0008.png
Som jeg nævnte lige før, så er der her tale om et
it-projekt, der søger at skabe nye indberetnings-
løsninger til afløsning af de eksisterende systemer,
som i mange tilfælde hviler på gammel teknologi.
Det er en kompleks og risikofyldt opgave.
Samtidig må vi sige, at projektets kompleksitet har
været undervurderet fra start.
Vi står desværre nu i en situation, hvor projektet
er blevet væsentligt dyrere, hvilket jeg er rigtig ær-
gerlig over. Der er i den grad betalt dyre lære-
penge.
Side 8 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0009.png
Helt konkret har SKAT herudover peget på tre
væsentlige årsager til, at projektet er blevet dyrere.
For det første har de tekniske integrationer mel-
lem det moderniserede indberetningssystem og de
eksisterende systemer vist sig meget mere kom-
plekse end først antaget. Dette er desværre med til
at forsinke projektet og dermed at gøre det dyrere.
For det andet har SKAT valgt at drive it-udviklin-
gen i denne del af projektet selv, dvs. efter en agil
udviklingsmetode
ligesom fx det nye ejendoms-
vurderingssystem.
Side 9 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0010.png
Det er en metode, hvor man hele tiden målretter
og prioriterer arbejdet efter de vigtigste leverancer
og tester løbende i korte udviklingsforløb. Det gi-
ver rum til, at man kan tage højde for, at noget
ændrer sig undervejs. Metoden står i modsætning
til mere traditionelle metoder, hvor man tegner et
helt projekt op på forhånd.
Denne metode blev valgt, fordi SKAT havde gode
erfaringer med egenudvikling fra første del af pro-
jektet.
Samtidig er metoden en del af SKATs it-strategi
om bl.a. at sikre, at SKAT får kontrol over egne
Side 10 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0011.png
systemer og bliver uafhængig af it-leverandører
fremadrettet.
Egenudvikling og udvikling efter en agil metode
kræver dog et vist modenhedsniveau at efterleve,
og det har vist sig, at SKAT som organisation ikke
har været tilstrækkeligt moden til at styre efter me-
toden på et så komplekst område.
Dette gælder ift. kompetencer, men også ift. kapa-
citeten internt til løbende at levere i det nødven-
dige tempo.
Side 11 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0012.png
SKAT har gennem det sidste år tilført organisati-
onen og projektet de ressourcer og kompetencer,
der er nødvendige for at kunne drive projektet i
mål. Det er derfor SKATs vurdering, at organisa-
tionen nu har den modenhed, der kræves for at
kunne gennemføre projektet inden for den nye
tidsplan og økonomi i det nye aktstykke.
Endelig har projektet lidt under stor udskiftning
af nøglepersoner. Der er både skiftet styregruppe-
formand, projektleder, projektchef og almindelige
medarbejdere på projektet op til flere gange.
Side 12 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0013.png
Udskiftningerne er ikke sket af lyst, men af nød,
og afspejler, at SKAT har manglet de kompeten-
cer, der har været allokeret til eKapital, i andre vig-
tige projekter.
Problemet er bare, at det videnstab, udskiftnin-
gerne har medført, har ramt hårdere end normalt
pga. opgavens kompleksitet. Det er der derfor nu
kommet mere fokus på.
For at sikre mig, at vi denne gang når i mål, har jeg
bedt mine embedsmænd efterse projektet. Det
gjorde de også efter oversendelsen af det første
aktstykke, men tingene skred desværre alligevel.
Side 13 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0014.png
Denne gang vil de derfor også få eksterne eksper-
ter til at vurdere projektet. Det vil ske i en form,
som ikke forsinker, men understøtter færdiggørel-
sen af projektet.
Hvis denne gennemgang mod forventning måtte
vise noget nyt af betydning for projektets frem-
drift, så orienterer jeg selvfølgelig Finansudvalget.
[Samrådsspørgsmål B]
Jeg går nu over til besvarelse af samrådsspørgsmål
B.
Side 14 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0015.png
Jeg vil gerne igen understrege, at jeg bestemt ikke
er tilfreds med forløbet for dette projekt.
Hvor gerne jeg end ville, kan jeg bare ikke her ud-
stede garantier for, at projektet ikke bliver yderli-
gere forsinket.
Men jeg kan oplyse, at SKAT for at sikre, at der
ikke vil ske yderligere forsinkelser, har styrket le-
delsen af projektet markant, og at budgettet hol-
des i et jerngreb.
Side 15 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0016.png
Som led i genopretningen af skattevæsenet arbej-
der SKAT benhårdt med fokus på sikker drift. Vi
skal sikre, at fundamentet er på plads.
Det betyder fx nu, at alle store centrale projekter
som dette projekt bliver fulgt ugentligt af SKATs
direktion på baggrund af en skarp styring på frem-
drift og økonomi.
Det er SKATs klare vurdering, at projektet med
det nuværende styrkede ledelsessetup og en styr-
ket bevilling kan blive gennemført til tiden, så
bankerne næste år kan indberette på en moderni-
seret IT-platform.
Side 16 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0017.png
Som allerede nævnt har jeg for at sikre, at vi denne
gang når i mål, desuden bedt mine embedsmænd
gennemlyse projektet med ekstern bistand.
Jeg vil dog gerne understrege, at en uomgængelig
forudsætning for at komme i mål er, at SKAT får
mulighed for at fortsætte projektet henover som-
meren.
Det forudsætter, at det nye aktstykke vedtages in-
den sommerferien.
Side 17 af 18
Aktstk. 109 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 22. juni 2017 om ekapital, til skatteministeren
1773814_0018.png
Hvis der først tages stilling til aktstykket efter
sommerferien vil SKAT være nødsaget til at
bremse projektet med den konsekvens, at kom-
mende milepæle ikke kan nås.
Side 18 af 18