Skatteudvalget 2015-16
L 99
Offentligt
1602166_0001.png
Skatteministeriet, februar 2016
Teknisk gennemgang af
EU-toldkodeks
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren
1602166_0002.png
Teknisk gennemgang af EU-toldkodeks
Baggrund – hvorfor har vi fået nye regler?
Hvad er formålet?
Hvad består det ændrede regelsæt af?
Hvad indeholder reglerne – hvad er nyt?
Gennemførelsen – dels i EU, dels i Danmark
De økonomiske og administrative konsekvenser
2
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren
1602166_0003.png
Baggrund
Tolden – en hjørnesten i det Indre Marked og bidrager til EU’s egne indtægter
• Toldreglerne skal bidrage til at sikre ens vilkår for de europæiske erhvervsdrivende i
forhold til at handle med varer ind og ud af EU. Ingen told mellem de 28 EU-
medlemsstater og ens toldsatser over for omverdenen. Basis er EU-Traktatens artikler
33 (toldsamarbejde), 114 (tilnærmelse af lovgivningen af hensyn til det Indre Markeds
funktion) og 207 (handelspolitikken).
• Toldindtægterne fra Danmark forventes at bidrage med ca. 2,6 milliarder kr. til EU´
s
budget og med godt 600 mio. kr. til den danske statskasse i 2016.
3
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren
1602166_0004.png
Baggrund
Hvorfor skal reglerne overhovedet ændres?
• Eksisterende toldkodeks er fra 1993 og baserer sig på papir-procedurer med ”stempler
og gennemslagspapir”. En stadig mere digital verden med hurtigere og stigende
handelsstrømme kræver toldregler, der matcher. Balance mellem krav om sikre varer
(øget terrortrussel mv.) og understøttelse af den lovlige handel.
• Arbejdet med at ændre toldreglerne startede i 2003 med EU-Kommissionens
meddelelse om elektronisk told,
der skitserede tankerne om elektronisk understøttelse
af toldprocedurerne. I 2005 skete en række
sikkerhedsmæssige stramninger
af
toldreglerne efter terrorangrebene i USA, og EU-Kommissionen fremlagde forslag til
Moderniseret toldkodeks,
der blev vedtaget i 2008 (men er aldrig sat i drift). I 2013 blev
af
EU-toldkodeks
vedtaget, og vil gradvist finde anvendelse fra den 1. maj 2016.
4
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren
1602166_0005.png
Hvad består det ændrede regelsæt af?
Forelæggelser og inddragelse af Folketinget – EU-delen
Rådets og Europa-Parlamentets forordning om en EU-toldkodeks vedtaget i 2013
– forelagt FEU i
marts og december 2012
EU-Kommissionens gennemførelsesforordning om en EU-toldkodeks vedtaget i november 2015 -
forelagt FEU i skriftlig procedure i oktober 2015.
EU-Kommissionens delegerede forordning om en EU-toldkodeks vedtaget i oktober 2015 -
forelagt
FEU i oktober 2015
EU-Kommissionens delegerede forordning om en EU-toldkodeks (overgangsbestemmelser) vedtaget
af EU-Kommissionen i december 2015 (pt. i høring hos Rådet og Europa-Parlamentet) -
forelagt FEU
i februar 2016
EU-Kommissionens gennemførelsesforordning om et arbejdsprogram til EU-toldkodeks -
vil blive
forelagt FEU (formentlig inden udgangen af februar 2016)
5
Ovenstående suppleres af den såkaldte Multi Annual Strategic Plan (MASP) med detaljerede tidsplaner mv. i forhold til it-løsningerne.
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren
1602166_0006.png
Hvad består det ændrede regelsæt af?
Forelæggelser mv – den danske del:
Ændring af den danske toldlov, fremlagt som L99
Ændring af toldbehandlingsbekendtgørelsen (er netop sendt i høring)
Dertil kommer den danske juridiske vejledning samt guidelines fra EU
6
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren
1602166_0007.png
Hvad indeholder reglerne – hvad er nyt?
Elektronisk kommunikation
mellem virksomheder og toldmyndigheder, mellem toldmyndighederne indbyrdes og mellem
toldmyndighederne og EU-Kommissionen.
Større harmonisering
af den måde de 28 medlemsstaters toldmyndigheder håndterer told på, så de ”agerer, som var
de én”. Den eksisterende lovgivning gav en del nationale frihedsgrader og fortolkningsmuligheder,
der ikke eksisterer i samme omfang i det nye regelsæt. Et fælleseuropæisk fleksibelt arbejdsprogram,
som revurderes årligt baseret på medlemsstaternes erfaringer med implementeringen.
Moderniserede processer, der skal it-understøttes
og erstatte de hidtidige papirbårne processer med ”stempler og gennemslagspapir”. De nye processer
er ”tænkt elektroniske” og er designet til at skulle håndteres i et elektronisk miljø. Nye regler inkluderer
blandt andet datagenbrug og bedre anvendelse af de data, der er til rådighed (elektroniske, hurtigere
og mere ensartede analyser). Der bliver færre toldprocedurer og færre nationale afvigelser, da
processerne er beskrevet mere i detaljen.
Nye processer – nye lettelser for virksomhederne – virkeliggørelse af det indre marked
med det formål at gøre det lettere at være europæisk virksomhed - fx centraliseret toldbehandling,
flere fordele for autoriserede økonomisk operatører (AEO). Mulighed for at teste nye procedurer ”af
i det små”, inden der ændres lovgivning mv.
7
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren
1602166_0008.png
Gennemførelsen
EU’s tidsplan for it-understøttelsen – arbejdsprogrammet og MASP
EU-Kommissionens forordning om et arbejdsprogram indeholder den fælles it-tidsplan,
mens MASP indeholder detailplanerne for hvert af it-elementerne. EU-planerne indeholder
ingen nye it-løsninger i 2016.
Tidsplanerne omfatter op til 26 it-løsninger, der tilsammen skal sikre understøttelsen af EU-
toldkodeksen, og som vil blive udviklet og sat i drift løbende frem mod udgangen af 2020.
REX
Afgørelser
UUM
BTI (1)
EORI
CLASS
AEO BTI(2)
SURV3
NCTS
AES
1. maj
Marts
Oktober
PoUS
eETA
SP INF
GUM
ICS2
CCI
ÅR
EU-toldkodeks
træder i kraft
2017
2018
2021
2020
Nationalt importsystem * SP imp NOTi
Nationalt eksportsystem SP exp
2020
Nationalt
transitsystem
8
2019
Tidsangivelser i henhold til seneste udkast til arbejdsprogram
*: tidsplan defineres af MS selv
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren
1602166_0009.png
Gennemførelsen
Den danske tidsplan – den korte bane frem mod den 1. maj
Fokus på tæt kontakt med erhvervslivet og afklaring af spørgsmål om bevillinger og
sikkerhedsstillelse
Fokus på de elementer, der skal være klar til den 1. maj 2016, idet regler, der kræver
it-understøttelse generelt først skal anvendes senere (overgangsbestemmelser)
• Mindre ændringer i de procedurekoder, der anvendes, når toldangivelsen udfyldes
• Sikkerhedsstillelse – nyt med sikkerhed for potentiel toldskyld for nye bevillinger
• Bevillinger – eksisterende (bortset fra nogle få, der bortfalder) kører videre på eksisterende vilkår –
nye skal udstedes efter nye regler. SKAT er i direkte kontakt med de konkrete virksomheder, der
har bevillinger, så de får målrettet information og vejledning.
9
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren
1602166_0010.png
Inddragelse af erhvervslivet
Der er stærkt fokus på at inddrage erhvervslivet i den danske gennemførelse af EU-toldkodeks.
Det sker blandt andet på følgende måder:
• Kvalitative interviews og spørgeskemaundersøgelser målrettet ”hvad sker den 1. maj 2016”
• Virksomhedsbesøg
• Møder i Toldkontaktudvalget (månedlige møder) og IT-følgegruppen
• IT-dialogmøder
• Dedikeret hjemmeside på SKAT.dk: Den nye EU-toldkodeks - http://www.skat.dk/eutoldkodeks -
hvor spørgsmål og beskrivelser lægges løbende op
• Informationsmøder og minikurser om EU-toldkodeksen
• Vejledning af virksomheder – både generelt og helt konkret
10
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren
1602166_0011.png
Gennemførelsen
Den danske tidsplan – det mellemlange og lange sigt frem mod 2021
Gennemførelsen skal ske i tæt samarbejde med erhvervslivet
Dybdegående analyse af toldområdet og håndteringen af EU-toldkodeks i gang og
skal føre til
• Fastlæggelse af indholdet i den danske gennemførelsesplan i forhold til EU-toldkodeks på
baggrund af EU´s tidsplan
• Fastlæggelse af tidsplanen for den danske gennemførelsesplan i forhold til EU-toldkodeks
• Fastlæggelse af økonomi og konsekvenser forbundet med gennemførelses af EU-toldkodeks i
Danmark
• Plan der sørger for at den danske toldadministration er fremtidssikret ift. de nye regler samt nye
tendenser ift. udviklingen i handel
11
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren
1602166_0012.png
Gennemførelsen
Samarbejde med de andre lande mv. om elementerne i EU-toldkodeks
Skatteministeriet og SKAT har løbende kontakter med de andre EU-lande og EU-
Kommissionen omkring EU-toldkodeks og dens gennemførelse
• Deltager i arbejdsgrupper og mødefora
• Besøg i andre EU-lande om konkrete elementer (fx i forhold til sikkerhedsstillelse)
• Deltager i aktiviteter og møder i ”likeminded-regi”
• Søger inspiration fra andre lande uden for EU – via fx WCO (verdens toldorganisationens)
årlige told-it-konference og møder i nordisk regi, internationale undersøgelser/sammenligninger
osv.
• Støtter EU-Kommissionen i forhold til udvikling af fælles-elementer, som de enkelte
medlemsstater kan anvende (fx databaser og systemunderstøttelse af processer, der dækker
flere medlemsstater)
12
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren
1602166_0013.png
De økonomiske og administrative konsekvenser
EU-Kommissionens vurderinger
EU-Kommissionen udarbejdede i 2005 i forbindelse med Moderniseret toldkodeks en
konsekvensanalyse, der viste, at it-understøttelse af toldprocedurerne og modernisering af
toldprocedurerne vil give:
• store fordele både for administrationerne og erhvervslivet – på trods af de investeringer, der vil skulle
foretages i it. De årlige besparelser for erhvervslivet på EU-plan blev estimeret til 18,7 milliarder kr.
årligt, når overgangen til nye regler og it er tilendebragt.
• en væsentlig forøget handel (mere end + 2 pct. pr. år), idet det vil blive billigere for virksomhederne
at handle i et elektronisk toldmiljø end i dag.
• flere små- og mellemstore virksomheder, der involverer sig i import og eksport af varer.
• positivt afkast af de investeringer, som medlemsstaterne og EU-Kommissionen foretager allerede
efter omkring 5 år.
EU Kommissionen har i det såkaldte Told2020-program afsat ca. 3 mia. kr. til den fælles/EU-
forberedelse og it-udvikling over perioden 2013-2020.
13
L 99 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at tilsende udvalget præsentationen og bilag anvendt under den tekniske gennemgang for udvalget den 9. februar 2016 vedrørende L 99 (processen med indførelsen af EU-toldkodeksen), til skatteministeren
1602166_0014.png
Hidtidige analyser
Der foreligger på nuværende tidspunkt
kun meget foreløbige skøn
over udgifterne til ændringer
af SKATs it-løsninger som følge af EU-Toldkodeks på i størrelsesordenen 1-1,5 mia. kr.
Det første usikre skøn på 165 mio. kr. i 2007 (justeret til ca. 270 mio. kr. inkl. årsværksforbrug hos
SKAT i udviklingsperioden), baserer sig på meget begrænsede beskrivelser af it-elementerne.
Der er siden – især på EU-plan arbejdet med kortlægning af processer, beskrivelser af de
elektroniske løsninger mv., således at grundlaget for at skønne i dag vurderes at være væsentligt
forbedret.
Skatteministeriet har igangsat en
tilbundsgående analyse af toldområdet,
der skal skabe et
solidt grundlag for at implementere alle dele af EU-Toldkodekspakken, herunder komme med
kvalificerede skøn over udgifterne hertil, samt oplæg til implementeringsorganisation og hvordan
opgaverne konkret håndteres.
Det er endnu ikke muligt at skønne over de
erhvervsøkonomiske konsekvenser,
idet disse
blandt andet vil afhænge af valget af digitale løsninger. Det forventes – på linje med EU’s
vurderinger – at den øgede digitalisering og strømligningen af toldprocesserne generelt vil være
byrde-reducerende for erhvervslivet. Der vil dog også være elementer, der på baggrund af krav
om øget sikkerhed i forsyningskæden, vil have modsat effekt.
14