Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.: TS20000-00084
Dato: 09-03-2016
Notat om de trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser af
ændringsforslag 1 og 2 til lovforslag L84
Ændringsforslag 1 og 2, som er stillet af Dansk Folkeparti, indebærer ophæ-
velse af Færdselslovens § 43, stk. 2, og dermed af de køretøjsbestemte ha-
stighedsbegrænsninger for lastbiler og vogntog bestående af en lastbil eller
en bus i henholdsvis tættere bebygget område og på andre veje end motorve-
je.
Virkningen af ændringsforslaget vil være, at lastbiler, busser og tunge vogn-
tog i bymæssigt bebygget område må køre hurtigere end den generelle ha-
stighedsbegrænsning på 50 km/t, hvis der lokalt er skiltet med højere ha-
stighedsbegrænsning fx 70 km/t, dog højst 80 km/t.
Uden for bymæssigt bebygget område må lastbiler, busser og tunge vogntog
efter ændringsforslaget køre hurtigere end de hidtidige 70 km/t, det vil sige
op til den generelle hastighedsbegrænsning på 80 km/t.
Det konstateres, at ændringsforslaget har den uhensigtsmæssige virkning, at
tunge vogntog må køre op til 80 km/t, mens lette vogntog bestående af per-
sonbil, varebil eller motorcykel tilkoblet påhængsvogn eller campingvogn
fortsat højst må køre 70 km/t i by og på landevej, jf. § 43, stk. 3, der efter
ændringsforslag 1 herefter bliver stk. 2.
Færdselsstyrelsen oplyser, at lastbiler og busser, navnlig når de er tilkoblet et
påhængskøretøj, har væsentlig længere bremselængde end person- og vare-
biler, også når de er tilkoblet påhængskøretøj.
Konsekvensen af forslaget vil derved være for trafiksikkerheden og trafikaf-
viklingen, at der vil opstå situationer, hvor lastbiler med tilkoblet påhængs-
køretøj (tunge vogntog), der må køre 80 km/t, lovligt vil kunne overhale bi-
ler med tilkoblet påhængskøretøj (lette vogntog), der kun må køre 70 km/t.
Dette skal sammenholdes med, at de tunge vogntog har længere bremse-
længde end de lette vogntog.
Side 1 (1)
Færdselsstyrelsen er en del af Trafik- og Byggestyrelsen