Skatteudvalget 2015-16
L 71
Offentligt
1580215_0001.png
14. december 2015
J.nr. 15-3151455
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 71 - Forslag til Lov om ændring af fondsbeskatningsloven, lov om ind-
komstbeskatning af aktieselskaber m.v. og fusionsskatteloven (Afskaffelse af fondes kon-
solideringsfradrag og overførselsreglen for fonde m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 8. december 2015.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 71 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren
1580215_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. december 2015 fra KPMG ACOR
TAX, jf. L 71 – bilag 9.
Svar
I fortsættelse af spørgsmål 7 om, hvor meget mindre fondene forventes at uddele til al-
mennyttige og almenvelgørende formål som følge af lovforslaget, anmoder KPMG
ACOR TAX om, at skatteministeren i relation til et konkret eksempel oplyser, hvor me-
get skatten for en almennyttig fond stiger ved en ophævelse af konsolideringsfradraget,
samt hvor meget fondens uddelinger falder i forhold til i dag.
Der er tale om en fond, hvis indkomst består af skattepligtige indtægter på 200 og fra-
dragsberettigede administrationsomkostninger på 5, dvs. at fonden har et overskud på
195 før uddelinger og skat. Af overskuddet anvender fonden 20 pct. til konsolidering af
fondens formue svarende til 39, og de resterende 80 pct. svarende til 156 anvender fon-
den til uddelinger til almennyttige formål.
De skattemæssige konsekvenser ved en ophævelse af konsolideringsfradraget afhænger af
den enkelte fonds konkrete forhold. I tabel 1 er vist et eksempel på den effektive beskat-
ning for en fond, der både før og efter ophævelsen af konsolideringsfradraget uddeler 80
pct. af fondens indkomst på 100 og henlægger de resterende 20 pct. til konsolidering.
Desuden antages det forsimplet, at fonden ikke har administrationsomkostninger, og at
indkomsten alene består af skattepligtige udbytter. Eksemplet viser således, hvor meget
den effektive beskatning
maksimalt
kan stige ved en ophævelse af konsolideringsfradraget.
Under de angivne forudsætninger vil den effektive beskatning stige fra 0 pct. til 4,4 pct.
ved en ophævelse af konsolideringsfradraget. Til sammenligning bemærkes, at et alminde-
ligt selskab, der foretog præcis de samme dispositioner, vil have en effektiv beskatning på
22 pct.
Tabel 1. Eksempel på effektiv beskatning før og efter ophævelse af konsolideringsfradraget
Før
Indkomst før fradrag
Fradrag for uddelinger
Fradrag for konsolidering
Skattepligtig indkomst
Fonde: Effektiv beskatning ved selskabsskattesats på 22 pct.
Selskab: Effektiv beskatning ved selskabsskattesats på 22 pct.
Kilde: Skatteministeriet
Efter
100
80
20
0
0 pct.
100
80
0
20
4,4 pct.
22 pct.
22 pct.
Side 2 af 3
L 71 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren
1580215_0003.png
For de fleste konkrete fonde vil stigningen i den effektive beskatning typisk være betyde-
ligt lavere, fordi en væsentlig del af deres indkomst består af skattefrie udbytter og avan-
cer fra datterselskaber. Dertil kommer, at mange fonde uddeler betydeligt mere end 80
pct. af deres årlige indtægter. Endelig anvendes en del af fondenes indtægter til admini-
stration mv.
I forhold til det konkrete eksempel opstillet af KPMG ACOR TAX vil den effektive
beskatning stige fra 0 pct. til ca. 4,3 pct. af indkomsten (fra 0 til 8,6)
Afslutningsvis bemærkes i forhold til eksempel 3, at hvis konsolideringen sker i henhold
til en kongeligt konfirmeret fundats, vil konsolideringen fortsat kunne ske med fradrags-
ret. Lovforslaget ændrer ikke på denne fradragsmulighed.
Side 3 af 3