Retsudvalget 2015-16
S 547
Offentligt
1594846_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. februar 2016
Strafferetskontoret
Morten Holland Heide
2016-0033-0768
1857875
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 547, som medlem af Folke-
tinget Josephine Fock (ALT) har stillet til justitsministeren den 26. januar
2016.
Søren Pind
/
Lasse Boje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
S 547 - 2015-16 - Endeligt svar på S 547: Finder ministeren, at der i lovgivningen bør opstilles betingelser og krav om retskendelse før påbegyndelse af gps-overvågning, uanset om gps-udstyret placeres på bilens yderside og dermed ikke kræver indtrængen?
Spørgsmål nr. S 547 fra medlem af Folketinget Josephine Fock (ALT):
”Finder
ministeren, at der i lovgivningen bør opstilles betingel-
ser og krav om retskendelse før påbegyndelse af gps-
overvågning, uanset om gps-udstyret placeres på bilens yder-
side og dermed ikke kræver indtrængen?”
Begrundelse:
”I
dommen i UfR 1996.1496 V slog Vestre Landsret fast, at en
placering af gps-udstyr uden indtrængen i bilen, når bilen er
placeret på et frit tilgængeligt sted, alene har karakter af skyg-
ning. Skygning er ikke et straffeprocessuelt indgreb i retspleje-
lovens forstand, hvorfor der ikke kræves retskendelse forinden.
I dommen i UfR 2000.2476 H fandt Højesteret, at såfremt pla-
ceringen af gps-udstyret kræver indtrængen i bilen eller bilen
er placeret på et sted, der ikke er offentligt tilgængeligt, er der
derimod tale om et straffeprocesuelt indgreb. Efter retsplejelo-
vens § 791 a om teleobservation kræves det derfor, at indgre-
bet må antages at være af væsentlig betydning for efterforsk-
ningen, at efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der
efter loven kan medføre fængselsstraf, og endelig, at der forin-
den indhentes tilladelse fra retten.”
Svar:
Politiet kan som led i efterforskningen af strafbare forhold benytte GPS-
udstyr til f.eks. at følge med i, hvor den mistænktes bil bevæger sig hen
(såkaldt pejling).
Hvis politiet anbringer pejlingsudstyret uden på bilen, er der som ud-
gangspunkt ikke tale om et straffeprocessuelt tvangsindgreb, og der gælder
ikke krav om retskendelse, ligesom retsplejeloven ikke indeholder en sær-
lig regulering af politiets brug af pejling under disse omstændigheder.
Det betyder ikke, at politiet har fri adgang til at benytte pejling i efter-
forskningen, idet politiet bl.a. skal overholde behandlingsreglerne i per-
sondatalovens kapitel 4.
Persondatalovens kapitel 4 er opbygget således, at § 5 indeholder en række
grundlæggende principper for behandling af personoplysninger, som altid
skal iagttages, mens §§ 6-8 indeholder generelle betingelser for, hvornår
behandling af henholdsvis ikke-følsomme og følsomme personoplysninger
må finde sted.
2
S 547 - 2015-16 - Endeligt svar på S 547: Finder ministeren, at der i lovgivningen bør opstilles betingelser og krav om retskendelse før påbegyndelse af gps-overvågning, uanset om gps-udstyret placeres på bilens yderside og dermed ikke kræver indtrængen?
Reglerne i kapitel 4 indebærer, at politiet som udgangspunkt kun vil kunne
benytte pejling, hvis det er nødvendigt for, at politiet kan løse sine opgaver
med f.eks. at efterforske strafbare forhold, og hvis disse opgaver i det kon-
krete tilfælde ikke kan løses med mindre indgribende midler.
Efter min opfattelse er der ikke på det foreliggende grundlag behov for at
begrænse politiets efterforskningsmuligheder ved herudover at stille krav
om retskendelse eller ved at indføre en særlig regulering i retsplejeloven.
3