Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
16-12-2015
I forbindelse med behandlingen af (L 63) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Bedre rammer for skoletil-
bud på 27 småøer) har udvalget i brev af 2. december 2015 stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2/12-15 fra Sammen-
slutningen af Danske Småøer, jf. L 63 – bilag 3.”
Svar:
Sammenslutningen af Danske Småøer gør i brevet af 2. december 2015
de samme argumenter gældende, som også blev fremført i foreningens
høringssvar i forbindelse med den offentlige høring i oktober 2015.
Jeg vil derfor henvise til det offentliggjorte høringsnotat, hvor der rede-
gøres for, hvorfor den kommunale tilslutningsbeføjelse fastholdes i lov-
forslaget. Der er i høringsnotatet ligeledes redegjort for, hvorfor der fast-
sættes en overgangsperiode med fravigelse af den sædvanlige ansøgnings-
frist.
Om den kommunale tilslutningsbeføjelse fremgår af høringsnotatet:
”Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling bemærker, at den kommunale
godkendelsesret/tilslutning er hensigtsmæssig, fordi kommunen med forslaget pålægges
at finansiere 100 pct. af den statslige udgift til frie grundskoler på små-øerne, hvorfor
kommunen også skal have godkendelsesret, så finansierings- og beslutningskompetence
følges ad. Forslaget indebærer således, at kommunen for eleverne i et skoletilbud på en
småø skal betale et bidrag til staten svarende til hele det gennemsnitlige driftstilskud
pr. årselev og bygningstilskud for elever i frie grundskoler. Lovforslaget er dog præcise-
ret således, at det fremhæves, at økonomiske hensyn ikke vil kunne stå alene som
begrundelse for, at kommunen ikke godkender skoletilbuddet. Derudover fremgår det
ikke af lovforslaget, hvilke nærmere kriterier kommunen skal lægge vægt på i sin
vurdering. Det afgøres lokalt, men alle kriterier, der inddrages i vurderingen, skal