09-10-2015
Minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørbys skriftlige svar til medlem af Folke-
tinget Carolina Magdalene Maier (ALT) på spørgsmål af 6. oktober 2015 (nr. S 28)
”Hvad vil ministeren gøre for at reducere stress og mistrivsel hos børn i folkeskolen, der i flere tilfælde
resulterer i sygdom og skolefravær?”
Svar:
Elevernes trivsel måles årligt gennem de obligatoriske trivselsmålinger. Resultaterne fra trivselsmålin-
gerne giver kommuner og skoler et godt grundlag for at arbejde systematisk med indsatser, der styrker
elevernes trivsel og forbedrer undervisningsmiljøet der, hvor der lokalt opleves et behov.
Forebyggelse af stress og mistrivsel hos elever er noget, der først og fremmest skal løses lokalt. Vi skal
skabe en skoledag, der passer til over 600.000 forskellige børn, og det kan man kun, hvis lærerne, foræl-
drene og skoleledelserne i fællesskab finder løsninger, der passer de enkelte klasser og de enkelte børn.
Jeg følger udviklingen i elevernes trivsel tæt gennem trivselsmålingerne og evaluerings- og følgeforsk-
ningsprogrammet for folkeskolen. Der findes allerede i dag materiale med inspiration og vejledning til
at arbejde med trivsel på EMU.dk (Danmarks læringsportal), og vi sætter naturligvis ind med understøt-
tende initiativer til kommuner og skoler efter behov, blandt andet via ministeriets læringskonsulent-
korps. Derudover vil vi fra regeringens side iværksætte et eftersyn af hele inklusionsområdet, da vi kan
se, at mange børn med særlige behov ikke trives og får den hjælp, de har behov for. Også bekæmpelse
af mobning betyder meget for børns trivsel, og derfor vil regeringen, jf. regeringsgrundlaget, sætte fokus
på bekæmpelse af mobning.
Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål nr. S 24.
Ellen Trane Nørby