Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
4. februar 2016
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 94 stillet af udvalget den 26. januar
2016 efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål:
Hvad er begrundelsen for, at der er valgt en procentgrænse på 25 pct. som
indikation på reelt ejerskab og ikke en lavere sats, f.eks. 10 pct.?
Svar:
Det følger af 4. hvidvaskdirektivs artikel 3, stk. 6, litra a, nr. i, at en aktie-
besiddelse eller ejerandel på over 25 pct. er tegn på ejerskab. Det fremgår
dog også, at dette ikke er til hinder for, at der nationalt kan fastsættes en
lavere procentsats. Direktivet fastsætter således en minimumsgrænse for
”indikation på ejerskab”.
Reelle ejere foreslås at være den eller de fysiske personer, som
i sidste
ende
ejer eller kontrollerer et selskab, eventuelt gennem en eller flere dat-
tervirksomheder, eller som udøver kontrol ved hjælp af andre midler. Der
skal i overensstemmelse med direktivet være tale om en tilstrækkelig del
af kapitalen eller stemmerne, hvilket som udgangspunkt er foreslået at
være mere end 25 pct.
Baggrunden for, at der er foreslået en procentgrænse på 25 pct., er, at det-
te vurderes at være mest hensigtsmæssigt i forhold til ikke at gøre byrder-
ne med forslaget større end højst nødvendige. Hvis vi går længere end
hvidvaskdirektivet på dette punkt og f.eks. anvender en procentgrænse på
10 pct., vil det medføre, at flere vil skulle betragtes som reelle ejere og
dermed skulle registreres.
Det er i øvrigt min opfattelse, at der i høringen er udtrykt generel tilfreds-
hed med niveauet, når grænsen blot er en indikation på reelt ejerskab.
Da grænsen for ”tegn på ejerskab” i direktivet som udgangspunkt er sat til
25 pct., og da dette niveau desuden stemmer overens med den i dag gæl-
dende bestemmelse i hvidvasklovens § 3, stk. 1, nr. 4, er denne grænse
således fundet hensigtsmæssig.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk