Skatteudvalget 2015-16
L 71
Offentligt
1637810_0001.png
25. maj 2016
J.nr. 15-3151455
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 71 - Forslag til Lov om ændring af fondsbeskatningsloven, lov om ind-
komstbeskatning af aktieselskaber m.v. og fusionsskatteloven (Afskaffelse af fondes kon-
solideringsfradrag og overførselsreglen for fonde m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 35 af 18. december 2015.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 71 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren
1637810_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. december 2015 fra KPMG ACOR
TAX, jf. L 71 – bilag 20.
Svar
KPMG anmoder Skatteministeriet om at svare på, om det er korrekt, at der skal ske en reduktion af
det umiddelbare provenu med 20 pct. for at nå til det varige provenu efter tilbageløb og adfærd?
Skatteministeriet kan bekræfte, at provenuet efter tilbageløb og adfærd er 20 pct. mindre
end den umiddelbare provenuvirkning,
En nedsættelse af konsolideringsfradraget medfører umiddelbart en forøgelse af fondenes
selskabsskat. På sigt må dette modsvares af en tilsvarende reduktion i fondenes uddelin-
ger. Det må forventes, at en del af uddelingerne er skattepligtige hos modtagerne eller
består af moms- og afgiftspligtige ydelser. Reduktionen af uddelingerne vil herigennem
isoleret set have en negativ virkning på de offentlige finanser. Det er beregningsteknisk
forudsat, at dette tilbageløb udgør 20 pct., svarende til virkningen af donationer af
momspligtige ydelser. Hvis dette tilbageløb ikke indregnes, vil merprovenuet for staten
blive overvurderet.
Det skal understreges, at størrelsesordenen af såvel det umiddelbare provenu som
tilbageløbet er forbundet med usikkerhed.
Usikkerheden knytter sig blandt andet til, i hvilket omfang fondene vil ændre
uddelingsmønster. Det bemærkes i den forbindelse, at såfremt fondene med henblik på at
opnå et uændret samlet konsolideringsfradrag øger uddelingerne på kort sigt, vil dette
medføre mindre konsolidering og derigennem en tilsvarende større reduktion af
mulighederne for at foretage uddelinger på sigt.
Afslutningsvist bemærkes, at indregningen af tilbageløb er almindelig praksis, når de pro-
venumæssige konsekvenser ved ændringer i skattelovgivningen skal vurderes.
Side 2 af 2