Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
S 1409
Offentligt
1662953_0001.png
SPØRGSMÅL NR. S 1409
§ 2 0- SP Ø RG S M Å L T IL S K RI FT LIG BE S V A R E L S E
Til:
Dato:
Stillet af:
Udlændinge-, integrations- og boligministeren
9. september 2016
Holger K. Nielsen (SF)
Har ministeren tænkt sig at gribe ind over for Frederiksberg Kommune, som
planlægger at huse ca. 112 af sine tildelte flygtninge i nabokommunen København og
således fralægge sig det fælles ansvar for integration og omsorg for flygtninge?
(Spm. nr. S 1409).
Den 9. september 2016
Svaret bedes sendt elektronisk til
spørgeren på [email protected]
og til Lovsekretariatet på [email protected].
Begrundelse
Når flygtninge får asyl i Danmark, placeres de af Udlændingestyrelsen i en af de 98
danske kommuner – her skal flygtningen efterfølgende være bosat de tre første år af
flygtningens ophold i Danmark. Det er den pågældende kommune, som således
anviser bolig, sørger for sprogskole og ellers afholder afgifterne forbundet med
flygtningens treårige integrationsprogram. Flygtningen kan i denne periode ikke skifte
bopælskommune, medmindre det godkendes af tilflytningskommunen. Denne
fordeling af flygtningene fra Udlændingestyrelsens side sikrer en mere ligelig fordeling
af flygtninge og indvandrere blandt de danske kommuner og dermed en ligelig
fordeling af ansvaret kommunerne imellem. Samtidig modvirker fordelingen dannelse
af ghettoer, og derved sikres bedre forudsætninger for integration af flygtningene. I
den konkrete sag om Frederiksberg Kommune har kommunen planlagt at placere ca.
112 flygtninge på Centerparken ved Kulbanevej i Valby. Placeringen skaber
bekymring i lokalområdet, idet Valby i forvejen huser Københavns modtagecenter. For
det andet er Centerparken et meget udsat område med meget få resurser og ingen
umiddelbare aktivitetsmuligheder. Københavns Kommune har ifølge Valby
Lokaludvalg brugt mange resurser i modtagecentret på Ottiliavej. Hvis de boliger, som
Frederiksberg Kommune planlægger at huse de ca. 112 flygtninge i, har lavere
standard end de øvrige boliger i København og de her husede flygtninge fra
Frederiksberg af en eller anden grund skulle skabe problemer, kommer det til at gå ud
over alle flygtninge i Valby og København, i fald der bliver dårlige oplevelser og lokal
modstand. Frederiksberg Kommune kan med andre ord gennem sin beslutning være
skyld i, at et ellers velfungerende integrationsarbejde i nabokommunen København
ødelægges. Som overborgmester Frank Jensen udtrykker det i et åbent brev til
borgmester Jørgen Glenthøj, er det et udtryk for manglende solidaritet, at
Frederiksberg Kommune planlægger at huse ca. 112 af kommunens flygtninge i
midlertidige boliger i nabokommunen København.
På Folketingets formands vegne
Lovsekretariatet