Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 62
Offentligt
1570624_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspørgsmål A-B til lovforslag nr. L 62 fra
Folketingets
Boligpolitik
Udvalg
for
Udlændinge-,
Integrations-
og
Hvornår:
19. november 2015, kl. 13
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål A
Ministeren bedes uddybende redegøre for, hvorvidt lovforslaget på
forsvarlig vis iagttager almindelige grundlæggende demokratiske
retsstatsprincipper.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og
Sofie Carsten Nielsen (RV).
Samrådsspørgsmål B
Ministeren bedes begrunde behovet for at lovforslaget skal behandles på
to døgn, herunder om ministeren finder, at det sikrer en forsvarlig
demokratisk proces.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og
Sofie Carsten Nielsen (RV).
L 62 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/11-15, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Tekst:
[Indledning]
1.
Mange tak for de to samrådsspørgsmål.
Som jeg også sagde under den tekniske gennemgang af lovforslaget og
under 1. behandlingen af lovforslaget i går, står jeg naturligvis til rådighed
for besvarelse af de spørgsmål, der måtte opstå i forbindelse med
behandlingen af lovforslaget.
Der var i går flere medlemmer, der gav udtryk for, at de ikke følte, at de
har fået nok tid til at sætte sig ind i lovforslaget. Og flere satte derfor
spørgsmålstegn ved den hasteprocedure, som forslaget behandles efter.
Derfor ser jeg frem til at svare på de spørgsmål, som udvalget måtte have
i dag.
Jeg har noteret mig, at udvalget har bedt om, at min indledende tale er
kort, så der bliver tilstrækkelig mulighed for opfølgende spørgsmål. Det vil
jeg naturligvis imødekomme.
L 62 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/11-15, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
[ Flygtninge- og migrantsituationen]
2.
I samrådsspørgsmål B spørges der til behovet for en hastebehandling af
lovforslaget.
Jeg sagde gentagne gange i går under debatten, at vi står i en
ekstraordinær situation i Europa og Danmark.
Der kommer som bekendt historisk mange flygtninge og migranter til
Europa. Det presser alle lande – også Danmark.
Der indrejser aktuelt et meget højt antal flygtninge og migranter i
Danmark. Af disse personer søger historisk mange asyl i Danmark, mens
markant flere rejser gennem Danmark mod de øvrige nordiske lande,
primært Sverige.
Ændringer i situationen, herunder i Tyskland og Sverige, vil meget hurtigt
kunne føre til, at presset på Danmark øges voldsomt. Det vil kunne ske i
form af markant højere indrejsetal, et øget antal asylansøgere og et
markant øget antal udlændinge med ulovligt ophold i Danmark.
Der kan således inden for meget kort tid opstå en akut situation, som
myndighederne skal være beredte på at håndtere.
L 62 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/11-15, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
[Hastebehandling]
3.
Som statsministeren har skrevet til Folketingets formand, og som det
også fremgår af lovforslaget, finder regeringen det på den baggrund
afgørende, at politiet og udlændingemyndighederne så hurtigt som
muligt får de nødvendige værktøjer til at håndtere en situation, hvor
Danmark oplever en væsentlig forøgelse af antallet af flygtninge og
migranter.
Der handler om at være beredt. Det handler om, at vi som ansvarlig
regering giver myndighederne de fornødne redskaber til at kunne
håndtere den akutte og helt ekstraordinære situation, som meget hurtigt
kan opstå.
Reglerne om hastebehandling af lovforslag kræver ifølge Folketingets
Forretningsorden, at 3/4 af de stemmende tilslutter sig et forslag om
hastebehandling. Det er sket i dette tilfælde.
Hastebehandlingen af dette lovforslag er altså helt i overensstemmelse
med Folketingets egne regler.
L 62 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/11-15, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
[Manglende høring]
4.
Under normale omstændigheder ville det selvfølgelig være mest
hensigtsmæssigt, at lovforslaget blev undergivet en sædvanlig behandling
i Folketinget, og at det blev sendt i høring.
Vi står imidlertid i en helt ekstraordinær situation, hvor der er et akut
behov for at give myndighederne de redskaber, som er nødvendige for at
kunne håndtere situationen.
I en sådan situation kan det være nødvendigt at fravige den sædvanlige
fremgangsmåde.
Og det er også den ansvarlige fremgangsmåde – for ellers risikerer vi at
stå i en situation, hvor vi ikke kan håndtere strømmen af flygtninge og
migranter, og hvor vores myndigheder ikke har redskaberne til at sikre ro
og orden i samfundet.
[Grundlæggende demokratiske retsstatsprincipper]
5.
Så spørges der også til, hvorvidt lovforslaget på forsvarlig vis iagttager
almindelige grundlæggende demokratiske retsstatsprincipper.
L 62 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/11-15, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1570624_0006.png
Til det må jeg bare sige, at regeringen selvfølgelig ikke sætter retsstaten
ud af kraft. Alle de initiativer, som regeringen tager, er forenelige med
Danmarks internationale forpligtelser.
Men det er vigtigt, at politiet har mulighed for at gennemføre kontrol
med udlændinges indrejse og ophold. Derfor giver vi politiet mulighed for
at tilbageholde asylansøgere, så politiet kan gennemføre bl.a.
identitetskontrol.
Vi afskaffer heller ikke muligheden for at få prøvet sin frihedsberøvelse
ved domstolene. Men de nuværende tidsfrister kan umuliggøre politiets
og domstolenes arbejde i en situation, hvor ekstraordinært mange
udlændinge indrejser ulovligt i Danmark.
Derfor foreslår regeringen, at reglen om, at domstolsprøvelse skal ske
automatisk og inden for 3x24 timer, i særlige tilfælde kan suspenderes,
hvis det bliver nødvendigt.
Det vil i suspensionsperioden være muligt at få prøvet sin sag ved
domstolene – hvis man ønsker det – men det bliver ikke nødvendigvis
inden for 3x24 timer.
L 62 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 19/11-15, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
En beslutning om suspension vil have virkning for en bestemt periode.
Perioden skal være så kort, som omstændighederne tillader det. I
almindelighed vil det betyde 14 dage ad gangen.
[Afslutning]
6.
Det var som ønsket en kort indledende besvarelse.
Tak for ordet.