Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Sofie Carsten Nielsen (RV) har den 19. november 2015 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 39 ad L 62 til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 39:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan forholdet mellem den udøvende og dømmende
magt i den foreslåede suspensionsperiode adskiller sig fra den almindelige retstilstand,
samt hvordan disse forskelle kan begrundes ud fra retsstatsprincipper?
Svar:
19. november 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
1.
Med den foreslåede bestemmelse i § 37 k lægges der op til, at udlændinge-, integrati-
ons og boligministeren i særlige tilfælde kan beslutte, at udlændingelovens § 37, stk. 1, 1.
pkt. (om automatisk domstolsprøvelse inden for tre døgn), og § 37, stk. 3, 2. og 3. pkt. (om
fastsættelse af frist for fornyet domstolsprøvelse af frihedsprøvelse), skal suspenderes i en
nærmere bestemt periode.
Det foreslås endvidere, at udlændinge i suspensionsperioden alene
efter anmodning
frem-
stilles for retten, der tager stilling til spørgsmålet om frihedsberøvelsens lovlighed og fort-
satte opretholdelse. Findes frihedsberøvelsen lovlig, kan anmodning om fornyet fremstil-
ling for retten ikke fremsættes, før der er forløbet 4 uger fra kendelsens afsigelse. I øvrigt
finder de almindelige regler for domstolsprøvelse i §§ 37-37 e anvendelse med de fornød-
ne tilpasninger.
Når suspensionsperioden ophører ved udløb eller tilbagekaldelse, lægges der med lov-
forslaget op til, at politiet snarest muligt skal indbringe spørgsmålet om den fortsatte
frihedsberøvelse af udlændinge efter udlændingelovens § 36 for retten, der træffer afgø-
relse herom, medmindre den pågældende forinden løslades. Dette indebærer, at politiet –
når suspensionsperioden ophører – vil skulle indbringe spørgsmålet om den fortsatte
frihedsberøvelse af alle administrativt frihedsberøvede udlændinge for retten, medmindre
de løslades. Hvis frihedsberøvelsen findes lovlig, fastsættes der i kendelsen en frist for
fortsat frihedsberøvelse. Herefter finder de almindelige regler i §§ 37-37 e igen anvendel-
se. I tilfælde, hvor suspensionsperioden er blevet (løbende) forlænget, indtræder forplig-
telsen efter den foreslåede bestemmelse først ved udløbet at den sidste periode.
2.
Den foreslåede bestemmelse i § 37 k indebærer
for det første,
at politiet i suspensions-
perioden ikke automatisk skal indbringe spørgsmålet om frihedsberøvelsens lovlighed og
opretholdelse for retten. Domstolsprøvelse vil efter udlændingeloven herefter alene ske,
Side
1/2