Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 91
Offentligt
1594345_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. februar 2016
J nr. 2015-1619
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 25. januar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 27 til L91 til energi-, forsynings- og klimaministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 27
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25/1-16 fra DANVA, jf. L 91 - bilag
9.”
Svar
DANVA spørger, om det vil være alle investeringstillæg og dermed også tillæg for
planlagte og igangsatte aktiviteter, der indgår i fastsættelsen af de nye økonomiske
rammer, eller om det påtænkes, at allerede bevilligede tillæg trækkes tilbage. Sva-
ret er, at alle tillæg inklusive planlagte og igangsatte tillæg vil indgå i fastsættelsen
af økonomiske rammer. Bevilligede tillæg vil ikke blive trukket tilbage.
DANVA spørger i forbindelse med investeringstillæg, hvorvidt det er hensigten, at
det fastsatte udgangspunkt for den økonomiske ramme nedskrives og i givet fald
hvordan. Svaret er, at det historiske udgangspunkt ikke nedskrives. Det holdes
konstant. Der vil dog blive prisfremskrevet årligt.
DANVA spørger til muligheder for reinvesteringer. Her henvises til svar på spørgs-
mål 1 til L91.
Nye investeringer vil udløse en forhøjelse af den økonomiske ramme, forudsat at
de bliver godkendt af den pågældende kommunalbestyrelse. DANVA spørger i
denne forbindelse, hvorledes virkningen vil være af det effektiviseringskrav, der
stilles til den gennemførte investering. Jeg kan oplyse, at den nye benchmarking-
model er indrettet, så den tager højde for historiske anlægsomkostninger, som
selskaberne ikke kan påvirke. Det individuelle effektiviseringskrav, som fastsættes
på baggrund af benchmarkingmodellen, stilles til den samlede økonomiske ramme.
Selskaberne skal selv vurdere, hvilke omkostninger de kan og vil effektivisere på.
Dette dikteres ikke af benchmarkingmodellen eller Forsyningssekretariatet. Det
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/4
www.efkm.dk
L 91 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/1-16 fra DANVA, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1594345_0002.png
vurderes desuden, at de historiske investeringstillæg er høje nok for langt de fleste
selskaber til nødvendige reinvesteringer.
DANVA spørger også til den eksisterende bestemmelse om likviditetsklemme. Der
henvises til svar på spørgsmål 1 til L91.
DANVA spørger, hvordan et vandselskabs omkostninger til eksisterende lån vil
indgå i fastsættelsen af den økonomiske ramme, der fremover skal gælde for sel-
skabet. Det kan bekræftes, at disse omkostninger vil indgå i fastsættelse af den ny
økonomiske ramme.
DANVA spørger, om omkostninger i forbindelse med ny låntagning vil udløse en
forhøjelse af den økonomiske ramme. Det er hensigten, at finansielle omkostninger
indregnes som en del af de samlede omkostninger i forbindelse med låntagningen.
Det er samtidig hensigten i loven, at der skal kunne tages hensyn til omkostninger,
som vandselskaberne ikke kan påvirke eller har meget begrænsede muligheder for
at påvirke. Der skal dog også tages hensyn til, at indberetningskravene ikke bliver
mere omfattende.
Regler om omkostninger i forbindelse med låntagning er et bekendtgørelsesanlig-
gende, og spørgsmålet er også blevet rejst fra flere sider i høringssvarene til ny
bekendtgørelse om økonomiske rammer. Høringssvarene er ved at blive behand-
let, og der vil blive set nøje på dette spørgsmål frem mod færdiggørelsen af be-
kendtgørelsen inden den 1. marts 2016. Inden bekendtgørelsens udstedelse vil den
blive forelagt forligskredsen bag vandsektorloven.
Der er i det foreliggende forslag til ny vandsektorlov ikke noget til hinder for at und-
tage renteomkostninger fra effektiviseringskrav i bekendtgørelsen.
Det er hensigten, at der skal gives tillæg for eksempelvis separatkloakering, udvi-
delse af biogasproduktion og ledningsomlægninger på grund af fx letbaner, og at
mål skal fortolkes bredt i overensstemmelse med vandsektorforliget.
DANVA mener, at tillæggene til mål nedskrives, hvis omkostningerne til målet fal-
der og herudover nedskrives med et effektiviseringskrav. Det betyder ifølge DAN-
VA, at uanset hvor meget et vandselskab reducerer omkostningerne, kan det aldrig
indfri effektiviseringskravet.
Hvis et vandselskabs omkostninger ændres væsentligt, justeres indtægtsrammen
tilsvarende. Dette gælder både stigninger og fald i omkostninger. Bekendtgørelsen
om økonomiske rammer præciseres, så det bliver tydeligt, at ved omkostningsstig-
ninger vil Forsyningssekretariatet forøge indtægtsrammen, når Forsyningssekreta-
riatet kontrollerer for overholdelsen af den samlede reguleringsperiode. Således
overskrider vandselskabet ikke sin indtægtsramme på grund af stigende omkost-
Side 2/4
L 91 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/1-16 fra DANVA, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1594345_0003.png
ninger, der følger af pålagte eller godkendte mål. Forsyningssekretariatet reducerer
ved sin kontrol indtægtsrammen, når der sker et omkostningsfald, men dette sker
for den følgende reguleringsperiode. Således har vandselskabet mulighed for at
opnå en henlæggelse.
DANVA spørger til, hvordan midlerne til stiftelse af de tilknyttede selskaber skal
findes. Hvis et vandselskab vil udøve tilknyttet virksomhed, hvor omsætningen
overstiger 2 mio. kr. om året, kan det kun ske i et særskilt selskab med begrænset
ansvar og på markedsmæssige vilkår. Vandselskabet kan indskyde midler ved at
udskille den igangværende tilknyttede virksomhed under 2 mio. kr. grænsen i et
selvstændigt selskab med begrænset ansvar, f.eks. et anpartsselskab eller et ak-
tieselskab. Efter de gældende regler må vandselskaber kun investere, hvis de på
investeringstidspunktet forventer en normal forrentning af investeringen. Vandsel-
skaber må ikke yde støtte til tilknyttet virksomhed med takstmidlerne, ved f.eks. at
investere i tilknyttet virksomhed, uden at have en begrundet forventning om en
normal forrentning eller ved at yde direkte tilskud. Det er ikke hensigten, at der skal
kunne opnås tillæg til investering i tilknyttet virksomhed.
DANVA spørger i den forbindelse til, hvordan det sikres, at vandselskaberne har
det fornødne økonomiske råderum til at absorbere, hvis et teknologiudviklingspro-
jekt mod forventning slår fejl, således at selskaberne fortsat har den økonomiske
ballast til at indgå i teknologiudviklingsprojekter, der kan gøre sektoren endnu mere
effektiv. Her kan jeg svare, at lovforslaget giver vandselskaberne mulighed for at
oparbejde en økonomisk
buffer
i form af henlæggelser. Dertil vil jeg også påpege,
at der er et hensyn til ledelsesansvar, når et vandselskab går ind i udviklingsprojek-
ter, som kan slå fejl.
DANVA spørger, om lovbemærkningerne bør fastsætte retningslinjer for godken-
delse af mål eller forhøjelser af et selskabs økonomiske ramme og mener, at ret-
ningslinjerne bør udformes således, at der sikres så lille et bureaukrati som muligt.
Der henvises til svar på spørgsmål 3 til L91.
DANVA spørger til håndtering af medfinansieringsprojekter. Omkostningerne til de
allerede etablerede projekter bliver indregnet i den nye økonomiske ramme, mens
nye projekter udløser et tillæg til den økonomiske ramme. Vandselskabernes beta-
ling til projektejer for medfinansieringsprojekter er ikke reguleret af vandsektorloven
men af betalingsloven for spildevand. Vandselskaber har efter den nuværende
regulering ikke indflydelse på de faktiske omkostninger til projekterne. Som nævnt i
forbindelse med spørgsmålet om låneomkostninger er det hensigten, at der skal
kunne tages hensyn til omkostninger, som vandselskaberne ikke kan påvirke, så-
dan at de ikke skal være omfattet af effektiviseringskrav. Det bliver ikke dyrere for
forbrugerne, da vandselskabers deltagelse i medfinansieringsprojekter forudsætter,
at det er billigere for vandselskabet end en traditionel løsning.
Side 3/4
L 91 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/1-16 fra DANVA, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1594345_0004.png
Jeg er ikke bekendt med DANVAs beregninger for de samlede effektiviseringskrav.
Hvad angår tilpasningen af selskabernes driftsomkostninger i prislofterne til de
faktiske driftsomkostninger, henvises til svar på spørgsmål 1 til L91.
DANVA spørger til status og processen for den med vandsektorforliget igangsatte
skatteanalyse. Det kan oplyses, at analysen er i god gænge i Skatteministeriet,
som står i spidsen for analysearbejdet. Når analysen er afsluttet, vil den blive fore-
lagt forligskredsen, der vil blive inviteret til en drøftelse af analyseresultaterne.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 4/4