Finansudvalget 2016-17
Aktstk. 40
Offentligt
1703688_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. december 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 10 vedrørende aktstykke
40 af 15. december
Spørgsmål
Vil ministeren oversende talepapir fra åbent samråd d. 15/12 2016 om udvik-
lingsbistanden, til finansministeren.
Svar
Spørgsmål
Aktstykke om overførsel af 938,3 mio. kr. til bistand til udviklingslandene
§ 6 Samrådsspørgsmål B
Vil ministeren redegøre for om de skøn, der ligger til grund for aktstykket er retvi-
sende for de faktiske udgifter til asylansøgere i 2016, herunder om et sådan opda-
teret skøn vil betyde en yderligere tilførsel af midler til § 06.3. Bistand til udvik-
lingslandene?
§ 6 Samrådsspørgsmål C
Kan ministeren garantere, at udviklingsbistanden for 2016 bliver 0,71 pct. af BNI?
Svar
Det talte ord gælder.
*** Indledning ***
Tak for invitationen til samråd.
Jeg er blevet bedt om at svare på to spørgsmål i dag. Det
vil jeg gøre samlet.
Regeringen har som bekendt fremsat aktstykke om, at
udviklingsbistanden under UM ekstraordinært tilføres
ekstra 938,3 mio. kr. i 2016. Det har vi i lyset af, at asyltil-
strømningen i 2016 – og dermed de flygtningerelaterede
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
Aktstk. 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 15/1-2016 om udviklingsbistanden, til finansministeren
Side 2 af 4
udgifter - har været væsentligt lavere end oprindeligt for-
udsat på finansloven for 2016. Og det var jo samtidig
baggrunden for, at asylskønnet for 2016 i august blev
nedjusteret fra 25.000 til 10.000.
De 938,3 mio. kr. er udtryk for præcist det beløb, som
skal tilbageføres til udviklingsbistanden for at opnå en bi-
standsprocent målt på tilsagn på 0,71 pct. af BNI.
Tallet er baseret på Udlændinge og Integrationsministeri-
ets seneste skøn for de udgifter på udlændingeområdet,
som kan medregnes som udviklingsbistand i 2016. Det
drejer sig om den såkaldte udgiftsopfølgning 3, som er
udarbejdet i slutningen af oktober. Den er baseret på de
realiserede udgifter til flygtningemodtagelse til og med
september. Samt den gældende prognose for årets sidste
tre måneder.
Der er i beregningen af beløbet, der tilføres udviklingsbi-
standen under Udenrigsministeriet, samtidig taget højde
for de på det tidspunkt seneste BNI-skøn fra august.
Det er klart, at når 2016 er afsluttet, vil det kunne vise sig,
at de samlede udgifter på udlændingeområdet, som kan
medregnes som udviklingsbistand afviger fra det skøn
UIM har udarbejdet i forbindelse med udgiftsopfølgning
3.
Det gælder jo for alle aktivitetsafhængige bevillinger på
finansloven, at der næsten altid vil være afvigelser mellem
de udgifter, som er budgetteret på finansloven, de løben-
de udgiftsprognoser og de endelige regnskabstal. Og disse
afvigelser kan selvsagt gå i både den ene eller den anden
retning. Tilsvarende vil målsætninger udtryk i en procent-
sats af f.eks. BNI jo altid flytte sig, når BNI skønnet flyt-
Aktstk. 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 15/1-2016 om udviklingsbistanden, til finansministeren
Side 3 af 4
ter sig. Det er ikke udtryk for nogen diskretionær politisk
beslutning.
Men lad os lige holde fast i det politisk centrale. Regerin-
gen har for et par uger siden fremlagt et aktstykke, som
tilfører bistanden næsten 1 mia. kr. mere i 2016. Heraf vil
omtrent halvdelen gå til at løfte nærområdeindsatsen til et
historisk højt niveau.
Nu er det så blevet den 15. december, og aktstykket er
endnu ikke vedtaget. Jeg håber, at alle partier kan se en
fælles interesse at få tiltrådt merbevillingen, så pengene
kan komme ud at gøre nytte.
Jeg vil også gerne benkytte lejligheden til at kommentere
et par misforståelser om DAC-reglerne, som har været
fremme. DAC-reglerne indebærer, at man kan indregne
udgifterne til de første 12 måneders asylrelaterede udgif-
ter i udviklingsbistanden. Det betyder, at de asylansøgere,
som kom i 2015 påvirker DAC opgørelsen for 2016 og
de asylansøgere, som kommer i 2016 vil påvirke opgørel-
sen i 2017. Derfor kan man ikke uden videre sammenlig-
ne de øjeblikkelige asyltal og de DAC-berettigede udgif-
ter. Der vil være en betydelig tidsforskydning.
Jeg vil også gøre opmærksom på, at OECD opgør udvik-
lingsbistanden på baggrund af de faktiske udbetalinger og
ikke de tilsagn, som er afsat på finansloven.
Bistandsprocenten målt på udbetalinger kan således afvi-
ge fra det budgetterede på finansloven. For 2015 var der
fx budgetteret med 0,73 pct. i udviklingsbistand, mens
OECD foreløbigt har opgjort den danske bistandspro-
cent til 0,85 pct. i 2015.
Aktstk. 40 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 15/1-2016 om udviklingsbistanden, til finansministeren
Side 4 af 4
Det er også min helt klare forventning, at udviklingsbi-
standen i 2016, som OECD opgør den, vil ligge betyde-
ligt over 0,7 pct. af BNI.
Der er således luft til FN’s målsætning om en udviklings-
bistand på 0,7 pct. af BNI. Der er altså ikke tvivl om, at
Danmark vil leve op til FN’s målsætning, selv hvis udgif-
terne til flygtningemodtagelse bliver lavere end forventet.
Så når der spørges, om jeg kan garantere, at bistanden,
som opgjort af OECD i 2016 bliver på minimum 0,71
pct., så er svaret: Ja, det kan jeg godt.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister