Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 62
Offentligt
1570743_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
19. november 2015
Medlem af Folketinget Johanne Schmidt Nielsen (EL) har den 19. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 64 ad L 62 til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 64:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt retspraksis ved Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol skelner mellem børn og voksne, når det gælder, hvor længe en udlænding
kan holdes frihedsberøvet uden domstolskontrol?
Svar:
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 39 til lovforslaget for en nærmere beskrivelse
af den foreslåede suspensionsordning i § 37 k.
Der henvises endvidere til besvarelserne af spørgsmål nr. 48 og 74 samt til pkt. 3 i lov-
forslagets almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af lovforslagets forhold
til Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention.
I forhold til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis om frihedsberøvelse af
børn kan det oplyses, at dette skal ske under passende omstændigheder, jf. Domstolens
dom af 12. oktober 2006 i sagen Mubilanzila Mayeka og Kaniki Mitunga mod Belgien. I den
pågældende sag var EMRK artikel 5, stk. 1, litra f, krænket, idet en mindreårig klager var
frihedsberøvet i et lukket modtagelsescenter under samme omstændigheder som voksne,
hvilket ikke var passende i lyset af hendes særlige sårbarhed som mindreårig, uledsaget
asylansøger.
Det gælder også, når børn er frihedsberøvede sammen med voksne, jf. Domstolsens dom
af 19. januar 2010 i sagen Muskhadzhiyeva mod Belgien, hvor frihedsberøvelsen af en mor
og hendes fire børn krænkede børnenes rettigheder efter EMRK artikel 5, stk. 1, litra f, og
artikel 3. Klagerne var russiske statsborgere, der søgte asyl i Belgien, men indrejsekontrol-
len viste, at de tidligere var indrejst i Polen, hvorfor de skulle tilbagesendes efter Dublin-
proceduren. En lægelig undersøgelse gennemført af Læger uden Grænser under den ca.
en måned lange frihedsberøvelse beskrev børnenes vanskelige sundhedsmæssige tilstand
og detentionscentrets almindelige uforenelighed med frihedsberøvelse af børn.
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
Side
1/2
L 62 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der ikke, hvis lovforslaget vedtages, vil være nogen øvre grænse for, hvor længe børn kan frihedsberøves uden domstolsprøvelse, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet er ikke umiddelbart bekendt med praksis
fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, hvorefter frihedsberøvede børn har ret
til at få spørgsmålet om frihedsberøvelsens lovlighed og fortsatte opretholdelse prøvet i
retten på et tidligere tidspunkt, end hvad der gælder for voksne.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at politiet og domstolene må forudsættes at prioritere
sager om sårbare grupper, herunder uledsagede mindreårige.
Det bemærkes endvidere, at uledsagede mindreårige ikke må frihedsberøves i fængsler, jf.
udlændingelovens § 37, stk. 10.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2