26-01-2016
Minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørbys skriftlige svar til medlem af Folke-
tinget Pernille Bendixen (DF) på spørgsmål af 18. januar 2016 (nr. S 509)
”Hvad er ministerens holdning til, at børn lider under tests i daginstitutioner, og hvad er ministerens
holdning til fagforeningen BUPLs advarsel imod samme test, og vil ministeren stoppe for det forsk-
ningsprojekt, der ellers skal køre frem til 2017?
Begrundelse
Der henvises til følgende artikel fra TV2.dk: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-01-17-bupl-advarer-
mod-test-af-boernehaveboern-boernene-tisser-i-bukserne.”
Svar:
Fremtidens Dagtilbud (FD), som der refereres til i spørgsmålet, er et 3-årigt forsøgs- og udviklingspro-
gram, som handler om pædagogik. 14 kommuner har sagt ja til at deltage i programmet, og ca. 140 dag-
tilbud samt ca. 13.000 0-5-årige børn i daginstitutioner og dagpleje deltager i programmet.
Målet med programmet er, at alle børn skal trives og lære mest muligt. Fremtidens Dagtilbud er også et
forskningsprogram, da et af formålene med programmet er at få mere forskningsbaseret viden om,
hvordan vi kan kvalificere den pædagogiske praksis, så vi i endnu højere grad får rustet alle børn bedst
muligt. Vi har endnu ikke fået brudt den negative sociale arv, og der er stadig for mange børn, der har
et dårligere udgangspunkt end deres kammerater, når de starter i skolen.
Som en del af Fremtidens Dagtilbud er der derfor tilknyttet følgeforskning, hvor ét element er, at effek-
ten af de pædagogiske indsatser for børnene bliver testet på nogle specifikke tidspunkter.
Det er selvfølgelig helt afgørende, at testene foretages på en måde, så børnene trives med dem. Det er
min overbevisning, at pædagogerne med deres faglighed er dygtige til at løse den opgave. De test, som
foregår, kan udføres på en måde, så barnet oplever testen som en leg eller en aktivitet, hvor man har
den voksne for sig selv.
Test af børn i dagtilbud er ikke noget nyt. Siden 2007 har der været lovkrav om, at alle 3-årige børn i
dagtilbud skal have foretaget en sprogvurdering, hvis der er formodning om, at de har sproglige vanske-
ligheder.
Jeg har ikke intentioner om at stoppe Fremtidens Dagtilbud, og heldigvis er der rigtig mange positive
tilbagemeldinger fra mange af de kommuner og dagtilbud, som deltager i programmet. Jeg har noteret
mig, at Elisa Bergmann, formand fra BUPL, ligeledes har fået positive tilbagemeldinger på de pædago-
giske elementer i programmet trods bekymring for testene. På samme måde har formand for BUPL’s
lederforening, Sanne Lorentzen, fremhævet vigtigheden af systematisk at følge børnenes udvikling.
1