Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
S 1012
Offentligt
1625630_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 27. april 2016
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: DEPASFA
Sagsnr.: 1605037
Dok. nr.: 77043
Medlem af Folketinget May-Britt Kattrup (LA) har den 19. april 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. S 1012 til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål S 1012:
”Finder ministeren det konkurrenceforvridende, at den danske kvalitetsmodel (IKAS)
er afskaffet for de offentlige sygehuse, hvorimod Danske Regioner fortsat stiller krav
til privathospitaler om at deltage i IKAS’ ressourcekrævende model for at få henvist
patienter under det udvidede frie sygehusvalg?”
Svar:
Jeg vil indledningsvist henvise til min besvarelse af spørgsmål 25 (L 143), hvori en
række af nedenstående oplysninger ligeledes fremgår, og som gengives i denne be-
svarelse.
Private hospitaler og klinikker, som modtager patienter under det udvidede frie syge-
husvalg, er siden 2009 blevet akkrediteret efter Den Danske Kvalitetsmodel efter
aftale mellem Danske Regioner og Brancheforeningen for Privathospitaler (nu Sund-
hed Danmark). Kvalitetsmodellen skal sikre, at privathospitaler lever op til en række
kvalitetsstandarder inden for patientsikkerhed og kvalitetsforbedringer.
I regionernes økonomiaftale for 2016 er det aftalt at udfase akkreditering for de of-
fentlige sygehuse og det præhospitale område fra 2016. Danske Regioner og Bran-
cheforeningen for Privathospitaler (nu Sundhed Danmark) har imidlertid aftalt, at
privathospitalerne for nuværende fortsat skal akkreditereres, hvis de modtager pati-
enter fra det offentlige. Så vidt det er ministeriet bekendt, er dette efter branchefor-
eningens ønske.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS) arbejder på den bag-
grund på at udvikle en slanket og mere moderne version til privathospitalerne, så
akkrediteringen fokuserer på standarder, som har betydning for kvaliteten og pati-
entsikkerheden, så privathospitalerne ikke skal bruge ressourcer på at dokumentere
unødvendige processer. Så vidt ministeriet er orienteret, har brancheforeningen og
Danske Regioner været inddraget i udviklingen af den nye version.
Den fortsatte akkreditering af privathospitalerne, der som nævnt er ønsket af bran-
chen selv, opfatter jeg ikke som udtryk for, at der skal stilles stærkere krav til privat-
hospitalerne end til de offentlige sygehuse. Jeg opfatter det som udtryk for, at den
kommende moderniserede akkrediteringsmodel betragtes som en hensigtsmæssig
måde at dokumentere privathospitalernes kvalitet på.
I regionernes økonomiaftale for 2016 blev aftalt et sporskifte på kvalitetsområdet,
som skal fokusere kvalitetsarbejdet, således at der arbejdes med mål og resultater,
som skaber værdi for patienterne. Jeg vil gerne understrege, at jeg opfatter private
S 1012 - 2015-16 - Endeligt svar på S 1012: Finder ministeren det konkurrenceforvridende, at den danske kvalitetsmodel (IKAS) er afskaffet for de offentlige sygehuse, hvorimod Danske Regioner fortsat stiller krav til privathospitaler om at deltage i IKAS’ ressourcekrævende model for at få henvist patienter under det udvidede frie sygehusvalg?
hospitaler og klinikker som en del af det samlede sundhedsvæsen, hvorfor sporskiftet
på kvalitetsområdet naturligvis også omfatter de private aktører.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Anne-Sofie Fanøe
Side 2