Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 68
Offentligt
1601730_0001.png
NOTAT
Vandplaner og havmiljø
J.nr. NST-401-01636
Ref. MK
Den 24. september 2015
Uddybning af effekt af ophævelse af kvælstofposen i forbindelse med
en opdatering af baseline 2021
I tilknytning til bestilling ” Opdatering af baseline 2021” og møde mellem MFVM
og AU den 21. september 2015 har AU (Aarhus Universitet) ønsket en uddybning
af konsekvenser for baseline, hvis der fastholdes en ”åben” kvælstofpose frem mod
2021 eller om den lukkes igen fra 2007.
Kvælstofposen anvendes i dag i forbindelse med beregning af de reducerede
kvælstofnormer, således at der er et loft over den samlede nationale
kvælstofgødningsmængde. Loftet over kvælstofposen (betegnes også som
landekvoten) og blev indført i forbindelse med VMPIII. Det betyder, at den
samlede kvælstofkvote ikke må overstige kvoten fra 2003/2004, korrigeret for
afgrødesammensætningen.
Med et kommende lovforslag forventes de reducerede gødningsnormer udfaset,
således at der fremadrettet vil kunne gødes økonomisk optimalt. Hermed vil det
være nødvendigt at ophæve loftet over gødningsposen, der hidtil har sikret, at den
samlede nationale gødningsmængde ikke overstiger niveauet for vækstsæson
2003/2004.
Da der løbende sker en stigning i afgrødeudbytterne, må det forventes, at der vil
ske en løbende forøgelse af den økonomisk optimale gødningsmængde. Der er dog
ikke taget konkret stilling hertil endnu og om man fremover vil introducere et loft
over gødningsmængderne eller andre tiltag, der kan imødegå stigningen i
gødningsmængderne. Dette vil ske i forbindelse med den konkrete udmøntning i
en bekendtgørelse om de ændrede kvælstofnormer.
Bestilling
Der ønskes AU’s revurdering af effekten opdelt på 23 hovedoplande af de
elementer i baseline, der vil blive påvirket af en ophævelse af de reducerede
gødningsnormer i 2016, dvs. en situation med økonomisk optimale
gødningsnormer hhv. med et loft for den samlede gødningsmængder (svarende til
gødningsmængden i sæson 2016/2017) og uden et loft. De økonomisk optimale
normer forventes at skulle gælde fra vækstsæsonen 2016/2017.
I det følgende er der peget på de elementer som umiddelbart vurderes at blive
påvirket af, om der er et gødningsloft for gødningsposen eller ej. AU bedes
desuden vurdere om der er andre elementer, der vil blive påvirket af om der er loft
og kvælstofposen eller ej, og i givet fald kvantificere en mulig effekt.
L 68 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om oversendelse af al korrespondance mellem kvælstofudvalget og forskere og forskningsinstitutioner m.fl., til miljø- og fødevareministeren
1601730_0002.png
Effekt af faldende deposition
Hvis gødningsnormer ophæves i 2016 og der ikke er nogen loft for posen, vil der
kunne gødes til økonomisk optimum. En mindre atmosfærisk tilførsel af kvælstof
på landbrugsjord må derfor forventelig blive modsvaret af en forøgelse af den
økonomisk optimale mængde gødning. Dette må mindske den beregnede
miljøeffekt af den faldende deposition og reducere effekten i vandmiljøet af den
reducerede atmosfæriske deposition.
Hvis der derimod bibeholdes et loft over den samlede gødningspose svarende til at
der gødes til økonomisk optimum i 2016, vil der ikke kunne tilføres mere gødning
som kompensation for et faldende atmosfærisk bidrag.
Effekt af udviklingen i udbytter
I baseline 2021 indgår der effekten af udbyttestigninger på 0,3 % pr. år eller en
udbyttestigning på 3,06 kg N/ha for perioden 2012-2021, hvilket svarer til, at der
samlet fraføres 7.428 tons N i 2021. Et øget udbytte må forventes at medføre en
tilsvarende forøgelse af den økonomisk optimale mængde gødning. Dette må
mindske den beregnede miljøeffekt af evt. stigende udbytter og reducere effekten i
vandmiljøet. Såfremt loftet over gødningsmængder ophæves, må der derfor
forventes en mindre eller ingen effekt af udviklingen i udbytter.
Hvis gødningsposen og loftet herover fastholdes svarende til at der gødes til
økonomisk optimum i 2016, vil der ikke fremadrettet kunne tilføres mere kvælstof
selv om der fraføres mere kvælstof som følge af stigende udbytter.
2