Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
S 1409
Offentligt
1665618_0001.png
Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Holger K. Nielsen (SF) har den 9. september 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. S 1409 til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål S 1409:
Har ministeren tænkt sig at gribe ind over for Frederiksberg Kommune, som plan-
lægger at huse ca. 112 af sine tildelte flygtninge i nabokommunen København og
således fralægge sig det fælles ansvar for integration og omsorg for flygtninge?
Svar:
Formålet med integrationslovens regler om kommunekvoter er at sikre en mere
jævn geografisk fordeling af nyankomne flygtninge med henblik på at opnå bedre
forudsætninger for en vellykket integration og at sikre, at et større antal kommu-
ner deltager i integrationsopgaven. Den kommune, som en nyankommen flygt-
ning visiteres til, skal efter integrationsloven anvise flygtningen en permanent
bolig, når det er muligt. Indtil det er muligt at anvise en permanent bolig, skal
kommunen anvise flygtningen et midlertidigt opholdssted.
Kommunalbestyrelsen har inden for integrationslovens rammer mulighed for at
træffe beslutning om, hvordan man vil opfylde sin forpligtelse til at fremskaffe
boliger og midlertidige opholdssteder. Det midlertidige opholdssted behøver ikke
at være i den kommune, hvortil den pågældende flygtning er visiteret og skal have
anvist en permanent bolig. Kommunen kan således vælge at tilbyde en ny flygt-
ning midlertidig indkvartering på et opholdssted i en anden kommune, typisk en
nabokommune, hvis den aktuelle boligsituation for en periode vanskeliggør mid-
lertidig boligplacering i kommunen.
Integrationsansvaret og alle udgifter i forbindelse med den enkelte flygtning på-
hviler dog fortsat den kommune, hvortil flygtningen er visiteret, det vil i det kon-
krete tilfælde sige Frederiksberg Kommune. Den integrationsansvarlige kommune
har også fortsat ansvaret for, når det er muligt, at anvise den pågældende flygt-
ning en permanent bolig inden for kommunen. Brugen af et midlertidigt opholds-
sted i en anden kommune medfører således ikke, at myndighedsansvaret flytter.
19. september 2016
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 10613
127349
Side
1/2
S 1409 - 2015-16 - Endeligt svar på S 1409: Har ministeren tænkt sig at gribe ind over for Frederiksberg Kommune, som planlægger at huse ca. 112 af sine tildelte flygtninge i nabokommunen København og således fralægge sig det fælles ansvar for integration og omsorg for flygtninge?
Jeg vil da opfordre til, at en kommune som overvejer midlertidigt at indkvartere
sine flygtninge i en anden kommune, hvis det ikke allerede er tilfældet, forinden
tager en dialog med den pågældende kommune.
Med den såkaldte topartsaftale med KL fra marts måned i år har regeringen – på
baggrund af kommunernes ønsker – netop forbedret kommunernes rammer for
at løfte opgaven med at modtage og finde boliger til nye flygtninge. Jeg forventer
derfor også, at KL vil melde tilbage, hvis de nuværende regler giver anledning til
udfordringer for kommunerne.
Inger Støjberg
/
Henrik Thomassen
Side
2/2